Kuinka paljon käytät rahaa uusiin vaatteisiin kuukausittain?
Tulipas mieleen kun olen lueskellut palstoja, uutisten kommentteja, ja uutisia jne niin aina joku valittaa etteivät kuukausitulot riitä vaatteisiin.
Täytyykö niitä vaatteita ostaa joka kuukausi vaikka edes halvimmat rääsyt eivät hajoa tuossa ajassa! Vai onko suomessa tapana polttaa vaatteet käytön jälkeen ja sitten ostaa uudet tilalle? En ymmärrä tuota että aina manataan sitä ettei rahat riitä vaatteisiin.
Kommentit (186)
Tässä kuussa ostin takin,juoksukengät ja jumppavaatteita joita kuluu koko ajan. Rahaa mennyt noin 500e. Nyt en taas vähään aikaan tarvitse mitään,näillä pärjää taas pitkään. Noin muuten varmaan vaatekulut 100e/kk.
Viimeisen n. 8kk aikana omiin vaatteisiin 0e (pl. häämekko), lasten vaatteisiin 20-100e/kk, vähän tilanteesta riippuen.
Normaalitilanteessakaan omiin vaatteisiin ei vuositasolla mene kun varmaan jotain 100-300e/v.
Tässä kuussa meni n. 300e kun ostin kahdet kengät ja pipon. En kuitenkaan osta vaatteita läheskään joka kuukausi, keskiarvo lienee muutamia kymppejä kuussa. Pyrin ostamaan laatua ja panostamaan oikeasti hyviin, kestäviin ja mieluisiin tuotteisiin, vaikka opiskelija olenkin (Teen kyllä myös töitä, jos joku nyt ihmettelee miten opiskelija voi käyttää 300e itseensä. En myöskään käytä alkoholia.)
On kyllä ihanaa kun saa ostaa jotakin, minkä tietää varmasti tulevan käyttöön ja mitä on halunnut jo kauan.
En osta kuukausittain. Ostan vain jos todella tarvitsen. Päinvastoin, yritän käyttää vaatevarastoani pienemmäksi.
Tänä vuonna mennyt
-lenkkarit 100€
-sukkia n. 20€
-rintaliivit x2, 50€
-pieni huivi 5€
-sain äitienpäivälahjaksi yöpaidan (kun edellinen hajosi)
Ehkä ostan joulun jälkeen alesta pitkän toppatakin kun edellinen hajosi viime talvena. Lyhyempi talvitakki on, joten en välttämättää osta, vain jos löytyy hyvään hintaan ja sellainen josta oikeasti tykkään.
Keskimäärin tänä vuonna 60—70 euroa/kk, mikä on mielestäni paljon. En osta vaatteita läheskään joka kuukausi ja pyrin ostamaan kestäviä vaatteita. Kengät ja villavaatteet maksavat.
Kirpparilta ostan yleensä, jos iskee shoppailuhimo ja tarpeellista löytyy.
Muuten tosi harvoin ostan kaupasta uutta vaatetta.
Saankin säästöön ja osakkeisiin 800-1500 e / kk tästä syystä.
No tänä vuonna ei paljon uusia juhlavaatteita ole tarvinnut ostaa , kun juhlia ei ole juurikaan ollut. Mutta ostan yleensä vaatteet keväisin ja syksyisin, kummalakin kerralla menee noin tonni. En ostele heräteostoksia.
Äsken meni 60€ kauluspaitaan.
Viime kuussa 45€ t paitoihin.
Alkuvuodesta kalsareita satasella ja sukkia viidellä kympillä.
Eli tekisikö tuo n.20€/kk.
Ostan vain silloin kun on laadukkaampia tavaroita poikkeuksellisen hyvässä tarjouksessa. Silloin ei tarvi joka kk ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirpparilta ostan yleensä, jos iskee shoppailuhimo ja tarpeellista löytyy.
Muuten tosi harvoin ostan kaupasta uutta vaatetta.
Saankin säästöön ja osakkeisiin 800-1500 e / kk tästä syystä.
Jännä päätelmä. Mulle ei iske himo, inhoan shoppailua ja ostan tarvitsemani vaatteet uutena, mielellään kotimaisena. Siitä huolimatta säästän kuukausittain vähintään saman kuin sinä.
Ostan aika vähän vaatteita, ehkä muutaman kuukauden välein. En ole laskenut niihin käyttämääni rahaa, mutta ei sitä mene kovin paljon. Minulla on muutama lempivaate, jota käytän koko ajan. Ulkoiluvaatteisiin meni rahaa enemmän nyt syksyllä, lisäksi pitäisi hankkia uudet talvikengät. Niillä pärjään pitkään.
0 €
Tänä vuonna olen ostanut yhden t-paidan, kahdet kengät ja sukkia. Tietenkin jos nämä jakaisi koko vuodelle se tekisi noin 12 €/ kk.
N42
Olen ostanut 2 vaatetta yht. 120€ ja jos olen jotain sukkia tms. ostanut lisäksi niin sanotaan 15€/kk. Töissä käydessä varmaan ylipyykkäilin vaatteita, nyt voin käyttää kolmekin päivää jotain vaatetta. Kotona voi olla verryissä tai halpishousuissa. Viimeksi ostin kengät, uudet lenkkarit, 4v sitten. Muut kengät on +10v vanhoja, mutta niitä on useampi pari.
Vierailija kirjoitti:
Vaatekuluni vuodessa on 2000-3000€, töissä bisnespukeutuminen. Laadukas jakkupuku maksaa helposti 300€. Urheilu ja ulkoiluvaatteet myös maksavat. Ei tarvitse miettiä jokaista ostosta, jos olisin pienituloinen varmaan ostokset olisi eri.
Kuinka usein joudut uusimaan noita laadukkaita jakkupukuja tai ulkoiluvaatteita? Luulisi, että parilla kolmella puvulla pärjää. Laadukkaista ulkoiluvaatteista on itselläni kokemusta paljon ulkoilua ja retkeilyä harrastavana ja helposti ne kestää kymmenenkin vuotta. Kenkiä joutuu vähän useammin uusimaan. Toki toiset tykkää että on aina kauden viimeisintä väriä ja muuta epäolennaista...
Ostin vasta kahdet housut hyväntekeväisyyskirpparilta 1,5 € kpl ja neuleen 2€.
Ovat sopivasti jo sisäänajetut niin tuntuvat mukavilta. Vihaan uusia housuja jotka vaatii pitkään käyttöä ja useita pesuja että muokkautuvat. Varaa olisi ostaa uusiakin, mutta harvoin löydän vaatekaupoista mieleisiä ja yhtä hyvin istuvia.
Lisäksi olen kahden koon välissä, housuissa 36 puristavat mutta 38 tarvii vyön.
Omiin vaatteisiin ei ole tänä vuonna mennyt paljon yhtään rahaa (etätöissä), parit collegehousut ja yhdet kengät olen tainnut ostaa. Lasten (teinien!) vaatteisiin sen sijaan on mennyt ainakin 1500e.
Täytyy kyllä myöntää että jonkin verran tulee tilailtua, aika usein... ehkä 100€/kk..
40-200 e. Ostan käytettynä, paitsi alusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Kokeeko nämä monta sataa kuussa euroa vaatteisiin käyttävät olevansa vihreitä ihmisiä arvoiltaan?
En ole vihreä, turhaa vouhottamista...
Vaatekuluni vuodessa on 2000-3000€, töissä bisnespukeutuminen. Laadukas jakkupuku maksaa helposti 300€. Urheilu ja ulkoiluvaatteet myös maksavat. Ei tarvitse miettiä jokaista ostosta, jos olisin pienituloinen varmaan ostokset olisi eri.