Kuinka paljon käytät rahaa uusiin vaatteisiin kuukausittain?
Tulipas mieleen kun olen lueskellut palstoja, uutisten kommentteja, ja uutisia jne niin aina joku valittaa etteivät kuukausitulot riitä vaatteisiin.
Täytyykö niitä vaatteita ostaa joka kuukausi vaikka edes halvimmat rääsyt eivät hajoa tuossa ajassa! Vai onko suomessa tapana polttaa vaatteet käytön jälkeen ja sitten ostaa uudet tilalle? En ymmärrä tuota että aina manataan sitä ettei rahat riitä vaatteisiin.
Kommentit (186)
Noin 150e kuussa. Tulee tehtyä paljon reissu hommia aina pysty pesemään vaatteita ja silti pitää olla puhdasta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesvaateaate kirjoitti:
En edes muista milloin olen viimeksi ostanut uusia vaatteita.
Ei sukkia, ei kalsareita, ei mitään?
Niitä voi pestä välillä.
-eri
Hah hah, olipas hauska.
Itsellä on noin viikon tarpeeksi alushousuja, jonka jälkeen pesen ne 95 asteessa. Yksi pari ei kyllä vuotta kauempaa kestä, vaan kirjaimellisesti hajoaa jalkaan siinä 50 pesun jälkeen. Eli noin kerran vuodessa on pakko ostaa noin 10kpl alushousuja. Sukat kestää vähän pidempään koska ne pesen 40 asteessa.
Alushousunne ovat todennäköisesti puuvillaa, jotan kannattaa ostaa hiukan enemmän seuraavana vuonna, kun suunta tämä että puuvillaisia vaikea löytää. Hain tosi kauan.
Viimeisenä kolmena vuotena omiin vaatteisiini on mennyt paljon rahaa, noin 2000 euroa per vuosi. Sitä ennen olin kotona lapsen kanssa pari vuotta ja vaatteisiin meni vain n. 200 euroa vuodessa. Ennen lasta olin työssä, jossa oltiin toimistossa joka päivä ja työmatka oli 300 metriä kävellen. Harrastin kuntosalia ja ryhmäliikuntaa, talvisin laskettelua. Varsinaista ulkoilua ei ollut ollenkaan.
Nyt vien lasta hoitoon kävellen ja pyörällä, ulkoilemme perheenä metsässä ja työpäiväni aikana liikun rakennustyömaalta toimistoon ja illalla kokoukseen. Lisäksi vartalon muodot muuttuivat lapsen syntymän jälkeen ja kengän koko kasvoi yhdellä koolla.
Olen näinä kolmena vuotena päivittänyt koko vaatevarastoni uudeksi. Tänä vuonna olen ostanut kaksi laadukasta villahuivia (70 e kirpputorilta), pipon (10 e kirpputorilta), siistin välikausitakin (100 euroa kirpputorilta), 3 laadukasta villatakkia (400 euroa), kaksi villaista alusvaatekerrastoa (150 euroa), talvikengät (100 e), 2 kesäkengät (180 e), alusvaatteita (350 e), 3 työhön sopivaa mekkoa (300 euroa), villasukkia (20 euroa), 2 vapaapäiviin sopivaa mekkoa (50 e kirpputorilta), 5 sukkahousut (70 e) ja kolmet legginsit (150 e).
Edellisenä vuonna ostin untuvatakin ja parkatakin, farkut, 3 työpaitaa ja hameen, alusvaatteita, sukkahousuja, yövaatteita, lenkkarit, villakerraston, työhousut. Noin 1600 euroa.
Kolme vuotta sitten ostin goretex-asun, villakerraston, työmekkoja, sukkahousuja, alusvaatteita, talvikengät, kesäkengät, nilkkurit, työhousuja, työpaitoja, villasukkia, käsilaukun, repun, kypärän. Noin 2700 euroa.
Kotona ollessani ostin nastakengät, villakerraston, imetysvaatteita, heijastinliivin ja sadetakin. Näihin meni 400 euroa kahden vuoden aikana.
Lapsen vaatteisiin menee n. 800 euroa vuodessa (kengät ostetaan uusina, niihin menee n. 400 e vuodessa), miehen vaatteisiin noin 600 euroa. Mies on työpäivät työvaatteissa, jotka saa työnantajalta. Hän ostaa yleensä vuodessa n. 10 paria alushousuja, 10 paria sukkia, 2-3 t-paitaa, urheiluvaatteita, kahdet kengät.
Mun tulot on nettona 800e joten en ole ostanut tänä vuonna itselle yhtään mitään. Toivon saavani joululahjaksi alushousuja, niitä on jäljellä enää kahdet ja niissäkin reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miesvaateaate kirjoitti:
En edes muista milloin olen viimeksi ostanut uusia vaatteita.
Ei sukkia, ei kalsareita, ei mitään?
Niitä voi pestä välillä.
-eri
Hah hah, olipas hauska.
Itsellä on noin viikon tarpeeksi alushousuja, jonka jälkeen pesen ne 95 asteessa. Yksi pari ei kyllä vuotta kauempaa kestä, vaan kirjaimellisesti hajoaa jalkaan siinä 50 pesun jälkeen. Eli noin kerran vuodessa on pakko ostaa noin 10kpl alushousuja. Sukat kestää vähän pidempään koska ne pesen 40 asteessa.
Kannattaisko panostaa laatuun? Toisaalta 95 astetta on turhan iso lämpötila.
Siis täh? Miten voi viikossa tarvita 10 kpl alushousuja? Ehkä kannattais opetella pyyhkimään, ettei joka vessakäynnin jälkeen tarvis alkkareita vaihtaa!