Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortin tehneet! (Kokemuksia kaivataan)

Vierailija
02.04.2014 |

Kuinka kauan lähetteen saamisesta meni ennen kuin keskeytykseen pääsit?

Oliko lääkkeellinen ja kauan jälkivuoto kesti?

Oliko lääkärit tuomitsevia tai yrittivätkö saada mielen muuttumaan?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty 2 keskeytystä.

Eka lääkkeellinen, kivut hirveät, tuntui että taju lähtee ja jouduin ottamaan kipupiikin.

Jälkivuoto kesti 8 viikkoa

Toinen lääkkeellinen, yhtä hirveät kivut, ei juuri vuotoa. Kohtu ei tyhjentynyt kunnolla joten minulle tuli kohtutulehdus ja jouduin kaavintaan.

Kukaan ei syyllistänyt / yrittänyt muuttaa mieltäni missään vaiheessa

Vierailija
2/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:09"]

Tehty 2 keskeytystä.

Eka lääkkeellinen, kivut hirveät, tuntui että taju lähtee ja jouduin ottamaan kipupiikin.

Jälkivuoto kesti 8 viikkoa

Toinen lääkkeellinen, yhtä hirveät kivut, ei juuri vuotoa. Kohtu ei tyhjentynyt kunnolla joten minulle tuli kohtutulehdus ja jouduin kaavintaan.

Kukaan ei syyllistänyt / yrittänyt muuttaa mieltäni missään vaiheessa

[/quote]

Ok.

Millä viikoilla teille on tehty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:47"]

Kuinka kauan lähetteen saamisesta meni ennen kuin keskeytykseen pääsit?

Oliko lääkkeellinen ja kauan jälkivuoto kesti?

Oliko lääkärit tuomitsevia tai yrittivätkö saada mielen muuttumaan?

[/quote]

Sain lähetteen polille maanantaina, tiistaina oli keskeytys. Lääkkeellisenä tehtiin ja eivät olleet tuomitsevia eivätkä koittaneet saada mieltä muuttumaan, mutta perustelut kyselivät kyllä miksi haluan abortin. Sama toistui vielä polilla ja lääkäri varmisti että ymmärrän mitä olen tekemässä kun sain sen ekan tabletin.

[/quote]

Saitko varata ajan itse vai annettiinko sieltä vain joku aika? Toivonmukaan minun kaupungissani on yhtä nopeaa toimintaa, haluan raskauden todella päättyvän.

Olitteko muuten yksin lääkärissä ja toimenpiteessä? AP

[/quote]

Soitin terv.keskukseen ja sanoin, että tarvitsen lääkäriajan, syynä olisi raskaudenkeskeytys. Sain samalle päivälle ajan, mies tuli mukaan kyllä. Lääkäri kirjoitti lähetteen polin puolelle ja soitti siitä samalla ajan eli mun ei tarvinnut sitä varata tai odottaa kutsua. 

Mies tuli polillekin mukaan, mutta lääkärin vastaanotolla olin itsekseni. Lääkäri tarkisti raskauden keston ja kävi läpi vielä keskeytyksen syitä jne. Sitten hän selitti keskeytys"prosessin", heillä ensin eka tabletti joka käytännössä keskeyttää raskauden, kotiin sain loput tabletit ja ohjeet niiden ottamisesta. Varmistivat tosiaan vielä, että varmasti ymmärrän että kun se eka on otettu, keskeytys on aloitettu eikä sitä voi perua.

Sain vielä kipulääkereseptin ja sairauslomaa loppuviikon. 

Se tuli tarpeeseen, kivut olivat aika kovat. Mulla on kovat menkkakivut, mutta noi oli pari päivää jotain potenssiin miljardi, mutta lääkkeet kyllä auttoivat aika hyvin niihinkin. Vuoto oli hurjaa muutaman päivän. Jälkitarkastukseeen tuli aika erikseen polilta. Jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi tarvetta henkiseen tukeen, eli käytännössä oliko alkanut kaduttamaan. Mutta ei ollut, eikä kaduta vieläkään, 7 vuoden jälkeen.

Vierailija
4/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni oli kyllä huono sikäli, kun toinen hoitajista oli kamala lääkehuuruinen akka.

Tämä ylimeikattu haahka töni minua muutaman kerran käytävillä, eikä esimerkiksi ultran jälkeen antanut minun kävellä puolentoista metrin päähän verhon taakse asettamaan sidettä pikkuhousuihin, vaan nappasi sen kädestäni ja tunki puoliväkisin jalkojeni väliin mieslääkärin edessä. "Eiku laitat nyt sen heti sinne, etkä ala sotkemaan lattioita täällä!". Todella nöyryyttävää, eikä sieltä edes tullut mitään verta silloin ja hänkin sen taatusti näki ultraa seuratessaan.

Puhui minulle myös kuin vähämieliselle, eli jos en esimerkiksi välittömästi vastannut hänen esittämäänsä kysymykseen (mietin esimerkiksi vastausta), hän saattoi katsoa minua silmät pyöreinä kuin typerystä esittäen ja sanoa "Haloo? Huhuu?". Toivon todella, että hänet on tähän mennessä erotettu virastaan.

Muut hoitajat olivat kuitenkin mitä suurimmaksi osaksi miellyttäviä ja ymmärtäväisiä.

Vierailija
5/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onpas ollut varsinaisia tyyppejä hoitohenkilökunnassa näköjään... Onneksi ei kaikilla!

Kiitos paljon vastauksistanne ja lisääkin lukisin mielelläni... AP

Vierailija
6/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä joka ei kuitenkaan tyhjentynyt kunnolla, joten seur päivänä nukutus+ kaavinta. Kiitos yhdelle erittäin empaattiselle hoitajalle joka piti minua kädestä ja kuunteli. Eräs psykopaatti-hoitajakin siellä oli. Itkin kivusta ja anelin kipupiikkiä, jolloin psyko-nurse katsoi suoraan silmiini ja kylmän viileästi totesi että "kuule, mä oon nähny paljon pahempaakin eikä näitä turhaan jaella".

Vierailija
7/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet aiheuttivat välittömästi huonon olon, ja suoraan oksentamaan. Karmea kokemus kertakaikkiaan

Vierailija
8/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin 17v. Jouduin anomaan lääkintähallitukselta luvan kun viikkoja oli liikaa. Sairaalassa tehtiin, inhottava kokemus. Yksi lääkäri oli tosi tympee, ultratessaan pakotti katsomaan ja sanoi sukupuolen ja "katso, se liikkuu! Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ei saa lapsia, voisit antaa adoptoitavaksi". Inhottava akka! Olin nuori ja muutenkin vaikea tilanne, ehkäisy petti. Katunut en ole KOSKAAN! Tsemppiä omaan päätökseesi.

Vierailija
9/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä, sitä tarvitaan, vaikka päätöksestä olenkin varma.

Jännittää, että alanko itkemään lääkärissä ja jos alan, niin pidetäänkö sitä merkkinä siitä, ettei haluaisi aborttia.:S Minä oikeasti haluan sen meinaan. Olen sen luontoinen ihminen, joka itkee helposti. Esimerkiksi lapsien rokotukset neuvolassa saavat itkun tulemaan jne ihan pienetkin asiat, ja tässä nyt on kyse suuresta asiasta.

AP

Vierailija
10/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:59"]Kiitos tsempeistä, sitä tarvitaan, vaikka päätöksestä olenkin varma.

Jännittää, että alanko itkemään lääkärissä ja jos alan, niin pidetäänkö sitä merkkinä siitä, ettei haluaisi aborttia.:S Minä oikeasti haluan sen meinaan. Olen sen luontoinen ihminen, joka itkee helposti. Esimerkiksi lapsien rokotukset neuvolassa saavat itkun tulemaan jne ihan pienetkin asiat, ja tässä nyt on kyse suuresta asiasta.

AP

[/quote]

Normaali käytäntö on ettei ultrakuvaa missään nimessä näytetä potilaalle ellei tämä sitä itse pyydä.tietty kusipäisiä ja ajattelemattomiakin lääkäreitä on mut tämä siis normaali käytäntö. Mulle ei oo kummallakaan aborttikerralla näytetty. Mä menin muistaakseni tk:sta hakemaan lähetteen ja siellä otettiin vaan raskaustesti. Lähetteellä naistentautienpolille ja siellä ultraus ja samalla varattiin aika keskeytykselle.

Vierailija
11/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan ymmärrä, en todellakaan. Teillä on 2 lasta jotka ilmeisesti pieniä suloisia. Miten ihmeessä voit tapatuttaa sisälläsi kasvavan josta tulisi samanlainen? Oikein sydämestä ahdistaa.

Vierailija
12/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:09"]

Minä en vaan ymmärrä, en todellakaan. Teillä on 2 lasta jotka ilmeisesti pieniä suloisia. Miten ihmeessä voit tapatuttaa sisälläsi kasvavan josta tulisi samanlainen? Oikein sydämestä ahdistaa.

[/quote]

Meidän perheen elämäntilanne jaksamisen ja taloudellisen tilanteen kannalta on sellainen, että tähän ei mahdu enää yhtään perheenjäsentä lisää. Me emme myöskään halua kumpikaan lisää lapsia. Minun synnytykseni ovat menneet myöskin huonosti (molemmat sektioita, toinen hätä-sellainen) ja jos pitäisin tämän lapsen joutuisin sektioon, enkä todellakaan aio itseäni leikeltäväksi antaa enää koskaan.

AP

Vierailija
13/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 11:12"]

Mulla ollut yksi todella huono kokemus. Kättärillä laittoivat lääkkeet parin tunnin välein vaikkei edelliset olleet sulaneet ja heti kun alkoi ihan pieni vuoto päästivät kotiin ilman kipulääkkeitä ilman mitään. Lähdin kotiin ja vuoto sekä kivut pahenivat matkalla.sekä migreeni alkoi. Kotiin kun pääsin oli migreeni jo ihan huipussaan,oksentelin ihan kokoajan sekä vuoto vaan yltyi ja yltyi niin paljon että taju meni.Jolloin mies soitti ambulanssin ja sillpin olin vuotanut jo YLI 2 l verta.Tiputukseen ja nopeasti sairaalaan takas jossa eivät meinanneet huolia mua sisään koska keskeytys tehty erisairaalassa heidän lähetteellä. Ambulanssi miehet pitivät kyllä hyvin puoliani ja ottivat lopulta sisään. Kivuliaat toimenpiteet sen jälkeen ja veritiputukseen ja nesteytykseen. Yön jälkeen vielä leikkaussaliin ja makoilin sairaalassa ihan jäässä 3 päivää. Että näinkin voi asiat mennä. Oli kuulemma hengenlähtö lähellä.

[/quote]
Taisit tappaa jonkun messiaan, kun noin vaikeaksi meni.

Vierailija
14/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 21:09"]

[/quote]

Ei tuo sun elämä taida tervettä olla.

Vierailija
15/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Terveyskeskuksesta sain lähetteen AB1 nimeltään,äippä polille tästä kolmen päivän päästä aika.Pyysin kaavinnan,kahden päivän päästä kaavittiin.

Nopea tehdä,noin kuukausi vuotoa,uusi kaavinta ja sitten vuoto loppui kahdessa päivässä.Kukaan ei yrittänyt muuttaa mieltäni,ei kysynyt olenko varma tai yms..Ehkäisy jatkoon pitää olla selvä.Äippä polilla ultrattiin,näin ja kuulin..Viikkoja oli lopussa 6+5

Näin myöhemmin ajatellen kaduttaa,mutta sillä hetkellä niiden tietojen valossa mitä oli,tein sillä hetkellä oikein.Jälkiviisaana en.

Vierailija
16/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina tein testin. Viikonloppu mietittiin ja varmoina keskeytykseen päädyttiin. Maanantaina soitin aikaa, sain sen torstaille. Siinä ensimmäiset lääkkeet ja seuraavat kotona lauantaina. Pieni kipuilu alkoi--särkylääke, jolloin kipu loppui kokonaan.

Vuoto alkoi sunnuntai-aamuna, kipu yltyi koviksi kuukautiskivuiksi--särkylääke, kipu hellitti jomotukseksi.

Kohtu tyhjeni sunnuntain ja maanantain aikana pönttöön. Silmät kiinni otin paperiin suihkun lattialle valuneet möykyt, oli hyvinkin kiinteää ainesta.

Vuoto jatkui kaksi viikkoa, ensin menkkamaisena, sitten tuhnuna.

Oli helppo ja kaikki meni hyvin. Henkinen puoli oli pelottavampi. Se kun suihkussa kuulin raskausjätteen mätkähtelyn lattialle ja niitä sitten noukin sieltä itkien ja anteeksipyydellen..Se kipu ei unohdu.

Teimme oikean ratkaisun, sen tiedän, vaan jossittelen kuitenkin vielä ja jossittelen vielä varmaan aika kauan..Ja pyytelen anteeksi siltä vauvalta..=(

Lääkkeellinen siis helmikuun alussa.

Minulle silloin toisteltiin että pidä vauva, tulet sitä katumaan. Olimme AIVAN varmoja halustamme keskeytykseen, sekä minä että mies ja tiesin sen olevan ainoa vaihtoehto.

Mutta kyllä, mietin vieläkin entäs jos olisimme kuitenkin..

Vierailija
17/47 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 jatkaa vielä. Ai niin, henkilökunta oli äärimmäisen kannustavaa ja asiallista. Ei minkäänlaista leimaa enkä kokenut painostusta enkä leimaamista.

Vierailija
18/47 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi erilaisia kokemuksia kaikilla sekä kipujen että henkilökunnan suhteen :S

Vierailija
19/47 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää?

Vierailija
20/47 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta... Tulin juuri lääkäristä. Haastattelun jälkeen siirryin uä-kuvaa varten pötkölleen. Lääkäri paineli tunnusteli kohtua ja sanoi, että on kyllä hyvin hyvin pieni. Uä-kuvauksen aikana sanoi, että mitään raskautta ei kohdun sisällä näy, vaikka kohdunseinämä oli paksuuntunut hieman. Nyt siis epäillään kohdunulkoista raskautta, minkä vuoksi menen maanantaina lisätutkimuksiin. Olen niin helpottunut, että en voi edes sanoin kuvailla tätä tunnetta...

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi