Alatiesynnytyskö vaaraton? Lukekaas tämä sektiovastaiset!
Sektio on vauvalle alatiesynnytystä turvallisempi. Lääkärikin sen minulle myönsi, äidin riskit toki isommat. Linkin takana surullinen esimerkkitarina siitä, mihin Suomen sektiovastaisuus voi pahimmillaan johtaa.
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:48"]
Joo ihme vinkumista täällä! Alatiesynnytys on paras ratkaisu sekä äidille että vauvalle, jos ei ole riskejä, kuten ahdas lantio. Tottakai sitten sektio on turvallisempi!
Sektio on iso leikkaus! Leikkauksissa on aina riskinsä. Äidin komplikaatiot sektion jälkeen ovat paljon yleisempiä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Siis verenvuodot, ison haavan tulehdukset, riski kohdun repeämiseen myöhemmissä raskauksissa ym ym. Mutta eihän näistä kukaan kerro. Naiset puhuvat vaikeista synnytyksistä avoimesti, mutta pieleen menneistä sektioista ei kukaan puhu, koska se on häpeällistä. Sektio on naiselle häpeä, koska nainen ei pysty suoriutumaan naiselle tarkoitetusta tehtävästä. Se on ihan biologiassa.
[/quote]
Täällä harrastetaan tätä "ihme vinkumista" siksi, että tässäkään tapauksessa lääkäri ei ollut arvioinut noita riskejä oikein, eikä edes kuunnellut edellisen lääkärin mielipidettä asiasta. Siis käyttäytyi täysin välinpitämättömästi ja seurauksena lapsi kuoli! Onko tämä mielestäsi ok?
Ja luettele vain sektion riskejä tilastoistasi, mutta muista että siinä on mukana hätäsektiot ja kiireelliset sektiot, jotka ovat oikeasti pieleen menneitä alatiesynnytyksiä. Suunnitellun sektion riskit puolestaan ovat olemattomia.
Tulihan se "vanhukset paskaisissa vaipoissa"-argumentti tähänkin keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää. Jos suomalainen perusterveydenhuolto ei kelpaa teille, menkää vaikka Afrikkaan synnyttämään. Vakavasti puhuen: menkää vaikka USAan ja hoitakaa itsellenne sikäläisen systeemin mukaan juuri sellainen synnytys, jonka haluatte. Siellä saa, mitä tilaa - ja maksaa.
Meillä Suomessa saa puoli-ilmaiseksi todella hyvän raskausajan hoidon ja synnytyksen - varsinkin jos asuu tarpeeksi isossa kaupungissa tai muuten kuuluu isojen sairaaloiden piiriin. Ja täällä vain ulistaan. "Minä en halua, että alapääni venyy!" No kuulkaa, jos ongelma on noin iso, niin edelleen: menkää johonkin muualle. Minä en halua, että verorahoilla maksetaan joka mammalle sektio, jos hän vain sitä haluaa.
Toisekseen olen synnyttänyt kolme lasta, kaikki alateitse, enkä ole kärsinyt yhtään. Moni heistä, jotka ovat kärsineet, on saanut vaivoja ihan omaa tyhmyyttään. Selvittäkääpä aktiivista synnytystä jne. Älkää ottako heti sitä epiduraalia, niin ei tarvitse repiä vauvoja imukupeilla. Liikkukaa ja olkaa kaikin tavoin aktiivisia.
Isoissa sairaanhoitopiireissä (Helsinki, Turku, Tampere) ongelmatapaukset hoidetaan. En tunne ketään, joka ei olisi saanut asiallista hoitoa. Tiedän monia, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet sektioon. Se on heille annettu. Tiedän pari tapausta, jossa lapsi olisi voinut hyötyä sektiosta, mutta sitä ei tiedetty - ei voitu tietää. En ole valmis kannattamaan tuhatta sektiota sen tähden, että yksi lapsi saisi siitä hyödyn. Anteeksi vain, mutta en todellakaan ole. En ainakaan niin kauan, kun vanhukset makaavat ulosteissaan hoitokodeissa. Ei meillä ole kaikkeen varaa, ja tästä voi mielestäni säästää.
[/quote]
Mene vittu itse Afrikkaan kuolemaan synnytykseen! Ei ole mitään muuta taiteen lajia, jossa asiakkaalla, tässä tapauksessa, potilaalla, ei ole sananvaltaa OMAAN KEHOONSA! Huomioi myös, että Suomessa ei ole tarjolla yksityisesti synnytystä! Täällä ei siis ole mahdollista maksaa suunniteltu sektiota itse.
Suomi on hyvinvointivaltio vielä toistaiseksi, mutta ei kaikille, kuten esim. NAISILLE!
Ja itseasiassa, jos vaikka joku haluaisikin sektion pillun venymisen estääkseen tai muista mukavuussyistä, niin MITÄ SITTEN?!??!??! Oma on kehonsa. Eipä kukaan kitise miesten mukavuusjutuista.
Ei ole mitään raskauteen ja synnytykseen verrattavaa, se on naisten etuoikeus ja sitä tulisi kohdella kunnioituksella eikä halventaen! Täällä ei olisi yhtkään helvetin pälliä, jos ei joku olisi heitä kantanut ja synnyttänyt.
[/quote]
No kuule jätä sinä lapset tekemättä, kyllähän siinä sulle on kehosi itsemääräämisoikeutta!
Ja eh, hyvinvointivaltiolla tarkoitetaan ehkä vähän jotain muuta kuin oikeutta sektioon... Haloo!
Valitettavasti lapsen syntymässä on aina riskinsä, tapahtui se alateitse tai sektiolla. Alatiesynnytyksissä riskit vain ovat pienemmät, vaikka piltsu voikin revetä. Mutta se kuuluu lastentekoon. Repeäähän sektiossakin kaikki vatsanpeitteet ja kohdut. Ei lapsia tehdä vaurioitta, valitettavasti
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää. Jos suomalainen perusterveydenhuolto ei kelpaa teille, menkää vaikka Afrikkaan synnyttämään. Vakavasti puhuen: menkää vaikka USAan ja hoitakaa itsellenne sikäläisen systeemin mukaan juuri sellainen synnytys, jonka haluatte. Siellä saa, mitä tilaa - ja maksaa.
Meillä Suomessa saa puoli-ilmaiseksi todella hyvän raskausajan hoidon ja synnytyksen - varsinkin jos asuu tarpeeksi isossa kaupungissa tai muuten kuuluu isojen sairaaloiden piiriin. Ja täällä vain ulistaan. "Minä en halua, että alapääni venyy!" No kuulkaa, jos ongelma on noin iso, niin edelleen: menkää johonkin muualle. Minä en halua, että verorahoilla maksetaan joka mammalle sektio, jos hän vain sitä haluaa.
Toisekseen olen synnyttänyt kolme lasta, kaikki alateitse, enkä ole kärsinyt yhtään. Moni heistä, jotka ovat kärsineet, on saanut vaivoja ihan omaa tyhmyyttään. Selvittäkääpä aktiivista synnytystä jne. Älkää ottako heti sitä epiduraalia, niin ei tarvitse repiä vauvoja imukupeilla. Liikkukaa ja olkaa kaikin tavoin aktiivisia.
Isoissa sairaanhoitopiireissä (Helsinki, Turku, Tampere) ongelmatapaukset hoidetaan. En tunne ketään, joka ei olisi saanut asiallista hoitoa. Tiedän monia, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet sektioon. Se on heille annettu. Tiedän pari tapausta, jossa lapsi olisi voinut hyötyä sektiosta, mutta sitä ei tiedetty - ei voitu tietää. En ole valmis kannattamaan tuhatta sektiota sen tähden, että yksi lapsi saisi siitä hyödyn. Anteeksi vain, mutta en todellakaan ole. En ainakaan niin kauan, kun vanhukset makaavat ulosteissaan hoitokodeissa. Ei meillä ole kaikkeen varaa, ja tästä voi mielestäni säästää.
[/quote]
Mene vittu itse Afrikkaan kuolemaan synnytykseen! Ei ole mitään muuta taiteen lajia, jossa asiakkaalla, tässä tapauksessa, potilaalla, ei ole sananvaltaa OMAAN KEHOONSA! Huomioi myös, että Suomessa ei ole tarjolla yksityisesti synnytystä! Täällä ei siis ole mahdollista maksaa suunniteltu sektiota itse.
Suomi on hyvinvointivaltio vielä toistaiseksi, mutta ei kaikille, kuten esim. NAISILLE!
Ja itseasiassa, jos vaikka joku haluaisikin sektion pillun venymisen estääkseen tai muista mukavuussyistä, niin MITÄ SITTEN?!??!??! Oma on kehonsa. Eipä kukaan kitise miesten mukavuusjutuista.
Ei ole mitään raskauteen ja synnytykseen verrattavaa, se on naisten etuoikeus ja sitä tulisi kohdella kunnioituksella eikä halventaen! Täällä ei olisi yhtkään helvetin pälliä, jos ei joku olisi heitä kantanut ja synnyttänyt.
[/quote]
No kuule jätä sinä lapset tekemättä, kyllähän siinä sulle on kehosi itsemääräämisoikeutta!
Ja eh, hyvinvointivaltiolla tarkoitetaan ehkä vähän jotain muuta kuin oikeutta sektioon... Haloo!
Valitettavasti lapsen syntymässä on aina riskinsä, tapahtui se alateitse tai sektiolla. Alatiesynnytyksissä riskit vain ovat pienemmät, vaikka piltsu voikin revetä. Mutta se kuuluu lastentekoon. Repeäähän sektiossakin kaikki vatsanpeitteet ja kohdut. Ei lapsia tehdä vaurioitta, valitettavasti
Joo ihme vinkumista täällä! Alatiesynnytys on paras ratkaisu sekä äidille että vauvalle, jos ei ole riskejä, kuten ahdas lantio. Tottakai sitten sektio on turvallisempi!
Sektio on iso leikkaus! Leikkauksissa on aina riskinsä. Äidin komplikaatiot sektion jälkeen ovat paljon yleisempiä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Siis verenvuodot, ison haavan tulehdukset, riski kohdun repeämiseen myöhemmissä raskauksissa ym ym. Mutta eihän näistä kukaan kerro. Naiset puhuvat vaikeista synnytyksistä avoimesti, mutta pieleen menneistä sektioista ei kukaan puhu, koska se on häpeällistä. Sektio on naiselle häpeä, koska nainen ei pysty suoriutumaan naiselle tarkoitetusta tehtävästä. Se on ihan biologiassa.
[/quote]
sektio ei ole iso, vaan keskisuuri leikkaus.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:56"]
[/quote]
sektio ei ole iso, vaan keskisuuri leikkaus.
[/quote]
Josta paraneminen on suht nopeaa
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eivät ne repeä vaan leikataan, siinä on melkoinen ero.
Pidä sinä pääsi kiinni, siinä on sinulle kehosi itsemääräämisoikeutta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:12"]
Suomalaisten lääkärien diktaattorimainen asenne synnytyksiä kohtaan polkee naisten ihmisoikeuksia. Synnytystavan pitäisi olla naisen ja lääkärin yhteisen päätöksen lopputulema, eikä yksinvaltiaan lääkärin päätettävissä. Aivan järkyttävä tapahtuma ja täysin turha, sekä olisi ollut estettävissä, jos joku olisi VÄLITTÄNYT.
[/quote]
Aivan totta. Ja naiset vaan lammasmaisesti hyväksyy tämän, ja sitten on tää alatiesynnyttäjien lahkolaisjoukko jonka mielestä on ihan ookoo että muut naiset kärsii kun hekin kärsivät. Ja halveksuvat niitä jotka pelkää/ ei vaan halua repiä kroppaansa alatiesynnytyksessä.
Eniten vtuttaa näissä sektionparjaajissa epätoivoset argumentit siitä että "kyllä leikatuillakin toosa löystyy - jo raskausaikana!!1"
joo kyllä varmaan puhutaan saman kaliiberin löystymisestä :D se sektioitu kun ei puserra synnytysteistään mitään vesimeloonia. Tuo on jo niin huono että ihan itkettää kun käytetään vertausta "yhtä lailla".
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:42"]
Itse taas tiedän parikin tapausta jossa sektion yhteydessä vauva saanut puukosta -> teholle
[/quote]
Ja höpöhöpö! Tuo nyt ei vain pidä paikkaansa. Miksi pelottelet täällä ihmisiä tuollaisilla urbaanitarinoilla?
[/quote]
Mitään urbaanilegendaa välttämättä oo.. oma pikkuveljeni syntyi sektiolla ja sai syvän haavan silmäkulmaansa. Lääkäri on "himpun verran" säikähtänyt ja varmaan kiitti luojaansa ettei leikkausveitsi osunut silmään. Näin voi sius ihan oikeasti käydä!!
Nyt tulee paljon jaskaa. Oikeesti sektio on huonompi. Koska äidin kehon kestää palautua kaemmin ja tulehdus ja vuoto riskit on suurempia. Ite oon synnyttänyt alateitse. Pimpsa kyllä kiristyy nopeesti ja äidin pitää jaksaa reenata lantiopohja lihaksia. Monesti miesten mielestä seksi on parempaa synnytyksen jälkeen . usein vika on naisten korvien välissä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:45"]
76, huomasitko, mikä ketjun aiheena oli?
Aloituksessa mainitulle naiselle lääkäri ei suostunut valitsemaan sektiota, vaikka edellinen synnytyslääkäri oli todennut ettei alatie onnistu. Oletko nyt ihan tosissasi, että mielestäsi tuollaisessa tilanteessa tulee "säästää" se summa x, minkä se sektio nyt sitten maksaa, vaikka ihmishenkiä vaarannettaisiin?
Mietipä uudelleen, ja laske vaikka montako paskavaippaa niilläkin rahoilla saataisiin vaihdettua. Saat näin lasketuksi terveen, täysiaikaisen lapsen hengen hinnan paskavaippoina.
Häpeä!
[/quote]
Olen lukenut ihan koko ketjun, niin että tiedän kyllä, mistä täällä puhutaan. Yhtä hoitovirhetapausta, joka tapahtui jossain provinssissa (Mikkelikö se on?) ei voi käyttää perusteluna sille, että jokaisen naisen pitäisi saada halutessaan sektio.
Väännän vielä rautalangasta: Suomessa on erittäin hyvä synnyttää isoissa sairaaloissa. Suomessa synnyttäminen on halpaa. Synnytykseen voi vaikuttaa myös itse - ei aina, mutta usein.
Synnytys ei mene taatusti hyvin, jos siihen lähtee jo sillä asenteella, että "en halua", "en pysty" ja "tässä käy taatusti huonosti ja vähintään alapääni menee piloille".
En puolustele yhtään hoitovirhettä enkä idioottia lääkäriä (ihan itsekin olen sellaisiin törmännyt) mutta olen edelleen ja täysin häpeämättä sitä mieltä, että verorahoilla ei kuulu maksaa sektioita turhan päiten. Jos tämä systeemi ei sovi, älkää hankkiko lapsia Suomessa.
Vaikka jo edellä sanoin, että idioottejakin lääkäreitä on, peräänkuuluttaisin myös vähän luottamusta suomalaiseen terveydenhoitoon. Mikä ilo lääkäreillä tai kätilöillä olisi huonosti menneistä synnytyksistä? Pahat repeämät ym. hoidetaan verorahoilla, joten säästääkään ei voi sillä tavalla. Kyllä kaikki kelvolliset lääkärit ja hoitajat pyrkivät hyvään lopputulokseen.
Kyse ei ole siitä, että minun onnistuneet synnytykseni olisivat mielestäni kaikki enkä välittäisi muista. Ne ovat kuitenkin kokemus siitä, että kaikki voi mennä ihan hyvin. Ja kuten sanoin, kaikki tuttavani ovat myös saaneet sen hoidon, mitä ovat tarvinneet: sektion, tehohoitoa itselleen tai lapselleen, korjausleikkauksiakin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:38"]
Nyt tulee paljon jaskaa. Oikeesti sektio on huonompi. Koska äidin kehon kestää palautua kaemmin ja tulehdus ja vuoto riskit on suurempia. Ite oon synnyttänyt alateitse. Pimpsa kyllä kiristyy nopeesti ja äidin pitää jaksaa reenata lantiopohja lihaksia. Monesti miesten mielestä seksi on parempaa synnytyksen jälkeen . usein vika on naisten korvien välissä.
[/quote]
No mulla eppariarpi vaivaa edelleen useiden vuosien jälkeen synnytyksestä, eikä kuulemma tule koskaan paranemaan. Ja tämä on kuulemma ihan yleistä. Mitään korjausleikkausta tms. ei myöskään voida tehdä. Että se siitä nopeasta palautumisesta, kun kärsii loppuelämänsä kivuista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 01:53"]
Olen entistäkin vakuuttuneempi tämänkin uutisen perusteella, että itselle tulee sektio, suunniteltu sellainen. Toivottavasti lääkäri kuuntele heti ensimmäiselle kerralla, mutta päätin jo nyt, etten lähde huonesta ennen kuin lääkäri ymmärtää, että sektion haluan. Ehkä alan pitämään kirjaa kaikista tapaamisistani henkilöistä sairaalan puolella, nimet yms sekä mitä he ovat sanoneet, niin varmasti jää myös paremmin mieleen.. Tuntuu niin ahdistavalta, että lääkärit ovat kaiken yläpuolella. Itsellä ei todellakaan kiinnosta mikään alapääsynnytys, koska ajatus saa voimaan pahoin ..
[/quote]
Sitten älä hanki lapsia
Yksi pointti on tästä keskustelusta jäänyt kokonaan.
Sektio lisää raskaus- ja synnytysriskejä seuraavan raskauden kohdalla. Istukan kiinnittymishäiriöt ovat huomattavasti yleisempiä aiemmin sektoiduilla äideillä. Tällainen tilanne saattaa altistaa seuraavan lapsen ennenaikasuudelle, synnyttäjän hengenvarallisille verenvuodoille jne. Yleensä näistäkin selvitään, koska suomalainen sairaanhoito on korkealuokkaista. Kuin myös alatiesynnytykset yleensä menee hyvin. Ja suunnitellut sektiot. Ja kiireelliset sektiot. Jne.
Mutta ei aina.
Koska maailma ei ole täydellinen.
Vaikka jokikinen saisi itse aivan omatoimisesti päättää synnytystapansa ja ajankohtansa, vammaisia lapsia, kuolleita lapsia, vuotavia äitejä jne tulisi aina olemaan. Valitettevasti.
Miksi ajattelet, että synnytyslääkäriä henkilökohtaisella tasolla kiinnostaa, synnytätkö juuri sinä sektiolla vai alateitse? Mikä ihmeen syy hänellä olisi pimittää sektio juuri sinulta? Se ei ole rahakysymys, sektiota toivovia äitejä ei ole niin paljon, että se niitä rahan vuoksi pitäisi pyrkiä vähentämään. Ja lisäksi, sektion hoitaminen, lääkärillekin, on _yleensä_ jokseenkin vaivattompaa kuin alatiesynnytyksen.
Saattaisiko olla, että lääkäreiden pyrkimys on, ammattietiikkaansa nojaten, mahdollisimman terve äiti, vauva ja mahdolliset tulevat sisarukset?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]
Jos yhteiskunta maksaa niin yhteiskunta päättää. Mene ulkomaille synnyttämään jos haluat sektion
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää.
[/quote]
Mietipä uudelleen, kuka on itsekäs.
"MINÄ olen synnyttänyt ja hyvin meni, siis kaikki muiden kokemat komplikaatiot ovat vain heidän omaa syytään". Ja: "SUURISSA sairaaloissa (ilmeisesti jollaisessa MINÄ olen töissä) kyllä hoidetaan hommat".
Oletko aikuinen ihminen? Eikö äitisi opettanut sinulle, että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin SINÄ ja jokaisella omanlaisensa kohtalo. Kun pohditaan parasta toimintatapaa koko väestön mittakaavassa, siinä huomioidaan ehkä muutama muukin asia kuin SINÄ ja sinun oma ihana napasi.
[/quote]
No niinpä. Juuri sitä ajoin takaa: ei vain minä minä minä vaan vähän laajemmin: mitä maksaa ja mitkä ovat hyödyt.
Jos tässä nyt epäitsekkäiksi ruvetaan (sellaista en varsinaisesti edellä väittänyt) niin suomalaisten naisten tulisi luopua esim. kivunlievityksestä ja niillä rahoilla voitaisiin pelastaa tuhansien ja tuhansien afrikkalaisten ja aasialaisten naisten (synnyttäjien) henki.
Mutta ei ole tainnut kovin monen äiti opettaa noin laajaa katsantokantaa lapsilleen.
Itselle ollaan kyllä vaatimassa kaikki, mutta se, että on maita, jossa liki 50% äideistä kuolee synnytykseen, ei paljon kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:31"]
Pimpula siinä ainakin menee rumaksi. Kahden sektion jälkeen pimpulani on miehenkin mielestä ihan yhtä tiukka kuin tyttösenä.
[/quote]
Pimpula muuttuu jo raskausaikana, koska elimistö ei tiedä, ettei sen tarvitsekaan valmistua synnytykseen.
[/quote]
Meillä ainakin mies on tyytyväinen, että minulle tehtiin sektio ja pimppi on tiukka. Ei kuten entisellä vaimolla löysä ja repaleinen.
Miehet tykkää sektiosta. Kysykääpä vaikka niiltä, jos uskallatte.
[/quote]
Mun mies ainakin saisi slaagin jos ehdottaisin sektiota. Oli onnellinen etten tarvinnut edes mitään kivunlievitystä. Eikä se pipari ole miksikään mennyt vaikka olen 2 lasta synnyttänyt alakautta.
Surullista että sun miehelle se toosa on tärkein :(
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:31"]
Pimpula siinä ainakin menee rumaksi. Kahden sektion jälkeen pimpulani on miehenkin mielestä ihan yhtä tiukka kuin tyttösenä.
[/quote]
Pimpula muuttuu jo raskausaikana, koska elimistö ei tiedä, ettei sen tarvitsekaan valmistua synnytykseen.
[/quote]
Meillä ainakin mies on tyytyväinen, että minulle tehtiin sektio ja pimppi on tiukka. Ei kuten entisellä vaimolla löysä ja repaleinen.
Miehet tykkää sektiosta. Kysykääpä vaikka niiltä, jos uskallatte.
[/quote]
Mun mies ainakin saisi slaagin jos ehdottaisin sektiota. Oli onnellinen etten tarvinnut edes mitään kivunlievitystä. Eikä se pipari ole miksikään mennyt vaikka olen 2 lasta synnyttänyt alakautta.
Surullista että sun miehelle se toosa on tärkein :(
Nainen on naiselle susi, ei muuta voi todeta.
MINUN alatiesynnytykseni oli helppo, KUKAAN ei siksi voi saada/tarvita mitään muuta.