Alatiesynnytyskö vaaraton? Lukekaas tämä sektiovastaiset!
Sektio on vauvalle alatiesynnytystä turvallisempi. Lääkärikin sen minulle myönsi, äidin riskit toki isommat. Linkin takana surullinen esimerkkitarina siitä, mihin Suomen sektiovastaisuus voi pahimmillaan johtaa.
Kommentit (179)
pelkopolilla minulle lääkäri sanoi että alatiesynnytyksessä ja sektiossa samat riskit sektiossa ne on suuremmat, MUTTA sektiossa ei ole riskejä vauvalle äidille vaan ja se on äidin omaa typeryyttä jos on lihava, vanha tai polttaa
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:31"]
Pimpula siinä ainakin menee rumaksi. Kahden sektion jälkeen pimpulani on miehenkin mielestä ihan yhtä tiukka kuin tyttösenä.
[/quote]
Pimpula muuttuu jo raskausaikana, koska elimistö ei tiedä, ettei sen tarvitsekaan valmistua synnytykseen.
[/quote]
Meillä ainakin mies on tyytyväinen, että minulle tehtiin sektio ja pimppi on tiukka. Ei kuten entisellä vaimolla löysä ja repaleinen.
Miehet tykkää sektiosta. Kysykääpä vaikka niiltä, jos uskallatte.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:31"]
Pimpula siinä ainakin menee rumaksi. Kahden sektion jälkeen pimpulani on miehenkin mielestä ihan yhtä tiukka kuin tyttösenä.
[/quote]
Pimpula muuttuu jo raskausaikana, koska elimistö ei tiedä, ettei sen tarvitsekaan valmistua synnytykseen.
[/quote]
Meillä ainakin mies on tyytyväinen, että minulle tehtiin sektio ja pimppi on tiukka. Ei kuten entisellä vaimolla löysä ja repaleinen.
Miehet tykkää sektiosta. Kysykääpä vaikka niiltä, jos uskallatte.
[/quote]
Ja täällä taas tuttuun tapaan jauhetaan pillusta ja miehen mielipiteistä, vaikka kyseinen tapaus koskee vammautunutta ja kuollutta lasta! Noin vähäjärkisen ihmisen ei olisi kannattanut lisääntyä ollenkaan vaan keskittyä sen pillunsa käyttämiseen muulla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:32"]
Tuo uutinen on todella surullinen, osanottoni perheelle.
Mutta,mutta. Henkilökohtaisesti olen erittäin tyytyväinen että olen synnyttänyt alakautta. Raskaudet ja synnytykset normaaleja.
[/quote]
Ilmeisesti empatiakyky on kuitenkin kadonnut ponnistaessa? Se että sinulla sattui kaikki menemään normaalisti, ei todellakaan tarkoita, että kaikilla muilla menisi. Todella typerää tulla leuhkimaan tällaiseen ketjuun. Tuossakin esimerkissä raskaus oli mennyt hyvin ja synnytyksen piti olla normaali. Vaan kuinkas kävikään...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:32"]
Mutta,mutta. Henkilökohtaisesti olen erittäin tyytyväinen että olen synnyttänyt alakautta. Raskaudet ja synnytykset normaaleja.
[/quote]
Ilmeisesti empatiakyky on kuitenkin kadonnut ponnistaessa? Se että sinulla sattui kaikki menemään normaalisti, ei todellakaan tarkoita, että kaikilla muilla menisi. Todella typerää tulla leuhkimaan tällaiseen ketjuun. Tuossakin esimerkissä raskaus oli mennyt hyvin ja synnytyksen piti olla normaali. Vaan kuinkas kävikään...
[/quote]
Itse sain elinikäiset vammat sektiosta ja sen komplikaatioista. Mies pellkäsi että kuolen. Nyt kun taas olen raskaana, hän on sitä mieltä, että sektiota tulisi kohdallani välttää viimeiseen asti. Ei liity mielipide millään tavalla alapään muuttumiseen. Pienet ovat murheet miehillä, jotka siitä pillun muuttumisesta murehtivat. Kun raskausajan hormoonit sitä muuttavat kuitenkin paljon enemmän kuin synnytys. Tai sitten on tosi pieni joku muu. Kuinka kukaan edes lisääntyy sellaisten miesten kanssa... Ja sektioni oli suunniteltu ja raskaus normaali.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:45"]
Jutun naiselle oli tehty aiemmin sektio! Mä ainakin menen lääkäriin vaatimaan asioita, enkä luota niihin yhtään, jos olen eri mieltä.
[/quote]
Jos ei luota lääkärin arvioon, miten voi luottaa siihen että se osaa tehdä sektion. Kannattaa av-mamman ottaa vain puukko omaan käteen ja hoitaa asia itse - ja jälkikäteen haastaa lääkäri oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:32"]
[/quote]
[/quote]
Mitä pitäisi tehdä? Itkeä syyllisyydessä, että alatiesynnytys meni normaalisti. Vai?
Kyllä sektio on riski myös vauvalle. Hän ei esim saa synnytyskanavan bakteerikylvöä, on sen seurauksena enemmän mm allergioita, ei saa rintamaitoa niin opeasti jne. Kaikki validit tutkimukset todistavat, että sektio on haitallisempi niin äidille kuin lapselle. Tämä ei tietenkään päde yksilötasolla, jollekin toinen vaihtoehto on vain parempi.
Kylläpä näitä kommentteja lukiessaan tajuaa, miksi tieteellisesti todistettu lääketiede on ainoa oikea eikä nämä uskomushuuhaakaikentietäjät, jotka perusteetta paasaavat vastoin oikeaa tietoa.
Kammottavaa luettavaa myös jotkut kommentit tuolla, esim.:
Synnytin lapseni keisarinleikkauksella sitä vaatiessani. Leikkauksessa huomattiin, että ensimmäisestä keisarinleikkauksesta kohdun seinämään oli jäänyt todella heikko osuus, joka ponnistusvaiheessa olisi voinut revetä. Lääkäri sanoi, että keisarinleikkauksen vaatiminen pelasti henkemme ja arvosti mielipidettäni. Sairaalan vakituinen synnytyslääkäri ei hyväksynyt vaatimustani vaan sanoi minulle perustellen kantaansa myös uskonnolla, että mikäli hän on vuorossa synnytyshetkellä, hän lähtee normaalista synnytyksestä eikä missään tapauksessa ole keisarinleikkauksen kannalla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:57"]
Kyllä sektio on riski myös vauvalle. Hän ei esim saa synnytyskanavan bakteerikylvöä, on sen seurauksena enemmän mm allergioita, ei saa rintamaitoa niin opeasti jne. Kaikki validit tutkimukset todistavat, että sektio on haitallisempi niin äidille kuin lapselle. Tämä ei tietenkään päde yksilötasolla, jollekin toinen vaihtoehto on vain parempi.
Kylläpä näitä kommentteja lukiessaan tajuaa, miksi tieteellisesti todistettu lääketiede on ainoa oikea eikä nämä uskomushuuhaakaikentietäjät, jotka perusteetta paasaavat vastoin oikeaa tietoa.
[/quote]
Kumpikahan se onkaan harmillisempi, allergia vai aivovaurio, hmmm, mietitääs vähän aikaa. Itselläni takana kaksi sektiota ja kolme alatietä ja se maito nousi kyllä tasan yhtä nopeasti, jos ei vähän nopeamminkin sektion jälkeen. Ja ainut allerginen lapseni syntyi alatietä.
Faktahan on että synnytys on aina vaarallinen,synnytti sitten miten tahansa.
Suomessa aina selitellään, että sektiossa on paljon alatiesynnytystä suuremmat riskit. Kuitenkin suunniteltu sektio on suunnilleen yhtä turvallinen kuin alatiesynnytyskin. Ne kohonneet riskitasot koskevat kiireellisiä ja hätäsektioita! Eli siis juuri niitä sektiotyyppejä, joihin joudutaan silloin kun ei ole arvioitu synnytystapaa alun perin oikein, vaan lääkäri on pakottanut äidin alatiesynnytykseen, vaikka se ei hänelle sovellu. Lääkäri siis näissä tilanteissa omalla toiminnallaan kasvattaa synnytykseen liittyviä riskejä, eli toimii aivan päin vastoin kuin lääkärin kuuluisi.
Tästä syystä olen sitä mieltä, että tilanteet, jotka johtavat kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon silloin, kun lääkärin mielestä ei ole ollut aihetta suunnitellulle sektiolle - siitä huolimatta että äiti itse tai esim. toinen lääkäri on ollut sillä kannalla - tulisi määritellä rikoksiksi (esim. joku törkeä pahoinpitely voisi olla sopiva rikosnimike, ja kuolemantuottamus siihen päälle jos äiti tai lapsi kuolee).
Lääkärit tulee kerta kaikkiaan saada tajuamaan, että toisten ihmisten hengellä ei saa leikkiä - ei edes silloin kun kyse on synnyttäjästä ja tämän lapsesta. Riskejä tulee välttää viimeiseen asti, ja valita toimenpiteet tämän periaatteen mukaisesti. Kuvatussa tapauksessa oli selkeä alatiesynnytykseen liittyvä riski, joka oli helposti arvioitavissa suunnitellun sektion riskejä suuremmaksi. Kyseisen pakottamisen tehnyt lääkäri ansaitsisi menettää lupansa toimia lääkärinä. Hän ei selvästikään ole toiminut elämän varjeleminen tärkeimpänä ohjenuoranaan, vaan jotkut aivan muut asiat mielessään.
Niin kauan kuin lääkärit eivät saa näistä kunnollisia rangaistuksia, touhu tulee jatkumaan samanlaisena. Tässä olisi varmaan aihetta valittaa EU:n ihmisoikeuselimiin, josko sieltä löytyisi järjen ääni, joka pakottaisi nämä Suomen naisvihamieliset lahkolaistohtorit ruotuun.
Pohditaanpa vielä sellaista kuvitteellista skenaariota, että synnyttäminen olisikin miesten puuhaa. Hyväksyttäisiinkö siinä tapauksessa tällainen synnyttäjien kohtelu, vai olisiko moista pakottamista yrittävät lääkärit jo ajat sitten ns. päästetty kärsimyksistään saunan takana?
^Suurin osa kiireellisistä ja hätäsektioista ovat oikeasti epäonnistuneita alatiesynnytyksiä, ja niiden riskit pitäisi huomioida tilastoissa alatiesynnytyksissä, ei sektioissa. Suunniteltu sektio on turvallinen rutiinitoimenpide.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:58"]
Kammottavaa luettavaa myös jotkut kommentit tuolla, esim.:
Synnytin lapseni keisarinleikkauksella sitä vaatiessani. Leikkauksessa huomattiin, että ensimmäisestä keisarinleikkauksesta kohdun seinämään oli jäänyt todella heikko osuus, joka ponnistusvaiheessa olisi voinut revetä. Lääkäri sanoi, että keisarinleikkauksen vaatiminen pelasti henkemme ja arvosti mielipidettäni. Sairaalan vakituinen synnytyslääkäri ei hyväksynyt vaatimustani vaan sanoi minulle perustellen kantaansa myös uskonnolla, että mikäli hän on vuorossa synnytyshetkellä, hän lähtee normaalista synnytyksestä eikä missään tapauksessa ole keisarinleikkauksen kannalla.
[/quote]
Luin tämän kans. Järkyttävää. Miten joku lääkäri voi perustella sen noin?!
Mietin, että onko tosiaan niin, ettei odottavaa kuunnella?! Onko kaikilla synnytyslääkäreillä asenne "minä tiedän paremmin kuin sinä, koska olen lääkäri"?
Olisi mielenkiintoista tietää, miten lääkäri perusteli kanntaansa uskonnolla? Mitä hän sanoi?
En halua asua muualla kuin ison yliopistollisen sairaalan lähettyvillä. En ikinä (enää) muuta maalle. Keskisuuretkin sairaalat ovat Suomessa kelvottomia. Alueellinen eriarvoisuus on näissä asioissa todella suurta. Yleensä sielläkin pärjätään, mutta jos jotain kurjaa käy, vain suurilla sairaaloilla on rahkeet hoitaa. Usein ambulanssillakaan ei ehdi (kun on ensin arvottu pari tuntia, lähetetäänkö vai ei) ja usein ei lähetetä ollenkaan. En tiedä miksi: tyhmyyttä, rahan säästöä, kiusantekoa?
Tuttavapiirin lapsista neljäsosa olisi kuollut tai vammautunut, elleivät olisi syntyneet isossa (yliopistollisessa) sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 11:03"]
^Suurin osa kiireellisistä ja hätäsektioista ovat oikeasti epäonnistuneita alatiesynnytyksiä, ja niiden riskit pitäisi huomioida tilastoissa alatiesynnytyksissä, ei sektioissa. Suunniteltu sektio on turvallinen rutiinitoimenpide.
[/quote]
Juuri näin! Joku voisi aikansa kuluksi vaikka laatia tällaisen tilaston, niin nähtäisiin miten päin ne riskit oikeasti menevät.
Minusta on hälyttävää, että Suomen kaltaisessa "tasa-arvoisessa, demokraattisessa oikeusvaltiossa" voidaan ihmisten terveyteen ja jopa henkeen liittyviä asioita tilastoida (tarkoitushakuisen?) harhaanjohtavasti. Kuka tällaista tilastointitapaa on edes ollut ajamassa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:39"]
Itse sain elinikäiset vammat sektiosta ja sen komplikaatioista. Mies pellkäsi että kuolen. Nyt kun taas olen raskaana, hän on sitä mieltä, että sektiota tulisi kohdallani välttää viimeiseen asti. [/quote]
Onko sulla kuitenkin itselläsi myös jotain sanottavaa asiaan? (Tuntuu vaan että miehen mielipide on se tärkein, vaikka sä olet se synnyttävä osapuoli)
[/quote]
On sanottavaa kyllä. Käyn sypellä koska pelkään sektiota. En mistään hinnasta ottaisi sitä uudestaan, jollei ole hengenlähtö lähellä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 08:53"]
Kyse oli tässä tapauksessa ilmeisesti siitä ettei sairaalassa kyetty hoitamaan vaikeaa synnytystä. Siellä ei ollut edes päivystävää gynekologia ja ilmeisesti sikiön vointia ei kyetty tarkkailemaan kunnolla (liekö ollut niin ettei astrupia voitu päivystysaikana katsoa) eikä hätäsektioon ollut mahdollisuutta. Synnyttäjä olisi pitänyt ohjata isoon sairaalaan jossa nämä asiat olisivat olleet kunnossa. Kätilön ja päivystävän lääkärin olisi pitänyt älytä lähettää synnyttäjä ambulanssikyydillä sinne, missä synnytys olisi voitu hoitaa asianmukaisesti. Monta eskaloitunutta virhettä.
[/quote]
Virhe tehtiin siinä vaiheessa, kun ei suostuttu sektioon! Naisella ahdas lantio ja aiempikin synnytys hoidettu sektiolla, suunniteltu sektio olisi ollut ainoa oikea valinta, mutta ei, Suomessa PITÄÄ kokeilla alatietä lääkärien mieliksi ja sitten käy näin!