Alatiesynnytyskö vaaraton? Lukekaas tämä sektiovastaiset!
Sektio on vauvalle alatiesynnytystä turvallisempi. Lääkärikin sen minulle myönsi, äidin riskit toki isommat. Linkin takana surullinen esimerkkitarina siitä, mihin Suomen sektiovastaisuus voi pahimmillaan johtaa.
Kommentit (179)
Sektiossa on enemmän riskejä myös vauvalle ja tämän voi lukea ihan mistä vain. Jos meillä olisi yhtä paljon sektioita kuin alatiesynnytyksiä, tuntisimme riskit paremmin kun äidille annetaan kipulääkkeet sektiossa, äidin verenpaine laskee hyvin voimakkaasti ja tässä kohtaa on ihan hetkistä kiinni, että vauva saadaan ajoissa ulos ennen kuin verenkierron puute istukkaan aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta. Sektiosta ei ole myöskään vauvalle mitään hyötyä, keuhkot eivät kehity synnytyksen aikana tuolloin eikä vauva saa äidin normaaliflooraa. Miksiköhän kaikki tietämäni kätilöt suosittelevat alatiesynnytystä.
Olet väärässä ja levität väärää tietoa. Sektiossa on hapenpuute yleisempää kuin synnytyksessä. Tämän voi lukea mistä vaan lääkärien tutkimuksista. Meillä olisi myös paljon suurempi äitikuolleisuus jos sektio olisi yhtä yleinen kuin alatiesynnytys.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:39"]
Itse sain elinikäiset vammat sektiosta ja sen komplikaatioista. Mies pellkäsi että kuolen. Nyt kun taas olen raskaana, hän on sitä mieltä, että sektiota tulisi kohdallani välttää viimeiseen asti. [/quote]
Onko sulla kuitenkin itselläsi myös jotain sanottavaa asiaan? (Tuntuu vaan että miehen mielipide on se tärkein, vaikka sä olet se synnyttävä osapuoli)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 07:26"]
Sektiossa on enemmän riskejä myös vauvalle ja tämän voi lukea ihan mistä vain. Jos meillä olisi yhtä paljon sektioita kuin alatiesynnytyksiä, tuntisimme riskit paremmin kun äidille annetaan kipulääkkeet sektiossa, äidin verenpaine laskee hyvin voimakkaasti ja tässä kohtaa on ihan hetkistä kiinni, että vauva saadaan ajoissa ulos ennen kuin verenkierron puute istukkaan aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta. Sektiosta ei ole myöskään vauvalle mitään hyötyä, keuhkot eivät kehity synnytyksen aikana tuolloin eikä vauva saa äidin normaaliflooraa. Miksiköhän kaikki tietämäni kätilöt suosittelevat alatiesynnytystä.
[/quote]
Höpöhöpö, sunnitellussa sektiossa äidille annetaan tyypillisesti epiduraalipuudutus, ihan kuten alatiessäkin usein. Tämä ei aiheuta mitään erityistä kiirettä tai vaaraa vauvalle. Kipulääkkeitä annetaan äidille vasta lapsen ollessa jo ulkona.
Kätilöt eivät suosittele leikkausta, koska heidän roolinsa on siinä huomattavasti pienempi ja he ovat lähinna lääkäreiden apulaisia. Jos sektiot yleistyisivät, jäisi kätilöiden kokonaistarve vähenisi ja osa heistä jäisi työttömiksi tai joutuisi esimerkiksi lähihoitajan tehtäviin. Kätilöiden sektiovastaisuus ei liity mihinkään synnytyksiin liittyvään, vaan heidän omaan haluunsa johtaa synnytystä lääkärin sijasta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 07:30"]
Olet väärässä ja levität väärää tietoa. Sektiossa on hapenpuute yleisempää kuin synnytyksessä. Tämän voi lukea mistä vaan lääkärien tutkimuksista. Meillä olisi myös paljon suurempi äitikuolleisuus jos sektio olisi yhtä yleinen kuin alatiesynnytys.
[/quote]
Niin, koska sektioihin lasketaan myös hätäsektiot (=usein siis epäonnistuneet alatiesynnytykset) ja kiireelliset sektiot. Näissä vakavissa tilanteissa vauvan hapenpuute on todella yleistä. Suunnitellussa sektiossa hapenpuute on huomattavasti harvinaisempaa kuin alatiesynnytyksessä ja se on mm. tämän takia lapselle se turvallisin vaihtoehto.
Mulle tehtiin suunniteltu sektio puolitoistavuotta sitten. Kaikki meni hyvin. Kävin äsken gynellä tarkastuksessa, ja hän sanoi ohimennen suunnilleen näin "elektiivinen sektio on yleensä niin turvallinen että hyvin harvoin tulee mitään ongelmia".
Siinä on vissi ero puhutaanko suunnitellusta vai hätäsektiosta.
Katsokaapas synnytyksen päivämäärää.. ei vain tainnut lääkäri haluta juhannusmökiltä lähteä. Sanonut puhelimessa vaan tyyliin "kyllä te sen hoidatte". Pistää vihaksi tällaiset jutut.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:44"]
Katsokaapas synnytyksen päivämäärää.. ei vain tainnut lääkäri haluta juhannusmökiltä lähteä. Sanonut puhelimessa vaan tyyliin "kyllä te sen hoidatte". Pistää vihaksi tällaiset jutut.
[/quote]
Ei Suomessa lääkäreille tuollaisesta ole mitään seurauksia. Mitäpä siitä jos joku nyt sattuu kuolemaan tai vammautumaan, korkeitaan tulee täysin merkityksetön huomautus tai pikkusakot, joilla ei lääkärin palkkaa saavalle ole väliä.
Kun on kyse lääkäreistä, "kaikki tekevät inhimillisiä virheitä" ja törttöillä saa ihan vapaasti. Muissa ammateissa vakavasta virheestä tulee helposti potkut. Rahoitusalalalla virheestä pääsee ihan vankilaan (toki raha on tietysti tärkeämpää kuin vaikka vauvan henki...).
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 06:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 18:27"]
Sektio on turvallisempi tietyissä tilanteissa, kuten tuon kaltaisissa. Jos sektioon taas ei ole mitään fysiologista syytä, alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä.
[/quote]
Itse asiassa ei ole. Tilastollisesti kaikkein turvallisin synnytystapa on suunniteltu sektio. Toki siinäkin joillekin äideille tulee komplikaatioita, mutta vauvoille ei koskaan satu mitään ja kokonaisvauriot jäävät hyvin alhaisiksi, kun naisen alapään vaurioitumiset (pahat repeämät, laskeumat), jotka alatiessä ovat suhteellisen yleisiä, jäävät pois.
Suomessahan suunniteltuja sektioita ei tilastoida erikseen tässä mielessä, koska alatiesynnytyksen riskejä naisille ei haluta myöntää.
[/quote]
Muuhun en nyt ota kantaa, mutta laskeumia tulee ihan raskaudesta, ei siihen välttämättä synnytystä tarvita. Tässä näkyy taas tämä epärealistinen ajattelutapa, joka perustuu siihen, että nainen voisi - ja hänen pitäisi - muka olla kuin 16-vuotias vaikka olisi 45 ja synnyttänyt kolme lasta. Me vanhenemme, me sairastumme, me kuolemme. Se on fakta. Sitä ei voi poistaa näillä näkymin millään.
Suomalaisten lääkärien diktaattorimainen asenne synnytyksiä kohtaan polkee naisten ihmisoikeuksia. Synnytystavan pitäisi olla naisen ja lääkärin yhteisen päätöksen lopputulema, eikä yksinvaltiaan lääkärin päätettävissä. Aivan järkyttävä tapahtuma ja täysin turha, sekä olisi ollut estettävissä, jos joku olisi VÄLITTÄNYT.
Sektio on turvallisempi tietyissä tilanteissa, kuten tuon kaltaisissa. Jos sektioon taas ei ole mitään fysiologista syytä, alatiesynnytyksessä on vähemmän riskejä.
[/quote]
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Suunniteltu sektio on aina turvallisempi kuin synnytys.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 07:26"]
[/quote]
Hitto mitä paskaa! Äiti saa puudutusainetta, ei kipulääkettä, sektiossa, ihan sitä samaa, jota annetaan alatiesynnytyksenkin aikana.
Verenpaine ei laske yhtään mihinkään, kun äitiä takuulla jännittää niin että sydän lyö kahtasataa.
Alapään floorasta voi saada myös bakteeritulehduksen, että se siitä.
Keuhkot kehittyy ihan normaalist.
Sektio on turvallisempi äidille, sekä erityisesti vauvalle!
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää. Jos suomalainen perusterveydenhuolto ei kelpaa teille, menkää vaikka Afrikkaan synnyttämään. Vakavasti puhuen: menkää vaikka USAan ja hoitakaa itsellenne sikäläisen systeemin mukaan juuri sellainen synnytys, jonka haluatte. Siellä saa, mitä tilaa - ja maksaa.
Meillä Suomessa saa puoli-ilmaiseksi todella hyvän raskausajan hoidon ja synnytyksen - varsinkin jos asuu tarpeeksi isossa kaupungissa tai muuten kuuluu isojen sairaaloiden piiriin. Ja täällä vain ulistaan. "Minä en halua, että alapääni venyy!" No kuulkaa, jos ongelma on noin iso, niin edelleen: menkää johonkin muualle. Minä en halua, että verorahoilla maksetaan joka mammalle sektio, jos hän vain sitä haluaa.
Toisekseen olen synnyttänyt kolme lasta, kaikki alateitse, enkä ole kärsinyt yhtään. Moni heistä, jotka ovat kärsineet, on saanut vaivoja ihan omaa tyhmyyttään. Selvittäkääpä aktiivista synnytystä jne. Älkää ottako heti sitä epiduraalia, niin ei tarvitse repiä vauvoja imukupeilla. Liikkukaa ja olkaa kaikin tavoin aktiivisia.
Isoissa sairaanhoitopiireissä (Helsinki, Turku, Tampere) ongelmatapaukset hoidetaan. En tunne ketään, joka ei olisi saanut asiallista hoitoa. Tiedän monia, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet sektioon. Se on heille annettu. Tiedän pari tapausta, jossa lapsi olisi voinut hyötyä sektiosta, mutta sitä ei tiedetty - ei voitu tietää. En ole valmis kannattamaan tuhatta sektiota sen tähden, että yksi lapsi saisi siitä hyödyn. Anteeksi vain, mutta en todellakaan ole. En ainakaan niin kauan, kun vanhukset makaavat ulosteissaan hoitokodeissa. Ei meillä ole kaikkeen varaa, ja tästä voi mielestäni säästää.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:26"]
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää. Jos suomalainen perusterveydenhuolto ei kelpaa teille, menkää vaikka Afrikkaan synnyttämään. Vakavasti puhuen: menkää vaikka USAan ja hoitakaa itsellenne sikäläisen systeemin mukaan juuri sellainen synnytys, jonka haluatte. Siellä saa, mitä tilaa - ja maksaa.
Meillä Suomessa saa puoli-ilmaiseksi todella hyvän raskausajan hoidon ja synnytyksen - varsinkin jos asuu tarpeeksi isossa kaupungissa tai muuten kuuluu isojen sairaaloiden piiriin. Ja täällä vain ulistaan. "Minä en halua, että alapääni venyy!" No kuulkaa, jos ongelma on noin iso, niin edelleen: menkää johonkin muualle. Minä en halua, että verorahoilla maksetaan joka mammalle sektio, jos hän vain sitä haluaa.
Toisekseen olen synnyttänyt kolme lasta, kaikki alateitse, enkä ole kärsinyt yhtään. Moni heistä, jotka ovat kärsineet, on saanut vaivoja ihan omaa tyhmyyttään. Selvittäkääpä aktiivista synnytystä jne. Älkää ottako heti sitä epiduraalia, niin ei tarvitse repiä vauvoja imukupeilla. Liikkukaa ja olkaa kaikin tavoin aktiivisia.
Isoissa sairaanhoitopiireissä (Helsinki, Turku, Tampere) ongelmatapaukset hoidetaan. En tunne ketään, joka ei olisi saanut asiallista hoitoa. Tiedän monia, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet sektioon. Se on heille annettu. Tiedän pari tapausta, jossa lapsi olisi voinut hyötyä sektiosta, mutta sitä ei tiedetty - ei voitu tietää. En ole valmis kannattamaan tuhatta sektiota sen tähden, että yksi lapsi saisi siitä hyödyn. Anteeksi vain, mutta en todellakaan ole. En ainakaan niin kauan, kun vanhukset makaavat ulosteissaan hoitokodeissa. Ei meillä ole kaikkeen varaa, ja tästä voi mielestäni säästää.
[/quote]
Mene vittu itse Afrikkaan kuolemaan synnytykseen! Ei ole mitään muuta taiteen lajia, jossa asiakkaalla, tässä tapauksessa, potilaalla, ei ole sananvaltaa OMAAN KEHOONSA! Huomioi myös, että Suomessa ei ole tarjolla yksityisesti synnytystä! Täällä ei siis ole mahdollista maksaa suunniteltu sektiota itse.
Suomi on hyvinvointivaltio vielä toistaiseksi, mutta ei kaikille, kuten esim. NAISILLE!
Ja itseasiassa, jos vaikka joku haluaisikin sektion pillun venymisen estääkseen tai muista mukavuussyistä, niin MITÄ SITTEN?!??!??! Oma on kehonsa. Eipä kukaan kitise miesten mukavuusjutuista.
Ei ole mitään raskauteen ja synnytykseen verrattavaa, se on naisten etuoikeus ja sitä tulisi kohdella kunnioituksella eikä halventaen! Täällä ei olisi yhtkään helvetin pälliä, jos ei joku olisi heitä kantanut ja synnyttänyt.
76, huomasitko, mikä ketjun aiheena oli?
Aloituksessa mainitulle naiselle lääkäri ei suostunut valitsemaan sektiota, vaikka edellinen synnytyslääkäri oli todennut ettei alatie onnistu. Oletko nyt ihan tosissasi, että mielestäsi tuollaisessa tilanteessa tulee "säästää" se summa x, minkä se sektio nyt sitten maksaa, vaikka ihmishenkiä vaarannettaisiin?
Mietipä uudelleen, ja laske vaikka montako paskavaippaa niilläkin rahoilla saataisiin vaihdettua. Saat näin lasketuksi terveen, täysiaikaisen lapsen hengen hinnan paskavaippoina.
Häpeä!
[/quote]
Minä maksaisin erittäin miellelläni koko synnytyksen ja yksityishuoneen sairaalassa ihan itse, mutta sepä ei täällä Suomessa ole mahdollista. Jenkkeihin asti en aio tämän takia lähteä.
Hienoa, että sinun synnytyksesi ovat menneet hyvin ja lähipiirissä on saatu ok-tasoista hoitoa. Minä taas tiedän useita, jotka eivät ole saaneet sitä asiallista hoitoa, mikä on johtanut lasten ja äitien pysyvään vammautumiseen. Kukaan ei ole kuollut (Suomen matalaa äiti-lapsikuolleisuuttahan aina hehkutetaan), mutta kyllä se perheen elämä menee vähemmästäkin pilalle pysyvästi.
On myös todella alhaista syyllistää äitejä epiduraalin tai muun modernin hoidon saamisesta synnytyksessä. Vanhusten tilanne ei todellakaan liity tähän mitenkään, se ei missään tapauksessa ole mikään peruste vähentää muiden potilaiden itsemääräämisoikeutta.
Joo ihme vinkumista täällä! Alatiesynnytys on paras ratkaisu sekä äidille että vauvalle, jos ei ole riskejä, kuten ahdas lantio. Tottakai sitten sektio on turvallisempi!
Sektio on iso leikkaus! Leikkauksissa on aina riskinsä. Äidin komplikaatiot sektion jälkeen ovat paljon yleisempiä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Siis verenvuodot, ison haavan tulehdukset, riski kohdun repeämiseen myöhemmissä raskauksissa ym ym. Mutta eihän näistä kukaan kerro. Naiset puhuvat vaikeista synnytyksistä avoimesti, mutta pieleen menneistä sektioista ei kukaan puhu, koska se on häpeällistä. Sektio on naiselle häpeä, koska nainen ei pysty suoriutumaan naiselle tarkoitetusta tehtävästä. Se on ihan biologiassa.
Nämä kirjoitukset täällä ovat aivan u s k o m a t o n t a ja uskomattoman itsekästä hyvinvointivaltion ihmisten ininää.
[/quote]
Mietipä uudelleen, kuka on itsekäs.
"MINÄ olen synnyttänyt ja hyvin meni, siis kaikki muiden kokemat komplikaatiot ovat vain heidän omaa syytään". Ja: "SUURISSA sairaaloissa (ilmeisesti jollaisessa MINÄ olen töissä) kyllä hoidetaan hommat".
Oletko aikuinen ihminen? Eikö äitisi opettanut sinulle, että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin SINÄ ja jokaisella omanlaisensa kohtalo. Kun pohditaan parasta toimintatapaa koko väestön mittakaavassa, siinä huomioidaan ehkä muutama muukin asia kuin SINÄ ja sinun oma ihana napasi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 11:48"]
Joo ihme vinkumista täällä! Alatiesynnytys on paras ratkaisu sekä äidille että vauvalle, jos ei ole riskejä, kuten ahdas lantio. Tottakai sitten sektio on turvallisempi!
Sektio on iso leikkaus! Leikkauksissa on aina riskinsä. Äidin komplikaatiot sektion jälkeen ovat paljon yleisempiä kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Siis verenvuodot, ison haavan tulehdukset, riski kohdun repeämiseen myöhemmissä raskauksissa ym ym. Mutta eihän näistä kukaan kerro. Naiset puhuvat vaikeista synnytyksistä avoimesti, mutta pieleen menneistä sektioista ei kukaan puhu, koska se on häpeällistä. Sektio on naiselle häpeä, koska nainen ei pysty suoriutumaan naiselle tarkoitetusta tehtävästä. Se on ihan biologiassa.
[/quote]
Menes nyt poika pois tältä palstalta tekemään niitä miesten töitä. Kanna vaikka risuja tms.
[/quote]
Itse asiassa ei ole. Tilastollisesti kaikkein turvallisin synnytystapa on suunniteltu sektio. Toki siinäkin joillekin äideille tulee komplikaatioita, mutta vauvoille ei koskaan satu mitään ja kokonaisvauriot jäävät hyvin alhaisiksi, kun naisen alapään vaurioitumiset (pahat repeämät, laskeumat), jotka alatiessä ovat suhteellisen yleisiä, jäävät pois.
Suomessahan suunniteltuja sektioita ei tilastoida erikseen tässä mielessä, koska alatiesynnytyksen riskejä naisille ei haluta myöntää.