Tutkimus: Ulkomaalaisvanhempien lapsilla muita enemmän mielenterveysongelmia ja käytöshäiriöitä
Kommentit (317)
Oon kuullut että siirtokarjalaiset toivat mukanaan mielensairauksia ja sydänsairauksia ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenteellinen rasismi on syy. Silmiinpistävää, että ulkomaalaisilla lapsilla meni tutkimuksen mukaan paremmin koulussa kuin suomalaisilla toimeentulotuen asiakkailla. Rikoksiaan tekivät vähemmän. Tiedän ulkomaalaisia nuoria, jotka jättivät korkeakoulun kesken, koska eivät saaneet työharjoittelupaikkaa. Siis harjoittelupaikkaa!
Verrattiinko tutkimuksessa todellakin koko ulkomaalaistaustaista populaatiota kantasuomalaisiin toimeentulotukiasiakkaisiin?
Ei vaan vuonna 1997 Suomessa syntyneitä lapsia tutkittu. Tuo ulkomaalaisten lasten parempi menestys koulussa ja pienempi rikosten määrä oli verrattuna suomalaisiin toimeentulotuen asiakkaisiin.
Oliko ulkomaalaislapsetkin toimeentulotukiasiakkaita, vai katsoivatko tutkimuksen tekijät järkeväksi verrata esimerkiksi diplomaattiperheiden lapsia kantasuomalaisiin toimeentulotukiasiakkaisiin?
Sama sosioekonominen tausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.
Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa.
Ja tätä ei kuulkaa hahmota ennen kuin elää täällä "ulkomaalaisen silmin".
Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.
Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.
Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.
Minuakin yritettiin ohjata lähihoitajalinjalle vain koska olin pyöreä ns. white trash tyttö.
Tulos ei yllätä. Jollekin muulle kulttuurille tavallista käytösmallia voidaan pitää Suomessa käytöshäiriönä. Itse olen asunut ulkomailla ja joutunut myös vaaleana suomalaisena naisena hyvin kuluttavan rasismin kohteeksi, tosin minulla vaikutus oli lähinnä sellainen, että kumppanin löytäminen oli paljon vaikeampaa kuin paikallisille. Joillekin sain oikoa ennakkoluuloja Suomesta tai sitten selitellä sitä, että olen itse absolutisti, vaikka monilla suomalaisilla on humalahakuiset juomatavat.
Sellainen on pidemmän päällä kuluttavaa, väsyttävää ja vaikuttaa itsetuntoa lamauttavasti. Olin niin väsynyt rasistiseen kohteluun, että lopulta muutin Suomeen takaisin. Tosin täällä minua puolestaan joskus luullaan venäläiseksi tai virolaiseksi, vaikka yritänkin sulautua massaan niin hyvin kuin vain kykenen ja vaikka itselläni ei ole pisaraakaan geenejä idän suunnalta.
Rasismi on melkeinpä sanoinkuvaamattoman hirveää kiusaamista ja sitä ei pääse pakoon edes kotimaassaan, jos on jotakin pientä poikkeamaa keskiverrosta. Olen vaaleana suomalaisena kokenut rasismia ja kiusaamistakin ulkomailla ja Suomessa lähes yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.
Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa.
Kertoisitko lisää tuosta rakenteellisesta rasismista?
Googleta:
Esimerkiksi https://www.hameensanomat.fi/uutiset/rasismin-vaarallisin-muoto-on-rake…
Minun lasteni osalta se tarkoittaa yleensä
A) aasialainen tyttö nähdään kilttinä apulaisena, hänet pannaan palvelemaan muita lapsia, tyynnyttelemään riehakkaita, opettamaan hitaita, ylipäätään nähdään toisen luokan oppilaana, joka ei lähtökohtaisesti voi olla se paras tai ensisijainen, hänen vuoronsa ei tavallaan tule koskaan
B) häntä kohdellaan kuin luokan maskottia, joka on sellainen kiva etninen statisti, kiitellään jatkuvasti miten "kiltti, soma ja ihana" hän on - rehtori käytti näitä sanoja, vaikkei ole koskaan edes tavannut lastani
Tämä kiltin tytön maine aasialaisilla on aika jännä, koska nimenomaan aasialaiset naiset ovat niitä suunnattoman aggresiivisia ihmisiä. Mistä muualtakaan tulee niitä pahoinpitelyvideoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenteellinen rasismi on syy. Silmiinpistävää, että ulkomaalaisilla lapsilla meni tutkimuksen mukaan paremmin koulussa kuin suomalaisilla toimeentulotuen asiakkailla. Rikoksiaan tekivät vähemmän. Tiedän ulkomaalaisia nuoria, jotka jättivät korkeakoulun kesken, koska eivät saaneet työharjoittelupaikkaa. Siis harjoittelupaikkaa!
Verrattiinko tutkimuksessa todellakin koko ulkomaalaistaustaista populaatiota kantasuomalaisiin toimeentulotukiasiakkaisiin?
Ei vaan vuonna 1997 Suomessa syntyneitä lapsia tutkittu. Tuo ulkomaalaisten lasten parempi menestys koulussa ja pienempi rikosten määrä oli verrattuna suomalaisiin toimeentulotuen asiakkaisiin.
Oliko ulkomaalaislapsetkin toimeentulotukiasiakkaita, vai katsoivatko tutkimuksen tekijät järkeväksi verrata esimerkiksi diplomaattiperheiden lapsia kantasuomalaisiin toimeentulotukiasiakkaisiin?
Laitatko lainauksen kohdasta, jossa tuo kerrotaan?
Vierailija kirjoitti:
Jäitä hattuun! Suurin osa näistä lapsista kärsii psyykkisistä traumoista eikä suomalainen elämänpiiri ole millään tavalla hoitava. Jos edes myönnettäisiin, että ns. kotouttamisessa ei olla onnistuttu vaan menty railakkaasti metsään. Mitä enemmän häiriökäyttäytymistä ihan siellä ruohonjuuritasolla on, sitä suuremmassa määrin lapset erkaantuvat ja väkisinkin tulee entistä kiharaisemmaksi kanssakäyminen valtaväestön ja muuttajien kesken. Pelkään, että slummiutuminen kasvaa ja eskaloituu jossain kohtaa hallitsemattomaksi. Olen ilokseni huomannut, miten omat lapsenlapset ovat saaneet ystäviä eri kulttuureista tulevista/olevista koulukavereista. Mutta on myös valitettavasti surulla sanottava, että paljon näkee syrjäytymistä mikä lienee myös jossain määrin juurikin rasistista, mutta puolin ja toisin.
Kotoutuminen onnistuisi, jos maahantulijat joutuisivat keskelle suomalaisia ja siellä pitäisi pysyä siihen asti, että kielitaitotestissä saa tarpeeksi hyvän arvosanan. Mutta kun meillä saa valita asuinpaikkansa, niin hakeutuvat elämään keskenään ja silloin riittää, että yksi sadasta osaa suomea edes jotenkin.
Toistaiseksi suomalaiset on ottaneet turpaan rajusti, mutta aika pian alkaa vastustus nousta. Silloin puukotus tulkitaan rasistiseksi toimeksi, toisinpäin se on näköalattomuutta, josta ei saa edes sakkoja.
Mielenkiintoista että huomautukseni rakenteellisen rasismin kohdistumisesta suomalaisiin poistettiin. Taisi osua liian oikeaan? Eipä juuri lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Tulos ei yllätä. Jollekin muulle kulttuurille tavallista käytösmallia voidaan pitää Suomessa käytöshäiriönä. Itse olen asunut ulkomailla ja joutunut myös vaaleana suomalaisena naisena hyvin kuluttavan rasismin kohteeksi, tosin minulla vaikutus oli lähinnä sellainen, että kumppanin löytäminen oli paljon vaikeampaa kuin paikallisille. Joillekin sain oikoa ennakkoluuloja Suomesta tai sitten selitellä sitä, että olen itse absolutisti, vaikka monilla suomalaisilla on humalahakuiset juomatavat.
Sellainen on pidemmän päällä kuluttavaa, väsyttävää ja vaikuttaa itsetuntoa lamauttavasti. Olin niin väsynyt rasistiseen kohteluun, että lopulta muutin Suomeen takaisin. Tosin täällä minua puolestaan joskus luullaan venäläiseksi tai virolaiseksi, vaikka yritänkin sulautua massaan niin hyvin kuin vain kykenen ja vaikka itselläni ei ole pisaraakaan geenejä idän suunnalta.
Rasismi on melkeinpä sanoinkuvaamattoman hirveää kiusaamista ja sitä ei pääse pakoon edes kotimaassaan, jos on jotakin pientä poikkeamaa keskiverrosta. Olen vaaleana suomalaisena kokenut rasismia ja kiusaamistakin ulkomailla ja Suomessa lähes yhtä paljon.
Miksi joku alapeukuttaa? Keikun pitkään its*rin partaalla ulkomailla asuessani ja Suomeen muutto takaisin oli myös kulttuurishokki ja ensi-innostuksen jälkeen pettymys. Kaikenlainen kiusaaminen ja syrjiminen on inhottavaa. Itse sentään olin vaaleaihoinen ja teoriassa ihan keskiverto mitoiltani ja tyyliltäni, mutta silti sain outoja ja halveksivia katseita ja stereotyyppisiä kommentteja suomalaisuudesta ja syntyperästäni. Ja Suomessa sitä samaa kakkaa uudelleen, kun oon epäonnekseni liian ruma/itäeurooppalaisen näköinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi kerrotaan ylen jutussa.
Toisaalta ulkomaalaistaustaiset lapset pärjäsivät perheen taloudellisiin lähtökohtiin nähden jopa paremmin. Toimeentulotukea saavien ulkomailla syntyneiden vanhempien lapset menestyivät koulussa jopa paremmin kuin vastaavat Suomessa syntyneiden vanhempien lapset, Kääriälä kertoo.”
”Alaikäisenä saaduissa rikostuomioissa tai rangaistusmääräyksissä ei ollut suurta eroa maa han muut taja taustaisten lasten ja kantaväestöön kuuluvien vanhempien lasten välillä. Lapset, joiden molemmat vanhemmat olivat syntyneet ulkomailla, saivat vähiten rikostuomioita.”
Ilmeisesti rikosten määrä ulkomaalaisten lapsilla on pienempi kuin suomalaisiin verrattuna yleensäkin, ei vain toimeentulotuen asiakkaisiin. Ainakin artikkelin mukaan. Tutkimuksen lukeminen on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäitä hattuun! Suurin osa näistä lapsista kärsii psyykkisistä traumoista eikä suomalainen elämänpiiri ole millään tavalla hoitava. Jos edes myönnettäisiin, että ns. kotouttamisessa ei olla onnistuttu vaan menty railakkaasti metsään. Mitä enemmän häiriökäyttäytymistä ihan siellä ruohonjuuritasolla on, sitä suuremmassa määrin lapset erkaantuvat ja väkisinkin tulee entistä kiharaisemmaksi kanssakäyminen valtaväestön ja muuttajien kesken. Pelkään, että slummiutuminen kasvaa ja eskaloituu jossain kohtaa hallitsemattomaksi. Olen ilokseni huomannut, miten omat lapsenlapset ovat saaneet ystäviä eri kulttuureista tulevista/olevista koulukavereista. Mutta on myös valitettavasti surulla sanottava, että paljon näkee syrjäytymistä mikä lienee myös jossain määrin juurikin rasistista, mutta puolin ja toisin.
Kotoutuminen onnistuisi, jos maahantulijat joutuisivat keskelle suomalaisia ja siellä pitäisi pysyä siihen asti, että kielitaitotestissä saa tarpeeksi hyvän arvosanan. Mutta kun meillä saa valita asuinpaikkansa, niin hakeutuvat elämään keskenään ja silloin riittää, että yksi sadasta osaa suomea edes jotenkin.
Toistaiseksi suomalaiset on ottaneet turpaan rajusti, mutta aika pian alkaa vastustus nousta. Silloin puukotus tulkitaan rasistiseksi toimeksi, toisinpäin se on näköalattomuutta, josta ei saa edes sakkoja.
Tosin ihan geneettisesti kantasuomalainen, äidinkieletäni suomenkielinen ja periaatteessa suomalaisen värityksen omaavakin voi joutua v*ttuilun ja kiusaamisen kohteeksi, jos on joku ruma yksittäinen ulkonäköpiirre (esim. vinot hampaat tai silmät). Minua on lukemattomat kerrat luultu Suomessa ulkomaalaiseksi ja suhtauduttu huonosti, eikä siihen auta yhtää mikään, mitä tekisin itse. Ihmetyttää, miten oikeasti erinäköinen voi kotoutua, kun suomalainen kiusaa raa-asti toista suomalaistakin joistain ihan vähäpätöisistä jutuistakin.
Kyllä pitäisi erityisesti ne äidit vetää ulos kodeistaan ja tulemaan osaksi yhteiskuntaa. Naiset hoitavat lapset ja ystävinä heillä on toisia samanlaisia. Eivät opi kieltä jne koska ei tarvitse. Lapset pyörivät siinä sivussa. Ulkomailla usein sanovat, että heidän kulttuurissaan lapsi sopeutuu perheeseen eikä perhe lapseen ts. lapset kulkevat siinä sivussa. Tämä tarkoittaa sitä, että lapset pyörivät jaloissa keskenään kuin aikuiset seurustelevat. Lapset eivät näin ollen myöskään saa kosketusta suomalaiseen kulttuuriin. Mahtaa olla aikamoinen shokki siirtyä päiväkotimaailmaan, täysin vieraaseen maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun 36-vuotialla työkaverilla on venäläinen nimi vaikka hän on syntyperäinen suomalainen.
Nimen vuoksi häntä on ryssi telty koko elämä. Suomalaiset tykkää kiusaamisesta.
Miksi syntyperäisellä suomalaisella on venäläinen nimi?
Hyväksykää kaikki rasistit edes minut sitten! Oon kantasuomalainen, ristiverinen, koulutettu ja ihan kunnollinen ihminen. Miksi syrjitte ja kiusaatte mua jatkuvasti? Miksi mua on kiusattu pienestä pitäen? Olin kympin oppilas koulussa, kiltti ja asiallinen. Miksi mua pidetään arvottomana ja huonona? Miksi persujen jytkyn jälkeen yksi skinin näköinen mies tuijotti mua vihaisesti junassa? Suomalainen kiusaa toista suomalaista todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi kerrotaan ylen jutussa.
Toisaalta ulkomaalaistaustaiset lapset pärjäsivät perheen taloudellisiin lähtökohtiin nähden jopa paremmin. Toimeentulotukea saavien ulkomailla syntyneiden vanhempien lapset menestyivät koulussa jopa paremmin kuin vastaavat Suomessa syntyneiden vanhempien lapset, Kääriälä kertoo.”
”Alaikäisenä saaduissa rikostuomioissa tai rangaistusmääräyksissä ei ollut suurta eroa maa han muut taja taustaisten lasten ja kantaväestöön kuuluvien vanhempien lasten välillä. Lapset, joiden molemmat vanhemmat olivat syntyneet ulkomailla, saivat vähiten rikostuomioita.”
Ilmeisesti rikosten määrä ulkomaalaisten lapsilla on pienempi kuin suomalaisiin verrattuna yleensäkin, ei vain toimeentulotuen asiakkaisiin. Ainakin artikkelin mukaan. Tutkimuksen lukeminen on kesken.
Niin, eli rikostuomioita koskevassa kappaleessa ei puhuta sosioekonomisesta taustasta mitään, vaan vertailu on tehty kaikkien kantasuomalaisten ja kaikkien sellaisten ulkomaalaistaustaisten joiden molemmet vanhemmat ovat syntyneet ulkomailla välillä. Tuota juuri ajoinkin takaa, eli kyse ei missään nimessä ole siiä, että ”ulkomaalaisten lasten pienempi rikosten määrä oli verrattuna suomalaisiin toimeentulotuen asiakkaisiin”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä ei kuulkaa hahmota ennen kuin elää täällä "ulkomaalaisen silmin".
Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.
Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.
Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.
Tuo on ikävää. Mutta täytyy vaan ymmärtää jo kun lapsia hankkii, että jos eroaa kovasti muista, se voi vaikuttaa ympäristön suhtautumiseen. Ei ole oikein, mutta on usein realiteetti, jota vastaan täytyy lapsista kasvattaa pärjääjiä.
Kas kun ei se mene näin. Suomessa on kuule ihan lainsäädäntö sitä varten, että se ei ole näin.
Ja minä olen kantasuomalainen, ei minua voi syrjiä.
Eikä minun lasteni tarvitse olla sen pärjäävämpiä kuin muidenkaan. Noiden aikuisten pitää opetella se lainsäädäntö.
Minä tiedän sen. Tiedän myös, että vaikka lainsäödäntö olisi mitä, niin ihmisten ennakkoluulot ovat mitä ovat siitä huolimatta. Ei se minustakaan ole oikein. Minunkin mielestäni niin ei saisi olla. Mutta kuten olet itsekin nähnyt, näin asia on ja lapset tulevat kourimaan joka käänteessä käsittelemään sitä ja kohtaamaan sen. Se on väärin, mutta miten olet viimeisen 10+ vuoden aikana opettanut heitä käsittelemään näitä tilanteita ja laittamaan vastapuolelle jauhot suuhun?
Mielenkiintoista, että vastuu siirretään lapsille ja näiden vanhemmille. Rasismistako päästään, kun oppii "laittamaan jauhot suuhuun"?
Adoptiovanhemmat käytännössä näitä asioita ajaa.
Ei ulkomaalaistaustainen välttämättä tajua, osaa, ymmärrä, jaksa.
Me ollaan kantasuomalaisia, eikä vain hyväksytä. Ja me tiedämme oikeudet.
t. "kiukkuinen" adoptioäiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 36-vuotialla työkaverilla on venäläinen nimi vaikka hän on syntyperäinen suomalainen.
Nimen vuoksi häntä on ryssi telty koko elämä. Suomalaiset tykkää kiusaamisesta.Miksi syntyperäisellä suomalaisella on venäläinen nimi?
Mulla ei ole venäläistä nimeä, mutta kuulen v*ttuilua ulkonäköni vuoksi. Joillain suomalaisilla voi olla sattumalta idän suuntaan viittaava nimi, jos vanhemmat ovat sellaisen sattumalta antaneet. Ei nimi ole aiheellinen syy kiusaamiseen siltikään. Eikä oikeasti mikään muukaan.
Huomauttaisin, että tutkimus koskee vain 1997 syntyneitä lapsia, eli kovin kattavia yleisiä johtopäätöksiä ei kannattane tehdä.
”Kotouttamisen” epäonnistuminen on tekosyy, jolla voidaan aina selittää tiettyjen maahantuontikulttuurien heikko menestyminen ja kääntää se vastaanottavan yhteiskunnan ja sen kansalaisten syyksi. Kaikki eivät ”kotoudu” koskaan riippumatta heihin kohdistetuista toimenpiteistä, ja tämä halutaan selittää kertomalla satuja jostain tarunomaisista ”kotouttamistoimista” jotka kyllä olisivat tehonneet, mutta joita me emme vain ole tehneet koska olemme niin rasisteja.