Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko välttää sokerirasitustestin näin?

Vierailija
01.04.2014 |

En ymmärrä miksi neuvolan täti minut koko testiin määräsi kun suvussa ei ole sokeritautia enkä ole ylipainoinen. Verensokerit olleet aina ok:t. Ajatuskin testiin joutumisesta ahdistaa, kammoan verikokeenottoa :(

Sain diabetesta sairastavalta kaverilta sen verensokerimittauslaitteen ja piikkikoneen lainaan, (hänellä on uudet laitteet, sain siis vanhat) joilla aion mittailla sokereitani joka päivä ensi neuvolakäyntiin asti, joka on 7.4. Ottaisin vihkosen mukaan jonka näyttäisin neuvolatädille ja hän näkisi että sokerini ovat normaalit.

Mitä luulette, saankohan näin armahduksen sokerirasitustestistä, eikös tuo viikon ajan sokereiden mittailu ennen ruokaa ja tunti ruoan jälkeen anna osviittaa siitä mitä sokerirasitustestissä katottais?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen silti menemään ihan vauvaa ajatellen. Itse en ollut myöskään missään riskiryhmässä, mutta niinpä vaan raskausdiabetes iski. 

Vierailija
22/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, siinä ikä vaikuttaa eli yli 25-vuotiaat menevät sinne automaattisesti, mutta toki mikäänhän ei tunnetusti ole pakollista. Itse vältyin juuri sopivasti, 24v.

Mutta otetaanhan verikokeet muutenkin raskauden alussa, ihan normaali käytäntö ja niiden tulokset yhdistetään niskapoimu-ultran tuloksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskapoimuseulonta on myös vapaaehtoinen.

Vierailija
24/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:57"]

Aijaa, mä oon luullu että se on pakollinen, voi hyvänen aika. Tosin oon tänään pistäny itteeni vasta neljästi eli ei tässä kauheeta vahinkoa tai ylimäärästä vaivaa oo sattunu.

Ja ei mua pieni nipsasu sormenpäähän kammota mutta isolla neulalla paljon verta ottaminen kyllä.

[/quote]

Ei mikään ole pakollista, ihan kaikesta voit kieltäytyä. Kerran pitää kai käydä neuvolassa tai yksityisellä lääkärillä, että saa raskaustodistuksen ja sitten vielä lopputarkastuksessa. Nämäkään eivät ole pakollisia, mutta ilman niitä et saa äitiystukia kelalta.

Vauvan ja sinun parhaaksesi kaikki tutkimukset kuitenkin on tarkoitettu.

Vierailija
25/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22 vuotias. Minulta ei oltu otettu vielä yhtäkään verikoetta silloin kun neuvolanTÄTI (n. 60v täti-ihminen ;)) sanoi että testiin joudun.

Niin ja jos jollekin jäi epäselväksi niin otan verensokerit joka päivä 7 päivän ajan aina ennen syömistä ja reilun tunnin syömisen jälkeen. Eli n. 8 kertaa päivässä.

Vierailija
26/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä jos tähän hommaan on ryhtynyt niin pitää pystyä joku verikoe kestämään. kaikkihan on siis vauvan parhaaksi, ei tässä ketään kiusallaan kiusata. Ja verrattuna synnytykseen niin tuo verikokeen otto on..noh..kuin hyttysen pisto..

Vierailija
27/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole parhaaksi tarkoitettu, vaan seulontojen tarkoitus on abortoida tulevat työkyvyttömät ja sokerirasituksen tarkoitus ontuottaa matmateriaalia THL :n tilastoihin.

Vierailija
28/28 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin luulin, en ollut missään riskiryhmässä. Normaali paino aina ollut, suvussa ei diabetesta, eka raskaus sujui moitteetta, ikä oli 30 v. Ja kas vain, niin vain loppuraskaudessa pamahti raskausdiabetes ja vielä pahana, sokerinrasituskokeessa oli kaikki ne arvot mitä mitataan, reilusti yli. En olisi IKINÄ USKONUT, kuten et sinäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi