Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinusta emäntänä kohteliasta vai epäkohteliasta jos

Vierailija
01.04.2014 |

vieras tulee kahvipöytään heti kun kutsut.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliasta. Mutta ei tarvitse tulla närppimään kulhoja ennen kutsua. Vanha kansa ts. vanhempani ikäiset eivät koskaan tule ensimmäisestä kutsusta, olen huomannut. Eli heitä pyydetään se 2-3 kertaa ennenkuin suvaitsevat saapua pöytään. Tämän vuoksi kaadan kahvin vasta, kun kaikki istuvat. Näin olen oppinut emäntänäkin joustamaan. Itse menen pöytään heti ensimmäisestä kehoituksesta, enkä kursaile jotain arvojärjestystä (vanhimmat ensin ja enhän mä nyt toki ole niin tärkeä että ekana menisin ottamaan).

Vierailija
22/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään neljän tunnin yöunilla luen ihan omiani. Anteeksi.

Kakkonen, joka antaa nyt itselleen miinuspeukun :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen kursailun jo voisi unohtaa ja totella kutsua. Emme sentään elä enää sääty-yhteiskunnassa, jossa oli tärkeää, kuka meni ensin pöytään, kuka sitten jne. Jos ei ollut ruustinna tai apteekkarska paikalla, niin kukas sitten oli arvoasteikossa seuraava. Sitä piti hetki silmäillä. Usein se oli kansakoulun opettaja, ainakin jos hänellä oli jo riittävästi ikää. Jos ei ollut, niin ison talon emäntä kyllä ohitti arvossa nuoren opettajan. Luojan kiitos, että tällaisesta on jo päästy. Täytyy sanoa kuten eräs sukulainen: Jos ette nyt tule, niin käskyt harvenee. Ja tyhmäähän se on odotuttaa, kun kahvi on jo kupissa.

Vierailija
24/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:43"]

Näköjään neljän tunnin yöunilla luen ihan omiani. Anteeksi.

Kakkonen, joka antaa nyt itselleen miinuspeukun :D

[/quote] Ei, kun nelonen. Juu, nyt päikkäreille!

Vierailija
25/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:35"]

Enpä ole koskaan asiaan törmännyt (saan kai olla iloinen käyttäytyvistä vieraista, ja tutuista), mutta olisi vähän epäkohteliasta mielestäni.

Mutta ei tuo nyt mikään tuttavuudesta lopun tekevä virhe olisi kuitenkaan.

[/quote]

Siis miten ihmeessä epäkohteliasta? Ajattelisitko tuolloin emäntänä jotai tyyliin "jaahas, onpas niillä kiire kahvipöytään, varmasti ihan tarjoilun takia vaan tulivat kylästelemään ja sumppien jälkeen varmasti kiirehtivät jo pois, ei meidän seura kelpaakaan, niin, pelkkien ilmaisten herkkujen perässä aivan selvästi..!" vai häh? 

Vierailija
26/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:40"]

Minusta se olisi vain kohteliasta. Hemmetin typerä agraarikulttuurin jäänne muodon vuoksi kursailla, että "en mää, mee sää ekana..." ja emäntä seisoo ja usuttaa ja kahvit jäähtyy kupeissa.

Asia on toinen, jos on kyse seisovasta pöydästä, vieraita on paljon ja joukossa selkeästi toisia vanhempia vieraita ja joku nuori ja ahne ryntää ekana leikkaamaan kakkua. Arvojärjestys on toki sekin vanha tapajäänne, mutta kannattaa ehkä hiukan katsoa, kuka sakista olisi NOIN suurin piirtein se arvokkain. Sehän menee - jos joukossa ei ole kunniavieraita tyyliin ministereitä - niin, että vanhin naisvieras ekana...

Mutta tavalliseen kahvipöytään, jossa istutaan yhdessä, sinne mennään kertapyytämisestä!

[/quote]

Minä menen aina noissa sukujuhlissa ensin, jos kukaan muu ei näytä menevän, enkä jää todellakaan odottelemaan kursailevan maalaisväen "arvopeliä". Jos arvokkaammat eivät tajua mennä ensin, menen minä, ja ihan sama mitä minusta ajattelevat. Pääasia että saadaan alkuun se tarjoilu ja ohi se vaivaannuttava tilanne kun jokainen kyttää sitä että kehtaanko MINÄ lähteä kun tuokaan ei ole lähtenyt ja se on sentään vanhempi ja lääkärikin ammatiltaan tms.

[/quote]

Ei siinä enää kuulu koulutusta ja virkaa miettiä, vaan ikää. Minusta se on ihan hyvä juttu, ja melko helppo tulkitakin. Ei nyt tarvitse alkaa vuosi kytätä, mutta parikymppinen ei kyllä ryntää ekana keräämään lautaselle kakkuja, jos paikalla on eläkeläisiä. Tätä tarkoitin.

7

Vierailija
27/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:35"]

Enpä ole koskaan asiaan törmännyt (saan kai olla iloinen käyttäytyvistä vieraista, ja tutuista), mutta olisi vähän epäkohteliasta mielestäni.

Mutta ei tuo nyt mikään tuttavuudesta lopun tekevä virhe olisi kuitenkaan.

[/quote]

Mä en ymmärrä tätä ollenkaan... Että siis joidenkin mielestä on epäkohteliasta noudattaa selvää kutsua... Onko tämä joku paikkakuntakohtainen juttu että jossain "kuuluu vetkutella" olevinaan vaatimattomuuttaan tms? Itse INHOAN sitä jos täytyy maanitella monta kertaa ja ihmiset ei tahdo tulla. Tekisi mieli sanoa, että EI SITTEN jos ei heti tulla ;-) 

[/quote]

Peesi. Meilläpäin vanhempien ihmisten (60v+) tapana on vetkutella ja voi v*ttu että se on ärsyttävää. Joskus joutuu sanomaan kolmekin kertaa. Kummasti vaan kaikki hyppää pystyyn kun sanoo että kaadoin jo kuppeihin, tulkaahan ettei jäähdy.

Vierailija
28/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei siinä enää kuulu koulutusta ja virkaa miettiä, vaan ikää. Minusta se on ihan hyvä juttu, ja melko helppo tulkitakin. Ei nyt tarvitse alkaa vuosi kytätä, mutta parikymppinen ei kyllä ryntää ekana keräämään lautaselle kakkuja, jos paikalla on eläkeläisiä. Tätä tarkoitin.

7"

Minusta on oikein hyvä, jos joku parikymppinen menee ja "rikkoo sen jään", jos kukaan muu ei saa aikaiseksi. On jo aika kapinoida moisia luutuneita tapoja vastaan.

Vierailija
29/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ylipäätään kohteliasta tulla, KUN KUTSU KÄY. Inhoan meillä niitä, jotka änkeävät pöytääni, vaikken ole sitä vielä ehtinyt kattaa ja laittaa valmiiksi vieraita varten. Kun se on valmis, sanon:"Olkaapa hyvät ja käykää pöytään." 

Sillä ei ole väliä, tuleeko heti vai kohta. Tosin se, että oikein juoksee pöytään sohvatyynyt lentäen ja alkaa heti leikata kakkua tai kahmia pullaa lautaselleen aiheuttaa ainakin minulle mietteen siitä, että onpas hillitön kahvinjano. Tai vain ahne. Jos taas joku norkoilee liian kauan, sanon:"Kahvi jäähtyy, tulkaa jo." 

Vierailija
30/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:49"]

"Ei siinä enää kuulu koulutusta ja virkaa miettiä, vaan ikää. Minusta se on ihan hyvä juttu, ja melko helppo tulkitakin. Ei nyt tarvitse alkaa vuosi kytätä, mutta parikymppinen ei kyllä ryntää ekana keräämään lautaselle kakkuja, jos paikalla on eläkeläisiä. Tätä tarkoitin.

7"

Minusta on oikein hyvä, jos joku parikymppinen menee ja "rikkoo sen jään", jos kukaan muu ei saa aikaiseksi. On jo aika kapinoida moisia luutuneita tapoja vastaan.

[/quote]

Kapinoi mitä kapinoit, muiden mielestä se on silti huonoa käytöstä. Jos olisit esim. pikkusiskoni, sanoisinkin sulle, että nyt odotat vuoroasi, etkä ahnehdi...

Vierailija
31/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:54"]

7"

[/quote]

Kapinoi mitä kapinoit, muiden mielestä se on silti huonoa käytöstä. Jos olisit esim. pikkusiskoni, sanoisinkin sulle, että nyt odotat vuoroasi, etkä ahnehdi...

[/quote]

Eipä minua kauheasti kiinnosta mitä toiset ihmiset minusta ajattelee. Ja jos huomauttajana et oolisi juhlien emäntä, niin en välittäisi isonsiskon sanomisista tuon taivaallista. Ei se mitään ahnehtimista ole, että menee paikalle kun kutsutaan. Ihan sama meneekö ekana tai viimeisenä, yleensä sitä tarjottavaa riittää kaikille.

Vierailija
32/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:54"]

7"

[/quote]

[/quote]

Mun mielestä taas on huonoa käytöstä kuhnailla eikä tulla pöytään kun pyydetään. Tekis mieli pyytää pöytään vain sen kerran ja kahvitella sitten rauhassa niitten parikymppisten kanssa jotka pöytään tulevat ja eläkeläiset saisi ihmetellä keskenään sohvalla =)

Vierailija
33/33 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7"

[/quote]

Katselin vähän erään tutun häissä, kun hääkahveille odoteltiin hääparia leikkaamaan kakkua ja jo sieltä pöydästä kävi joku tollo 21-vuotias hakemassa kahvikuppinsa ja pullansa. Voi niitä tapoja tietämätönkin hieman silmäillä ympärilleen ja katsoa mitä muut tekee eikä mennä päätä pahkaa ekana. Mutta mitä muuta voi olettaa kaikki-mulle-minä-heti-ekana-faceen-kuva sukupolvelta.