Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ei ole ajokrttia, oletteko joutuneet kuuntelemaan

Vierailija
01.04.2014 |

kummasteluja asiasta?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:16"]

Kyllä. Mutta kun ei asiaa huutele ympäriinsä, niin ei se elämistä haittaa. Joskus hieman kaduttaa kortittomuus. Ja tulee pelko, että jääkö joku työpaikka saamatta.

[/quote]

Nykyään näyttää olevan yleistä, että vaatimalla työntekijöiltä oman auton käyttömahdollisuutta, siirretään autoiluun liittyvät kustannukset työntekijän maksettavaksi. Kilometrikorvaukset eivät kata auton kulumista yms.

Minulla ei ole ajokorttia, mutta hain silti työpaikkaa, jossa pitäisi kuluttaa omaa autoa. Pääsen julkisilla liikennevälineillä melkein kaikkialle.

[/quote]

Kilometrikorvaukset juuri kattavat kuluja muutenkin kuin vain polttoaineen puolesta. Lisäksi enemmän autoilevilla on usein mahdollisuus leasing-autoon.

Vierailija
42/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä olen.. Monta kertaa. Mietin jo yhdessä vaiheessa ajavani kortin, kun tuntuu olevan muille niin tärkeää :D Eniten ärsyttää miten toiset jaksaa päivitellä ja ihmetellä kerta toisensa jälkeen kortittomuutta.... kun itse pärjään todellakin ilman korttia / autoa.. Pari kertaa työhaastattelussa on kysytty kuinka pääsen töihin? Mieli teki sanoa, että en varmaan sitten millään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joku sanoi kerran, että ajokortti kuuluu yleissivistykseen. No hyvin olen pärjännyt ilman korttia.

Vierailija
44/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan. Asun ja teen töitä kaupungissa. Ihmeellisempää olisi, jos minulla olisi auto riesanani.

Vierailija
45/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon ihmiset kommentoivat negatiivisesti. En oikein ymmärrä miksi, en minäkään kommentoi sitä , että heillä on ajakortti.

Viimeksi töissä yksi työkaveri sanoi " Ai teillä on vähän niinkuin Saudi-Arabiassa , naiset ei aja korttia" . Mun mielestä aika ala-arvoinen olettamus. Kyse on vaan minu ratkaisustani , en tarvitse ajokorttia mihinkään ja ekologisistakin syistä vastustan yksityisautoilua kaupunkialueilla. 

Aina saa kuunnella näitä " entä jos lapsi täytyy viedä sairaalaan ?"  " entä jos sun vanha äiti tarvi apua mennäkseen jonnekin minne ei pääse bussilla ? " " entä jos muutat jonnekin missä ei ole julkisia yhteyksiä? "

Ajokortin omistajat , taksi on keksitty. Ja ihminen saa itse useimmiten valita asuinpaikkansa. Haluan aina asua isossa kaupungissa. Olen toiminut näin jo 46 vuotta ja tämä tyyli elää sopii minulle. 

Vierailija
46/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:49"]

Yllättävän paljon ihmiset kommentoivat negatiivisesti. En oikein ymmärrä miksi, en minäkään kommentoi sitä , että heillä on ajakortti.

Viimeksi töissä yksi työkaveri sanoi " Ai teillä on vähän niinkuin Saudi-Arabiassa , naiset ei aja korttia" . Mun mielestä aika ala-arvoinen olettamus. Kyse on vaan minu ratkaisustani , en tarvitse ajokorttia mihinkään ja ekologisistakin syistä vastustan yksityisautoilua kaupunkialueilla. 

Aina saa kuunnella näitä " entä jos lapsi täytyy viedä sairaalaan ?"  " entä jos sun vanha äiti tarvi apua mennäkseen jonnekin minne ei pääse bussilla ? " " entä jos muutat jonnekin missä ei ole julkisia yhteyksiä? "

Ajokortin omistajat , taksi on keksitty. Ja ihminen saa itse useimmiten valita asuinpaikkansa. Haluan aina asua isossa kaupungissa. Olen toiminut näin jo 46 vuotta ja tämä tyyli elää sopii minulle. 

[/quote]

Minulla on vähän sama tilanne. Itselläni on kyllä ajokortti mutta kun kerron, ettei minulla ole autoa, oletetaan etten uskalla ajaa tai että mies ei anna. Tosiasiassa meillä vuokrataan auto sen pari kertaa vuodessa kun sitä oikeasti Helsingissä asuessa tarvitsee ja kumpikin ajaa ihan omalla pyörällä tai julkisilla arkitoimet.

Vierailija
47/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun tulee puheeksi autoilu esim siten, että joku ehdottaa kimppakyytiä niin että toinen ajaa mennessä ja toinen tullessa, ajaudutaan seuraavanlaiseen keskusteluun:

-mennäänkö mun autolla, sä voit ajaa takaisin?

-joo mennään vaan, mutta en voi ajaa koska minulla ei ole korttia.

-mitä, mitä sä oot oikein töskänny että poliisi on sulta kortin pois ottanu?

-heh, en mitään. mulla ei ole koskaan ollutkaan ajokorttia.

Vierailija
48/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suututtaa kortittomat/autottomat,jotka on aina kyselemässä kyytiä jonnekin ja koko ajan autoilu maksaa vaan enemmän.maksoin just liikeennevakuutuksen, trafin ja tankki täyteen bensaa 212 €. Varsinkin harmittaa yks työkaveri joka aina pummaa kyytiä,hain ja vein sitä,kertaakaan ei maksanu mitään.Tein sitten lopun näistä kyydityksistä,koska tykkään käydä kaupoissa ym.työpäivän jälkeen.mulla työmatka 60 km suuntaansa,nyt tää työkaveri kulkee bussilla.

Vierailija
49/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä pyytänyt keneltäkään kyytiä. t. ap

Vierailija
50/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo joutunu kuulemaan asiasta. Oma tuttavapiiri on sen verran viherituhipahtavaa että kortittomuus on ihan luonnollinen asia.

Vierailija
51/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kortti, muttei autoa. Olisi melkein ihan sama, olisiko koko korttiakaan.

Vierailija
52/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:08"]En oo joutunu kuulemaan asiasta. Oma tuttavapiiri on sen verran viherituhipahtavaa että kortittomuus on ihan luonnollinen asia.

[/quote]

Lisään vielä että olen kuullut asiaa märehdityn selkäni takana, mutta työkavereiden toimesta, ei siis sellaisten joiden kanssa vapaaehtoisesti vietän aikaa.

Vierailija
53/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minunkaan ystävä/tuttavapiirissäni ole moista ihmetelty. Tai no kerran entinen pomoni sanoi minulle, että en voi päästä johtotasolle töihin, koska en omista autoa :D

Okei, tulevaisuuteni maailman mahtina on pilattu, ei haittaa.

Itse asiassa kun mietin ystäväpiiriäni, niin ajokortin taitaa omistaa...2 ja sukulaisista melkein kaikilla on kortti. Joskus tietty joku on ihmetellyt hieman autottomuuttani. Heille olen ihmetellyt heidän kädettömyyttänsä julkisten ja polkupyörän osalta. Mielestäni autoilu on sen verran kallista, että se ei päihitä julkisia, vaikka se antaisikin enemmän vapauksia kulkemiseen

Ainiin, työpaikallani on 6 ihmistä töissä, joilla tasan yhdellä on kortti. Ikäluokka jakautuu 18-50 -vuotiaisiin.

.

Vierailija
54/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:13"]

Minulla on kortti, muttei autoa. Olisi melkein ihan sama, olisiko koko korttiakaan.

[/quote]

Teitä on muuten tosi paljon. 

En tarvitse varsinaisesti autoa kuin välillä töissä ja sitten shopatessa siitä on apua. Inhoan parkkeeraamista ahtaisiin tiloihin yli kaiken. Voisin hyvin elää ilman autoa.

Vierailija
55/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:22"]

Eipä minunkaan ystävä/tuttavapiirissäni ole moista ihmetelty. Tai no kerran entinen pomoni sanoi minulle, että en voi päästä johtotasolle töihin, koska en omista autoa :D

Okei, tulevaisuuteni maailman mahtina on pilattu, ei haittaa.

Itse asiassa kun mietin ystäväpiiriäni, niin ajokortin taitaa omistaa...2 ja sukulaisista melkein kaikilla on kortti. Joskus tietty joku on ihmetellyt hieman autottomuuttani. Heille olen ihmetellyt heidän kädettömyyttänsä julkisten ja polkupyörän osalta. Mielestäni autoilu on sen verran kallista, että se ei päihitä julkisia, vaikka se antaisikin enemmän vapauksia kulkemiseen

Ainiin, työpaikallani on 6 ihmistä töissä, joilla tasan yhdellä on kortti. Ikäluokka jakautuu 18-50 -vuotiaisiin.

.

[/quote]

Ja siis tosiaan olen asunut kaupungeissa, joissa pyörätiet ovat erinomaiset ja sisäinen julkinen liikenne kohtuullinen. Samaten suurin osa sukulaisistani asuu isossa kaupungissa hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella. Tiedän ainoastaan kolme kortillista, joille se auto on tärkeä huonojen julkisten/työnteon kannalta tärkeä. Lopuille se polkupyörän käyttö voisi tehdä jopa ihan hyvääkin.

Vierailija
56/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan reilua, että molemmat puolisot voivat toimia kuskina. On mukavaa jos voi vaihdella kumpi voi ottaa muutaman jos lähdetään illanviettoon autolla tai pitkän autoreissun aikana voi vaihdella kuskia. Tai muksut voi kumpi tahansa vanhemmista viedä harrastuksiin. Kortittomille tiedoksi, että esim. ajomatka Helsingistä Ouluun (mummolaan) on todella puuduttavaa jolloin toinen kuski on todella kullan arvoinen. Miksi miehen pitäisi aina olla Se joka joutuu olemaan kuskina? Itse tykkään paljon ajamisesta ja mieheni tykkää kun saa välillä vain istua kyydissä. Autoreissutkin sujuvat kivasti kuskia vaihdellen.

Olen useasti kyseenalaistanut äitini kortittomuutta. Vanhempani kulkevat samalla autolla töihin toiseen kaupunkiin, isäni heittää ensin äitini töihin ja ajaa sitten omalle työpaikalleen. Jos isäni sairastuu, jää äitinikin saikulle koska ei pääse ilman autoa töihin (!!)

Joka kerta kun isäni pääsee kyydissäni jonnekin, hän toteaa miten ihanaa onkaan kun saa pitkästä aikaa vain istua autossa, häntä käy sääliksi.

Ihmettelen suuresti miten äitini tulisi toimeen jos isälleni kävisi jotain. Ensiksi olisi ainakin talo myytävä sieltä mettän keskeltä, liekö menisi edes kaupaksi.

Vierailija
57/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:03"]

Mua suututtaa kortittomat/autottomat,jotka on aina kyselemässä kyytiä jonnekin ja koko ajan autoilu maksaa vaan enemmän.maksoin just liikeennevakuutuksen, trafin ja tankki täyteen bensaa 212 €. Varsinkin harmittaa yks työkaveri joka aina pummaa kyytiä,hain ja vein sitä,kertaakaan ei maksanu mitään.Tein sitten lopun näistä kyydityksistä,koska tykkään käydä kaupoissa ym.työpäivän jälkeen.mulla työmatka 60 km suuntaansa,nyt tää työkaveri kulkee bussilla.

[/quote]

Mä olen pyytänyt muutaman kerran työkaverilta kyytiä töistä kotiin, kun ollaan menty samaan suuntaan. Yleensä olen pyytänyt jäädä pois kyydistä jollain matkanvarren bussipysäkillä, vaikka yleensä haluavat kyllä viedä ihan pihaan saakka. Monesti on myös tarjottu kyytiä, ehkä noin 4 kertaa kymmenestä olen vastannut myöntävästi, silloinkin yleensä vesisateen tai myrskyn vuoksi. Ainut kerta, kun olen pyytänyt työkaveria viemään kotiin saakka, vaikka ei ihan samalla suunnalla asutakaan, niin oli silloin, kun myrsky nousi yllättäen, ja kotiinlähdön aikaan tuuli puhalsi keskimäärin 25m/s ja puuskissa jopa 45m/s. Kiitos sille, joka minut kotiin vei! Jos sinä olisit työkaverini, niin luultavasti olisin jäänyt mieluummin toimistolle yöksi, kuin edes pyytänyt kaltaiseltasi ihmiseltä apua. 

Vierailija
58/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nykyään ajokortti, mutta olen ajanut b-kortin vasta yli kolmekymppisenä. Ajoin a-kortin aiemmin, ennen kolmeakymppiä, ja se oli kieltämättä monelle kummastelun aihe. Myös autokoulussa, jossa ajoin autokortin (etenkin se, että olen ajanut suoraan ison a:n). Mutta ennen a-kortin ajamista ei kukaan kummastellut kortittomuuttani.

Vierailija
59/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:40"]

Joka kerta kun isäni pääsee kyydissäni jonnekin, hän toteaa miten ihanaa onkaan kun saa pitkästä aikaa vain istua autossa, häntä käy sääliksi.

[/quote]

Vai että ihan sääliksi käy. No jo on murheet joillakin.

Vierailija
60/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ongelmaa sen suhteen, että mies joutuisi aina ajamaan, koska miehelläkään ei ole ajokorttia. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi