Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ei ole ajokrttia, oletteko joutuneet kuuntelemaan

Vierailija
01.04.2014 |

kummasteluja asiasta?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole korttia, mutta ei ole kyllä kellään ystävällänikään. Eikä miehelläni. Asumme Helsingissä ratikkayhteyden päässä keskustasta. Ajaisin varmaan kortin jos sitä tarviytsisin, eli jos asuisin syrjäseudulla. Mutta ei sitä kaupungissa tarvii.

Vierailija
22/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täytin viikko sitten kahdeksantoista. Kukaan ei meinaa uskoa, että en voi lähteä kuskiksi, luulevat että puijaan laiskuuttani. Kertoo ehkä jotain kaveripiiristäni...

Asun siis tuppukylässä, jossa jokaisella on kortti viimeistään kahdeksantoistavuotispäivänä. Mulla ei ole varaa vielä, kesän jälkeen ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista minäkään kenenkään asiaa ihmettelleen. Helsingissä on ainakin nuorten keskuudessa (olen 26) ihan tavallista, ettei ole korttia, saati autoa. Julkinen liikenne pelaa.

Vierailija
24/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 v, asun pk-seudulla, eikä ole korttia. Kortin ajaminen on järkyttävän kallista. Monellehan vanhemmat maksavat autokoulun, mutta minun vanhemmillani ei ollut varaa. Niin kauan, kun olen opiskelemassa, ei minunkaan budjetista irtoa paria tai kolmea tonnia ajokorttiin. Ja vaikka se kortti nyt olisikin, niin ei olisi varaa auton pitämiseen.

Vierailija
25/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ajokortti sekä oma auto. Mutta - ajan pääasiassa vain pitkää matkaa, kun kuljen työssä toisella paikkakunnalla. Junareitti on hankala, vaikka junalla pääseekin ko. välin. Monta vaihtoa ja pitkä kävely, kun busseja ei kummassakaan päässä kulje iltamyöhään. Bussissa voin pahoin jo jos matkaa kestää yhtään yli tunnin. En aja alle 5 km matkaa, ellei ole todella jotain painavaa kannettavaa. Kauppareissutkin muutaman kilometrin päässä selviän repun, pyöräkorin ja pyörän avulla tai sitten ihan kävellen reppu selkään ja pari kassia molempiin käsiin, jos on paljon ostettavaa. Olin välillä pitkään sellainen kuski, että ajan vain hiljaiseen aikaan hyvällä kelillä jonkun pätkän kesälomareissusta. Vuosikausia olisin pärjännyt ilmankin ajokorttia. Mekin asuimme keskustassa ennen ja lasten harrastuksiin oli aina kävelymatka. Mutta aikoinaan nuorena tarvitsin korttia paljonkin.

Olen ajatellut, että kun täytän 65, lopetan ajamisen kokonaan ja annan kortin pois. En aio pyydellä kyytejä muilta, taksit on keskitty ja sitten muutan sen verran lähelle palveluja, ettei tartte kovin usein.

Vierailija
26/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:52"]

Tai kysytään olisinko kiinnostunut lähtemään paikkaan x tai y ja oletuksena tietysti se että minä lainaan jostain autoa (omaa ei ole) ja haen kuskattavan. Jos tämä ei onnistu, ei koko reissu tule tapahtumaan.

[/quote]

Miten ihmeessä tämä voi ärsyttää?

Vierailija
27/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 06:40"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 22:52"]

Tai kysytään olisinko kiinnostunut lähtemään paikkaan x tai y ja oletuksena tietysti se että minä lainaan jostain autoa (omaa ei ole) ja haen kuskattavan. Jos tämä ei onnistu, ei koko reissu tule tapahtumaan.

[/quote]

Miten ihmeessä tämä voi ärsyttää?

[/quote]

Niin, miten toisen ihmisen hyväksikäyttäminen voi ärsyttää? Kumma juttu!

Vierailija
28/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vois kuvitella elämää ilman autoo. Meillä on molemmilla ajokortti, mies saanut 18v ja mä 15v. Esikoinen sai kortin heti kohta kun täytti 18v. Ja on suuri apu nuorempien sisarustensa harrastuksiin viemisessä. Tykkää ajaa autoa ja vie mielellään sisaruksiaan harrastuksiin. Voitaishan me tehdä päätös, et lapset ei saa harrastaa ja kilpaurheilla mut me ei haluta tehdä sellaista päätöstä.

Vierailija
29/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo korttia koska menetin sen psyykkisen sairauden vuoksi. Ihmiset kummastelee ja luulee aina että olen joku rattijuoppo vaan siinäkus luulee

Vierailija
30/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 15:03"]

Mua suututtaa kortittomat/autottomat,jotka on aina kyselemässä kyytiä jonnekin ja koko ajan autoilu maksaa vaan enemmän.maksoin just liikeennevakuutuksen, trafin ja tankki täyteen bensaa 212 €. Varsinkin harmittaa yks työkaveri joka aina pummaa kyytiä,hain ja vein sitä,kertaakaan ei maksanu mitään.Tein sitten lopun näistä kyydityksistä,koska tykkään käydä kaupoissa ym.työpäivän jälkeen.mulla työmatka 60 km suuntaansa,nyt tää työkaveri kulkee bussilla.

[/quote]

Itse olen autoton, mutta kortti kyllä löytyy. En ikinä pummi kyytiä, ja jos joku tarjoaa, niin toki maksan. Ystävän kanssa usein ollaan menossa samaan paikkaan (asutaan vierekkäin), ja toki mennään hänen kyydillään, mutta aina annan bensarahaa tai muuta mitä hän tarvitsee (ei itse pyydä). En käsitä tuollaista touhua, en minäkään kyytsäisi tuollaista pummia!

Vierailija
31/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:49"]

Yllättävän paljon ihmiset kommentoivat negatiivisesti. En oikein ymmärrä miksi, en minäkään kommentoi sitä , että heillä on ajakortti.

Viimeksi töissä yksi työkaveri sanoi " Ai teillä on vähän niinkuin Saudi-Arabiassa , naiset ei aja korttia" . Mun mielestä aika ala-arvoinen olettamus. Kyse on vaan minu ratkaisustani , en tarvitse ajokorttia mihinkään ja ekologisistakin syistä vastustan yksityisautoilua kaupunkialueilla. 

Aina saa kuunnella näitä " entä jos lapsi täytyy viedä sairaalaan ?"  " entä jos sun vanha äiti tarvi apua mennäkseen jonnekin minne ei pääse bussilla ? " " entä jos muutat jonnekin missä ei ole julkisia yhteyksiä? "

Ajokortin omistajat , taksi on keksitty. Ja ihminen saa itse useimmiten valita asuinpaikkansa. Haluan aina asua isossa kaupungissa. Olen toiminut näin jo 46 vuotta ja tämä tyyli elää sopii minulle. 

[/quote]

Ehkä kommentoi siksi, että ovat kyllästyneet ajokortittomiin kyytin kerjääjiin. Moni nimittäin ei raski maksaa taksia, vaan on aina kyselemässä, pääsiskö matkaan ja menisitkö sinne ja käyttäisitkö meitä lääkärissä jne.

Ajokortillisen ja autollisen katsotaan aina olevan ilmainen kuski ja iltaisin juoppokuski.

Vierailija
32/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 16:08"]

Jos jollakin ei ole korttia, niin hän on menettänyt sen rattijuopumusten vuoksi, tai ei ole edes saanut korttia, kun hänellä on päihderiippuvuus. Eipä siinä ole tuon enempää ihmettelemistä.

[/quote]

Naiset ei monesti aja korttia, koska pelkäävät ajamista. Ja ovat sillä tavalla vanhanaikaisia, että heidän mielestään auto on miehen asia.

Vierailija
33/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:48"]

Mulle joku sanoi kerran, että ajokortti kuuluu yleissivistykseen. No hyvin olen pärjännyt ilman korttia.

[/quote]Olen sitä mieltä että kortti, ja sen myötä liikennesääntöjen osaaminen, kuuluu yleissivistykseen. Siksipä kotti pitäisikin sisällyttää oppivelvollisuuteen ja ajo-opetus järjetettävä maksutta oppilaitoksissa.

Vierailija
34/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on sellainen asia, että kun se on, sitä alkaa tarvitsemaan. Suoritin itse ajokortin 26-vuotiaana, kun sain autohullulta isältäni lahjaksi auton. Silloin tuntui aivan turhalta ja ärsytti tuhlata 2000€ ajokorttiin, mutta nyt kun on auto, niin onhan se tosi luksusta.

Pääsee 20 minuutissa sinne, minne julkisilla kuluu yli tunti, eikä tarvitse räntäsateessa raahata ruokakasseja täpötäydessä bussissa. Pyhänä ei tarvitse laskeskella bussivuoroja, eikä odotella pysäkillä puolta tuntia, kun juuri missasi edellisen bussin.

Helpottaa elämää tosi paljon, vaikka pystyisimme kyllä elämään ilman autoakin. Toki auto maksaa sen satasen kuussa, mutta kun pistämme kulut miehen kanssa puoliksi, niin ei se maailmanloppu ole.

Vierailija
35/61 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta toisaalta,että liikennesäännöt kuuluvat tavallaan yleissivistyksen,mutta ei sitä varten korttia tarvitse ajaa. Ne liikennesäännöt voisi opettaa vaikka yhteiskuntaopin tunneilla.

Vierailija
36/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta kun ei asiaa huutele ympäriinsä, niin ei se elämistä haittaa. Joskus hieman kaduttaa kortittomuus. Ja tulee pelko, että jääkö joku työpaikka saamatta.

Vierailija
37/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jatkuvati , siksi en juuri ota asiaa puheeksi.

Vierailija
38/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin tulee kuittailuja, kun on lapsia. Miten lasten harrastukset jne.

Vierailija
39/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:16"]

Kyllä. Mutta kun ei asiaa huutele ympäriinsä, niin ei se elämistä haittaa. Joskus hieman kaduttaa kortittomuus. Ja tulee pelko, että jääkö joku työpaikka saamatta.

[/quote]

Nykyään näyttää olevan yleistä, että vaatimalla työntekijöiltä oman auton käyttömahdollisuutta, siirretään autoiluun liittyvät kustannukset työntekijän maksettavaksi. Kilometrikorvaukset eivät kata auton kulumista yms.

Minulla ei ole ajokorttia, mutta hain silti työpaikkaa, jossa pitäisi kuluttaa omaa autoa. Pääsen julkisilla liikennevälineillä melkein kaikkialle.

Vierailija
40/61 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan. Mut aina ne on hiljenneet, kun on sanonut, että eipä ole ollut tarvetta ja tälleen pääsee aina pälkähästä, kun juhannuksen ajoja jaetaan. Jos tuo ei auta, niin sitten olen puolestani kummastellut, että miten hitossa jollain voi olla varaa pitää autoa ja ennenkaikkea miten kukaan nykyaikana edes ilkeää kannattaa yksityisautoilua. Onneksi pyörin sellaisissa piireissä, joissa on ok olla just sellanen kun on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä