allekirjoita jotta kristilliset perinteet voidaan säilyttää kouluissa
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 10:25"]Kuule, kristilliset perinteet kuuluvat historian romukoppaan.
Kaikki muuttuu ja me sen mukana. Ei nykyään enää uskota satuolentoihin.
[/quote]
Jos sulla on satuja, kaikilla ei ole.
[/quote]
Minä tiedän että satuolentoja ei ole olemassa.
Kummitukset, joulupukki ja jumalat samaa tuubaa kaikki.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että joulupukkiaiheisistakin joululauluista voitaisiin luopua. Vaikka onhan joulu satujen aikaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:13"]
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että joulupukkiaiheisistakin joululauluista voitaisiin luopua. Vaikka onhan joulu satujen aikaa.
[/quote]
Tässä on vaan se ero että kukaan ei väitä joulupukkia todeksi. Joulupukille ei pystytetä rakennuksia joihin kokoonnutaan kerran viikossa jne.
Olen jo allekirjoittanut tämän
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/707
Yhdenvertainen Suomi - kansalaisaloite uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden puolesta
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:06"]
511 allekirjoitusta. No AWWWW... :D
[/quote]
Nelkytyhdeksän ja puoli tuhatta tarvitsevat vielä. :D
Ei, en todellakaan allekirjoita. Valtio ja kirkko erotettava toisistaan täysin ja kokonaan, eli myös kirkon verotusoikeus pois.
Minäkin muistan kaikkein kiusallisimpina hetkinä koulussa ne aamunavaukset, joissa pastori jaaritteli jostain Jerusalemista ja sitten piti muodon vuoksi olla kädet ristissä ja rukoilla tai veisata joukolla. Kattelin siinä ympärilleni ja sisälsesti naureksin, miten koulun opettajaväessä oli jotkut niin nöyrän ja pyhän näköisinä, samoin oppilaissa. Ja kuka lauloi, kuka liikutti suutaan muodon vuoksi.
Vieläkin häiritsee lapsen joulujuhlassa se Enkeli taivaan vika säkeistö, jossa kaikkien on noustava seisomaan, tai jäät silmätikuksi jos istut. Perin kiusallista, miksi uskonnollisuutta pitää vielä 2000-luvun koulussa olla? Uskonnon harjoittaminen on yksityistä toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:07"]
Yhdenvertainen Suomi - kansalaisaloite uskonnollisen ja vakaumuksellisen yhdenvertaisuuden puolesta
[/quote]
Tuon minäkin voisin allekirjoittaa, mutta ei nyt. Täytyy asia kuitenkin pistää korvan taakse. Miksei tästä ole puhuttu enemmän?
En taatusti allekirjoita. Julkinen koulu ei ole mikään yhden uskonlahkon kirkko.
Uskonnonvapauden nimissä mahdoton on vaatimus, että lainsäädännöllisesti vaadittaisi peruskouluissa ja lukioissa harjoitettavan evankelisluterilaista uskontoa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:19"]
[/quote]
Tuon minäkin voisin allekirjoittaa, mutta ei nyt. Täytyy asia kuitenkin pistää korvan taakse. Miksei tästä ole puhuttu enemmän?
[/quote]
Allekirjoittaisin ilman muuta mutten ole varma olenko sen jo tehnyt...
Siksi ja vain siksi jätän nyt väliin.
Luulenpa, että tässä asiassa ongelmana on se, että osa moderneista kirkkoon kuulumattomista ja/tai ateisteista haluaa uskontovapaata koulua ja niin toivovat myös maamme ulkomaalaissyntyiset henkilöt.
Muodollisesti luterilaiset (ns. tapauskovaiset) ja ääriuskovaiset kristityt ovat samalla puolella ja puoltavat koulun ev.lut uskontoa ja sen julkista harjoittamista. Tapauskovaiset vetoavat "kansallisiin kulttuuriarvoihin", mutta tosiasiassa takana lienee tarve vastustaa esim. islamia. Lopputuloksena omituinen soppa, johon ei oikein kukaan pysty vaikuttamaan.
Miksei koulu voi olla puhtaasti oppilaitos, jossa opetetaan asioita neutraalilta pohjalta? Ja uskonnonharjoittaminen tapahtuisi yksityisesti omissa oloissa vapaa-aikana. Maailma kehittyy, ei enää tarvitse elää kuin 1800-luvulla. Ei moraali rappeudu, se on ihmisen sisälle rakennettua.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Selviää kokeilemalla. Sehän tehdään tunnistautumisen kautta, ei sitä varmasti voi allekirjoittaa kahteen kertaan.
ai ei haluta uskoa satuoleintoihin ?
kuten buddha ym hörhöys? nehän ovat muotia
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:43"]
[/quote]
Kenen buddhan et ajattele olleen olemassa?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:43"]
[/quote]
Kaikki uskonnot ovat hörhöjä. Niin buddhalaisuus kuin evankelisluteralismi kuin muutkin. On se kumma, kun se ei kaaliin mene, vaikka kuinka yrittäisi sitä selittää... Ilmeisesti ei sittenkään vielä suomalaisten älyllinen taso ole sitä mitä se voisi olla.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Selviää kokeilemalla. Sehän tehdään tunnistautumisen kautta, ei sitä varmasti voi allekirjoittaa kahteen kertaan.
[/quote]
Oikeassa olet!
Kokeilin juuri pankkitunnuksilla ja palvelu ilmoitti että olen jo kannattanut aloitetta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:45"]
Haha. Noilla on ollut viikko aikaa suunnitella tuota, eikä sitä kanslerin lausuntoa ole edes jaksettu lukea.
Ja aloitteen sisällöksikin on onnistuttu saamaan jopa "Eduskunnan tulee ryhtyä lainsäädännöllisiin ja muihin tarvittaviin toimiin, joilla varmistetaan se, että peruskoulussa ja lukiossa vaalitaan jatkossakin suomalaisia kristillisiä perinteitä."
Eikö nuo tajua, että tuota varten olisi uskottavaa nähdä vähän enemmän vaivaa, kun jonkun addressit.comin kanssa.
[/quote]
Eli ne vaatii eduskuntaa muuttamaan perustuslakia ja poistamaan sieltä uskovapauspykälät. Muutoinhan tuo ei ole mahdollista. Suostuukohan eduskunta moiseen?