Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asioista ymmärtävät, onko tää nyt ihan reilua:

Vierailija
01.04.2014 |

Ostettiin aikoinaan miehen kanssa asunto, johon tehtiin remontti. Asunnon + remontin hinnaksi tuli n. 290 000 euroa. Lainaa otettiin 180 000 euroa, minä maksoin loput eli reilu 100 000 euroa (omistin aikaisemmin asunnon jonka myin ja sain siitä nuo rahat). Asuimme asunnossa 6 vuotta, minä olin siitä ajasta kotona useamman vuoden lasten kanssa, mies koko ajan hyväpalkkaisessa duunissa, maksoin lainanlyhennykset + korot. Kun palasin työelämään, koko pieni palkkani meni juokseviin kuluihin, ja ihan säästeliäästi elettiin. Mitään en saanut säästöön. Mies sen sijaan osteli osakkeita palkallaan ja bonuksillaan. Kun asunto myytiin, saimme siitä 300 000. Välityspalkkioiden ja pankin osuuden jälkeen meille kummallekin jäi käteen vajaa 70 000 euroa. Mies sanoi että se on ihan reilu järjestely, koska hän on maksanut koko ajan lainanlyhennykset. Mutta mun mielestäni se ei ole ollenkaan reilua, miten olisi reilua että multa on hävinnyt 30 000 euroa sen takia että olen ollut lasten kanssa kotona!!!!??? Meillä on siis ero edessä ja siksi lasken nyt pennejäni, koska joudun alottamaan lasten kanssa ihan tyhjästä elämäni.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..."mies koko ajan hyväpalkkaisessa duunissa, maksoin lainanlyhennykset + korot. Kun palasin työelämään, koko pieni palkkani meni juokseviin kuluihin, ja ihan säästeliäästi elettiin. Mitään en saanut säästöön."

Menikö sulla juokseviin kuluihin enemmän rahaa kuin miehen maksamaan lainanlyhennykseen? Onko kuitit tai muita tositteita jäljellä? Miehesi lainanlyhennys kirjautuu pankkiin todisteeksi rahanmenosta. Voisiko tositteilla saada enemmän kuin 70 000 euroa takaisin.

Vierailija
102/103 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 11:42"]

Käytännössä tuosta 69:n kuvaamasta tilanteesta ei tule lahjaveroa, vaikka näin voisi verottaja periaatteessa tulkita.

[/quote]

Miksi ei tule? Toki verottajalta voi jäädä tämmöinen huomaamatta, mutta ap:n tapauksessa summa on huomattavan iso. Meitä tuosta varoitti kaksi eri pankin pankkivirkailijaa kuten kaksi eri firman kiinteistövälittäjää, joten ei varmaan ihan legendaa ole lahjavero tuossa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 13:54"]

Väitän, että puolisoiden ennen avioliittoa omistama omaisuus on heidän kokonaan myös eron sattuessa. Väitän, myös, että esim. asunto joka on molempien nimissä voidaan jakaa niin kuin maksut on hoidettu. Eli jos toinen laittaa alkupääoman voi hän sen saada pois ilman avioehtoakin. Suosittelen juristia.

[/quote]Ja oleet väitteesi kanssa väärässä. Omaisuus on omaa namisissa ollessa, mutta lasketaan mukaan eron osituksessa ja yhteenlaskettu omaisuus jaetaan puoliksi.