Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän perhe nyt sitten vissiin paluumuuttaa Lappiin

Vierailija
25.11.2020 |

Idea on kypsynyt jo monta vuotta, kun elämä täällä kaupungissa on kyllästyttänyt eikä kulutuskeskeinen elämäntapa ole pitkään aikaan tuottanut iloa. Ei olla puolison kanssa päästy sosiaalisiin kuvioihin kiinni kuin pinnallisesti töiden kautta, ja lasten kanssa ollaan jatkuvasti yksin, kun tukiverkostot jäi aikoinaan pohjoiseen.

Haaveiltiin pitkään omasta talosta kehyskunnassa, mutta mitäpä silläkään tehtäisiin, kun kaikki aika menisi lasten harrastuksissa kuskaamiseen, töihin ja työmatkoihin jne. Kumpikin työskentelee alalla, jolla on kova kilpailu, ja sekin aiheuttaa nykyään lähinnä ahdistusta vaikka nuorempana jaksoi vielä innostua.

Talvetkin ovat täällä nykyään mustia ja kosteita.

Sitten tuli vielä korona, ja ollaan nautittu suunnattomasti sirkushuvien lakkaamisesta, etätöistä, luonnossa liikkumisesta ja yksinkertaisista arjen asioista. Kiireettömyydestä.

Nyt on maaliskuusta saakka harkittu asiaa, ja alkaa näyttää siltä, että me muutetaan takaisin Lappiin. Ei tällä ruuhka-Suomella ole enää mitään tarjottavaa meidän perheelle. Turha raataa niska limassa elääkseen elämää, joka ei tunnu omalta jutulta. Kummankin työt jatkuisivat pohjoisessakin ja vielä parempaa, paineet hellittäisivät kummankin osalta kun ei tarvisi edetä uralla kyynärpäätaktiikalla. Kotipaikkakunnalla on molemmilla vanhoja ystäviä ja oma lapsuudenperhe, joten yhteisöä ei tarvisi alkaa rakentaa tyhjästä. Voidaan ostaa oma talo, jotka ovat hinnoiltaan puolet-kolmasosan etelän hinnoista.

Ja päästään nauttimaan lumesta, pakkasesta ja luonnosta. Miksi nautittaisiin niistä vain lomilla, kun voidaan kerran asuakin niiden keskellä?

Enpä olisi 20 v. sitten pois muuttaessani uskonut tätä päivää näkeväni, ja itse asiassa vannoin, että en ikinä palaa.

Niin se mieli muuttuu.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin heti jos voisin! Kaipaan lunta ja hiljaisuutta. Ja kyllä Lapissakin voi asua kaupungissa.

Vierailija
42/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu teille, joskin vaikuttaa tylsyydestä kärsivän laatimalta provolta, koska menee niin kaavan mukaan.

Hienoa kuitenkin, jos ihmisillä on paikka, johon palata ja jossa elämä maistuu elämälle.

Ihmisten elämä nyt yleensä menee kaavan mukaan. Itse oon viimeisen 20-vuoden aikana muuttanut 1-7 vuoden välein, työpaikat vaihtuneet ja alatkin kahdesti. Ennen ihmeissäni kuuntelin ihmisiä, joille uusi työ tai muutto toisella paikkakunnalle oli elämän suuri käännekohta. Nyt oon alkanut tajuta, että niinhän ne ihmisten elämät menee. Ihmiset kokee noi suurina juttuina ja muutoksina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lapissa on mukavaa. Pimeyttä ja petoja. Terveyspalvelut satojen kilometrien päässä.

Lappi on aika laaja käsite. Esim. Ivalossa on jo hyvät peruspalvelut puhumattakaan nyt vaikka Rovaniemestä, joka onkin jo kaupunki.

Vai hyvät. Äitini, joka asuu siellä, on eri mieltä ja hän terveyspalveluja tarvitsee vanhana ihmisenä.

Terveyskeskuksesta ei vastata puhelimeen, koska aina on ruuhkaa. Jos menee suoraan sinne, saa tenttausta ja ajan ehkä kahden kuukauden päähän. Kukaan ei välitä.

Eikö nyt tosiaan syrjemmille paikoille voi järjestää jonkinlaista lääkäri/terveydenhoitaja-kauppa-autosysteemiä? Joku joskus täällä ehdotti, on mielestäni hyvä idea. Koska aina alkaa manku "no pitääkö teille sairaalat ja koulut rakentaa sinne korpeen?" kun joku pohtii muuttoa. Olen ihan takuuvarma että moni lääkäri ja sairaanhoitaja ottaisi mielellään tällaisen erilaisen homman.

Vierailija
44/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuton provo. 

Teennäisyys ja keksitty tarina paistaa läpi koko aloituksen!

Vierailija
45/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu teille, joskin vaikuttaa tylsyydestä kärsivän laatimalta provolta, koska menee niin kaavan mukaan.

Hienoa kuitenkin, jos ihmisillä on paikka, johon palata ja jossa elämä maistuu elämälle.

Ihmisten elämä nyt yleensä menee kaavan mukaan. Itse oon viimeisen 20-vuoden aikana muuttanut 1-7 vuoden välein, työpaikat vaihtuneet ja alatkin kahdesti. Ennen ihmeissäni kuuntelin ihmisiä, joille uusi työ tai muutto toisella paikkakunnalle oli elämän suuri käännekohta. Nyt oon alkanut tajuta, että niinhän ne ihmisten elämät menee. Ihmiset kokee noi suurina juttuina ja muutoksina.

Joskus ajattelen että ihmiset pitäisi pakottaa muuttamaan ja vaihtamaan duunia usein ettei ne jämähdä.

Vierailija
46/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avuton provo. 

Teennäisyys ja keksitty tarina paistaa läpi koko aloituksen!

No ei mua haittaa. Mielestäni nämä "elämä uusiksi"-aloitukset ovat ihan hauskoja. Itseäni eniten pelottaa elämässä että vajoan sellaseen tasapaksuuden suohon. Kannattaa ravistella itseään silloin tällöin jos mahdollista.

Vierailija
47/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun suomessa on tosiaan vain tuo yksi iso talousdynamo, eli pk-seutu.

Tietenkin jos etähommia saat tehdä niin ok, mutta muuten voi olla aika tiukassa kivat chocokonttorihommat.

Muutenkin maaseudun kyliltä puuttuu se yhteisöllisyys, kaikki tuntuu vaan möllöttävän niissä superhalvoissa ⅓ stadin hinnoista taloissaan.

Kylällä sale, apteekki, alko, abc ja joku kievari missä istuu pelkät deekut.

Vierailija
48/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus hämmästyttää kuinka kaikki suomen erikoisalojen osaajat, ne korvaamattomat ihmiset ovat löytäneet tiensä vauva palstalle.

Outo yhteensattuma.

Vielä kun joku suostuisi tarkemmin kertomaan, mitä ovat ne erikoisalat, joiden töitä voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta ja joista palkka juoksee, vaikka koko ympäröivä maailma olisi pelkkää savuavaa rauniota. Keväällähän täällä oli jopa useampia erityisalojen asiantuntijatehtävissä työskenteleviä pariskuntia, joiden työtilanne ja tulotaso pysyy turvattuna, vaikka koko yhteiskunta olisi kiinni koronan vuoksi maailman tappiin asti.

Vierailija
49/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas pessimistejä vastaamassa. Eiköhän ap tiedä mitä on odotettavissa, kun on pohjoisesta tullutkin.

Vierailija
50/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lapissa on mukavaa. Pimeyttä ja petoja. Terveyspalvelut satojen kilometrien päässä.

Lappi on aika laaja käsite. Esim. Ivalossa on jo hyvät peruspalvelut puhumattakaan nyt vaikka Rovaniemestä, joka onkin jo kaupunki.

Vai hyvät. Äitini, joka asuu siellä, on eri mieltä ja hän terveyspalveluja tarvitsee vanhana ihmisenä.

Terveyskeskuksesta ei vastata puhelimeen, koska aina on ruuhkaa. Jos menee suoraan sinne, saa tenttausta ja ajan ehkä kahden kuukauden päähän. Kukaan ei välitä.

Tuota se on täällä Jyväskylässäkin.

Vierailija
51/52 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus hämmästyttää kuinka kaikki suomen erikoisalojen osaajat, ne korvaamattomat ihmiset ovat löytäneet tiensä vauva palstalle.

Outo yhteensattuma.

Vielä kun joku suostuisi tarkemmin kertomaan, mitä ovat ne erikoisalat, joiden töitä voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta ja joista palkka juoksee, vaikka koko ympäröivä maailma olisi pelkkää savuavaa rauniota. Keväällähän täällä oli jopa useampia erityisalojen asiantuntijatehtävissä työskenteleviä pariskuntia, joiden työtilanne ja tulotaso pysyy turvattuna, vaikka koko yhteiskunta olisi kiinni koronan vuoksi maailman tappiin asti.

No, itse työskentelen suunnittelijana ison kunnan opetustoimessa. Etätöitä olen tehnyt jo vuosia. Työajan saa itse päättää, toki meillä on yhteisiä palavereita jolloin pitää olla paikalla, siis etänä paikalla.

Mieheni on isossa tietotekniikkafirmassa töissä ja hänkin on tehnyt etätöitä useamman vuoden.

Korona ei ole vaikuttanut meidän töihin mitenkään.

Vierailija
52/52 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurattaa monet kommentit, jotka tulevat pääkaupunkiseudun peräkamaripojilta ja -neidoilta.

Vaikeahan heidän on ymmärtää, että ihmiset muuttavat jonnekin ja varsinkin kotiseudulleen, kun itse eivät elämässään pääse vanhemmistaan 20 km:ia kauemmaksi. Siellä betonikopissa sitten ihmettelevät suu auki maailman menoa; mistään ei käsitetä mitään, kun on Konalassa, Korsossa tai Leppävaarassa vahdattu ikkunasta toisen kerrostalon seinää puoli elämää.