Meidän perhe nyt sitten vissiin paluumuuttaa Lappiin
Idea on kypsynyt jo monta vuotta, kun elämä täällä kaupungissa on kyllästyttänyt eikä kulutuskeskeinen elämäntapa ole pitkään aikaan tuottanut iloa. Ei olla puolison kanssa päästy sosiaalisiin kuvioihin kiinni kuin pinnallisesti töiden kautta, ja lasten kanssa ollaan jatkuvasti yksin, kun tukiverkostot jäi aikoinaan pohjoiseen.
Haaveiltiin pitkään omasta talosta kehyskunnassa, mutta mitäpä silläkään tehtäisiin, kun kaikki aika menisi lasten harrastuksissa kuskaamiseen, töihin ja työmatkoihin jne. Kumpikin työskentelee alalla, jolla on kova kilpailu, ja sekin aiheuttaa nykyään lähinnä ahdistusta vaikka nuorempana jaksoi vielä innostua.
Talvetkin ovat täällä nykyään mustia ja kosteita.
Sitten tuli vielä korona, ja ollaan nautittu suunnattomasti sirkushuvien lakkaamisesta, etätöistä, luonnossa liikkumisesta ja yksinkertaisista arjen asioista. Kiireettömyydestä.
Nyt on maaliskuusta saakka harkittu asiaa, ja alkaa näyttää siltä, että me muutetaan takaisin Lappiin. Ei tällä ruuhka-Suomella ole enää mitään tarjottavaa meidän perheelle. Turha raataa niska limassa elääkseen elämää, joka ei tunnu omalta jutulta. Kummankin työt jatkuisivat pohjoisessakin ja vielä parempaa, paineet hellittäisivät kummankin osalta kun ei tarvisi edetä uralla kyynärpäätaktiikalla. Kotipaikkakunnalla on molemmilla vanhoja ystäviä ja oma lapsuudenperhe, joten yhteisöä ei tarvisi alkaa rakentaa tyhjästä. Voidaan ostaa oma talo, jotka ovat hinnoiltaan puolet-kolmasosan etelän hinnoista.
Ja päästään nauttimaan lumesta, pakkasesta ja luonnosta. Miksi nautittaisiin niistä vain lomilla, kun voidaan kerran asuakin niiden keskellä?
Enpä olisi 20 v. sitten pois muuttaessani uskonut tätä päivää näkeväni, ja itse asiassa vannoin, että en ikinä palaa.
Niin se mieli muuttuu.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ja viiden vuoden päästä häntä koipien välissä takaisin, kun ei se ollutkaan unelmien ihmemaa. Nää on niin nähty.
Siis sieltä etelästä tullaan takaisin tänne Lappiin , jos vaan päästään.Tullaan jo aikaisemminkin, jos ei opiskelun tai muun syyn vuoksi jouduta olemaan pitempään. Minulle riitti kaksi talvea Suomenlahden rannalla enkä enää lähde napapiirin alapuolelle.
Kyllä ainoa luonnonmukainen elintapa ihmiselle on ostaa velaksi oma betonikuutio muiden betonikuutioiden keskeltä.
Käyskennellä betoniportaita alakertaan, astua asfaltille ja tallustella koiranpaskojen ja rään pilkuttamalla kadulla lähimpään ostosparatiisiin vapaa-aikaansa viettämään.
Kaupungissa on kaikki lähellä.
Voi mennä ratikalla eläviin kuviin katselemaan muiden valitsemaa filmiä (muista kuuosuojaimet) teatteriin katselemaan kun kansaa sivistetään cansel kulttuurilla, kuntosalille juoksemaan juoksumatolla tai voi polkea kuntopyörää hyvin ilmastoiduissa tiloissa.
Voi mennä kapakkaan juopottelemaan viikonloppuna ja seuraavana aamuna ostamaan grillimättöä kulman kebabbilasta.
Mikään ei voita aamukahvia betonikuution betoniparvekkeella, jonne voi kantaa multaa ja hässäkänkokoisia kukkaruukkuja ja kasvattaa jonkun turnipsin tuottamaan viitakon tunnelmaa betonilattialle.
Voi lähteä myös pöristelemään autollaan parisataa kilometriä pohjoiseen laskettelemaan tykkilumelle, hiihtämään hiihtoputkessa tai ihan vaan Nuuksioon tuhannen muunkin ihmisen seuraksi nauttimaan erämaan rauhasta, jos löytää parkkipaikan.
Ihminen on tarkoitettu erkaantumaan luonnosta mahdollisimman tehokkaasti, sillä emmehän me nyt mitään eläimiä ole jotka laiduntaisivat laumassa, menisi sinne minne isäntä käskee ja jos meille on rakennettu rakennusliikkeen hyväntahtoisten gryndereiden toimesta velkarahalla tällainen infra, olisi maanpetos jättää kaikki pulaan ja lopettaa kuluttaminen.
Pysykää te metsän peikot siellä talvisessa pohjolassanne susien syötävänä.
WInter is coming.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainoa luonnonmukainen elintapa ihmiselle on ostaa velaksi oma betonikuutio muiden betonikuutioiden keskeltä.
Käyskennellä betoniportaita alakertaan, astua asfaltille ja tallustella koiranpaskojen ja rään pilkuttamalla kadulla lähimpään ostosparatiisiin vapaa-aikaansa viettämään.
Voi mennä ratikalla eläviin kuviin katselemaan muiden valitsemaa filmiä (muista kuuosuojaimet) teatteriin katselemaan kun kansaa sivistetään cansel kulttuurilla, kuntosalille juoksemaan juoksumatolla tai voi polkea kuntopyörää hyvin ilmastoiduissa tiloissa.
Voi mennä kapakkaan juopottelemaan viikonloppuna ja seuraavana aamuna ostamaan grillimättöä kulman kebabbilasta.
Mikään ei voita aamukahvia betonikuution betoniparvekkeella, jonne voi kantaa multaa ja hässäkänkokoisia kukkaruukkuja ja kasvattaa jonkun turnipsin tuottamaan viitakon tunnelmaa betonilattialle.
Voi lähteä myös pöristelemään autollaan parisataa kilometriä pohjoiseen laskettelemaan tykkilumelle, hiihtämään hiihtoputkessa tai ihan vaan Nuuksioon tuhannen muunkin ihmisen seuraksi nauttimaan erämaan rauhasta, jos löytää parkkipaikan.
Ihminen on tarkoitettu erkaantumaan luonnosta mahdollisimman tehokkaasti, sillä emmehän me nyt mitään eläimiä ole jotka laiduntaisivat laumassa, menisi sinne minne isäntä käskee ja jos meille on rakennettu rakennusliikkeen hyväntahtoisten gryndereiden toimesta velkarahalla tällainen infra, olisi maanpetos jättää kaikki pulaan ja lopettaa kuluttaminen.
WInter is coming.
Mahtaa tuntua maalaisista pahalta, kun kaiken tuon kaupunkilaiset valitsevat maalla-asumisen sijasta.
Itse olen olen ehta kaupunkilaisfriidu, mutta kyllä Suomi tarvitsee myös maaseudulle asukkaita ja iloitsen kaikista ketkä uskaltavat olla yhtä rohkeita kuin te, ja elää omannäköistään elämää. :) Olisi mahtavaa mikäli maaseutu nousisi entiseen kukoistukseensa ja vanhat kyläkoulut otettaisiin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
WInter is coming.
Ihan hyvä tiivistys :D Tutulta kuulostaa.
Toisaalta ei se elämä pohjoisen pikkukaupungeissa kovin paljon ihmeellisempää ole. Ihan maalla en ole asunut, eli siihen en osaa verrata.
Minusta sosiaaliset verkostot ja työmahdollisuudet ovat ne jotka lopulta arkea eniten määrittävät.
Itse olen sopeutunut pääkaupunkiseudulle, mutta siinä on ollut monta edistävää tekijää. Ihan hyvin voisin pikkuisen toisissa olosuhteissa muuttaa takaisin Lappiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen olen ehta kaupunkilaisfriidu, mutta kyllä Suomi tarvitsee myös maaseudulle asukkaita ja iloitsen kaikista ketkä uskaltavat olla yhtä rohkeita kuin te, ja elää omannäköistään elämää. :) Olisi mahtavaa mikäli maaseutu nousisi entiseen kukoistukseensa ja vanhat kyläkoulut otettaisiin käyttöön.
Ylipäätään surettaa nähdä miten ihmiset eivät saa elää omannäköistään, heille sopivinta elämää. On kaikkie etu, mikäli kukaan ei ole paikan päällä valittamassa elämän kauheutta (subjektiivinen kokemus), ja myös ne tyytymättömät voivat löytää muutoksesta tyytyväisyyden ja onnen.
Varo ettet pety. Tarkoitan että älä luota tukiverkoston lupauksiin. Meilläkin maanittelivat isovanhemmat meitä takaisin ja niin lupasivat auttaa ja hoitaa lapsia. Paskan lati. Yhtä ainuaa kertaa eivät ole lapsia hoitaneet tai kylään pyytäneet, päin vastoin kun muutettiin takaisin niin äitini alkoi aivan järkyttävästi perseilemään , käytös muuttui törkeäksi ja loukkaavaksi. Johtunee siitä että kun oltiin lähellä oltiin taas tuttuja ja niitähän voi loukata niin paljon kun sielu sietää. Nyt on välit vuoden ollut poikki.
Ystäviä ei löytynytkään vanhasta kotikaupungista noin vaan, koko meininki muuttunut 20 vuodessa ja pahinta se että mun ura tyssäsi täällä pahasti seinään. Täällä en olekaan ”kukaan” (mulla on hyvä maine pk-seudulla ja olen tunnettu erikoisalan osaajaa, mutta täällä olen ihan nobody ja työtä ei saa millään).
Paluumuutto oli JÄRKYTTÄVÄ PETTYMYS. Aiomme palata takaisin. Tänne emme jää.
Joskus hämmästyttää kuinka kaikki suomen erikoisalojen osaajat, ne korvaamattomat ihmiset ovat löytäneet tiensä vauva palstalle.
Outo yhteensattuma.
Palasin perheeni kanssa Lappiin muutama vuosi sitten 15 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen.
Olen Lapista kotoisin, mutta työtilanteen vuoksi emme asu minun vanhassa kotikylässä vaan ihan toisella laidalla Lappia.
Kyllä arki on arkea täälläkin ja työelämä ihan yhtä hektistä kuin muuallakin.
Mutta olemme kyllä koko perhe viihtyneet, ja aiomme täällä pysyökim.
Lapset ovat saaneet kavereita ja kun asumme kuntakeskuksessa harrastuksiin on helppo päästä.
Silti on luonto lähellä ja maisemat kauniit.
Missäpä se Lapin ihminen niin viihtyisikään kuin Lapissa.
Tervetuloa takaisin Ap!
Mulle riitti 10 vuotta Keski-Suomessa. Muutin sen jälkeen takaisin pohjoiseen. Napapiiri on alaraja, etelämmäs en lähde. Täällä on minulle hyvä olla.
"kulutuskeskeinen elämäntapa ole pitkään aikaan tuottanut iloa"
"ollaan nautittu suunnattomasti sirkushuvien lakkaamisesta"
"paineet hellittäisivät kummankin osalta kun ei tarvisi edetä uralla kyynärpäätaktiikalla"
Olipas outoa tekstiä. Korjaan stereotyyppiset kommenttisi tässä:
- Kaupungissa ei ole pakko elää kulutuskeskeistä elämäntapaa, jos ei halua
- On oma vikanne, jos ette vanhempina osaa asettaa rajoja sille, kuinka usein sirkushuveja pitää harrastaa. Riemunne siitä, että koronan takia kaikkien ihmisten elämä on ainakin jollain tavalla rajoittunutta, on lähinnä halveksittavaa. Olet pienisieluinen ihminen, etkä taida ymmärtää, kuinka moni on menettänyt työnsä, kun "sirkushuvit" on lakkautettu.
- Mikään pakko ei ole kenenkään edetä uralla täällä etelässäkään, varsinkaan kyynärpäätaktiikalla. Jos sinä olet sellaista tehnyt "pakotettuna", niin on ihan hyvä, että lähdet täältä pois muiden elämää pilaamasta.
Mielestäni AP:n suunnitelma kuulostaa hyvältä, mutta yksi asia minua silti ihmetyttää. Miksi ainut tapa lopettaa lasten harrastusrumba on muuttaa sinne missä harrastusmahdollisuuksia ei ole? Eikö tilanteen voisi katkaista vaan sillä, että joko lopettaa harrastukset tai lopettaa kyysäämisen. Helsingissä on todella hyvä ja toimiva julkinen liikenne. Sama koskee aika montaa muutakin alkuperäisessä viestissä todettua asiaa.
Vierailija kirjoitti:
"paineet hellittäisivät kummankin osalta kun ei tarvisi edetä uralla kyynärpäätaktiikalla"Olipas outoa tekstiä. Korjaan stereotyyppiset kommenttisi tässä:
- On oma vikanne, jos ette vanhempina osaa asettaa rajoja sille, kuinka usein sirkushuveja pitää harrastaa. Riemunne siitä, että koronan takia kaikkien ihmisten elämä on ainakin jollain tavalla rajoittunutta, on lähinnä halveksittavaa. Olet pienisieluinen ihminen, etkä taida ymmärtää, kuinka moni on menettänyt työnsä, kun "sirkushuvit" on lakkautettu.
- Mikään pakko ei ole kenenkään edetä uralla täällä etelässäkään, varsinkaan kyynärpäätaktiikalla. Jos sinä olet sellaista tehnyt "pakotettuna", niin on ihan hyvä, että lähdet täältä pois muiden elämää pilaamasta.
Jos kaupungissa elää kuluttamatta, käyttämättä palveluita ja harrastamatta eikä niillä töilläkään ole niin väliä,
MIKSI siellä sitten pitäisi asua?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni AP:n suunnitelma kuulostaa hyvältä, mutta yksi asia minua silti ihmetyttää. Miksi ainut tapa lopettaa lasten harrastusrumba on muuttaa sinne missä harrastusmahdollisuuksia ei ole? Eikö tilanteen voisi katkaista vaan sillä, että joko lopettaa harrastukset tai lopettaa kyysäämisen. Helsingissä on todella hyvä ja toimiva julkinen liikenne. Sama koskee aika montaa muutakin alkuperäisessä viestissä todettua asiaa.
Kaupungissa on pakko kehittää lapsille jonkinlaista virikettä tai liikuntaa vapaa-ajalle taikka vahtia tekemisiä, maalla lapset voi tuupata ovesta ulos eikä ohjattuja harrastuksia tarvitse.
Kakkis kirjoitti:
Mulle riitti 10 vuotta Keski-Suomessa. Muutin sen jälkeen takaisin pohjoiseen. Napapiiri on alaraja, etelämmäs en lähde. Täällä on minulle hyvä olla.
Minä taas kaipaan Keski-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"paineet hellittäisivät kummankin osalta kun ei tarvisi edetä uralla kyynärpäätaktiikalla"Olipas outoa tekstiä. Korjaan stereotyyppiset kommenttisi tässä:
Jos kaupungissa elää kuluttamatta, käyttämättä palveluita ja harrastamatta eikä niillä töilläkään ole niin väliä,
Niin siis itsestäänselvää on, että jos kaupungilla ei ole tarjota mitään mitä haluaa, niin silloin siellä ei pitäisi asuakaan. Aloitusviestistä jäi kuitenkin se vaikutelma, että lapset haluaisivat harrastaa (eli hyödyntää niitä kaupunkiasumisen etuja), mutta vanhemmat eivät jaksa siihen liittyvää hössötystä, niin päättivät katkaista aasinsillan muuttamalla pois harrastusten piiristä. Eikö niitä harrastuksia voi vain lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis itsestäänselvää on, että jos kaupungilla ei ole tarjota mitään mitä haluaa, niin silloin siellä ei pitäisi asuakaan. Aloitusviestistä jäi kuitenkin se vaikutelma, että lapset haluaisivat harrastaa (eli hyödyntää niitä kaupunkiasumisen etuja), mutta vanhemmat eivät jaksa siihen liittyvää hössötystä, niin päättivät katkaista aasinsillan muuttamalla pois harrastusten piiristä. Eikö niitä harrastuksia voi vain lopettaa?
En minä kyllä lukenut yhtään samaa aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme maalaisromantiikkaa. Sisäisen rauhan tulee löytää itsensä sisältä.
Kyllä mun sisäinen rauhani kummasti palasi kun pääsin pois huonosti äänieristetystä asunnosta joka oli kiireisen tien varrella. Pienet asiat kasautuivat isoksi ärsykekimpuksi. Nyt on hiljainen talo hiljaisella alueella, parempi mieli.
Vai hyvät. Äitini, joka asuu siellä, on eri mieltä ja hän terveyspalveluja tarvitsee vanhana ihmisenä.
Terveyskeskuksesta ei vastata puhelimeen, koska aina on ruuhkaa. Jos menee suoraan sinne, saa tenttausta ja ajan ehkä kahden kuukauden päähän. Kukaan ei välitä.