Skotlanti määräsi lain, jonka mukaan kuukautissuojat tulee jatkossa olla ilmaisia kaikille
https://www.theguardian.com/uk-news/2020/nov/24/scotland-becomes-first-…
Tästä Suomen naisvaltaiselle hallitukselle oppia!
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä kohtaa tämä oli niin kuin tasa-arvoaatteen mukaista. Minä näen tämän taas naisten etuoikeuksien lisäämisenä.
Missä kohtaa se on tasa-arvoa, että naiset joutuvat kärsimään kuukautisista ja ukoilla ei ole huolen häivää sen suhteen?
Miten huomioidaan miesten suurempi energiantarve päivittäin? Aletaanko jakamaan jokaiselle miehelle kokonainen naudan ulkofile kerran viikossa?
Tee ihmeessä siitä oma keskustelu.
Eikö tässä keskustellakaan sukupuolen takia aiheutuvista kuluista?
Tässä keskusteltiin kuukautissuijista. Joku luikku tietokoneella päivät istuva mies ei edes kuluta niin paljon kuin paljon urheileva nainen. Mites sitten tehtäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisiko palstamiesten kateutta, jos hekin saisivat ilmaiset kuukautissiteet? Niitä voisi sitten mm. tunkea housuihin siluetin parantamiseksi.
Onneksi nyt kuitenkaan Suomessa kukaan ei ole saamassa ilmaisia kk-rättejä.
Toinen asia, mistä voitaisiin myös puhua, on asialliset tauot työssä.
Nainen, jolla on runsaat kuukautiset, tarvitsee oikeasti sen lakisääteisen tauon vähintään, että pääsee vaihtamaan siteensä. Taukojen laiminlyönti tarkoittaa sitä, että kohta lainehtii.
Näin anonyyminä netissä uskallan vihdoin tunnustaa, että se olin minä, joka sen neukkarin tuolin pilasi.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisiko palstamiesten kateutta, jos hekin saisivat ilmaiset kuukautissiteet? Niitä voisi sitten mm. tunkea housuihin siluetin parantamiseksi.
Hyvä idea. Miehille ihmaiset Tena Menit käyttöön, niin saavat vähän tuntumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako miehet sitten ilmaiset parranajovehkeet?
En rinnastaisi näitä kuukautissuojiin. Onhan naisillakin kaikenmaailman ihokarvojenpoistotuotteet, jotka maksavat. Kuukautiset aiheuttavat naisille sellaisia kustannuksia, joita miehillä ei ole.
Ja on ihan oma valintasi paljonko ne kustannukset on.
Paljonko menee vuodessa kampaajalla? -eri
Meidän taloudessa ei yhtään. Leikkaan ja värjään itse naisena omat hiuksen ja ajan koneella miehen hiukset. Kone toki maksaa ja sakset, mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Nainen, jolla on runsaat kuukautiset, tarvitsee oikeasti sen lakisääteisen tauon vähintään, että pääsee vaihtamaan siteensä. Taukojen laiminlyönti tarkoittaa sitä, että kohta lainehtii.
Näin anonyyminä netissä uskallan vihdoin tunnustaa, että se olin minä, joka sen neukkarin tuolin pilasi.
Palaveripullat ei saa korvata työntekijän aamun kahvitaukoa. Sitä tarvitaan muuhunkin kuin syömiseen.
Minulle rakas mieheni juuri eilen toi siteitä kaupasta. Ja ihan omilla rahoillaan. Toi vielä suklaatakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä kannattaa ottaa puheeksi jo työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et saa suutasi auki poistuaksesi paikalta? Ja sitten ihmetellään miksi naisista ei ole johtajiksi
Sanoo sossun elätti-uli. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä kohtaa tämä oli niin kuin tasa-arvoaatteen mukaista. Minä näen tämän taas naisten etuoikeuksien lisäämisenä.
Missä kohtaa se on tasa-arvoa, että naiset joutuvat kärsimään kuukautisista ja ukoilla ei ole huolen häivää sen suhteen?
Miten huomioidaan miesten suurempi energiantarve päivittäin? Aletaanko jakamaan jokaiselle miehelle kokonainen naudan ulkofile kerran viikossa?
Tässä keskusteltiin kuukautissuijista. Joku luikku tietokoneella päivät istuva mies ei edes kuluta niin paljon kuin paljon urheileva nainen. Mites sitten tehtäisiin?
Urheileminen on naisen oma valinta, joten en näe siinä ongelmaa että nainen maksaa proteiinipirtelönsä itse alveineen.
Mieheksi syntyminen ei ole oma valinta joten on kohtuutonta että yhteiskunta ei tule vastaan siitä suoraan aiheutuvissa ruokakuluissa, jotka ovat huomattavasti suurempia kuin naisspesifit hygieniamenot.
Sitten pienille miehille ei pitäisi antaa ylimääräistä ruokaa, mutta esim. pitkille naisille pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin samalla määrätä, että miesten pitää käyttää niitä viikko kuukaudessa. Siinä olisi tasa-arvoa eikä täälläkään olisi kateellisia miehiä vinkumassa. Mukava kaikkien kulkea vaipoissa!
Herra jestas että ihmiset (miehet) on pilalla. Ei kun hups, siis pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin muuttaisin kyseisten tuotteiden alv:n nollaan. Näin käyttäjälle jäisi kuitenkin kustannus, mutta valtio ei ottaisi rahaa kaupasta.
Missä muissa tuotteissa on alv 0%?
Miksi näissä pitäisi olla?
Mm. seuraavat vapautettu alvista:
Kuntouttava hieronta, ei ”tavallinen” hieronta
Reseptilääkkeet sekä tai sairaaloille myydyt lääkkeet
Palvelut yleissivistävän koulutuksen, peruskoulutuksen, yliopistojen ja ammatillisen koulutuksen aloilla
Kuukautistuotteet voisi minusta rinnastaa tässä kohtaa lääkkeisiin, joten alvittomuus olisi minusta perusteltu.
Tottakai se on perusteltu, kun sinä naisena vapaamatkustat muiden lompakoilla.
Millä lailla siinä on kenenkään lompakoilla vapaamatkustettu jos kuukautissuojien alvi lasketaan nollaan? Oletko pahasti yksinkertainen, vai vain vähän yksinkertainen?
Ilman kuukautissuojia ei yksinkertaisesti normaali elämä onnistu ja ne eivät ole halpoja. Kuukautiset eivät ole mitään mitä pidätellään sisällä ja sitten lasketaan pönttöön kuin pissa, vaan ne valuvat ulos omia aikojaan. Ilman sidettä ne tuhrivat vereen sekä vaatteet että mm bussinpenkit jne. Naiset vuotavat 3-7pv kuukaudesta. Yksi side kestää n 8h, halvemmat vähemmän aikaa. Tamponi tulee vaihtaa max 8h välein tai se voi aiheuttaa hyvin vaarallisen oireyhtymän nimeltä TSS, ja monilla se tamponikin pitää vaihtaa aiemmin koska muuten tulee ohivuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rinnastaisi näitä kuukautissuojiin. Onhan naisillakin kaikenmaailman ihokarvojenpoistotuotteet, jotka maksavat. Kuukautiset aiheuttavat naisille sellaisia kustannuksia, joita miehillä ei ole.
Ja on ihan oma valintasi paljonko ne kustannukset on.
Paljonko menee vuodessa kampaajalla? -eri
On myös oma valinta, kuinka paljon parranajoon rahaa laittaa. Mies voi olla ajamatta partaa, niin kuin nainekin voi olla ajamatta ihokarvoja, mutta nainen ei voi olla kuukausittain vuotamatta verta kuin kierukan, e-pillereiden tai kohdunpoiston avulla, ja näistä jokainen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? Mikä vastaava pakollista rahanmenoa vaativa asia miehillä on? Ei mitään. Naisten on pakko ostaa jokainen kuukausi kuukautissuojia koska kuukautiset tulevat halusi sitä tai ei.
Moniko ketjun naisista hakisi ö-luokan ilmaissiteensä sossun luukulta? Siitähän Skotlannissakin on kyse, ei mistään 5 euron sidepaketeista tai niide alv:sta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin samalla määrätä, että miesten pitää käyttää niitä viikko kuukaudessa. Siinä olisi tasa-arvoa eikä täälläkään olisi kateellisia miehiä vinkumassa. Mukava kaikkien kulkea vaipoissa!
Tämä oli hyvä :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheileminen on naisen oma valinta, joten en näe siinä ongelmaa että nainen maksaa proteiinipirtelönsä itse alveineen.
Mieheksi syntyminen ei ole oma valinta joten on kohtuutonta että yhteiskunta ei tule vastaan siitä suoraan aiheutuvissa ruokakuluissa, jotka ovat huomattavasti suurempia kuin naisspesifit hygieniamenot.
Sitten pienille miehille ei pitäisi antaa ylimääräistä ruokaa, mutta esim. pitkille naisille pitäisi.
Pienikin mies kuluttaa enemmän kuin nainen joka on naiseksi suhteellisesti yhtä pieni. Ja vastaavasti pitkää naista kohden löytyy suhteellisesti yhtä pitkä mies, joka kuluttaa tätä pitkää naista enemmän. Yksinkertaisempaa ja tehokkaampaa vain kompensoida pelkästään sukupuolen mukaan, ei tehdä tästä mitään miljardeja papereiden pyörittelyyn syövää byrokratiahimmelia mittauksissa ja punnituksissa ravaamisineen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Parranajo on ihan vapaaehtoista. Nainenkin saa päättää ajeleeko esim säärensä vai ei. Kuukautiset eivät ole vapaaehtoiset ja suojauduttava siltä vereltä on.