Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiskierron lyheneminen, miksi?

Vierailija
31.03.2014 |

Ennen oli aina 28. Nyt ollut 26, 17, 23. Ikää 39. Missä vikaa vai normaalia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet lähenee

Vierailija
2/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v ja mulla on lyhentynyt entisestä 28 päivästä 26 päivään. On kyllä ihan kellontarkat muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressi

Vierailija
4/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:00"]

Vaihdevuodet lähenee

[/quote]

Näin. Mulla ikää kohta saman verran ja parin viime vuoden aikana kierto lyhentynyt. Ennen ollut epäsäännöllinen 31 - 38 pv (yl. noin 31-33 pv), nyt on 25 - 31 päivää (yl. noin 28-30 pv). Ei vielä sanottavaa lyhenemistä, mutta useammin tulee erityislyhyt kierto kuin erityispitkä. Ennen ei ikinä menkat tulleet ns. etuajassa vaan joskus jäivät jopa yhdet väliin, nyt myöhästyvät harvemmin.

Meillä on sukurasitteena aikaiset vaihdevuodet, mutta ei minulla vielä ole vaihdevuosista kyse, niiden lähestymisestä pelkästään (esioireitahan voi olla 5-10 v ennen varsinaisia vaihdevuosia).

Vierailija
5/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samalla tavalla lyheni itsellänikin, sitten alkoi käydä niin että yhdet kuukautiset jäivät välistä ja tuli ihan selvät raskausoireetkin, ikää minulla oli 40 vuotta. Tein jopa testin, mutta negaa näytti. Seuraavat kuukautiset olivatkin sitten tosdella runsaat ja sitten taas lyhyitä kiertyoja useampi ja yhdet välistä. Näin on menty nyt n. 5 vuotta, ja itse olen pistänyt tämän alkavie, menossa olevien vaihdevuosien piikkiin.

Vierailija
6/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa ja ikä 37.. ei kai vielä voi vaihdevuodet lähestyy :O Vai voiko?

Vierailija
7/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vaihdevuosia kierto lyhenee. Tuota vaihetta voi kestää kuosiakin.

Vierailija
8/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joskus alkanut heittää kierto ja se korjaantui keltarauhashormonikuurilla. Tosin mulla oli aiemmin suht säännöllinen kierto k.a 25 päivää joka alkoi lyhenemään 23-24 päivään. Sain hormonit joilla eka kierto oli 25 ja toka 30.

Kolmansia menkkoja ei tullutkaan ja nyt olen raskaana. Hermoja raastavaa vaan on se, ettei mitään hajua missä vaiheessa mennään, kerran jo laitettiin keskeytykseen mutta sinne mennessäni päätettiinkin vielä odotella viikko. 

Vierailija
9/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarviiko lähteä lääkäriin keltarauhaskuuria vaatimaan?

En tykkää hormoneista.. vie halut ja tuo kilot :-(

Ap

Vierailija
10/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:07"]

[/quote]

Kyllä valitettavasti voi. Joillakin saattaa alkaa vieläkin nuorempana varhaiset vaihdevuodet. Se onkin sitten harmillinen yllätys kaikille niille, jotka haluavat siirtää lasten tekemistä siihen hetkeen kun kaikki on valmista, mutta munasolut ovatkin jo loppuneet.

Vierailija
11/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:07"]

[/quote]

Työkaverilla loppui kuukautiset kokonaan 44 vuotiaana oli noi vaihdevuosien esioireet alkanut jo 32 vuotiaana. 

Vierailija
12/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:14"]

Ap

[/quote]

Ilman hormoneja lihoo taatusti, koska vaihdevuodet nyt aiheuttaa lihomista

Vierailija
13/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

[/quote]

Ei todellakaan tarvitse lähteä mitään hormoneita hakemaan, ilmiö on täysin normaali iässäsi eikä tarvitse mitään hoitoa. Tosiaan kyse on vaihdevuosia ennakoivista hormonitoiminnan muutoksista, ja voi olla 5-10 vuotta vielä varsinaiseen kuukautisten loppumiseen tuosta. 

Vierailija
14/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihdevuodet itsessään aiheuttaa lihomista, niin voiko äkillinen lihominen olla oire alkavista vaihdevuosista?

Vierailija
15/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:20"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Painoa tulee vaihdevuosien aikana / jälkeen keskimäärin 5-7 kg lisää joten ei ne nyt niin valtavaa lihomista aiheuta. Tämä on ihan luonnon viisautta, koska monessa tutkimuksessa on todettu, että vanhemmiten on terveellisempää olla hieman suurempi painoindeksi kuin nuorempana, ja ulkonäkökin on varsinkin kasvoista parempi jos on vähän rasvaakin ihon alla. Toki jos jo ennen vaihdevuosia on ollut ylipainoinen niin silloin ei saisi päästää painoa nousemaan. 

Vierailija
16/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pistänyt itsekin merkille kierron lyhenemisen muutaman viimeisen vuoden aikana. Ongelmana tässä on, että olen vasta 25. Kiertoni on lyhentynyt noin viikolla.

Mistä tämä voisi johtua näin nuorella? Elämä on toki stressaavaa silloin tällöin, mutta kierto ei muutu oli sitten elämässä stressaavampi hetki meneillään tai sitten ei.

Vierailija
17/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 10:20"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Minusta sitä lihomista näyttää tapahtuvan niilläkin, jotka syövät hormoneja.

Omalla kohdallani oireet olivat juuri noin, että ensin kierto lyheni noin 2-3 vuoden ajan, sitten tuli yksi pitkä vuoto, puolen vuoden tauko menkoissa, yksi tavallinen vuoto ja sen jälkeen ei ole menkkoja enää tullut. En syö toistaiseksi hormonivalmisteita, koska mitään muita oireita ei ole. Kasvisruokavalio ja täysjyväviljaa, liikuntaa ja iloinen mieli - tällä yritän pärjätä. Olen alle viisikymppinen.

Vierailija
18/27 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas.. No tarviiko tästä syystä lääkäriin mennä? Ikää siis 37. Ilmeisesti alipainon puolella käyminen käynnisti vaihdevuosien esioireet? Vai tarviiko verikokeita tms?

Vierailija
19/27 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 28 vuotiaana lapsettomana alko tollanen tossa 2016. Pari krt oli lyhyt kierto. Sitten kauan normaali.Nyt taas samaa. Pikkuhiljaa alkaa kroppa varottelemaan jo, että ois aika lapselle.

Selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta. Mullahan alko kuukautiset jo 11-vuotiaana. Kauan ollu jo aivan mummofiilis. Kai mulla on jo 40 vuotiaana kaikki loppu ja hikoilen loppuikäni. 🙄 Tosi kivaa.

Voisikohan asiaa tutkia?

Vierailija
20/27 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 28 vuotiaana lapsettomana alko tollanen tossa 2016. Pari krt oli lyhyt kierto. Sitten kauan normaali.Nyt taas samaa. Pikkuhiljaa alkaa kroppa varottelemaan jo, että ois aika lapselle.

Selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta. Mullahan alko kuukautiset jo 11-vuotiaana. Kauan ollu jo aivan mummofiilis. Kai mulla on jo 40 vuotiaana kaikki loppu ja hikoilen loppuikäni. 🙄 Tosi kivaa.

Voisikohan asiaa tutkia?

ja lisään vielä että oon normaalipainon sisällä ollu aina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi