Verkkokaupan perustaminen kokemuksia
olen ajatellut perustaa verkkokaupan naistenvaatteille. Miten nopeasti asiakkaat löytyy? Siis kestääkö kauan että tilauksia alkaa tulemaan
Kommentit (23)
Tärkeintä on saada hyvä sija google-haulla, eli ekalle sivulle ekojen joukkoon. Mutta se on vaikeaa, ja vaatteiden kanssa vielä varmaan extra-vaikeaa.
miten sinne saa itsensä, siis google hakuun
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:00"]
miten sinne saa itsensä, siis google hakuun
[/quote]
unohda verkkokauppa.
Sulla pitää olla hyvät kontaktit ja laaja verkosto, että saat suusta suuhun mainontaa. Ihmiset tilaa uusista verkkokaupoista parhaiten silloin, kun heille joku on siitä kertonut ja kehunut. Ei riitä, että olet googlen hakutuloksissa hyvillä sijoilla. Monta kertaahan täälläkin näkee kysymyksen "onko joku tilannut täältä". Aina voi löytyä joku, joka summassa tilaa oudosta kaupasta, mutta varmemmin niitä asiakkaita tulee tutun ja tutun tutun tutun kautta tai edes keskustelupalstalta luetun kehumisen kautta.
Sinuna keksisin muun kuin vaatekaupan. Niitä on niin paljon jo.
Voin yrittäjänä kertoa että näin kolmenkaan vuoden jälkeen ilman järjetöntä markkinointibudjettia on todella vaikea tahkoa rahaa. Kaikki mikä tulee, menee käytännössä verkkokaupan kehittämiseen -> uusiin tuotteisiin, tuotealueisiin, sivujen kehittämiseen yms.
Alussa ensinnäkin tarvitsee todella ison summan rahaa varaston luomiseen (meillä oli alussa suht pieni valikoima koruja, kenkiä, laukkuja ja naisten vaatteita). Tähän varastoon meillä meni noin 10.000e. Vaikka tilaisimme halvimman kenkäpaketin kivan mallista kenkää tukusta (koot 35-41, kaikkia 1-2 paria), yhden kenkämallin hinta on noin noin 150e + kuljetus + tulli + alv (jonka toki saa vähennyksiin). Ja sillä hinnalla saa vain noin yhden parin per koko (puolikkaita kokoja on siis myös), mikä on ikävää koska suositut koot loppuvat heti. Pienessäkin kaupassa pitäisi olla väh 5 paria / koko. Vaatteissa sama homma, S-L tai 34-42 pitäisi löytyä, eli aika monta kokoa..
Kuvaukset maksaa hunajaa jos ei itsellä ole taitoa ja paikkaa valokuvata.
Vaatteista ei olla valmiita maksamaan paljonkaan sen enempää kuin h&M:llä (ellei ole merkkivaatteita tietenkin), joten pienelle yrittäjälle pienissä erissä tilattuna ei juuri jää käteen per vaate.
Vaatteissa uusiutuminen pitää olla aktiivista ja näin hävikki kovaa. Käytännössä puolen vuoden välein koko varasto tyhjäksi muista kuin perusvaatteista kovalla alennuksella. 30% ale ei riitä kenellekään. Ja 50% alessa ei ole enää voittoa.
Palautuksia tulee paljon ja siitä tulee aina kuluja yritykselle (tämä laki toki on muuttumassa, mutta jos alkaa asiakkaalta veloittaa palautuksista, saattaa asiakkaatkin kaikota). Postikulut muutenkin Suomessa korkeat, tappiota tekee useimmiten vaikka asiakkaalta velottaisi 5e.
Lisäksi tulee kuluja mm kirjanpidosta, varastoinnista, verkkosivuista..
Markkinointiin pitäisi upottaa useampi kymppitonni että pääsisi edes vähän rahaan kiinni.
En siis suunnittele, ellei sitten harrastuksenomaisesti halua pyörittää pientä työn ohessa. Mistä taas seuraa ongelmia mikäli jäät työttömäksi päätyöstä. Et saa työttömyystukea senttiäkään vaikka kuinka osottaisit ettei myyntiä ole / et tee täysipäiväistä yrittäjän työtä.
Vastaaja 7, tienaatko sinä kaupallasi ja onko se nyt iso?
En oo bisnestä opiskellut joten Idioottikysymys mut mitä kautta löytää paikkoja josta ne vaatteet kauppaan tilataan?
"Kaikki mikä tulee, menee käytännössä verkkokaupan kehittämiseen -> uusiin tuotteisiin, tuotealueisiin, sivujen kehittämiseen yms."
Eli en tienaa täyttä palkkaa. Pääasiassa laitan kaiken yritykseen vaikka pieniä summia olisi mahdollisuus nostaa itselle. Käyn palkkatöissä. 3v jälkeen ollaan tilanteessa jossa lähes ilman markkinointia saavutetut myynnit ovat vaihdellen 50-100kpl/kk, tilauksen ka 40€. Tähänkään pisteeseen pääsy ei ole ollut helppoa ja 3v tehnyt töitä palkatta vapaa-ajalla.
Harrastuksena menee, mutta älä nyt päätyötäsi sen takia jätä. Minulla oli verkkokauppa eikä montakaan kilpailijaa verkossa samalla tuoteryhmällä ja osassa Suomen laajin valikoima. Kaikki meni mitä tuli kaupan kehittämiseen. Harrastuksena olisin voinut jatkaa mutta yh:ksi jäämisen ja toisen työn loppumisen vuoksi mahdotonta, jouduin kuoppaamaan koko yrityksen sillä yrittäjällä ei ole mitään sosiaaliturvaa. Lopetin viime vuoden puolella, mutta työttömyysrahaa en vieläkään saa koska on jossain työvoimapoliittisessa selvityksessä joten olen menettänyt paljon enemmän rahaa mitä kauppa on tuonut. Minulla oli myynti hienoisessa kasvussa, mutta oli pakko lopettaa koska muuta tulonlähdettä ei ollut eikä mitään tukea voinut saada.
Hei.
Internet-markkinoinnilla itsensä elättäjä täällä. Tässä muutamia mielipiteitä kokemusten pohjalta.
"Kukaan ei löydä sinne, jos et mainosta ja PALJON."
Mainostaa kannattaa juu, mutta ei välttämättä paljon. Tärkeintä on mainostaa sellaisilla paikoilla mistä sitä rahaa tulee. Eli jos myyt 15 eri kategoriaa tuotteita, ei välttämättä kannata mainostaa kuin kolmella mistä mainonnasta jää voitolle. Internet-mainontaa EI KOSKAAN PIDÄ TEHDÄ ILMAN TULOSSEURANTAA! Tässä on aika perus verkkokaupan (ei vaatekaupan) kuvakaappaus tulosseurannasta. Kate on 60-80% luokkaa. (30pv) http://i.imgur.com/99Z3gIn.png
"Tärkeintä on saada hyvä sija google-haulla, eli ekalle sivulle ekojen joukkoon. Mutta se on vaikeaa, ja vaatteiden kanssa vielä varmaan extra-vaikeaa."
Vaatteissa on kova kilpailu, joka taas nostaa mainonnan hintaa. Kannattaa siis panostaa sellaisille alueille missä on vähiten kilpailua. Esim : "Vaatteet netistä" - mainos saattaa olla 1,50€ per klikkaus, kun taas "edulliset vaatteet netistä" on 0,15€. Hinta riippuu kilpailun määrästä ja kuinka hyvin hakusana ja mainosteksti kuvaa sivua johon mainos ohjaa.
"Miten sinne saa itsensä, siis google hakuun"
Googlessa on ilmaiset ja maksulliset haut. Ilmaiset haut Google päättää sivustosi tekstin ja toimivuuden perusteella (kävijöiden keskimääräinen aika sivustolla, kuinka monta sivua selasivat yms yms), maksullisiin pääsee maksamalla. Maksullisten mainosten hinta perustuu myös sivustosi teksteihin ja siihen kuinka hyvin (Googlen ohjeiden perusteella) on mainoskampanja tehty.
"Voin yrittäjänä kertoa että näin kolmenkaan vuoden jälkeen ilman järjetöntä markkinointibudjettia on todella vaikea tahkoa rahaa"
Nettimainonta kannattaa aina aloittaa pienellä budjetilla ja säätää sitä niin kauan, kunnes jokainen mainoseuro tuo sinulla kaksi. Sen jälkeen lähdetään nostamaan budjettia.
"Unohda verkkokauppa."
Päinvastoin. Tee verkkokauppa ja tee se oikein. Eli loistavat tuotetekstit/kuvat, ilmainen toimitus, Facebook-sivuilla erinomainen asiakaspalvelu yms yms. Nyrkkisääntönä : mitään ei voi koskaan tehdä asiakkaalle liian helpoksi.
Hei te kaikki verkkokauppa-asioita pohtivat,
Teknisesti verkkokaupan perustaminen on helppoa, mutta sen pitäminen vaatii valtavasti huomiota ja ennen kaikkea keskittymistä. Kuten tässäkin ketjussa ilmenee, markkinointi on varmasti yksi tärkeimmistä asioista, jota jokaisen verkkokauppaa perustavan tulisi pohtia tarkasti. Markkinointiin tulee panostaa, mutta pidä huoli siitä, että panostat oikeisiin, juuri sinun asiakasryhmällesi ja tuotteillesi sopiviin kanaviin. Mainoshommiin kannattaa pyytää apua siihen erikoistuneilta yrityksiltä, mikäli oma aika ei tunnu riittävän.
Kokonaisuutena verkkokaupan perustaminen on laaja urakka ja sen vuoksi kasasinkin aiheesta tämän pienen tietopaketin osoitteeseen www.verkkokauppaopisto.com.Toivottavasti sivustostani on apua verkkokauppaa suunnitteleville.
Leppoisaa päivän jatkoa!
Olen itse myös miettinyt verkkokaupan avaamista. Hieman taustatyötä ja tarjouksia kysellyt verkkokauppaohjelmistojen toimittajillta.
Törmäsin ihan hyvään ja jäi positiivinen fiilis juteltuani Nordcartin kanssa. Firma suhteellisen uusi vielä. Onko kellään kokemusta kyseisestä firmasta?
Mulla on. Tosi hyvä terveisin daniel.
silloin kun verkkokaupan perustamisessa hyvä ei riitä, kannattaa valita paras. tsekkaa vertailua https://finqu.com/business/fi/verkkokauppavertailu
Verkkokaupan pystyy perustamaan nykyään melko vaivattomasti itsekin, jos haluaa säästää alkuun rahaa ja testata liikeideansa toimivuutta mahdollisimman pienellä budjetilla. Kirjoitin aiheesta kattavat ohjeet kaikille asiasta kiinnostuneille: http://yritysvinkit.fi/verkkokaupan-perustaminen-alle-200-euron-budjeti…
Kirjoitin tänne: https://e-commerceplatforms.com/ hieman omia tuoreita kokemuksiani verkkokaupan perustamisesta. Lyhyesti voisi sanoa, että päällisin puolin verkkokaupan perustamisen on äärettömän helppoa tänä päivänä, mutta sitten tämä helppous on (tietenkin) johtanut siihen, että on melko vaikeata erottua positiivisesti ja saada asiakkaita. PItää olla joko joku todella uniikki ja haluttu tuote tai todella paljon osaamista markkinoinnista.
Kirjoitin oppaan verkkokaupan perustamisesta: https://www.nostamo.fi/verkkokauppa-yritykselle/verkkokaupan-perustamin…. Käyn kirjoituksessa läpi muun muassa verkkokaupan teknistä puolta, logistiikkaa, lakiasioita sekä verkkokaupan markkinointia. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. :)
Atte kirjoitti:
Kirjoitin tänne: https://e-commerceplatforms.com/ hieman omia tuoreita kokemuksiani verkkokaupan perustamisesta. Lyhyesti voisi sanoa, että päällisin puolin verkkokaupan perustamisen on äärettömän helppoa tänä päivänä, mutta sitten tämä helppous on (tietenkin) johtanut siihen, että on melko vaikeata erottua positiivisesti ja saada asiakkaita. PItää olla joko joku todella uniikki ja haluttu tuote tai todella paljon osaamista markkinoinnista.
Vaihdoin kokemukset tuolle alasivulle: https://e-commerceplatforms.com/verkkokauppa-halvalla-heti/ jotta etusivu voi keskittyä enemmän vain verkkokauppa-alustoihin, niin kuin alunperin oli tarkoitus :)
Yllättävän hyvä artikkeli nettisivujen teosta ja verkkokaupan perustamisesta. Kannattaa lukea
Riippuu ihan täysin siitä kuinka paljon markkinoit. Kukaan ei löydä sinne, jos et mainosta ja PALJON.
Verkkokauppa tuntuu helpolta vaihtoehdolta, mutta se on kaikkea muuta. Etenkin vaatteiden kanssa saat tehdä kovasti töitä, että kauppa alkaa kannattaa. Nettihän on pullollaan isoja ja tunnettuja ja luotettavaksi todettuja vaatekauppoja. Miksi he tilaisivat juuri sinulta? Tuohon kysymykseen kannattaa tarkasti miettiä hyvä vastaus.
Mutta kaiken a ja o on mainonta. Ilman mainontaa on todella vaikea saada asiakkaita. Nimimerkillä kokemusta on.