Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäisenä aloitit yliopisto-opinnot?

Vierailija
30.03.2014 |

Missä ajassa valmistuit? Onko 40v liian vanha aloittamaan alusta? Esim kielen opinnot?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän tuo mun vastaus saa niin paljon alapeukkuja ja ihan vastaavat vastaukset ilman nimimerkkiä yläpeukkuja?

Vierailija
2/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yliopistossa vasta nyt 40-vuotiaana. Toisaalta aloitin korkeakouluopinnot 19-vuotiaana heti kirjoitusten jälkeen ja valmistuin maisteriksi 26-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin täyttänyt 19v. Valmistuin 6 vuotta myöhemmin 25 vuotiaana. Opinnot venyivät jonkin verran, koska tein opintojen ohessa töitä ja luin myös extrakursseja tutkintoon enkä vain minimimäärää.

Vierailija
4/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana. Olen nyt opiskellut 2 vuotta ja näillä näkymin pitäisi viidessä vuodessa valmistua!

Vierailija
5/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 25-vuotias on auttamatta liian vanha aloittamaan opinnot. Poikkeuksena ehkä joku lääkis tai toisen tutkinnon suorittajat, jossa alle 30-vuotias vielä menee.

Vierailija
6/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan lukiosta menin ja 23v. kun filosofian maisterin paperit ulkona. :)

Vierailija
7/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:42"]Yli 25-vuotias on auttamatta liian vanha aloittamaan opinnot. Poikkeuksena ehkä joku lääkis tai toisen tutkinnon suorittajat, jossa alle 30-vuotias vielä menee.

[/quote]

Oman kokemukseni mukaan juuri päinvastoin. Alle 25 v. vielä liian nuoria tehokkaaseen opiskeluun. Nämä suoraan lukiosta tulleet lähinnä juoruilevat ja häiritsevät luennoilla. Ryhmätunneilla heiltä ei saa kunnon mielipiteitä kun pyörittelevät silmiään ja selaavat puhelimiaan.

Vierailija
8/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:42"]Yli 25-vuotias on auttamatta liian vanha aloittamaan opinnot. Poikkeuksena ehkä joku lääkis tai toisen tutkinnon suorittajat, jossa alle 30-vuotias vielä menee.

[/quote]

Oman kokemukseni mukaan juuri päinvastoin. Alle 25 v. vielä liian nuoria tehokkaaseen opiskeluun. Nämä suoraan lukiosta tulleet lähinnä juoruilevat ja häiritsevät luennoilla. Ryhmätunneilla heiltä ei saa kunnon mielipiteitä kun pyörittelevät silmiään ja selaavat puhelimiaan.

[/quote]

Vai niin...  Itse menin yliopistoon 19-vuotias ja nautin opiskelusta täysillä alusta asti. Vihdoinkin olin päässyt oikeaan opiskeluympäristöön verrattuna lukioon, jossa monet olivat lähinnä päivähoidossa. Opinnot venyivät 7 vuoteen, mutta opiskelin 100 ylimääräistä opintoviikkoa ja olin yhden kevään ulkomailla opiskelemassa. Valmistuin silti 26-vuotiaana eli venymiseen oli varaa. 

Vierailija
9/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-vuotiaana; olin fuksiryhmäni toiseksi vanhin ja pidin itseäni aivan yli-ikäisenä aloittamaan opinnot. En valmistunut.

Vierailija
10/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 ja 30

Vierailija
11/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 34-v. vuonna 2009, valmistun maisteriksi ensi vuonna eli 40-vuotiaana. Saanut toisen lapsen myös tänä aikana, jolloin oli vuoden äitiyslomalla tekemättä opintoja. Olen tehnyt ns. hanttihommia koko ajan opiskelun ohessa, sekä yhden syksyn aiemman koulutuksen kokopäivätyötäkin.

Vierailija
12/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset opinnot aloitin 21-vuotiaana, valmistuin noin 6½ vuodessa. Tosin vietin siitä yhden vuoden ulkomailla ja opiskelin lähinnä ei-tutkintoon kuuluvia juttuja, joten se vuosi edisti vain kielitaidon kehittymistä mutta ei opintoja varsinaisesti.

Toiset yliopisto-opinnot aloitin 41-vuotiaana (melkein päivälleen). Kyse on poikkeuskoulutuksessa ja vain kandiin asti, joten opinnot eivät tule kestämään kauaa.

Pidän nyt aikuisena opiskelua paljon enemmän antavana. Nautin siitä, että saan opiskella. En jaksa stressata enkä huolehtia muusta kuin siitä, että opinnot etenevät, kuten suunniteltu. Olen pitänyt tällä kierroksella opiskelusta paljon enemmän kuin eka kierroksella, jolloin en tajunnut edes vaihtaa alaa, vaikka tiesin jo parin vuoden jälkeen, että opiskelen vähän väärää juttua. Jotenkin sitä vain oli vielä sen verran nuori ja lapsi, että ajatteli, ettei voi vaihtaa, kun on kerran aloittanut jotain. Ja olihan maailma ihan erilainen 90-luvulla kuin nyt. Ei silloin ollut niin helposti tietoa saatavilla vaihtoehdoista.

Vierailija
13/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 22:47"]

[/quote]

[/quote]

Vai niin...  Itse menin yliopistoon 19-vuotias ja nautin opiskelusta täysillä alusta asti. Vihdoinkin olin päässyt oikeaan opiskeluympäristöön verrattuna lukioon, jossa monet olivat lähinnä päivähoidossa. Opinnot venyivät 7 vuoteen, mutta opiskelin 100 ylimääräistä opintoviikkoa ja olin yhden kevään ulkomailla opiskelemassa. Valmistuin silti 26-vuotiaana eli venymiseen oli varaa. 

[/quote]jotkut lukiot voi olla päivähoitopaikkoja mutta ei kärjessä olevat

Vierailija
14/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19-vuotias kirjautuessani ensi kertaa sisään, 31-vuotias valmistuessani. Suoritin yli kahden tutkinnon verran pisteitä ja hankin samoilla papereilla kolme eri ammattipätevyyttä. Pidin välissä monta vuotta taukoa opiskeluista.

Kokemuksesta voin sanoa, että aikuisopiskelu on erittäin tehokasta silloin, kun opinnoilla on selkeä päämäärä. Koskaan ei ole liian myöhäistä - samoilla kursseilla kanssani on istunut useitakin nelikymppisiä. Haahuiluun ei ehkä siinä vaiheessa kannata enää käyttää aikaa, mutta toisaalta opiskelusta voi hyvinkin saada jopa enemmän irti kuin nuorempana.

Vierailija
15/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 24-vuotiaana kahden lapsen äitinä. Neljä vuotta myöhemmin valmistun kolmen lapsen äitinä. Töissä olen käynyt koko ajan, lukuunottamatta äitiysloman. Toisinaan on ollut rankkaa..

Vierailija
16/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:36"]

19, suoraan lukiosta. 7vuotta myöhemmin olin maisteri, töitä tein tosi paljon koko opiskeluajan, joten se hidasti.

[/quote]

No tein maisterin paperit 4 vuodessa ja tein töitä koko ajan (ikää oli 19-23v). Älä selittele.

Vierailija
17/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 13:36"]

19, suoraan lukiosta. 7vuotta myöhemmin olin maisteri, töitä tein tosi paljon koko opiskeluajan, joten se hidasti.

[/quote]

No tein maisterin paperit 4 vuodessa ja tein töitä koko ajan (ikää oli 19-23v). Älä selittele.

[/quote]

tietenkin teit

Vierailija
18/72 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen kerran vuosi lukion jälkeen 20v ja siitä kuudessa vuodessa ens. maisterin tutkinto (olin vaihdossa, siksi kesti kauemmin), toisen kerran aloitin 38v ja valmistuin toisen kerran maisteriksi 41v.

Ihan uraputkessa olen, ei siis todellakaan haittaa siitä, että valmistuin vasta 40+ ikäisenä - se aiemmin eletty ja opiskeltu on ollut vain plussaa tässä vaiheessa.

Vierailija
19/72 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 ja valmistuin maisteriksi 23v. 

Tänään yks ranskalainen kaverini kertoi ystävästään, joka skippasi useita luokkia vanhempiensa painostuksesta ala-asteella (oli ''nero'') ja meni yliopistoon 16v... Pariisissa. Vissiin sekos sitten joskus myöhemmin, tuskin opinnoista vaan painostuksesta.

Vierailija
20/72 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaana aloitin, 4 vuotta myöhemmin olin kandi. Nyt 25-vuotias ja juuri käynnistyi toinen vuosi väitöskirjan parissa.

Minusta ei ole koskaan liian vanha aloittamaan yliopisto-opiskelua. Meidän yliopistosta valmistui pari vuotta sitten 82-vuotias. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi