Tarvitsen peruspyörän! Olisiko suosituksia?
Pyörän osto edessä. Kriteereinä pysty ajoasento selkäongelman takia, 7 vaihdetta ja kiva ulkonäkö :) Tarkoitus on pyöräillä lyhyitä kauppamatkoja yms. ja silloin tällöin joku pieni pyöräretki. Olen katsellut esim. Tunturi Elinaa, Cresent Klinteä ja Helkama (?) Ainotarta. Nopsalla ei oikein ollut silmää miellyttävää mallia. Mitäs muita pyörämerkkejä on?
Mihin pitää kiinnittää huomiota? Onko noissa aikuisen taviskäyttöön tarkoitetuissa fillareissa paljonkin laatueroja?
Kommentit (25)
Jos nuo ovat vaatimukset, niin nettikaupoissa löytyy varmasti valikoimaa ja voi tilata vaikka osamaksulla. Itse tilasin hobbyhallista sellaisen vanhanajan tyylisen.
Ei Hobby Hallista kannata pyörää ostaa vaan pyöräkaupasta. Aina pitää tehdä koeajo. Aloittajan mainitsemat pyörät on ihan hyviä.
Mulla 3-vaihteinen Tunturi Elina, joka ostettu 15 vuotta sitten ja edelleen erittäin hyvä pyörä. Ajan paljon (vähintään 6km/pv) ja kuljetan perheemme ruokaostokset ja kirjastolainat pyörälläni. Autoa meillä kun ei edes ole. Voin suositella lämpimästi. Minulle kotimaisuus on erittäin tärkeä seikka pyörän hankinnassa. Oma Elinani on avainlipputuote, mutten tiedä ovatko nykyiset Elinat enää. :( Ainotar tietääkseni on edelleen Suomessa tehty.
Crescentit miellyttää mun silmää. Ovat sellaisia "vanhanaikaisia". Itsellä on Monark, joka on saman firman pyörä. 7-vaihteinen on huomattavasti kivempi ajaa kuin 3-vaihteinen. Ehdottomasti pyörä kannattaa koeajaa, eli en ostaisi Anttilasta enkä Hobby Hallista. Takuu ja huollot on helpompi hoitaa pyöräliikkeen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:19"]Ei Hobby Hallista kannata pyörää ostaa vaan pyöräkaupasta. Aina pitää tehdä koeajo. Aloittajan mainitsemat pyörät on ihan hyviä.
[/quote]No jos ajomatka on kauppaan, niin eiköhän nekin ole ihan hyviä. Sieltäkin löytyy Helkamaa ja Tunturia. Sitäpaitsi monelle se osamaksulla maksaminen siinä hyvä juttu, itse tuskin oisin raskinut kerralla laittaa yli 300€ kauppapyörään.
Mulla kans Monark. Tai itseasiassa on toinen jo menossa, edellisellä ajelin 12 v alkaen. Mun uudemmassa Monarkissa oli tyhmä ohjaustanko, mut äkkiäkö sen vaihtoi toisenmoiseen. Ihan hullareilta sen mun pyörän sain edullisesti, tosin on vain 3 vaihdetta.
Netistä voi kyllä tilata, mutta ei mistään sekatavarakaupasta, vaan pyöräliikkeestä!
Totta, paidatkin tilaan aina paitaliikkeestä! Oksettavaa, jos seassa ollut jotain housujakin, vaikka hinnat ja merkit olisivat samat!
En tilaisi netistä. Pyörissä on erilaisia runkokokoja, eivät ne ole mitään one size fits all -tuotteita. Väärän kokoisella fillarilla ei ole ilo polkea. Koeajamatta ei voi tietää.
Kiitos kommenteista! Tuo Monark oli ihan uusi tuttavuus, täytyy katsoa valikoima. Muistan kyllä kuulleeni merkistä, mutten tiennyt, että se on olemassa vielä.
Nettikauppa ei ole vaihtoehto. Haluan ehdottomasti ostaa pyörän oikeasta liikkeestä ja testata sitä kunnolla. Lisäksi kyseessä on vain max. 600e ostos, joten ei tuohon nyt mitään osamaksua tarvita! Ap.
Suosittelen napavaihteita, ne on käytännössä "huoltovapaat". Jollet ole säännöllisesti rattaita puhdistava ja rasvaava tyyppi.
Minä ostin yli 10v sitten 7-vaihteisen tunturin ja olen todella tyytyväinen valintaani edelleen
Minulla on tämmöinen, ja halvasta hinnastaan huolimatta on ollut hirmu hyvä
http://www.bikester.fi/polkupyorat/kaupunkipyora/naistenpyora/327200.html
Osta kaunis käsintehty pyörä, voit valita siihen haluamasi ominaisuudet:
Osta torista joku 20euron pyörä, jos oot selkävaivainen ja kauppaan vaan ajelet. Turhaa ostaa 600eurolla jotain"silmää miellyttävää" pyörää, jolla leuhkia kateellisille naapureille. Et kuitenkaan edes aja sillä.
Kannattaa myös ottaa napadynamollisella etukiekolla: hyvät ja aina valmiit ajovalot, joiden olemassaolon voi muuten unohtaa. Peruspyörissä suurimmassa osassa alkaa jo ollakin, mutta halvimmista tämä voi puuttua.
Vielä: jos napavaihteisista puhutaan, kannattaa ottaa ennemmin 8-vaihteinen kuin 7-vaihteinen (Shimano). Ei vaihteiden määrän takia, vaan laadun takia. Nämä kasivaihteiset ovat tosin harvassa ja jonkin verran kalliimpia, mutta kannattaa pitää mielessä. Vuosikymmenenkin käytössä olevaan kulkupeliin kannattaa panostaa, eikä mennä halvimman mukaan.
En osaa auttaa mutta nostan, koska samanlainen pyörä olisi haussa täälläkin.