Valmistaudutteko jo valmiuslain käyttöönottoon? Uskon itse, että se on tulossa
En usko, että koronaa saadaan kuriin ilman voimakkaita rajoituksia. Valmiuslaki siis luvassa.
Valmistaudutteko itse tähän mitenkään? Esimerkiksi tekemällä niitä juttuja nyt, joita ei valmiuslain aikaan voisi tehdä? Minä valmistaudun.
Kommentit (42)
Jaa. Varaudun siihen että minut voidaan pysäyttää ja hakata pampulla yms. Olen varautunut pahimpaan.
Vuosi kohta kulunut enkä tunne vieläkään ketään koronaan sairastunutta.
Mitä valmiuslain aikana ei voi tehdä?
Pelkkä valmiuslain voimaantulo ei tarkoita vielä yhtään mitään. Sen nojalla voidaan tehdä vaikka pelkkää uuttamaata tai vaikka vain yhtä kaupunkia koskevia päätöksiä. Itse valmiuslain voimaantulo ei vielä vaikuta kenenkään elämään mitenkään, vaan se, mitä sen nojalla tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tehdä mitään sellaista, mitä perustuslaki ei salli.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se tärkein, PYSYKÄÄ KOTONA JOULUNA! Ei matkusteluja, ei sukujouluja, ei mitään turhia pilipalihöpöhömppää.
Näin tehdään. Ollaan jo yksin asuvalle isomummolle sanottu ettei ole tervetullut jouluna.
Tässä on vähän aikaa ollut kurkku kipeä mutta säästelen saikkua siihen jos lasten yksinopiskelu taas alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mieltä sulkea koko Uuttamaata , vaan ainoastaan kunnon rajaiset ongelma alueille.Samoin on toimittava muuallakin Suomessa , alue kohtaisia sulkuja!
Uudellamaalla eniten tautitapauksia.
Uusimaa pitäisi eristää meistä muista.
Toivottavasti se otetaan käyttöön. Ei pelkästään PK-seudulla, vaan mm. Oulussa tilanne on ollut huono jo pitkään, eivätkä paikalliset viranomaiset uskalla tehdä mitään. Muissa isommissa kaupungeissa tilanne on melko hyvin hallinnassa.
Mä alan vähän epäilemään jo koko tuota touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mieltä sulkea koko Uuttamaata , vaan ainoastaan kunnon rajaiset ongelma alueille.Samoin on toimittava muuallakin Suomessa , alue kohtaisia sulkuja!
Uudellamaalla eniten tautitapauksia.
Uusimaa pitäisi eristää meistä muista.
Jos eristettäis vaan ne ma mut?
Nehän sitä kantaa ja levittää.
En valmistaudu mitenkään. Olen kyhjöttänyt jo helmikuun alusta kotona tavaten mahd. vähän ihmisiä.
Ei ole onnistunut, koska lähityö.
Toivottavasti Uusimaa eristetään, etteivät pääse Lappiin eikä muuallakaan viruslinkoilemaan.
Eikös nää uudet rajoitukset vois nyt olla sitten alueellisia? Eikai koko suomea tarvi kiinni laittaa. Nähtiinhän se jo vaasan tapauksessa et korona saadaan kuriin jos ihmiset osaa noudattaa rajoituksia ja käyttää maskia. Kyllä meillä edelleen täällä maskit on käytössä todella hyvin. Koulutkin on ollu auki jo kuukauden päivät. Niin se vaan menee et vuorotellen joku paikka nousee koronapääkaupungiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tehdä mitään sellaista, mitä perustuslaki ei salli.
Tällä hetkelläkö voi tehdä jotakin jota perustuslaki ei salli. Mitähän se mahtaa olla?
Torniossa on alkanut tasaantua, kun uimahalli, kirjasto, nuorkat sun muut suljettu, harrastukset peruttu, kokoontumisrajoituksia. Aika hyvin on maskeja näkynyt ihmisillä. Haaparannalla kävin, niin yllätyin, kun ei siellä ruotsalaiset mitään maskeja käyttäneet.
Mä oon jo varautunut. Kaapit on täynnä kaikkea roskaa. Lukot on ovissa ja kova meno.
Tiivisteet on vaihdettu kaikkialle ettei tapahdu kontaminaatiota ulkokautta.
Eteisessä on pressu ja esipesualue.
Sieltä ei kukaan tule ilman vaatteiden riisumista. Jokainen kauppaostos pestään hp3naapari päässä.
Joo. Valmistaudun hankkimalla lahjat nyt. Voi olla että rajoitusten myötä voi tulla esteitä päästä kauppoihin ja muutenkin suurin osa tilaa nyt netistä, joten posti ruuhkautuu.
Kotivara on jo kunnossa.
No, en tiedä miten pitäisi varautua ja toivon todella, että mitään sulkuja ei tehdä. Moni tuttu on nyt jo suurissa taloudellisissa vaikeuksia ja meidän perhe myös. Yrittäjänä sain 2000 e koronatukea, mutta se meni ihan vaan kuluihin ja veroihin, palkkaa tuli noin puolet normaalista. Kesällä tilanne oli vähän parempi, mutta nyt pitkin syksyä on taas tulot tippuneet. Jos näinkään jatkuu vielä muutaman kuukauden, olen pakotettu ajamaan yritystoiminnan alas ja ilmoittautumaan työttömäksi. Asuntolainaa emme ole pystyneet lyhentämään ja pankki antoi lyhennysvapaata tämän vuoden loppuun, enempää ei kuulemma sitten heru.
Jos Uusimaa menee kiinni, meillä tulee varmaan vielä nuoretkin sitten taas kotiin asumaan. Äitiäni ja anoppiani säälin, jos heitä ei pääse katsomaan palvelutaloon. Molemmat on niin huonokuntoisia, että ainoa ilonaihe on kun käymme heitä katsomassa pari kertaa viikossa. En usko, että selviävät, jos eivät saa tavata omaisia, oli vaikeaa jo viime keväänä ja silloin olivat kumpikin vielä kotona.
Muuten mua ei haittaa henk.koht. mitkään rajoitukset, en käy baareissa, en ryhmäliikunnassa tms. No jaa, kirjastojen kiinni meneminen harmittaa, siihen pitää varmaan valmistautua lainaamalla valtava pino kirjoja. Täällä maalla ja omakotitalossa riittää tekemistä, voi myös ulkoilla täysin vapaasti ja kaupoissa ei tiettyinä aikoina ole kuin muutama asiakas.
Käsittämätöntä että koko Uusimaa menisi kiinni, vaikka ne on ne tietyt tiettyjen väestöryhmien edustamat alueet, jotka pitäisi sulkea. Miksi tämä on jotenkin vaikea asia ymmärtää?