Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun teini pahoinpiteli luokkakaverinsa. Niin epäonnistunut olo

Vierailija
23.11.2020 |

On jo pitkään tullut viestiä teinin huonosta käytöksestä. Siihen on koko ajan saanut puuttua, mutta se ei näköjään ole riittänyt. Tänään opettaja soitti, että mun poika oli hakannut luokkakaverin sellaiseen kuntoon, ettei koulukaveri voinut jatkaa koulupäivää. Heti kun tulin töistä kotiin määräsin pojan arestiin ja takavarikoin puhelimen. Helkkari kun sapettaa ja jopa pelottaa. Miten siitä on tuollainen tullut..

Kommentit (296)

Vierailija
141/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Olen kokenut tuon. Hain pojan kanssa heti apua. Poika oikeni. Tärkeintä on selittää lapselle, että rakastat häntä ja haluat antaa kaiken avun, koska hän joutuu tuolla käytöksellä vaikeuksiin. Tehkää yhdessä jotakin kivaa. Minä lupasin silloin pojalleni, että mennään yhdessä leffaan, ostetaan joku uusi vaate, sählykerho tai joku muu harrastus. Tietenkin ehdolla, että rikkeitä ei tule. Ei ole tullut.

Miten teillä on tällaisia vaikeuksia lastenne kanssa? Ei mulla vain mitään ole. Mun lapseni ovat täysin normaaleita, koska heillä on SUA parempi äiti, niiih.

t.kristallikissa

👏🏻

Aplodit sinulle.

Täällä me muut taistellaan kasvatus- ja kasvuhaasteiden kanssa. Ihan tavallista elämää.

Ei oo paska äiti, jos yrittää.

Joskus vaan menee mönkään ja sitten se haaste otetaan vastaan.

Jossain vaiheessa onnistuu.

Joka päivä voi aloittaa alusta.

Ei lapsi ole pilalla, jos hänellä on haasteita matkallaan. Sitähän tää elämä on. Että

Oppisi tilnteist.

Tsemppiä.

Vierailija
142/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

arvasin, millainen paskamyrsky tästä nousee. Samaa keskustelua itsekin oman pääni sisällä käyn. Miksi en ole ollut tiukempi, miksi olen luottanut liikaa..

Poika on nyt ysillä. Todella vaikea ollut aina. On oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Ei malta keskittyä oikein mihinkään. Kaikki harrastukset on lopettanut. 

Olen niin pettynyt itseeni äitinä. Kieltämättä pelottaa hieman itseänikin, että poika hermostuu totaalisesti jos tämän asian otan esille. Olisi pitänyt hakea apua aiemmin.

Millaista tukea pojallesi on tarjottu koulussa? Tai onko tukea ollut tarjolla jo päiväkodissa? Onko oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden syitä selvitetty esimerkiksi diagnostisilla testeillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ensimmäinen tappelu kun poika joutui sairaalaan. Sitä selviteltiin ihan sellaisessa palaverissa jonne tuli myös nämä muut pojat ja heidän vanhemmat. Sen jälkeen poika kävi koulupsykologilla juttelemassa asiasta. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi heti silloin jo pitänyt varata aika perheneuvolaan.. Tuon jälkeen tappeluita ei ole ollut kuin sitten tänään. Siihen että uusi tappelu tuli olen todella pettynyt. Poikakin on. Isää ei meidän perheessä ole, mutta se ei meidän valinta ollut. ap

Vierailija
144/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

arvasin, millainen paskamyrsky tästä nousee. Samaa keskustelua itsekin oman pääni sisällä käyn. Miksi en ole ollut tiukempi, miksi olen luottanut liikaa..

Poika on nyt ysillä. Todella vaikea ollut aina. On oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Ei malta keskittyä oikein mihinkään. Kaikki harrastukset on lopettanut. 

Olen niin pettynyt itseeni äitinä. Kieltämättä pelottaa hieman itseänikin, että poika hermostuu totaalisesti jos tämän asian otan esille. Olisi pitänyt hakea apua aiemmin.

Millaista tukea pojallesi on tarjottu koulussa? Tai onko tukea ollut tarjolla jo päiväkodissa? Onko oppimisvaikeuksien ja käytöshäiriöiden syitä selvitetty esimerkiksi diagnostisilla testeillä?

Ja joo poika saa siis erityisopetusta matikassa ja kielissä. Käy ne tunnit siis erkkaopella. Muuten opiskelee normaalissa luokassa. ADHD diagnoosi on ollut esikoulusta. ap

Vierailija
145/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin äitini sai aikoinaan vastaavan vihaisen puhelun rehtorilta. Onneksi olin ollut fiksu ja olin soittanut etukäteen äidelleni ja kertonut tarkkaan kuinka tapahtumat olivat oikeasti edenneet. Koulut ja rehtorit syyllistävät oman kokemukseni mukaan yksinomaisesti tappelussa vähemmän kärsinyttä osapuolta aina koko tilanteesta. Toki ihan eri asia on, jos jotain yksipuolista hakkaamista on tapahtunut. Vaikka omassanakin tapauksessa rehtori yritti aluksi esitellä asian, niin että kyseessä olisi ollut yksipuolinen hakkaaminen, kun tosi asiassa tilanne oli ollut täysin päinvastainen.

Vierailija
146/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakin äitini sai aikoinaan vastaavan vihaisen puhelun rehtorilta. Onneksi olin ollut fiksu ja olin soittanut etukäteen äidelleni ja kertonut tarkkaan kuinka tapahtumat olivat oikeasti edenneet. Koulut ja rehtorit syyllistävät oman kokemukseni mukaan yksinomaisesti tappelussa vähemmän kärsinyttä osapuolta aina koko tilanteesta. Toki ihan eri asia on, jos jotain yksipuolista hakkaamista on tapahtunut. Vaikka omassanakin tapauksessa rehtori yritti aluksi esitellä asian, niin että kyseessä olisi ollut yksipuolinen hakkaaminen, kun tosi asiassa tilanne oli ollut täysin päinvastainen.

Ja etenkin kun ap:n lapsi on ennenkin ollut vaikeuksissa niin varmaan sitä enemmän syyllistetään..! T. wilma pärisee jokaisesta myöhästymisestä, kun lapsi on myöhästelevää sorttia..

Vierailija
147/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja kun poika rajoista suuttuu, niin anna suuttua. Ei se rikki mene. Saa turvallisesti suuttua.

Kunhan ei satuta ketään.

Meillä meni yhdessä vaiheessa pojan oman huoneen ovi koloille, kun sitä takoi turhautumistaan.

Ostettiin sitten uusi ovi puolen vuoden kuluttua, kun takomisvaihe oli jäänyt taakse.

Poika maksoi. Isänsä kanssa hakivat rautakaupasta.

Joskus. Vaan on niin paljon turhautumista.

Entä olisiko pojalle jotakin kunnolla fyysistä harrastusta?

Vierailija
148/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä ap:n syyllistämistä koko ketju täynnä...

Vierailija
149/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu rohkeasta, kun sanoista. Kun alat sanoittaa asioita, niin se puhe tulee koko ajan helpommaksi. Ja huomaat että

hankalistakin voi puhua.

Se helpottaa. Sanoittaminen. Rehellisyys. Toiveet ja toivon luominen ja rehtiys ja luotto siihen lapseen. Se luottamisen puhuminen ääneen on tärkeää. Voi myös kertoa, jos ei luota. Että luottamus hankitaan sitten takaisin ja se vaatii työtä.

Ihan konkreettisista asioista voi aloittaa: olla ajoissa kotona. Tehdä

Läksyt. Mitä teillä sitten onkaan.

Vierailija
150/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihme, kun antaa hakata viattomia ihmisiä?

Vierailija
151/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli ensimmäinen tappelu kun poika joutui sairaalaan. Sitä selviteltiin ihan sellaisessa palaverissa jonne tuli myös nämä muut pojat ja heidän vanhemmat. Sen jälkeen poika kävi koulupsykologilla juttelemassa asiasta. Nyt jälkeenpäin ajateltuna olisi heti silloin jo pitänyt varata aika perheneuvolaan.. Tuon jälkeen tappeluita ei ole ollut kuin sitten tänään. Siihen että uusi tappelu tuli olen todella pettynyt. Poikakin on. Isää ei meidän perheessä ole, mutta se ei meidän valinta ollut. ap

No, nyt sitten ne lisäavut hakemaan. On myös

Mahdollisia nuo aikuiset mieskabweir. Olkiani sosiaalitoimeen kautt tai jonkun järjestön.

Älä jää makaamaan vaan hae apu nyt.

Vierailija
152/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko isä kuollut? Ja jos on niin onko pitkä aika? Tästä voi pojan oireilu ihan hyvin johtua! Ottaisin puheeksi esim. perheneuvolassa, jos näin on. Voimia!

Vierailija
153/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisia nuo aikuiset mieskabweir. Olkiani sosiaalitoimeen kautt tai jonkun järjestön.

Niin ja jutell joka päivä läpi että

Oliko tilanteista joissa väkivaltaa tai miten ohitti ne. Tai miten olisi voinut toimia tai miten toinen oksia. Limutempaus toimia, että oksia päädytty rauhaan?

Ihan konkreettisia juttuja käydä

Läpi ja antaa malleja ka vaihtoehtoja toimia.

Se poikien ja miesten talo on hyvä. samoin lyömätön linja. On siellä nuorillekin.

Vierailija
154/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko nyt siis kyseessä tappelu vai yksipuolinen hakkaaminen? Muuttaa tilannetta erittäin hyvin oleellisesti, jos kyseessä oli siis tappelu, eikä yksipuolinen hakkaaminen.

Vierailija
155/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jutell joka päivä läpi että

Oliko tilanteista joissa väkivaltaa tai miten ohitti ne. Tai miten olisi voinut toimia tai miten toinen oksia. Limutempaus toimia, että oksia päädytty rauhaan?

Ihan konkreettisia juttuja käydä

Läpi ja antaa malleja ka vaihtoehtoja toimia.

Se poikien ja miesten talo on hyvä. samoin lyömätön linja. On siellä nuorillekin.

Äh. Siis miten olisi hyvä toimia, että

Päätyisi rauhaan eri tilanteissa.

Vihan ja tunteiden hallintaa se on. Siinä on haaste. Tunteita saa olla, mutta miten ne tuo ulos. Se on se juju.

Vierailija
156/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä!

Ja joo poika saa siis erityisopetusta matikassa ja kielissä. Käy ne tunnit siis erkkaopella. Muuten opiskelee normaalissa luokassa. ADHD diagnoosi on ollut esikoulusta. ap

Onneksi poikasi saa osa-aikaista erityisopetusta. Olisiko mahdollista saada impulssikontrollin ongelmiin lääkityksen lisäksi muutakin apua? Esimerkiksi vihanhallintaa, tunteiden säätelyn ohjausta jne.? Ja tosiaan kannattaa katsoa tarkkaan, että poika ottaa lääkkeensä ohjeen mukaisesti - ja ottaa ne siis itse. Yläkoulussa opettajana työskentelevä kaverini on kertonut sellaisistakin ongelmatilanteista, että joku on saattanut myydä lääkkeensä kaverille. Siinä on sitten ollut tekemistä, kun molemmat ovat olleet "sekaisin" päinvastaisesta syystä: toinen siksi, että lääke on jäänyt ottamatta, ja toinen siksi, että on ottanut kaverinsa lääkkeet.

Poikasi tilanne kuulostaa kyllä hankalalta, mutta toivoa on ihan varmasti. Pidetään peukkuja, että tämä on nyt se käännekohta, josta suunta lähtee ylöspäin.

Vierailija
157/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että oli viaton?

Vierailija
158/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko nyt siis kyseessä tappelu vai yksipuolinen hakkaaminen? Muuttaa tilannetta erittäin hyvin oleellisesti, jos kyseessä oli siis tappelu, eikä yksipuolinen hakkaaminen.

Tappelu mutta tällä kertaa mun lapsi oli se joka sen aloitti. Poika siis suuttui jostakin mitä kaveri sanoi ja alkoi lyömään ja siihen tuli vielä kolmaskin poika. Tämä kolmas poika sitten iski päänsä kovasti naulakkoon ja satutti itsensä. Mutta poika itse sanoi tahalleen työntäneensä kaverin sinne (eli tietoisesti joskin impulssien vallassa satuttanut kaveria). Jos olisi osannut hallita sen ärsytyksen tuota ei olisi sattunut... ap

Vierailija
159/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä aivan järkyttävää ja ala-arvoista kommentointia. Ap on äiti joka kertoi aloituksessa asiallisesti mitä oli tapahtunut ja pyysi neuvoa palstalaisilta. En ymmärrä mikä syyllistäviä tuomiopasuunoita tällä palstalla on purkamassa omia turhautumisiaan. Väkivalta on aina väärin ja ap:n lapsi on toiminut väärin - haukkuminen ja solvaaminen ei kuitenkaan auta ketään.  Ap, tsemppiä sinulle ja pojallesi asioiden selvittämiseen. Ei sinun lapsesi ole maailman ainoa haastava teini. Ai niin muuten, Tälle palstalle kirjoitteleva täydellinen äiti, nimimerkki kristallikissa, muistapas sinä että ylpeys käy lankeemuksen edellä, kuten vanha sanonta todistaa. Ja toinen sinuun sopiva on : tyhjät tynnyrit kolisee eniten :)

Vierailija
160/296 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ollut viaton. Miksi muuten olisi alkanut tappelemaan/hakkaamaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän