Miksi Juudas teki tekonsa?
Hänhän seurasi Jeesusta kuten muutkin opetuslapset. Kysymys kuuluu, mikä erotti Juudaksen näistä muista, ja miten Jeesuksen seuraajana voi varmistua, ettei itse ole samanlainen? Oliko rahan himo syy, vai se että hän ehkä haki omaa kunniaansa ylipappien edessä (siellä lukee jotenkin niin, että "ylipapit ihastuivat")
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailman narratiivissa Juudas olisi narsisti. Teeskentelee ystävää, kiemurtelee lähipiiriin kuin käärme, puhuu pahaa seläntakana ja puukottaa selkään heti kun pääsee hyötymään siitä saamalla ihailua, mainetta, kunniaa ja rahaa.
Ei, ei Raamattu anna sellaisista viitteitä. Nykymaailmassa (Suomessa) ihmisten leimaaminen narsisteiksi on vain yksi trendi-ilmiö muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Juudas oli satuolento. Hän teki tekonsa koska kirjailijan mielestä tarinaan sopi sellainen käänne.
Kirjoittaja antoi tästä tapahtumasta ensinmäisen ennustuksen jo tuhansia vuosia aiemmin.
myös sen jälkeen monia.Raamattuun kirjoittajia oli 40 eri henkilöä.
Tarinaan tarvitaan roisto ja sankari, yhtä paljon kuin tarvitaan sivuhenkilöitä joilla on yksi määräävä piirre/hlö.
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tarinaan tarvitaan roisto ja sankari, yhtä paljon kuin tarvitaan sivuhenkilöitä joilla on yksi määräävä piirre/hlö.
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.
Tämä olikin mulle ihan uusi näkökulma asiaan. Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.Tämä olikin mulle ihan uusi näkökulma asiaan. Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
Minuakin kiinnostaa, mikä olisi sellainen miessakkikirja, joka edelsi Uutta Testamenttia?
Minä tässä mietin sitä, että jos Juudas olisi tekoa katuessaan tullut Jeesuksen eteen ja pyytänyt anteeksiantoa, niin hän olisi sen varmasti saanut.
Sen sijaan Juudas yritti itse omin voimin sovittaa syntiään palauttamalla rahat ylipapeille, mutta niitä ei otettukaan vastaan, vaan he käänsivät nyt Juudakselle selkänsä, jättivät hänet yksin. Niin yksin... Ja hän kun ei olisi muuta tarvinnut kuin Jeesusta.
Koska niin oli määrätty ennalta.Jumala tietää..
TV7 älykkökeskustelussa sanottiin, että Israelin kaikki ongelmat naapurimaiden kanssa ovat rangaistus siitä mitä he tekivät Jeesukselle. Eli näin fiksua tv-porukka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että "tietääkseni harhaoppi" aiheuttaa tällaisen reaktion, mutta sanokaahan te puolestanne, seuraatteko Jeesusta joka päivä? Rakastatteko enemmän totuutta ja haluatte sen, vai onko jännempää uppoutua mystisiin ja kauniilta näyttäviin asioihin?
Ap
Totuus on kaunista. Kysy vaikka keneltä tahansa matemaatikolta, millaisia tunteita hänessä herää, kun joku vaikea yhtälö tai ongelma ratkeaa. Siinä on paitsi oivaltamisen tunne, myös kauneuden tunne. Ihminen on luotu sellaiseksi, että totuus ja kauneus antavat meille elämyksiä. Kaikuja taivaasta.
Ihminen etsii koko ikänsä kauneutta, mutta ei sitä koskaan saavuta. Se on elämän suuria tragedioita. Tästä on eräässä teologisessa kirjassakin, mutta en muista nimeä.
Uuö kirjoitti:
TV7 älykkökeskustelussa sanottiin, että Israelin kaikki ongelmat naapurimaiden kanssa ovat rangaistus siitä mitä he tekivät Jeesukselle. Eli näin fiksua tv-porukka on.
Hmmm.... Puhuko ne juutalaisista?
TV7 kannattaa yleensä jättääkin ihan omaan arvoonsa.
Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
Tunnen Raamattua huonosti mutta Pietarista on aina tullut jonkun päällepäsmärin vaikutelma koska oli opetuslapsista ensimmäinen. Myös Tuomas oli hankala ja Epäileväinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin että "tietääkseni harhaoppi" aiheuttaa tällaisen reaktion, mutta sanokaahan te puolestanne, seuraatteko Jeesusta joka päivä? Rakastatteko enemmän totuutta ja haluatte sen, vai onko jännempää uppoutua mystisiin ja kauniilta näyttäviin asioihin?
Ap
Totuus on kaunista. Kysy vaikka keneltä tahansa matemaatikolta, millaisia tunteita hänessä herää, kun joku vaikea yhtälö tai ongelma ratkeaa. Siinä on paitsi oivaltamisen tunne, myös kauneuden tunne. Ihminen on luotu sellaiseksi, että totuus ja kauneus antavat meille elämyksiä. Kaikuja taivaasta.
Ihminen etsii koko ikänsä kauneutta, mutta ei sitä koskaan saavuta. Se on elämän suuria tragedioita. Tästä on eräässä teologisessa kirjassakin, mutta en muista nimeä.
Mitä kauneutta? Ja kenen kauneutta, kuka sen määrittelee ja miten? Eikö kauneus ole aina katsojan silmissä?
Miksei Uutta Testamenttia canceloida? Kauheaa äijäilyä ja toksista miehuutta. Oliko opetuslapsissa yhtään värillistä, lgb-ihmistä, naista, feministiä, transmiestä, ilmastotietoista? Eipä ollut! (Ei toki ole quaraanissakaan mutta se onkin ihan eri juttu.)
Vierailija kirjoitti:
Minä tässä mietin sitä, että jos Juudas olisi tekoa katuessaan tullut Jeesuksen eteen ja pyytänyt anteeksiantoa, niin hän olisi sen varmasti saanut.
Sen sijaan Juudas yritti itse omin voimin sovittaa syntiään palauttamalla rahat ylipapeille, mutta niitä ei otettukaan vastaan, vaan he käänsivät nyt Juudakselle selkänsä, jättivät hänet yksin. Niin yksin... Ja hän kun ei olisi muuta tarvinnut kuin Jeesusta.
Toisaalla Raamatussa sanotaan Juudaksesta että hän itse vilpistyi ja meni lopulta omaan paikkaansa.
oma valinta oli.muistaakseni alkukieli on että ei hän sitä katunut että näin kävi. vaan jotain muuta,en muista tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Uutta Testamenttia canceloida? Kauheaa äijäilyä ja toksista miehuutta. Oliko opetuslapsissa yhtään värillistä, lgb-ihmistä, naista, feministiä, transmiestä, ilmastotietoista? Eipä ollut! (Ei toki ole quaraanissakaan mutta se onkin ihan eri juttu.)
Kyllä on, olen nainen ja opetuslapsi. Apostolithan tapettiin moni, naiset olisi varmaan raiskattu?
Vierailija kirjoitti:
Mutta oli siellä quaraanissa sebtään yksi pedari. 4-kymppisellä muammadilla oli 8-vuotias aisa-niminen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Uuö kirjoitti:
Hmmm.... Puhuko ne juutalaisista?
TV7 kannattaa yleensä jättääkin ihan omaan arvoonsa.
Tv 7 on kristillinen kanava ,jolta kuuluu evankeliumin ilosanoma,monia monia erittäin raamatullisia ohjelmia. kuten perustajat tarkoitusperissään.myös taivas tv lehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutkin opetuslapset ovat tyypillisiä miessakkitarinan hahmoja. Joku erottuu enemmän kuin toinen, mutta jonkinlainen jalkapallojoukkue on aina olemassa.Tämä olikin mulle ihan uusi näkökulma asiaan. Minua kiinnostaisi oikeasti kuulla näiden muiden opetuslasten piirteistä ja hahmoista. Avaisitko ajatuksiasi vähän enemmän?
On dynaaminen, edelläkävijä Pietari, Juudas kavaltaja, Simon kiivailija, Jeesukselle läheisin Andreas jne.
Samalla tavalla on kirjoitettu ihan romaanejakin, joissa seikkailee 7 veljestä tai joukko sotilaita.
Tarinat perustuvat usein arkkityypeille. Niiden varaan rakennettaan näytelmiä, kaupallisesti koottuja yhtyeitä jne yhä nykyäänkin.