Työharjoittelu hylättiin
Ja sanottiin että syy on "ns. Ammattitaidottomuus" =oikea syy se, että puutuin kiusaamiseen ja huonoon ilmapiiriin.
Nyt opettajani mm luulee että olen ammattitaidoton eikä ota kantaa suuntaan jos toiseen ja olen tehnyt ilmasta työtä kuukausia firmassa.
Mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä harjoittelijana puuttua. Se on todella ärsyttävää, jos joku muka luulee tietävänsä paremmin asioita, vaikka ei ole kokemusta. Eli yrittää ns. hyppiä työntekijöiden varpaille. Omia näkemyksiä voi esittää vasta, kun on oikeasti tehnyt palkallista työtä vähintään vuoden.
Jos harjoittelija koodaamassa huomaa tietoturva-aukon, on paras pitää pää kiinni?
No riippuu siitä aukosta. Jos se on luokkaa Vastaamo, kaikki on varmaan kiitollisia että vaikak sitten se harjoittelija huomaa ja kertoo.
Mutta sitä ei hyvällä katsota, jos alkaa vanhaa softaa joka on vuosia toiminut, ja jonka tilaaja ei maksa muutoksista, kaivaa jollain nykyajan kriteereillä ja nähdä tietoturva-aukkoa siellä sun täällä. Kun ne on tosiasiassa hyvin pienen riskin juttuja, ja olleet softan toteutusaikana normaali tapa. Uusiin softiin sitten thedään eri tavalla, mutta vanhat saa olla kuten ovat elinkaarensa loppuun. Viisastelevat harjoittajat ei tätä aina oikein ymmärrä, ja veemäisimmät menee suoraan pomolle kantelemaan "epäkohdista" kun eivät uskalla devaajille puhua. Nämä tällaiset on aina poistettu harjottelusta eivätkä ole saaneet työsuhdetta, ei pomotkaan pidä siitä että harjoittelija kantelee.
Ukko38 kirjoitti:
On se varmaan työnantajallakin vaikeaa, kun harjoittelija tietää kaiken ja on omasta mielestään ehdottoman oikeassa.
Ilmeisesti suhun on uponnut tämä koulujen "te olette ammattilaisia ja teillä on alan tuorein osaaminen ja tietotaito”- jargoni ihan kybällä?
Vuosikymmenien työkokemuksella väittäisin, ettei kovinkaan monesti asiat työpaikalla ole sitä miltä näyttävät. Asiat ovat huomattavasti monisyisempiä kuin ulkopuolinen luulee.
Kesähessun on paras pysyä lestissään, eikä viisastella.
Tästähän ei ap:n kohdalla ollut kyse. Vääryyksiin puuttuminen ei ole viisastelua, vaan rohkeutta.
Vierailija kirjoitti:
Ukko38 kirjoitti:
On se varmaan työnantajallakin vaikeaa, kun harjoittelija tietää kaiken ja on omasta mielestään ehdottoman oikeassa.
Ilmeisesti suhun on uponnut tämä koulujen "te olette ammattilaisia ja teillä on alan tuorein osaaminen ja tietotaito”- jargoni ihan kybällä?
Vuosikymmenien työkokemuksella väittäisin, ettei kovinkaan monesti asiat työpaikalla ole sitä miltä näyttävät. Asiat ovat huomattavasti monisyisempiä kuin ulkopuolinen luulee.
Kesähessun on paras pysyä lestissään, eikä viisastella.
Tästähän ei ap:n kohdalla ollut kyse. Vääryyksiin puuttuminen ei ole viisastelua, vaan rohkeutta.
No juu, oli rohkeutta. Eli tyhmänrohkeutta. Kuka tästä nyt joutui kärsimään? No ap itse.
Mulle kävi joskus 6viikon harjoittelussa niin, että en saanut mitään palautetta koko aikana. Kysyin monta kertaa ja aina vastaus oli, että joo ihan kivasti menee. Sitten arviointikeskustelussa sanottiin, että olin ihan paska ja selkeästi minulla ei ole mitään keskittymiskykyä tai muutenkaan lahjoja alalle. (Hoitoala) Tuntui todella hirveältä ja asia vaivasi minua monta kuukautta. Minusta arvostelu oli epäreilu. Minun olisi pitänyt saada palautetta koko harjoittelun ajan, että olisin voinut parantaa heikkouksiani.
Seuraavat harjoittelut eivät olleet sen parempia. Harjoittelun ohjaajaksi osui aina jotain paskantärkeitä keski-ikäisiä naisia, joiden suurinta hupia tuntui olevan harjoittelijan nöyryytys. Pakenin alalta ennen kuin valmistuin.
Muistan miten meidän työporukalla oli hauskaa kun työntantaja tuli taas huutamaan ja sitten oli näitä 2000-luvulla syntyneitä nuoria sällejä tetissä.
Sälli nosti rivelyksistä työnantajan peltivajan seinää vasten YHDELLÄ KÄDELLÄ ja sanoi että kiusaaminen loppus nyt siihen.
Tästä lainerista tulikin meille eräänlainen mantra myöhemmin ja kyllä sille naurettiin. Siinä nelikymppinen ukko hiljeni kun teinipoika nosti äijän kattoon viilentymään.
Teki myöhemmin työsuojeluilmoituksia ja muita valituksia koulun kautta firmalle.
Ai että me jätkät naurettiin.
Näin käy kun otetaan jääkiekkoa pelaava nuori parhaassa iässä oleva uros harjoitteluun ja ei osata käyttäytyä oikein.
Kouluissa opetetaan nykyään että kiusaaminen ja käytöshäiriöt on väärin.
Kävi muuten hänen isokokoinen isänsäkin bemarilla pihassa huutelemassa asiasta, kun oli saanut samana päivänä viestiä. Oli työantaja luikkinut pakoon (työmatkalla) heh.
Me pojat siinä pihassa naureskeltiin tupakilla, että on ukolla kiireitä heh.
Useimmissa työpaikoissa rikotaan lakipykäliä. Jokainen harkitsee toki kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta yleisesti ottaen jos ei ole ihan törkeä juttu, niin harjoittelijan ei kannata puuttua.