Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työharjoittelu hylättiin

Vierailija
23.11.2020 |

Ja sanottiin että syy on "ns. Ammattitaidottomuus" =oikea syy se, että puutuin kiusaamiseen ja huonoon ilmapiiriin.

Nyt opettajani mm luulee että olen ammattitaidoton eikä ota kantaa suuntaan jos toiseen ja olen tehnyt ilmasta työtä kuukausia firmassa.

Mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy, miksi uudet halutaan hiljentää, on epävarmuus omasta osaamisesta.

Höpöhöpö. Harjoittelijan tai noviisin käytös on epäammattimaista, jos heti alkaa puuttua kaikkeen.

Vierailija
22/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päätösvalta asiassa ole kuitenkin ohjaavalla opettajalla? Näin oli ennen.

Rakentavaa palautetta pitää saada koko harjoittelun ajan. Ei niin, että hylkäämisperusteita esitetään vasta harjoittelun päättymisvaiheessa. Siihen ohjaavaan opettajaankin pitää olla yhteydessä ajoissa.

Olen ollut harjoittelujen ohjaaja ja kävin paikan päällä keskustelemassa. Jos harjoittelu kesti kuukausia, niin heti alussa ja sitten harjoittelun puolivälissä.

Harjoittelu on keskeytetty yksissä tuumin pari kertaa  jo alkumetreillä ja harjoittelija on ohjattu hakemaan uusi paikka. Joskus on pitänyt pitää puhuttelu koskien esimerkiksi myöhästelyä ja pitkiä tupakkataukoja.

Mutta siitä ohjaajana toimisesta on jo aikaa ja käytänteet voivat vaihdella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan väärin mennyt,tää teki hoitoalan töitä vuosia, kävin vähän aikaa lähiskouluu,ihanko töihin olis menty se 3kk.tein itsenäisesti.Ope otti pois,kun koukukamuni olis pitänny siivota koko osastonsa mis oli ,ikkunatki pestä..no menin ojasta allikkoon,tätäkin alettii inhoo,kun asiakkaan pyyntöön puutuin hoitajat paineli jo ovesta ulos.Ei pidä ei saa!! Kahvitauko,siellä istuttiin tunti toista..tärkein!onneksi mokoma koulu loppu,lopetin,kuntoutuksesta vedinkin kiitettävä +++.Ei mee aina kaikki elämässä niin kuin pitäisi,omatunto,häpeä kadoksissa tekee ihmisen kyynisen katkeraksi..Oikeuteen tänkin olisi pitänyt viedä parikin työpaikkaa..menetin työni..ja homma eikun jatkuu niissä.Miettiikin miten voisi olla näkemättä kuulematta enää mitään epäoik.mukaista.Jos on liian rehellinen kannattaako se????

Vierailija
24/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keijunliito kirjoitti:

Ihan väärin mennyt,tää teki hoitoalan töitä vuosia, kävin vähän aikaa lähiskouluu,ihanko töihin olis menty se 3kk.tein itsenäisesti.Ope otti pois,kun koukukamuni olis pitänny siivota koko osastonsa mis oli ,ikkunatki pestä..no menin ojasta allikkoon,tätäkin alettii inhoo,kun asiakkaan pyyntöön puutuin hoitajat paineli jo ovesta ulos.Ei pidä ei saa!! Kahvitauko,siellä istuttiin tunti toista..tärkein!onneksi mokoma koulu loppu,lopetin,kuntoutuksesta vedinkin kiitettävä +++.Ei mee aina kaikki elämässä niin kuin pitäisi,omatunto,häpeä kadoksissa tekee ihmisen kyynisen katkeraksi..Oikeuteen tänkin olisi pitänyt viedä parikin työpaikkaa..menetin työni..ja homma eikun jatkuu niissä.Miettiikin miten voisi olla näkemättä kuulematta enää mitään epäoik.mukaista.Jos on liian rehellinen kannattaako se????

Ensiksi sun pitää opiskella kirjoittamaan suomea. Lähde siitä liikkeelle.

Vierailija
25/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä harjoittelijana puuttua. Se on todella ärsyttävää, jos joku muka luulee tietävänsä paremmin asioita, vaikka ei ole kokemusta. Eli yrittää ns. hyppiä työntekijöiden varpaille. Omia näkemyksiä voi esittää vasta, kun on oikeasti tehnyt palkallista työtä vähintään vuoden.

Tuota vuosi hiljaa -periaatetta minuunkin yritettiin soveltaa, vaikka olin ollut useita vuosia työelämässä. Tein toisen tutkinnon yhteydessä harjoittelua. Työpaikalla varsinaisillakin työntekijöillä oli melko vähän oikeaa sananvaltaa mihinkään. Harjoittelijana minulta pyydettiin selvityksiä ym. hallinnon lisäksi. Tein siis monenlaisia töitä.

Työpaikassa jotkut totta tosiaan toistelivat "et voi osata, ei saa sanoa" -henkistä näkemystä, aivan kuin olisin ollut kokematon. Ihmeellistä teatteria. Kaipa uusi vaan oli saatava uuden rooliin. Työntekijän omasta osaamisesta tai tekemisistä ei välttämättä ole kyse. Työyhteisö voi aidosti toimia jumiutuneilla tavoilla tai osa työntekijöistä sinnikkäästi haluta käyttää omia käytäntöjään, vaikka niissä olisi vikaakin. Moni oli saattanut tulla työpaikkaan ensimmäisinä töinään, mistä johtuen muidenkin uusien muka piti omaksua töitä uutena. Vaikka eihän se niin mene, jos on muuallakin vastaavissa töissä ollut.

Vierailija
26/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä harjoittelijana puuttua. Se on todella ärsyttävää, jos joku muka luulee tietävänsä paremmin asioita, vaikka ei ole kokemusta. Eli yrittää ns. hyppiä työntekijöiden varpaille. Omia näkemyksiä voi esittää vasta, kun on oikeasti tehnyt palkallista työtä vähintään vuoden.

Tuota vuosi hiljaa -periaatetta minuunkin yritettiin soveltaa, vaikka olin ollut useita vuosia työelämässä. Tein toisen tutkinnon yhteydessä harjoittelua. Työpaikalla varsinaisillakin työntekijöillä oli melko vähän oikeaa sananvaltaa mihinkään. Harjoittelijana minulta pyydettiin selvityksiä ym. hallinnon lisäksi. Tein siis monenlaisia töitä.

Työpaikassa jotkut totta tosiaan toistelivat "et voi osata, ei saa sanoa" -henkistä näkemystä, aivan kuin olisin ollut kokematon. Ihmeellistä teatteria. Kaipa uusi vaan oli saatava uuden rooliin. Työntekijän omasta osaamisesta tai tekemisistä ei välttämättä ole kyse. Työyhteisö voi aidosti toimia jumiutuneilla tavoilla tai osa työntekijöistä sinnikkäästi haluta käyttää omia käytäntöjään, vaikka niissä olisi vikaakin. Moni oli saattanut tulla työpaikkaan ensimmäisinä töinään, mistä johtuen muidenkin uusien muka piti omaksua töitä uutena. Vaikka eihän se niin mene, jos on muuallakin vastaavissa töissä ollut.

Minäkin olen ollut vuosia töissä ja nyt opiskelen uutta ammattia. Mieleeni ei todellakaan tulisi puuttua minnekään epäkohtiin tulevassa uudessa työpaikassa, vaikka huomaisinkin jotain vanhentuneita käytäntöjä yms. Minä en kehtaisi. Uudella työntekijällä pitää olla nöyryyttä.

Vierailija
27/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä harjoittelijana tai kesäjussina puutu vakinaisten työntekoon tai ilmapiiriin, vaikka kuinka tuntuisi väärältä. Yksi kesätyttö teki näin ja loppukesästä oli lähes sietämätöntä työskennellä, kun kaikki vakinaiset oli häntä vastaan, eivät jutelleet, veivät viimeiset kahvit nenän edestä, kettuilivat yms. Soitti mulle itkupuheluita eikä ymmärtänyt tehneensä väärin. Siellä oli samaan aikaan YT:t päällä ja hänen käräyttämänsä saivat lähteä, kuitenkin kuukauden irtisanomisajalla ja se oli kiiraskuukausi se.

Tämä! Kuitenkin harjoittelun arvioinneissa aina puhutaan, kuinka olisi pitänyt tehdä parannusehdotuksia ja puuttua epäkohtiin. Niiiiiin varmaan kannattaakin, yhtälailla kun ampua itseään jalkaan.

Vierailija
28/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä harjoittelijana tai kesäjussina puutu vakinaisten työntekoon tai ilmapiiriin, vaikka kuinka tuntuisi väärältä. Yksi kesätyttö teki näin ja loppukesästä oli lähes sietämätöntä työskennellä, kun kaikki vakinaiset oli häntä vastaan, eivät jutelleet, veivät viimeiset kahvit nenän edestä, kettuilivat yms. Soitti mulle itkupuheluita eikä ymmärtänyt tehneensä väärin. Siellä oli samaan aikaan YT:t päällä ja hänen käräyttämänsä saivat lähteä, kuitenkin kuukauden irtisanomisajalla ja se oli kiiraskuukausi se.

Tämä! Kuitenkin harjoittelun arvioinneissa aina puhutaan, kuinka olisi pitänyt tehdä parannusehdotuksia ja puuttua epäkohtiin. Niiiiiin varmaan kannattaakin, yhtälailla kun ampua itseään jalkaan.

Mutta läpäisyyn se ei riitä. 

Vierailija
29/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon mikä työpaikoissa ja ihmisissä on suomessa vikana, kyräilyä, isot egot, kiusaamista. Onneksi olen nyt työtön ja vien teidän kiusaajien verorahoja ;)

TÄMÄ

30/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap naisvaltaisella alalla?

Vierailija
31/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikoinaan töissä pienessä kaupassa. Siellä oli harjoittelija, joka hylättiin. Tuli paikalle vähän kuin huvitti, tukka lehmänimuilla, viikon ruokalista hupparissa. Ensimmäisen ruokapaussin aikana omistaja tuli sanomaan, ettei harjoittelijaa saa jättää kassan lähettyville yksin. Kaikki työnsä teki sinne päin. Kun pistettiin pesemään ikkuna, se oli pahemmassa kunnossa kuin ennen pesua. Ihan normaalilta hän vaikutti aluksi. Tiiä sitten mihin reppana on joutunut.

Vierailija
32/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on myös sysipaskoja harjoittelupaikkoja ja etenkin harjoittelun ohjaajia.

Vierailija
33/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tervetuloa haistelemaan työpaikkojen menoa ja meininkiä.

Itse olen ollut useammassa firmassa töissä määräaikaisena ja se oli hyvä se.

Pääsi näkemään menoa talon sisällä ja sitähän oli kaikenlaista.

Viimeisinä päivinä ilmoitin monille esimiehelleni että kiitos mulle riitti enkä jatka sopimusta vaikka jatkoa tarjoaisitte eikä tarvitse uudestaan tänne pyytää ja kerroin miksi ja mistä kiikastaa. Työt tein vaikka hampaita kiristellen loppuun asti.

Avasit suusi ehkä liian aikaisin. Toki jos meno on sietämätöntä niin sitten eri asia mutta siinä tilanteessa asia ei sinua jäisi vaivaamaan vaikka harjoittelusi peruuntui.

Nyt olen vakkarina firmassa jossa olin aikoinaan määräaikaisena.

Tässä firmassa ihanat työkaverit joka voittaa toisinaan itse työn ”ärsyttävyyden”.

Töihin on kiva mennä.

Tsemppiä!

Vierailija
34/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aikoinaan töissä pienessä kaupassa. Siellä oli harjoittelija, joka hylättiin. Tuli paikalle vähän kuin huvitti, tukka lehmänimuilla, viikon ruokalista hupparissa. Ensimmäisen ruokapaussin aikana omistaja tuli sanomaan, ettei harjoittelijaa saa jättää kassan lähettyville yksin. Kaikki työnsä teki sinne päin. Kun pistettiin pesemään ikkuna, se oli pahemmassa kunnossa kuin ennen pesua. Ihan normaalilta hän vaikutti aluksi. Tiiä sitten mihin reppana on joutunut.

Voi hele kun ärsyttää tuo alentuva asenne: "Tiiä sitten mihin reppana on joutunut" Olet sentään kassatyöntekijä tms., kuinka huisia. Onhan se hienoa olla edes jonkun yläpuolella harhaisissa mielikuvissaan.

Vierailija
35/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko työharjoittelukin nykyään hylätä? Minun nuoruudessani (2005) suoritettu tutkinto, työharjoittelu kesti 3 vuoden koulutuksessa 6kk ja ei sitä voitu mitenkään hylätä. Arvioinnit siitä kyllä tehtiin.

Vierailija
36/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne päin. Hmmm 🤔

Vierailija
37/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeta vielä neuvotella harjoittelupaikan kanssa uudesta tilaisuudesta osoittaa ammatitaito, tuskin siihen päiviä menee, saati kuukausia.

Ei sen harjoittelupaikan kanssa enää neuvotella ainakaan uudesta tilaisuudesta vaan päin vastoin, oman ohjaavan opettajan kanssa keskustellaan siitä, että ei enää laiteta siihen paikkaan ketään.

Montako kertaa sinulle huomautettiin harjoittelun aikana, että pitäisi muuttaa käytöstä?

Anna kun arvaan muita viestejä lukematta: olet hoitoalalla.

Vierailija
38/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lakipykäliä rikotaan ,niin eikö silloinkaan saa puuttua?

Vai pitääkö tuossakin ensin rikkoa niitä muutama vuosi ennenkuin saa sanoa

Jos lakia rikotaan, voidaan tehdä tutkintapyyntö poliisille, taikka Valviralle tai jollekin muulle valvovalle viranomaiselle eikä sekaantua itse niihin.

Vierailija
39/47 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelujakso kuitenkin kuuluu opiskeluun joten uutta paikkaa vain hakemaan.

Muistat vain olevasi harjoittelijana siellä. Sinun asiasi ei ole puuttua ihan kaikkeen mitä siellä tapahtuu.

Vierailija
40/47 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... ap on kovin varma asiastaan. Todellisuudessahan me emme tiedä onko oikeastikin syynä ammattitaidottomuus (toki myös ap on puuttunut asiohin jotka muut voivat kokea ärsyttävinä ja ap:lle kuulumattomina. Kaikki ei välttämättä ole niin kuin ap asioita on tulkinnut, ja ylipäätään opiskelijan/ harjoittelijan roolissa on korrektia pitää aika matalaa profiilia ja keskittyä omaan oppimiseen kunnioittaen niiden toimintatapoja ja näkemyksiä jotka työtä oikeasti tekevät ja omaavat pitkän kokemuksen. Samaa mieltä ei tarvitse kaikesta olla, ja asioita voi myös kyseenalaistaa, mutta kannattaa tarkkaan miettiä mitä ja miten tuo esiin omia ajatuksiaan. Oma rooli pitää muistaa, eikä asettaa itseään ammattilaisten yläpuolelle. Opiskelija ei myöskään ole oikea henkilö arvioimaan itse ammatillista osaamistaan, vaan sen tekevät ohjaajat joilla on ymmärrys mitä valmiuksia kyseinen työ vaatii.