Työharjoittelu hylättiin
Ja sanottiin että syy on "ns. Ammattitaidottomuus" =oikea syy se, että puutuin kiusaamiseen ja huonoon ilmapiiriin.
Nyt opettajani mm luulee että olen ammattitaidoton eikä ota kantaa suuntaan jos toiseen ja olen tehnyt ilmasta työtä kuukausia firmassa.
Mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (47)
Ammattitaitovaatimuksiin kuului mm "toimii hyvässä hengessä kaikkien kanssa" sit kun työporukassa oli ihmisiä jotka kiusasi, en pystynyt suorittamaan asioita ns oikein joten kysyin suoraan että onko hänellä jotakin minua vastaan ja kun sain aiheetonta kritiikkiä, sanoin olleeni ahkera. Tämä ei vaadi minkäänlaista rohkeutta vaan realismia.
Koeta vielä neuvotella harjoittelupaikan kanssa uudesta tilaisuudesta osoittaa ammatitaito, tuskin siihen päiviä menee, saati kuukausia.
Älä ikinä harjoittelijana tai kesäjussina puutu vakinaisten työntekoon tai ilmapiiriin, vaikka kuinka tuntuisi väärältä. Yksi kesätyttö teki näin ja loppukesästä oli lähes sietämätöntä työskennellä, kun kaikki vakinaiset oli häntä vastaan, eivät jutelleet, veivät viimeiset kahvit nenän edestä, kettuilivat yms. Soitti mulle itkupuheluita eikä ymmärtänyt tehneensä väärin. Siellä oli samaan aikaan YT:t päällä ja hänen käräyttämänsä saivat lähteä, kuitenkin kuukauden irtisanomisajalla ja se oli kiiraskuukausi se.
Se oli kato sellainen näpäytys. Et "pysynyt ruodussa". Et alistunut osaasi. Astuit jonkun varpaille. Sen jos tässä maassa tekee, saa tuntea nahoissaan! Itse olen päättänyt, etten välitä. Avaan suuni, jos huomaan epäkohdan. Minulla on oikeus sanoa mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä harjoittelijana tai kesäjussina puutu vakinaisten työntekoon tai ilmapiiriin, vaikka kuinka tuntuisi väärältä. Yksi kesätyttö teki näin ja loppukesästä oli lähes sietämätöntä työskennellä, kun kaikki vakinaiset oli häntä vastaan, eivät jutelleet, veivät viimeiset kahvit nenän edestä, kettuilivat yms. Soitti mulle itkupuheluita eikä ymmärtänyt tehneensä väärin. Siellä oli samaan aikaan YT:t päällä ja hänen käräyttämänsä saivat lähteä, kuitenkin kuukauden irtisanomisajalla ja se oli kiiraskuukausi se.
Hyvin päättyi. Jos ei haittaa lähteä itse, pystyy tekemään mitä vain.
Ap, milloin voit uusia harjoittelun? Kirjoita kaikki mitä tapahtui oppilaitokseen ja aloita uusi harjoittelu. Oppilaitos tuskin laittaa uusia harjoittelijoita paikkaan, joka toimii noin.
Ei pidä harjoittelijana puuttua. Se on todella ärsyttävää, jos joku muka luulee tietävänsä paremmin asioita, vaikka ei ole kokemusta. Eli yrittää ns. hyppiä työntekijöiden varpaille. Omia näkemyksiä voi esittää vasta, kun on oikeasti tehnyt palkallista työtä vähintään vuoden.
On se varmaan työnantajallakin vaikeaa, kun harjoittelija tietää kaiken ja on omasta mielestään ehdottoman oikeassa.
Ilmeisesti suhun on uponnut tämä koulujen "te olette ammattilaisia ja teillä on alan tuorein osaaminen ja tietotaito”- jargoni ihan kybällä?
Vuosikymmenien työkokemuksella väittäisin, ettei kovinkaan monesti asiat työpaikalla ole sitä miltä näyttävät. Asiat ovat huomattavasti monisyisempiä kuin ulkopuolinen luulee.
Kesähessun on paras pysyä lestissään, eikä viisastella.
Näissä harjoitteluissa on paljon epäkohtia, joita harjoittelijan on vaikea muuttaa. Vois ehkä yrittää nauhoittaa jotain, mutta yleensä puhelimetkin on kielletty.
Jos lakipykäliä rikotaan ,niin eikö silloinkaan saa puuttua?
Vai pitääkö tuossakin ensin rikkoa niitä muutama vuosi ennenkuin saa sanoa
Vierailija kirjoitti:
Se oli kato sellainen näpäytys. Et "pysynyt ruodussa". Et alistunut osaasi. Astuit jonkun varpaille. Sen jos tässä maassa tekee, saa tuntea nahoissaan! Itse olen päättänyt, etten välitä. Avaan suuni, jos huomaan epäkohdan. Minulla on oikeus sanoa mielipiteeni.
Menee pieleen jo siinä että oletat hylyn tuleen sanomisista, vaikka oikeasti ammattitaidossa on vika.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä sanot. Mutta ei pidä ihmetellä, jos saat heti kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä harjoittelijana puuttua. Se on todella ärsyttävää, jos joku muka luulee tietävänsä paremmin asioita, vaikka ei ole kokemusta. Eli yrittää ns. hyppiä työntekijöiden varpaille. Omia näkemyksiä voi esittää vasta, kun on oikeasti tehnyt palkallista työtä vähintään vuoden.
Jos harjoittelija koodaamassa huomaa tietoturva-aukon, on paras pitää pää kiinni?
Kyllä aina joskus on ihan susipaskoja harjoittelijoita eikä syy ole missään muualla kuin harjoittelijassa itsessään sekä lähettävän oppilaitoksen välinpitämättömyydessä ja rahanhimossa. Jos opiskelija ei sovellu alalle, on hänen omakin etunsa, että siitä hänelle kauniisti sanotaan, ennen kuin työharjoitteluista oikeassa työelämässä joutuu pihalle.
Lähdetääs nyt siitä, että harjoittelija ON ammattitaidoton.
Ehkä siinä kymmenen vuoden jatkuvan ja specifin työkokemuksen jälkeen voidaan puhua ammattitaidon omaamisesta...
Mikä oppiaste?
Jos toinen aste eli ammattikoulu niin kuullostaa todella oudolta. Opettajan olisi pitänyt puuttua asiaan jo aiemmin. Ja sitäpaitsi se on se näyttö, joka ratkaisee että löytyykö osaamista.
Ainoa syy, miksi uudet halutaan hiljentää, on epävarmuus omasta osaamisesta.
Kertoo paljon mikä työpaikoissa ja ihmisissä on suomessa vikana, kyräilyä, isot egot, kiusaamista. Onneksi olen nyt työtön ja vien teidän kiusaajien verorahoja ;)
Enpä ole koskaan kuullut, että harjoittelija puuttuisi epäkohtiin. Mutta hienoahan se on. Ja kun kerran rohkeutta riitti siihen niin eiköhän myös asian viemiseen eteenpäin oikeusteitse. Tarjoa nyt sovittelua ensin kuitenkin.