Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkieliset - onko parempi yrittää ruotsiksi vai mielummin suomeksi?

Vierailija
27.03.2014 |

Hei, olen asiakaspalvelussa ja aina välillä tulee myös ruotsinkielisiä asiakkaita. Kysyisin nyt, että onko parempi että yritän palvella heitä ruotsiksi, vaikka välillä en jotain sanaa tietäisikään, vai onko teistä mukavampi ja "helpompi" käydä keskustelu suomeksi?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin suomenkielisenä sitä mieltä, että ruotsinkielisten pitäisi puhua VAIN ruotsia palvelua hakiessaan. Päästäisiin lopultakin ehkä eroon siitä typerästä pakkoruotsidiibadaabasta, kun ruotsia olisikin oikeasti välttämätöntä käyttää työelämässä. En ole koskaan voinut käsittää, miten Suomessa ei osata olla aidosti ylpeitä kaksikielisestä maastamme - samoin kuin esim. Sveitsissä osataan olla NELJÄSTÄ virallisesta kielestä. (Olen asunut Sveitsissä ja kokenut tämän itse).

Sen sijaan ollessani kassalla töissä olen monesti vaihtanut itse kieltä ruotsiksi, kun olen kuullut ruotsinkielisen laskevan pennosiaan äidinkielellään. Asiakas kuitenkin edelleen jatkaa muuten suomen puhumista. Siinä sitten tuntee itsensä hölmöksi, kun yrittää ruotsiksi ja toinen vain puhuu suomea.

Ruotsinkieliset, olkaa ystävällisiä ja pakottakaa meidät suomenkieliset käyttämään ruotsia!

Vierailija
22/22 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:50"]Itse olen täysin suomenkielisenä sitä mieltä, että ruotsinkielisten pitäisi puhua VAIN ruotsia palvelua hakiessaan. Päästäisiin lopultakin ehkä eroon siitä typerästä pakkoruotsidiibadaabasta, kun ruotsia olisikin oikeasti välttämätöntä käyttää työelämässä. En ole koskaan voinut käsittää, miten Suomessa ei osata olla aidosti ylpeitä kaksikielisestä maastamme - samoin kuin esim. Sveitsissä osataan olla NELJÄSTÄ virallisesta kielestä. (Olen asunut Sveitsissä ja kokenut tämän itse).

Sen sijaan ollessani kassalla töissä olen monesti vaihtanut itse kieltä ruotsiksi, kun olen kuullut ruotsinkielisen laskevan pennosiaan äidinkielellään. Asiakas kuitenkin edelleen jatkaa muuten suomen puhumista. Siinä sitten tuntee itsensä hölmöksi, kun yrittää ruotsiksi ja toinen vain puhuu suomea.

Ruotsinkieliset, olkaa ystävällisiä ja pakottakaa meidät suomenkieliset käyttämään ruotsia!

[/quote]

Muakin turhautti viime kesänä kun myin mansikoita ja aina se sama auto ruotsin kilvissä tuli ostamaan ja puhui mulle vain suomea vaikka olisin mielelläni puhunut ja harjoitellut kielitaitoani. Kerran myös eräs vanhempi rouva tuli ostamaan mansikoita ja kertoi etteivät ystävänsä uskaltaneet tulla sillä puhuivat vain ruotsia. Sanoin rouvalle että olisivat ihmeessä tulleet, kyllä minä sen verran ruotsia osaan että voin mansikat heille myydä ja ilomielin puhun ruotsia :) No eivät tulleet silti :(

Venäläisten kanssa taas tuli puhuttua vain ja ainoastaan venäjää josta hivenen osaan ja he kyllä opettivat ilomielin lisää siinä ostosten lomassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi