Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten
Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi.
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
Itse asiassa ei ole "parempaa" sokeria. On toki eri sokerityyppejä, kuten sakkaroosi, glukoosi, fruktoosi, laktoosi. Se "teollinenkin" sokeri on yleensä sokeriruo'osta teollisesti eroteltua sakkaroosia. Hedelmien sisältämä hedelmäsokeri eli fruktoosi on kyllä tutkitusti haitallisempaa kuin perus pöytäsokeri, jos sitä lisätään muihin ruokiin. Hedelmiä on silti järkevää ja terveellistä syödä, koska niiden sisältämät kuidut tasapainottavat sokerin vaikutusta ja tekevät hyvää suolistolle. Lisäksi hedelmät sisältävät vitamiineja. Ne myös täyttävät tehokkaammin kuin esim. karkki, joka on lähes pelkkää sokeria. Sokeri itsessään ei ole hyvä tai paha, esim. raskaan urheilusuorituksen aikana sokerin syöminen voi olla pelkästään järkevää. Sokereita vain usein syödään liian paljon suhteessa muihin asioihin.
Vielä sellainen detalji, että valkoisen puhdistetun sokerin tekee vaaralliseksi nimenomaan se, että kuoriosa sokeriruo'osta on poistettu. Tässä kuoriosassa on esim. kromia ja magnesiumia, joita elimistö tarvitsisi sokerin sulattamiseen.
Kun ne on poistettu, elimistö ottaa ne omista varastoistaan sulatusprosessiin. Siksi sokeria paljon käyttävillä on usein puutetta näistä hivenaineista. Ja yllätys yllätys: ne vaikuttavat hermoston toimintaan, esim. kromin puute aiheutta ylivilkkautta. Myös makeannälän sanotaan talttuvan kun syö kromia.
Vierailija kirjoitti:
Kun jätin sokerin pois, laihduin puoli kiloa.
Kun jätin leivän pois, laihduin viikossa 5 kg ja laihtuminen jatkuu edelleen, nyt 6 kg vähemmän.
Syön kaurapuuroa aamuisin.
Tilapäisesti söin yhden viikon aikana leipää, alkoi heti paino nousta. Jatkan leivätöntä elämää.
Hoikkien ja nuorten ei tarvitse laihduttaa, mutta minulla ylimääräistä oli 20 kg, nyt 14 kg.
Puhutko ruisleivästä vai vaaleasta leivästä? Ja jos ruisleivästä, mitä laitat päälle?
Oma kokemus: vaalea leipä paisuttaa, ja leivänpäällykset kuten makkarat lihottaa. Ruisleipäpala juustolla (ei voita alla, tarpeeton) ja kurkulla ei lihota. Toki puuro on ykkösjuttu, jos viljatuotteista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jätin sokerin pois, laihduin puoli kiloa.
Kun jätin leivän pois, laihduin viikossa 5 kg ja laihtuminen jatkuu edelleen, nyt 6 kg vähemmän.
Syön kaurapuuroa aamuisin.
Tilapäisesti söin yhden viikon aikana leipää, alkoi heti paino nousta. Jatkan leivätöntä elämää.
Hoikkien ja nuorten ei tarvitse laihduttaa, mutta minulla ylimääräistä oli 20 kg, nyt 14 kg.
Puhutko ruisleivästä vai vaaleasta leivästä? Ja jos ruisleivästä, mitä laitat päälle?
Oma kokemus: vaalea leipä paisuttaa, ja leivänpäällykset kuten makkarat lihottaa. Ruisleipäpala juustolla (ei voita alla, tarpeeton) ja kurkulla ei lihota. Toki puuro on ykkösjuttu, jos viljatuotteista puhutaan.
Hiilaria ne molemmat sisältää paljon, todennäköisesti kaikki leipätuotteet jättänyt pois.
Koitappa AP täysin hiilaritonta diettiä. Lihansyöjä (carnivore) dietillä se olo alkaakin paranemaan ja läski lähtee sellaseen tahtiin että et usko itsekkään. Ainoa huonopuoli tuossa dietissä että se on todella rajoittava.
Lukekaapa myös oksalaateista, karsin ne pois ja oli paranee päivä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Koitappa AP täysin hiilaritonta diettiä. Lihansyöjä (carnivore) dietillä se olo alkaakin paranemaan ja läski lähtee sellaseen tahtiin että et usko itsekkään. Ainoa huonopuoli tuossa dietissä että se on todella rajoittava.
Kolme viikkoa mennyt minulla nyt näin, olo paranee vain jatkuvasti. Milloinkahan sitä on sitten (mukamas) pakko saada hiilareita? Maksa syntetisoi kyllä glukoosia aivoja varten tarvittaessa ja myös ketonit käy, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme viikkoa mennyt minulla nyt näin, olo paranee vain jatkuvasti. Milloinkahan sitä on sitten (mukamas) pakko saada hiilareita? Maksa syntetisoi kyllä glukoosia aivoja varten tarvittaessa ja myös ketonit käy, ei ongelmia.
Jos olet mies, ei koskaan. Jos olet nainen, viikkoa ennen kuukautisten alkua. Ja mitä pidempään keho on niitä saamatta viikkoa ennen kuukautisia, sitä vähemmän keho tuottaa naishormoneita.
Huoh, kokeilin itsekin aapeen innostamana ja aloitin aamulla. päivällä päänsärky ja väsymys oli jo sanoin kuvaamatonta ja ihan hirveää vasta olikin vieroitusoireet. karkkipussit oikein kahistelivat hyllyssä ja suklaalevyt irvistelivät laatikoissa. keskittymisestä ei tullut mitään. suu kuolasi karkkia ja suklaata. ai kuinka se maistuisikaan!!! nyt sitten olen luovuttanut ja tuhonnut melkein kilon karkkia ja puoli toista suklaalevyä ja loputkin rippeet itsetunnostani. huuhdoin ne alas pullollisella limua örps!
Vierailija kirjoitti:
Huoh, kokeilin itsekin aapeen innostamana ja aloitin aamulla. päivällä päänsärky ja väsymys oli jo sanoin kuvaamatonta ja ihan hirveää vasta olikin vieroitusoireet. karkkipussit oikein kahistelivat hyllyssä ja suklaalevyt irvistelivät laatikoissa. keskittymisestä ei tullut mitään. suu kuolasi karkkia ja suklaata. ai kuinka se maistuisikaan!!! nyt sitten olen luovuttanut ja tuhonnut melkein kilon karkkia ja puoli toista suklaalevyä ja loputkin rippeet itsetunnostani. huuhdoin ne alas pullollisella limua örps!
Noin sitä pitää! Yritit ainakln. Tule kertomaan huomenna miltä olo tuntuu. Jos siis pystyt.
Luin koko ketjun, useita kummallisia käsityksiä ihmiskehon toiminnasta😳
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, useita kummallisia käsityksiä ihmiskehon toiminnasta😳
Jep, samaa katsellut. Jos keho oikeasti toimisi noin, olisimme kuolleet sukupuuttoon aikoja sitten.
Tässä ketjussa menee myös sekaisin sokerit yleensä, lisätty sokeri, ruoka-aineiden oma sokeri, hiilihydraatti ja kehon aineenvaihdunnan prosessit ja tuotteet.
Mulla sokerin pois jättäminen vaikuttaa niin, että ruokahalu muutenkin normalisoituu. Ei tee edes mieli enää sokeria, paitsi sillon kun on tullut valvottua. Kova väsymys jostain syystä laukaisee makean himon.
En kyllä jättäisi hiilareita kokonaan pois. Mistä ihmeestä sitten energiaa saisin. Pelkästä rasvasta vai? Tai proteiinista niin, että munuaiset poksahtavat. Höttöhiilarit ja sokerin olen kyllä jättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin carnivore a kaksi kuukautta. Ekat kolme viikkoa oli outoa aivosumua ja huimausta mutta sitten olo koheni. Nyt olen ketolla ja tästä en luovu. Olen hoikka, mutta vatsavaivoja kaikenlaisista hiilareista tullut aina. Enää ei.
Vierailija kirjoitti:
”Sokerinsyönnin”. Pliis, yrittäkää edes. Mitä teitte äidinkielen tunnilla? Veditte tupakkaa jossain salaa?
Ei sitä äidinkielen tunnilla voi julkisestikaan polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin kanssa,miten paljon parempi olo on ollut,kun olen vähentänyt ylimääräisen sokerin saantia. Liika sokeri vaikutti mm. hiusten rasvoittumiseen ja hilseeseen. Hilsettä ei ole ollenkaan ja hiukset eivät rasvoitu niin nopeasti. Makeat,sokeriset jogurtit jätin ruokavaliosta yli 10 v. sitten,syön pelkästään maustamatonta tai turkkilaista/kreikkalaista. Ja kaikessa mitä ostan,katson tarkkaan,ettei tulisi paljon piilosokeria. Esim. marjat syön aina marjoina,ilman sokeria,en edes keittele hilloja :) . Jos joskus hilloa tarvitsen,ostan kaupasta. Leivät jos tosiaan alkaisi vielä itse leipomaan,niin siinäkin vähenisi sokerin ja lisäaineiden saaminen
Minä teen hilloja liivatteella, tai agar-agarilla. Ei siihen sokeria tarvita. Kuuma hillo puhtaaseen lasipurkin ja kansi päälle, niin säilyy kellarissa alipaineistettuna vuoden.
Meillä tulee niin paljon marjoja, että kaikki ei mahdu pakastimeen ja säästäähän se energiaakin, kun kellarisäilytys ei vie sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite juon usein puoli pulloa limsaa treenien/kisojen jälkeen. Palauttaa nopeasti ja olen kovassa kunnossa. Näin tekevät monet huippu-urheilijatkin, hörppy poweria. Ei sokerista ole mitään haittaa kuin niille kenelle se on ongelma.
Eihän tuo ole mikään hirveän iso määrä sokeria. Siis puoli pulloa.
Just eilen oli juttua rasvamaksasta ja sokerista, niin aamuinen jogurttipurkilla ylitty päivän sokerit.
Tämä! Miettikää, miten monissa lapsiperheissä välipaloina tarjotaan ylimakeaa jugurttia! Lisänä sit mehut, mehukiisselit, vanukkaat sun muut. Lasten muuntuneesta makuaistista kertoo se, ettei hedelmistä maistu kuin banaani ja (myrkylliset) viinirypäleet. Miksei vanhempia kiinnosta lastensa terveys? Menee yli ymmärrykseni.
Miksi väität viinirypäleitä myrkyllisiksi? Tutkimusten mukaan ne ehkäisevät syöpää.
Jos haluaa oikeasti ehkäistä syöpää, kannattaa pitää 1-2 vrk paasto kerran kuussa tai parissa, sekä 3-5 vrk paasto kerran vuodessa. Autofagia on tällä tietoa paras keino korjata kroppaa.
Viinirypäleet ovat lähes puhdasta sokeria ja sokeri on syöpäsolun lempiruokaa.
Ei estä paastoaminen syöpää. Minulla oli tapana paastota useita päiviä syksyisin ja keväisin. Muut ajat söin terveellisesti ja sokeria todella vähän.
Syöpä tuli.
Marinin hallituksen listalla oli sokeri- ja muiden terveydelle haitallisten ruokien verotus tai muu toimenpide, jota terveysihmiset ovat jo kauan anoneet hallitukselta. Mutta eivät ehtineet paneutua asiaan. Saa nähdä jos jotain tulisi sitten uudelta hallitukselta.
Parempi olisi tietysti, jos EU saisi asiassa jotain aikaan, (mutta todennäköisesti ei saa.) Silloin Suomelle tulisi kiire ohjata syömistä terveellisempään suuntaan.
Minä pyristelin irti sokerikoukusta muutama vuosi sitten. En ole mitenkään ehdoton, voin syödä normikakkua palan, jos tarjotaan. Parasta on kuitenkin se, että niitä sokeriherkkuja ei enää tee jatkuvasti mieli. Ei ollut tarvetta laihduttaa, en ole koskaan ollut ylipainoinen. Haluan pysyä normaalipainossa tulevaisuudessakin. Aikaisemmin nieluuni tuli aika ajoin ällöttäviä proppuja, mutta viime vuosina niitä ei enää ole ollut. Olisikohan ruokavaliomuutoksella osuutta asiaan? Valkoista vehnää syön myös nykyään todella vähän. Onko muilla samoja kokemuksia?