Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten
Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite juon usein puoli pulloa limsaa treenien/kisojen jälkeen. Palauttaa nopeasti ja olen kovassa kunnossa. Näin tekevät monet huippu-urheilijatkin, hörppy poweria. Ei sokerista ole mitään haittaa kuin niille kenelle se on ongelma.
Eihän tuo ole mikään hirveän iso määrä sokeria. Siis puoli pulloa.
Just eilen oli juttua rasvamaksasta ja sokerista, niin aamuinen jogurttipurkilla ylitty päivän sokerit.
Tämä! Miettikää, miten monissa lapsiperheissä välipaloina tarjotaan ylimakeaa jugurttia! Lisänä sit mehut, mehukiisselit, vanukkaat sun muut. Lasten muuntuneesta makuaistista kertoo se, ettei hedelmistä maistu kuin banaani ja (myrkylliset) viinirypäleet. Miksei vanhempia kiinnosta lastensa terveys? Menee yli ymmärrykseni.
Miksi väität viinirypäleitä myrkyllisiksi? Tutkimusten mukaan ne ehkäisevät syöpää.
Varmaankin, jos sattuu saamaan myrkyttämättömiä versioita jostain. Se tuontirypäleiden torjunta- ja säilöntäainekuorma ei katoa minnekään vesihuuhtaisulla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vertaile-missa-hedelmissa-on-eniten…
Näyttää siltä, että hedelmässä esim. banaanissa on aika monen sokeripalan verran sokeria. Sokeripala painaa noin 3 grammaa. Banaani painaa noin 150 - 200 grammaa.
Tietysti hedelmissä on hyviäkin aineita paljon sokeriin verrattuna, mutta kohtuullisuutta pitäsi niidenkin syömisessä pitää. Huonompi vaihtoehto on tietysti mehun (myös tuorepuristetun mehun) juominen, koska lasillisen voi huitaista naamaansa ilman, että ymmärtää sen sokerimäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite juon usein puoli pulloa limsaa treenien/kisojen jälkeen. Palauttaa nopeasti ja olen kovassa kunnossa. Näin tekevät monet huippu-urheilijatkin, hörppy poweria. Ei sokerista ole mitään haittaa kuin niille kenelle se on ongelma.
Just eilen oli juttua rasvamaksasta ja sokerista, niin aamuinen jogurttipurkilla ylitty päivän sokerit.
Tämä! Miettikää, miten monissa lapsiperheissä välipaloina tarjotaan ylimakeaa jugurttia! Lisänä sit mehut, mehukiisselit, vanukkaat sun muut. Lasten muuntuneesta makuaistista kertoo se, ettei hedelmistä maistu kuin banaani ja (myrkylliset) viinirypäleet. Miksei vanhempia kiinnosta lastensa terveys? Menee yli ymmärrykseni.
Miksi väität viinirypäleitä myrkyllisiksi? Tutkimusten mukaan ne ehkäisevät syöpää.
Sokerin syönti ei mitään syöpää ehkäise.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on päinvastoin kuin ap:lla. Olen välillä ollut syömättä makeaa ja yrittänyt korvata hedelmilläkin "vajetta", mutta olo on silloin tosi naatti. En jaksa yhtään mitään ja päätä särkee jatkuvasti. Paljon järkevämpää on syödä makeaa ja tehdä hommia uupumatta.
Sanotaan että b-veriryhmä tarvitsee sokereita.
Kokeilimme peliparini kanssa hyvin vähähiilihydraatitonta ja jatkoimme urheilua yhtä aktiivisesti. Treenin aluksi ja muutenkin joimme paljon kahvia.
Minulla olo parani. Iho kirkastui, mielialat ja virkeys oli tasaisempia. (Veriryhmä 0)
Pelikaveri taasen tunsi itsensä voimattomaksi viikoista toiseen. Kuukauden päästä lopetti kun tuli hankaluuksia selvitä töistä (veriryhmä B)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on päinvastoin kuin ap:lla. Olen välillä ollut syömättä makeaa ja yrittänyt korvata hedelmilläkin "vajetta", mutta olo on silloin tosi naatti. En jaksa yhtään mitään ja päätä särkee jatkuvasti. Paljon järkevämpää on syödä makeaa ja tehdä hommia uupumatta.
Kokeilimme peliparini kanssa hyvin vähähiilihydraatitonta ja jatkoimme urheilua yhtä aktiivisesti. Treenin aluksi ja muutenkin joimme paljon kahvia.
Minulla olo parani. Iho kirkastui, mielialat ja virkeys oli tasaisempia. (Veriryhmä 0)
Pelikaveri taasen tunsi itsensä voimattomaksi viikoista toiseen. Kuukauden päästä lopetti kun tuli hankaluuksia selvitä töistä (veriryhmä B)
Olen B ja voin todella paljon paremmin ilman sokeria. Nukun paremmin, olen pirteämpi ja energisempi, vatsa toimii paremmin, kasvot nätimmät ja turvotus poissa.
Onnistun vain olemaan ilman sokeria ainoastaan silloin tällöin. Aina retkahtanut sosiaalisista syistä (älä nyt ole hysteerinen, eihän se yksi kakunpala mihinkään vaikuta )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla "vähähiilihydraatiton"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomuksilla on uskomaton voima. Sokeria on hedelmissä esimerkiksi.
Hedelmäsokeri on eri asia kuin teollinen, valkoinen sokeri. Toki hedelmiäkään ei pidä syödä mielin määrin, kohtuus kaikessa, mutta on se siltikin sitä terveellisempää sokeria.
Itse asiassa ei ole "parempaa" sokeria. On toki eri sokerityyppejä, kuten sakkaroosi, glukoosi, fruktoosi, laktoosi. Se "teollinenkin" sokeri on yleensä sokeriruo'osta teollisesti eroteltua sakkaroosia. Hedelmien sisältämä hedelmäsokeri eli fruktoosi on kyllä tutkitusti haitallisempaa kuin perus pöytäsokeri, jos sitä lisätään muihin ruokiin. Hedelmiä on silti järkevää ja terveellistä syödä, koska niiden sisältämät kuidut tasapainottavat sokerin vaikutusta ja tekevät hyvää suolistolle. Lisäksi hedelmät sisältävät vitamiineja. Ne myös täyttävät tehokkaammin kuin esim. karkki, joka on lähes pelkkää sokeria. Sokeri itsessään ei ole hyvä tai paha, esim. raskaan urheilusuorituksen aikana sokerin syöminen voi olla pelkästään järkevää. Sokereita vain usein syödään liian paljon suhteessa muihin asioihin.
Aivot tarvitsee sokeria.
Kohtuus kaikessa, sanoisin minä. Ei tarvitse olla kokonaan ilman mutta ei myöskään lapata nassuun järjettömästi.
Proteiinit ja sokerit on ainakin mulle energian lähde. En tiedä teistä mutta mä tarviin kumpiakin.
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsee sokeria.
Kohtuus kaikessa, sanoisin minä. Ei tarvitse olla kokonaan ilman mutta ei myöskään lapata nassuun järjettömästi.
Proteiinit ja sokerit on ainakin mulle energian lähde. En tiedä teistä mutta mä tarviin kumpiakin.
Proteiini ei ole energiaravintoaine, vaan rakennusaine, vaikka siinä kaloreita onkin. Energiaravintoaineet ovat hiilihydraatti ja rasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsee sokeria.
Proteiinit ja sokerit on ainakin mulle energian lähde. En tiedä teistä mutta mä tarviin kumpiakin.Proteiini ei ole energiaravintoaine, vaan rakennusaine, vaikka siinä kaloreita onkin. Energiaravintoaineet ovat hiilihydraatti ja rasva.
Ihan sama, mulla riittää virtaa noilla. Hiilarit ja rasva pistää unettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsee sokeria.
Proteiinit ja sokerit on ainakin mulle energian lähde. En tiedä teistä mutta mä tarviin kumpiakin.Proteiini ei ole energiaravintoaine, vaan rakennusaine, vaikka siinä kaloreita onkin. Energiaravintoaineet ovat hiilihydraatti ja rasva.
Ihan sama, mulla riittää virtaa noilla. Hiilarit ja rasva pistää unettamaan.
Ja sokerista kuitenkin otat energiasi, vaikka sanoit hiilareitten unettavan. Oletko ihan katralla?
Sokerin eli hiilihydraattien vähentäminen yleisesti kyllä parantaa oloa melkein kaikilla, koska suurinosa syö hiilareita liikaa.
Sokerin vähentämisestä puhutaan aina niin paljon koska se on yleisesti se "helppo" tapa omaksua mistä sitä ylimääräistä hiilaria tulee liikaa. Samaa hyvää oloa myös saat kun vähennät pastaa/perunaa/riisiä ja leipää.
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsee sokeria.
Ei tarvitse. Jos kehosi tarvitsee glusikoosia se pystyy sen valmistamaan proteiinista ellei sitä hiilareiden muodossa tule kehoon. Tämä on syy miksi ihmiset pystyvät elämään hiilarittomalla ruokavaliolla kunhan muistavat syödä proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa oikeasti ehkäistä syöpää, kannattaa pitää 1-2 vrk paasto kerran kuussa tai parissa, sekä 3-5 vrk paasto kerran vuodessa. Autofagia on tällä tietoa paras keino korjata kroppaa.
Viinirypäleet ovat lähes puhdasta sokeria ja sokeri on syöpäsolun lempiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jugurttien ja muiden ilmiselvien lisäksi erityisesti maissi ja vehnätuotteet, ja rasvaton maito täysin pois.
Hedelmiä sai syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot tarvitsee sokeria.
Proteiinit ja sokerit on ainakin mulle energian lähde. En tiedä teistä mutta mä tarviin kumpiakin.Ei tarvitse. Jos kehosi tarvitsee glusikoosia se pystyy sen valmistamaan proteiinista ellei sitä hiilareiden muodossa tule kehoon. Tämä on syy miksi ihmiset pystyvät elämään hiilarittomalla ruokavaliolla kunhan muistavat syödä proteiinia.
Ei suinkaan, vaan kunhan muistavat syödä rasvaa. Ja tuskin monikaan noudattaa hiilaritonta ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jugurttien ja muiden ilmiselvien lisäksi erityisesti maissi ja vehnätuotteet, ja rasvaton maito täysin pois.
Hedelmiä sai syödä.
Ja tuoko on "vähähiilihydraatiton"?
Meille opetettiin alan koulussa, että viinirypäleissä on niin paljon kasvinsuojeluaineita, että ne pitäisi oikeastaan kuoria.
Olen kasvattanut muovisuojassa viinirypäleitä itse, sellaisia pieniä, mutta hyviä olivat.
Viinirypäleet on mulle sellainen ruoka, jota en juuri osta, ellei jossain ole irtona myynnissä, että saisi vain pienen määrän valita. Tuollainen 400 gramman rasiallinen menisi ihan kevyestä samana päivänä tuulensuojaan,