Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten

Vierailija
23.11.2020 |

Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?

Kommentit (306)

Vierailija
241/306 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun lopetin karkin jne. Syömisen alkoi hirvittävät päänsäryt jotka kesti sen 4 päivää. Ja leipää teki sit mieli syödä kun siinä on sokeria.

🤔

Miten kävi jatkossa?  Monien riippuvuuksien kanssa käy samoin.  On varauduttava lopettamisen aiheuttamaan oireiluun.  Kahvi, tee, energiajuomat tai monet muutkin aiheuttavat oireita.  .. Asiasta toiseen.  Oletko seurannut Farmi Suomi ohjelmaa?  osallistujat joka vuosi käyvät samat ongelmat läpi. Oireillen kahvin ja sokerin puuttumisesta.  Mikäli itse osallistuisin, niin lopettaisin kahvin juonnin jo hyvissä ajoin ennen farmille siirtymistä.  TosiTv ohjelmat on tietysti eri juttu meille taviksille ja heidän potemista riippuvuuksista ei tietenkään katsoja voi tietää.  Sokeri ei ole nykyisin mulle ongelma, mutta mikäli jotain tekisi mieli (siis todella) niin tietysti söisin ja nauttisin ihan hyvällä omallatunnolla.  Pientäkään määrää sokeria/ keinotekoisia makeutusaineita en lisää mihinkään itse tekemääni ruokaan.  En manipuloi muita tekemään samoin.  Jokainen aikuinen valitsee/päättää itse mikä on ok.

Vierailija
242/306 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö joka kykenee lopettamaan kokonaan sokerin syönnin täytyy olla melkoinen salapoliisi.  Sokeria lisätään lähes kaikkeen, tosin joissain tapauksissa teollisuus käyttää luontaista sokeria mm. heldelmistä tai marjoista.  Mulla on aika hyvä tuntuma, tulevaan tarjontaan.  Kun kuluttaja reakoi ja haluaa kulkea terveempää elämäntapaa kohti, niin kyllä meille tulee lisää valikoimaa jotka on valmistettu ilman makeutusaineita / sokeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 64v. Kohallani voin todeta jotta ihmeitä tapahtunut omalla kohallani kun jätin sokeriherkut pois..verikokeissa alat lähes 200, jatkuva väsymys...Sillon otin ja jätin sokeriherkut pois, enää en vetänyt puolta litraa kermajäätelö lisukkeineen, puolta levyä pähkinäsuklaata, kourallisia karkkeja yms. Korvasin herkut hedelmillä, porkkanoilla jne..2kk meni, alat laskenut n.100..ja luulen että alenemassa, nyt 4kk 4kg laihtunut..liikuntaa pitäis enentää..vettä oon juonut joka välissä..ihmeen virkee olo, ei enää aivosumua ja energisempi olo..

Vierailija
244/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi elää ilman suklaata ja pullaa. Vaikea rasti.

Vierailija
245/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ketsuppia saa nykyään täysin makeuttamattomana.  Meitä harhautetaan näyttävällä tekstillä  -ei lisättyä sokeria- ja kuitenkin tuote on täynnä eri muodossa olevaa, mutta vielä vahingollisempaa  tuotetta, siis makeutusaineita.  Jopa apteekista ostettu kurkkukipuun tarjolla ollut tuote sisälsi runsaasti e- koodeja joista osa osoittautui makeutusaineiksi. 

Ketsupin vois myös sekoitella itse. Tulee jopa parempaa, mutta puolet vähemmän suolaa/sokeria.

Kaikista paras siihen on Del Monten Passata Rustic. Ei jösses että tulee hyvää ketsuppia.

Sitä puolet ja puolet esim normi Felixiä. Olen tehnyt näin jo monta kuukautta.

Vierailija
246/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan voi elää ilman suklaata ja pullaa. Vaikea rasti.

##                                                                                                                        

Kuka sitä sitten on kieltämässä.  Jatka samaan malliin 🍫.  Toivottavasti tulee vielä AP:n aloituksen mukaisia mielipiteitä.  Pitkästä aikaa mielenkiintoinen aihe.  En tiennyt, että vyöryy laihdutus- / ruokavalio keskeiseksi, mutta onhan ylipainon kanssa painiskelu myös terveyden kannalta tärkeä juttu.

Vierailija
247/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ketsuppia saa nykyään täysin makeuttamattomana.  Meitä harhautetaan näyttävällä tekstillä  -ei lisättyä sokeria- ja kuitenkin tuote on täynnä eri muodossa olevaa, mutta vielä vahingollisempaa  tuotetta, siis makeutusaineita.  Jopa apteekista ostettu kurkkukipuun tarjolla ollut tuote sisälsi runsaasti e- koodeja joista osa osoittautui makeutusaineiksi. 

Ketsupin vois myös sekoitella itse. Tulee jopa parempaa, mutta puolet vähemmän suolaa/sokeria.

Kaikista paras siihen on Del Monten Passata Rustic. Ei jösses että tulee hyvää ketsuppia.

Sitä puolet ja puolet esim normi Felixiä. Olen tehnyt näin jo monta kuukautta.

Tuli s-kirjain liikaa tuohon alkuun. Mutta siis silleen tapahtuu, että jättäkää jäljelle roskiin heittämättä sellainen kilon/litran ketsuppipurkki, ja runttaatte siihen 500g purkin Felixiä ja pussi tuota Del Montea. Sekoittakaa. Siinä on paras ja edullisin kevytketsuppi. Toi Del Monte on niin vahvaa, että makua riittää. Sitä saa esim K-marketeista. Ei mulla muuta.

Vierailija
248/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole jättänyt sokerin syöntiä, mutta muutenkin syön sokeria runsaasti sisältäviä tuotteita melko vähän.

Sen sijaan olen jättänyt vuoden alusta suolan syönnin minimiin verenpainetautini vuoksi. Tätä ennen seurasin jonkin aikaa suolan syöntiäni ja ahdistuin, miten paljon liikasuolaa nykyihminen saa. Kasvisten määrä ruokavaliossa on ihan automaattisesti tämän muutoksen jälkeen lisääntynyt, kun niillä saa makua ruokaan. Lisäksi kaikista epäterveellisimmät ruoat ovat karsiutuneet pois - ne kun lähes poikkeuksetta sisältävät paljon suolaa. Suolan välttelyllä on ollut suuri vaikutus terveyteen ja jaksamiseen. Oikeastaan aika samanlaisia vaikutuksia kuin mitä ap kuvaa sokerin jättämisen aiheuttaneen.

Suosittelen siis seuraavaksi suolan vähentämistä! Tai ainakin niille ihmisille, joilla verenpaine on korkeahko tai niillä rajoilla.

Totta, suola on se toinen valkoinen tappaja. Parissa viikossa kyllä tottuu vähäisempään suolamäärään, mutta on siin aikamoinen kaupassa etsiminen niitä tuotteita, joissa suolaa ei ole. Ja koska suola imee nestettä ja nostaa tuotteen painoa, sitä käytetään anteliaastai esim. marinoituihin liha- ym tuotteisiin.

Meillä on perheessä henkilö, joka voi käyttää 2 g suolaa päivässä sairastumatta, ja on kyllä opittu käyttämään muita mausteita. Joskus itsekin syön ihan tyytyväisenä suolatonta ruokaa, vaikka yleensä ripottelen vähän oman annokseni päälle.

Vierailija
249/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria on marjoissa, viljassa, hedelmissä, myös monissa kasviksissa.

Vierailija
250/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa.

Kiitos, aika uskomatonta. Olen ollut sokerikoukussa pitkään ja nuutunut ja väsynynyt. Ihmeellistä jos heti alkaa näkyä sokerin poisjättäminen.

Mä jätin kolme kk sitten sokerin täysin pois, Turvotus lähti, kasvot kiinteyneet ja kiloja lähtenyt. Harmi etten voi syödä enää maksamakkaraakaan koska siinäkin on stanan sokeria!

Vierailija
251/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyse teollisesti tuotetusta sokerista......

Vierailija
252/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää ja julistaa uutta elämää? En ole syönyt kahteen päivään keltaista lunta ja nyt olo on mahtava. En edes kaipaa keltaista lunta, tai edes ruskeaa lunta.

Vierailija
253/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valmisruokien melassisiirappi ja tärkkelys on varmasti sama asia kuin sokeri marjoissa?

Vierailija
254/306 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi päivää ja julistaa uutta elämää? En ole syönyt kahteen päivään keltaista lunta ja nyt olo on mahtava. En edes kaipaa keltaista lunta, tai edes ruskeaa lunta.

🎀                                                                                                                        

Miksi et ole?  Syö toki mikäli aikaisemminkin on maistunut sulle.  Mutta kun aiheena on liika sokeri.  Sun mieltymys saattaa kuitenkin olla kyseenalainen tai arveluttava jollet tiedä mitä koirat tai ihmiset ovat nauttineet, käydessään sun lumella.  Joten tuskin muuta vaaraa kunhan varot lisättyä sokeria/keinomakeutusta.  Muuten ok. 

Vierailija
255/306 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani on kyse totutusta tavasta. Istahdan sohvalle ja johan käsi kurkottaa sohvapöydälle karkkipussiin. Kohdallani monet asiat ovat vain totuttuja tapoja, joskin sokerikoukku voi olla ihan totta.

Vierailija
256/306 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on myös kuitua sekä muita hyödyllisiä yhdisteitä joiden vuoks näistä ei niin helposti tule verensokeripiikkiä.

Vierailija
257/306 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä on myös kuitua sekä muita hyödyllisiä yhdisteitä joiden vuoks näistä ei niin helposti tule verensokeripiikkiä.

Kyllä tulee.

Vierailija
258/306 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa.

Kiitos, aika uskomatonta. Olen ollut sokerikoukussa pitkään ja nuutunut ja väsynynyt. Ihmeellistä jos heti alkaa näkyä sokerin poisjättäminen.

Mä jätin kolme kk sitten sokerin täysin pois, Turvotus lähti, kasvot kiinteyneet ja kiloja lähtenyt. Harmi etten voi syödä enää maksamakkaraakaan koska siinäkin on stanan sokeria!

Mitä olet syönyt sen kolme kk täysin ilman sokeria?

Vierailija
259/306 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni totaalikieltäytymistä helpompaa on pitää kiinni sokerituotteiden huomattavastakin vähentämisestä jos sallii itselleen silloin  kohtuudella herkuttelun. Itse käyn ystävien kanssa lähes viikottain jossain kahvilassa ja sallin silloin itselleni jonkun makean leivonnaisen. Juhlatilanteissa myös syön kohtuudella sitä mitä on tarjolla. Kotona kahvin kera syön kaura- tai täysjyväkorppuja tai pari palaa tummaa suklaata tai itse leivottua arkipullaa tai marjapiirakkaa joihin käytän täysjyväjauhoja, rasvana oliiviöljyä ja sokeria puolet vähemmän kuin normaalissa leivonnassa.

Vierailija
260/306 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on hyvällä asialla nyt! Sokerien vähentäminen on ainoastaan hyvä asia.

En itse tietoisesti lisää sokeria kahviin, teehen enkä juo limsaa, tuoremehuja tms. Suklaa maistuu harvakseltaan, syön jos on jossain tarjolla. Salmiakkia ostan pussillisen ehkä noin kerran kuussa. Häpeäkseni tunnustan myös etten syö hedelmiä ollenkaan. 

Paheeni onkin sitten alkoholista saatu sokeri, todennäköisesti. Jos vetäisen pullollisen viiniä tai siideriä reilusti, on kroppa aivan sekaisin. Hiivatulehdus roihahtaa, päänahka oireilee todella kovasti. On kutinaa ympäri kroppaa ja maha lurisee. 

Ruuan jälkeen väsyttää, ellei karsi hiilareita minimiin. Tavallista leipää ei kärsi syödä kun siitä seuraa jalkapallomaha ja tukala olo. Kotitesti näytti kuitenkin negatiivista keliakialle. Syön tällä hetkellä ainoastaan vähähiilarista leipää ja se tuntuu sopivan. Maistuu pahalle mutta menettelee.

Näiden oireiden takia ajattelen että sokerinsietokykyni on alentunut vuosien saatossa. Eli kakkosdiabetes koputtelee kai ovella. Työterveys ei automaattisesti mitään testejä tee, pitäisi varmaan tuoda huolensa julki jotta saisi mittaukset teetettyä. 

Hyvä jos saa ajoissa aloittettua sokerittoman elämän :) Tsemppiä !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan