Jätin sokerin syönnin kokonaan pois muutama päivä sitten
Ja muutenkin aloin enemmän miettimään syömistäni terveellisyyden kannalta. Ennen söin joka päivä jotain makeaa, aika isojakin määriä. Nyt olo tuntuu jotenkin paremmalta ja energisemmältä, ei ole niin uupunut ja "sumuinen" kuin ennen. Voiko sokerin poisjättäminen oikeasti vaikuttaa näin nopeasti vai onko tämä lumevaikutusta?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut koskaan ketoosissa? Se on elimistön hätä järjestelmä, mistä toipuminen kestää vuosia pahimmillaan. Ihon läpi puskee ulosteen hajua ja aivot, sekä koko keho kärsii. Keho käyttää lihakset elääkseen.
Älkää hyvät ihmiset ruvetko tällaisiin, vaikka tuleekin "hyvä olo" kun elimistö puskee suojakseen morfiinin kaltaisia endorfiineja, ettei ih
Alussa kun kroppa ei vielä osaa käyttää ketoneja tehokkaasti, niitä tosiaan poistuu hengityksen mukana, jolloin voi henki haista. Kun kroppa oppii kunnolla niitä käyttämään, haju häviää.
Vastasyntynyt ihmistaimi on ketoosissa syntyessään ja edelleen ketoosissa seuraavat kolmisen viikkoa.
Sinäkin käyt ketoosissa joka aamuyö, muuten sinun pitäisi herätä syömään.
Sydänlihakselle maksasi puksuttaa ketoneja jatkuvasti, sillä kun sydän lepää vain lyöntien välillä, sille ei kelpaa huonompi polttoaine eli glukoosi, vaan se käyttää vain ketoneja energiantuotantoon. Ja tästä syystä sydämeen ei voi tulla pahanlaatuisia kasvamia - syöpä ei pärjää ketoneilla. Kaikki sydämen kasvaimet ovatkin hyvänlaatuisia.
Aivot toimivat ketoneilla tehokkaammin kuin glukoosilla. Mitokondriot osaavat käyttää tosi monenlaisia asioita ATP:n tuotantoon ja glukoosi on niistä huonoin. Ketonit, maitohappo, pyruvaatit tai vapaat rasvahapot ovat kaikki parempia polttoaineita kuin glukoosi. Glukoosia mitokondriot eivät edes pysty sellaisenaan käyttämään, vaan se pitää ensin käsitellä solussa palorypälehapolla. Lisäksi glukoosi ja C-vitamiini käyttävät samaa reittiä päästäkseen soluun ja glukoosilla on etuajo-oikeus.
Tuo "keho käyttää lihakset elääkseen" osoittaa tietämättömyytesi asteen: Ketoneja tehdään rasvasta, ei proteiinista.
Sen sijaan teillä sokeripolttoisilla maksa puksuttaa LIHAKSISTA glukoosia aivoille aina kun verensokeri laskee, prosessin nimi on glukoneogeneesi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta tippuu kilotkin!
Ei välttämättä. Itse syön karkkeja useina päivinä viikossa ja kun tähän ryhdyin, laihduin. Syy on se, että en kaipaa mitään muuta mussutettavaa, minulle riittävät hedelmäkarkit yms. Suklaasta en pidä erityisesti.
Karkit virkistävät minua ja jaksan paljon enemmän kuin ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Itse syön karkkeja useina päivinä viikossa ja kun tähän ryhdyin, laihduin. Syy on se, että en kaipaa mitään muuta mussutettavaa, minulle riittävät hedelmäkarkit yms. Suklaasta en pidä erityisesti.
Laihdut, mutta sisäelimesi eivät pidä yhtäkkisistä sokeripiikeistä. Etenkin haima tykkää huonoa, elimistölle lempeämpää onkin syödä sokeria rasvan kanssa eli esim. suklaata, jäätelöä ta leivonnaisia, mutta näen ongelma onkin kaloripitss. Näin pitäisi syödä todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdut, mutta sisäelimesi eivät pidä yhtäkkisistä sokeripiikeistä. Etenkin haima tykkää huonoa, elimistölle lempeämpää onkin syödä sokeria rasvan kanssa eli esim. suklaata, jäätelöä ta leivonnaisia, mutta näen ongelma onkin kaloripitss. Näin pitäisi syödä todella vähän.
Näitä piikkejä on hauska seurata jatkuvalla glukoosiseurannalla. Välttämättä sen jälkeen ei enää teekään niin mieli karkkeja.
Mulla paino nousi muutamalla kilolla kun lopetin ison sokerimäärän syönnin vaikka en sokeria korvannut millään, lienee siis jotain elimistön omituisuuksia mikä on täysin luonnollista samoiten pitkiä reippaita kävelylenkkejää ja paino vaan nousee mistäköhän johtuu?
Oon muutaman kerran lopettanut sokerin syönnin lyhyeksi ajaksi kerrallaan eli noin viikko tai kaksi enkä ole huomannut muita muutoksia kuin että keskivartalosta lähtee noin sentti pois sellaista turvotusta. Paino sinänsä ei laske eikä olossa ole muutenkaan mitään muutoksia. Olen sitten jatkanut sokerin syömistä, sen lopettamisesta tulevat hyödyt ovat mitättömiä verrattuna sokeripitoisten herkkujen tuottamaan nautintoon.
Ai ENNEN söit niin ja näin- ja aloitit KAKSI päivää sitten tuon vähäsokerisen.
Tulevaisuudessa, siis ensi viikolla voi olla jo paluu ENTISEEN.
Aapeellä on jotenkin lyhyt tuo ENNEN-käsitteen käyttö.
Olen itse niin vanha, että ennen ei ole kaksi päivää sitten.
Mielenkiintoista tämä käsitteiden käyttö ja käsittäminen.
Hienoa, jos vaikuttaa se sokerin vähentäminen, positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino nousi muutamalla kilolla kun lopetin ison sokerimäärän syönnin vaikka en sokeria korvannut millään, lienee siis jotain elimistön omituisuuksia mikä on täysin luonnollista samoiten pitkiä reippaita kävelylenkkejää ja paino vaan nousee mistäköhän johtuu?
Höttö vaihtuu lihakseen. Liikunta välillä turvottaa. Se kyllä tasaantuu. Muista juoda vettä.
En ole kuullutkaan, että aivot tarvitsisivat sokeria?
Ravitsemuskeskustelut menevät usein väittelyksi, mutta luulisi enemmistön jo tiedostavan, että lisätty sokeri ja vehnäjauho eivät tee kenellekään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Sokerinsyönnin. Pliis, yrittäkää edes. Mitä teitte äidinkielen tunnilla? Veditte tupakkaa jossain salaa?
Sellainen käsite voi kyl olla kuin sokerinsyönti sokerinsyöminen.
Sokeri sokeri on paha. Suklaalevy saattaa säilyä kuukaudenkin. Murukahviin suklaata, ei sokeria ja maitoa. Murukahvia ei joka pvä ei edes kolmas pvä.
Voiko aikuinen tulla makean leivonnaisen ta jäätelön syönnistä humalaan. Minä tulen!!!
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo sokeri ja ap'n kysymys liittyy tähän?
Vierailija kirjoitti:
Voiko aikuinen tulla makean leivonnaisen ta jäätelön syönnistä humalaan. Minä tulen!!!
Korkean verensokerin oireita:
väsymys ja ajattelun tahmeus
mielialan vaihtelut
janon tunne
lisääntynyt virtsaamisen tarve
huonovointisuus
väsymys
päänsärky
näköhäiriöt
nälän tunne
hengenahdistus
Vierailija kirjoitti:
Voi vaikuttaa.
Mutta oletko varma, ettet saa yhtään sokeria, vaikka et sitä suoraan suuhusi lappaa? Leivissä, pullissa, mehuissa, valmisruuissa jne. kaikissa on sokeria.
moi
Vierailija kirjoitti:
Kielipoliisikin saapui paikalle. Nyt kaikki tarkkana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielipoliisikin saapui paikalle. Nyt kaikki tarkkana!
Toivott. ap on vielä mukana. Neljä vuotta sitten kirjoitettu ketjun aloitus.
"Teollinen sokeri" tehdään sokerijuurikkaasta. Ei se sen teollisempaa ole, kuin hedelmärokeri. Hedelmäsokeriakin saa pussissa valkoisena.
Vierailija kirjoitti:
"Teollinen sokeri" tehdään sokerijuurikkaasta. Ei se sen teollisempaa ole, kuin hedelmärokeri. Hedelmäsokeriakin saa pussissa valkoisena.
Näiden kahden ero:
Teollinen sokeri eli pöytäsokeri tehdään joko sokeriruo'osta tai sokerijuurikkaasta ja se on sakkaroosia. Sakkaroosi muodostuu 50/50 glukoosista ja fruktoosista.
"Hedelmäsokeri" taas on puhdasta fruktoosia.
Ja se fruktoosi rasittaa gramma grammalta maksaa yhtä paljon kuin absoluuttinen alkoholi. Lisäksi fruktoosi lisää huomattavasti kihdin riskiä ja syöpäsolutkin tykkäävät kovasti fruktoosista.
"Terveellisin" sokeri onkin panimosokeri, joka on puhdasta glukoosia. Kuten nimestään voi päätellä, sitä käytetään esim. viininvalmistukseen, kas kun ne pikku hiivabakteeritkin toimivat paremmin jos niitä ei fruktoosilla häiritä.
Vältettäviä makeutusmuotoja tuon fruktoosin vuoksi ovat siis: Hedelmäsokeri, agavesiirappi (90% fruktoosia...), glukoosisiirappi jne.
Ja vanhemmat: Kun pirpana kinuaa karkkihyllyn edessä karkkia, muistakaa tämä. Jos annatte lapsellenne karkkia, jossa on vaikkapa 10 g pöytäsokeria eli sakkaroosia, siitä on siis puolet fruktoosia. Näin ollen se rasittaa pirpanan maksaa yhtä paljon, kuin 5 g absoluuttista alkoholia.
Ne oireet tulevat vasta vanhempana, sekä sokerista johtuvat sairaudet.