Suomessa ollaan taas hämillään - Helsingissä on tarjolla töitä mutta suomalaiset eivät suostu muuttamaan työn perässä
Kertokaa joku, miten se muuttaminen voi olla niin vaikeaa?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs maalaiset pelkää ulkomaalaisia kun niin monella se on perusteluna, miksi ei halua Helsinkiin :D.
Juuri niiden takia sieltä pois muutin. Sain niistä työelämässä ja naapurustossa tarpeekseni.
Paljonko on vuokra rivarissa 4h+k+s 100-110neliöö Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä olisi tarjolla? Pystyykö palkalla elättämään itsensä?
Ja maksamaan kahdesta kämpästä, jos nykyisestä velkaisesta ei halua luopua eikä siihen saa vuokralaista?
Ei taitaisi näillä siivoojan palkoilla onnistua.
Asun Helsingissä ja sain potkut töistä yt-neuvotteluissa vakituisesta työsuhteesta.
Jään joulukuun alussa työttömäksi.
En ole vielä alkanut etsimään uutta työpaikkaa.
Pahoin pelkään että se ei ole niin helppoa jos hakijoita on monta sataa tai tuhansia samaan paikkaan.
Olen jopa miettinyt jos muuttaisin maaseudun rauhaan hetkeksi.
Ei ole mikään pakottava tarve jäädä työttömänä asumaan helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs maalaiset pelkää ulkomaalaisia kun niin monella se on perusteluna, miksi ei halua Helsinkiin :D.
Ahdasmielismaalliset tässä ketjussa enemmistönä, mikä tahansa syy kelpaa ulkkarien haukkumiseen.
Itse suon mieluummin, että verovaroistani juoksee asumistukia ja lapsilisiä uussuomalaisille työssäkäyville kuin työttömyystukia vapaavalintaisesti työttömille metsien junttipullille. Kukin oman selkärankansa mukaan, oma moraalini ei taivu elämäntapatyöttömyyteen.
Yrittäjä, 21m2 Torkkelinmäellä 650 €/kk
Minä suon veroistani mielelläni työttömyyskorvauksia niille, joilla on elämä, perhe ja suku muualla. En pidä tätä minkäänlaisena moraalikysymyksenä, vaan elämänlaatu- ja mielenterveyskysymyksenä. Ihminen ei ole koneen osa, jonka ainoa arvo muodostuu tuottavuudesta tai työnteosta. Työnteko ei ole arvo sellaisenaan, muuten kaikki kaivaisivat ojia pikkulusikoilla koska se on työtä.
Minulla on varsin tuore kokemus asiasta, kun muutin Helsinkiin hiljattain isosta, mutta huomattavasti edullisemmasta kaupungista ja olen sen perusteella sitä mieltä, ettei tänne kannata muutta ilman erityisen pätevää syytä.
Bruttopalkkani on täällä Helsingissä yli sata euroa pienempi, mutta kaikki kustannukset ovat nousseet. Asumiseen menee yli 800e enemmän kuin aiemmin, vaikka asumme kaksiossa. Julkiset kulkevat hyvin, mutta ennen pystyin kävelemään töihin, joten nyt töihin kulkemisesta tulee 60e lisämenoa kuukaudessa. Minusta myös ruoka on täällä kalliimpaa. Auto laitettiin pois, koska paikka maksaisi 120 euroa kuukaudessa. Helsingissä on kyllä vapaita asuntoja, mutta monet niistä ovat jopa tavalliselle työssä käyvälle liian kalliita. Jos haluaisin ostaa mieleisen kaksion nykyiseltä asuinalueelta niin se maksaisi vähintään 380 000, remontoidut ja hyväkuntoiset reilusti yli 400 000e.
Näin jälkeenpäin olen alkanut katumaan tänne muuttoa. Minulla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta kerryttää itselleni omaisuutta ja säästöjä. Aiemmin sain jopa työttömyysetuudesta ja kuntoutusrahasta laitettua sivuun kolminumeroisen summan joka kuukausi, vaikka kyse oli reilusti alle tuhannen euron etuuksista. Että joo, töitä on mutta rahaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Helsingissä kahden tunnin junamatkan päästä. Voisin muuttaa Helsinkiin, jos sieltä saisi 32-neliöisen vuokra-asunnon 450 eurolla kuussa, kuten mulla nyt omalla paikkakunnalla on.
Tietysti kauaa en jaksa päivittäistä kulkemista, se on sitten irtisanouduttava kun voimat loppuu.
asun 30 neliöisessä kirkkonummen ja espoon rajalla. vuokra 840€. hesan keskustassa helposti 1000€. palkan täytyy olla nettona vähintään 3000 että voisi harkita asumista tonnin vuokralla.
No mun palkka on 3 200, mutta kun olen tottunut, että se riittää muuhunkin kuin asumiseen ja ruokaan, niin ei tule kauppoja tonninkaan vuokralla :-)
t. päivittäin Helsingissä töissä kulkeva
Vihervasemmisto ajaa ihmiset pois maalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Helsingissä kahden tunnin junamatkan päästä. Voisin muuttaa Helsinkiin, jos sieltä saisi 32-neliöisen vuokra-asunnon 450 eurolla kuussa, kuten mulla nyt omalla paikkakunnalla on.
Tietysti kauaa en jaksa päivittäistä kulkemista, se on sitten irtisanouduttava kun voimat loppuu.
Paljonko sulla menee matkoihin kuukaudessa?
HSL-kulut mukaan lukien noin 700 euroa max. Saan ne verovähennyksiin, joten niitä ei tarvitse asuntojen hintavertailussa huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko työmatkasi maksaa? Matka- ja asumiskustannukset yhteensä? Saisiko sillä jo vuokra-asunnon lähempää?
Vierailija kirjoitti:
Töitä on , mutta onko palkkaa?
On ja se on toisin kun huhutaan täysin sama mikä maakunnissa. Itseasiassa jostain päin Suomea saa vielä enemmänkin palkkaa kuin kehä 3 sisältä ja asuntokin maksaa tyyliin 50.000€ ja on pk-seudun vuokrilla maksettu viidessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko työmatkasi maksaa? Matka- ja asumiskustannukset yhteensä? Saisiko sillä jo vuokra-asunnon lähempää?
Katso edellinen. Saan vähentää työmatkakulut verotuksessa täysimääräisesti. Jos muuttaisin stadiin, veroprosentti nousisi ja vuokramenot kasvaisivat. Ei hyvä diili lainkaan. Varsinkin kun saan tehdä töitä junassa, eli se on työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakoot vaikka 250€/kk niin silti halvempi ja nämä 700€ kämpät löytyy muutenkin jostain levottomasta Itä-Helsingistä/Länsi-Espoosta, joten työmatka on silti sen 45-60min suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on , mutta onko palkkaa?
On ja se on toisin kun huhutaan täysin sama mikä maakunnissa. Itseasiassa jostain päin Suomea saa vielä enemmänkin palkkaa kuin kehä 3 sisältä ja asuntokin maksaa tyyliin 50.000€ ja on pk-seudun vuokrilla maksettu viidessä vuodessa.
Lääkäreillehän maksetaan enemmän jossain peräkorvessa, jos vaan suostuvat muuttamaan. Ja hieno omakotitalo jollain 50 donalla just samasta kunnasta ja loppupalkka säästöön tai sijoituksiin, niin ei tarvi kymmenen vuoden päästä enää tehdä töitä edes siellä peräreiässä, kun voi elellä pääomatuloilla.
Vrt. sitkutat Helsingissä alipalkattuna tk-lääkärinä ja koko palkka menee siihen pajatsoon, kun siellä asut.
Vierailija kirjoitti:
Töitä olis, mutta ei varaa tehdä niitä, koska asunnot niin kalliita. Lisäksi alkaa olla turhan levotonta monikulttuurimeininkiä.
Ja saako autoa mihinkään? Minne maakunnista tulevat sukulaiset jättävät autonsa parkkiin, kun tulevat kyläilemään?
Ei kyllä houkuta yhtään muuttaa.
Tämäkin on hyvä pointti. Olen junalla matkustanut sukulaisen luokse Helsinkiin välillä ja todennut, että eipä siellä autoa olisi mihinkään saanutkaan muutenkaan. Huvittavaa, että jopa tienvierustatki ovat luvallisia/asukkaiden maksamia paikkoja ja joka paikka on täynnä autoja, kun niitä parkkipaikkoja ei ole.
Itse kannatan vihreitä, mutta tuollainen täysi parkkipaikattomuus on kyllä todella outoa ja typerääkin, koska tottakai monella ihmisellä on vähän pakko se oma auto olla.
Sukulaiseni, jotka Helsingissä asuu, ovat autottomia ja se sopii juuri heille hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakoot vaikka 250€/kk niin silti halvempi ja nämä 700€ kämpät löytyy muutenkin jostain levottomasta Itä-Helsingistä/Länsi-Espoosta, joten työmatka on silti sen 45-60min suuntaan.
Jep, just näin (olen se päivittäin muualta kulkeva). Haluan nukkua yöni, kun teen päivät töitä, joten pitää vähän katsoa missä asuu. En lähtisi kokeilemaan Tapulikaupungissa ihan ekaksi, kun tosiaan nykyisellään on ihanin puistonäkymin kämppä tunnelmallisesta 50-luvun talosta 450 €/kk. Tässä pientalossa asuu vain muutama asukas, ei ole älämölöä eikä sosiaalisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varsin tuore kokemus asiasta, kun muutin Helsinkiin hiljattain isosta, mutta huomattavasti edullisemmasta kaupungista ja olen sen perusteella sitä mieltä, ettei tänne kannata muutta ilman erityisen pätevää syytä.
Bruttopalkkani on täällä Helsingissä yli sata euroa pienempi, mutta kaikki kustannukset ovat nousseet. Asumiseen menee yli 800e enemmän kuin aiemmin, vaikka asumme kaksiossa. Julkiset kulkevat hyvin, mutta ennen pystyin kävelemään töihin, joten nyt töihin kulkemisesta tulee 60e lisämenoa kuukaudessa. Minusta myös ruoka on täällä kalliimpaa. Auto laitettiin pois, koska paikka maksaisi 120 euroa kuukaudessa. Helsingissä on kyllä vapaita asuntoja, mutta monet niistä ovat jopa tavalliselle työssä käyvälle liian kalliita. Jos haluaisin ostaa mieleisen kaksion nykyiseltä asuinalueelta niin se maksaisi vähintään 380 000, remontoidut ja hyväkuntoiset reilusti yli 400 000e.
Näin jälkeenpäin olen alkanut katumaan tänne muuttoa. Minulla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta kerryttää itselleni omaisuutta ja säästöjä. Aiemmin sain jopa työttömyysetuudesta ja kuntoutusrahasta laitettua sivuun kolminumeroisen summan joka kuukausi, vaikka kyse oli reilusti alle tuhannen euron etuuksista. Että joo, töitä on mutta rahaa ei.
Ja sulla on ilmeisesti joku toinenkin maksamassa osansa siitä vuokrasta yms.? Tilanne voisi olla pahempikin, jos olisit muuttanut sinne yksin.
Vierailija kirjoitti:
Liian kallista asua ja liikaa m a m u j a
Meille ei ole liian kallista. Sen toisen syyn takia harkitaan vakavasti muuttoa maalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Itse harkinnut muuttavani takaisin Jyväskylään, koska tiedän, että palkka siellä on sama ja näin Huhtasuolla (joo ei mikään hieno alue, mutta parempi kuin Kontula, Malmi tai Malminkartano) rempatun 50m2 kaksion täysin rempatusta talosta (putket,vesikatto, rappukäytävä, julkisivut) ja hintalappu 39.000€. Tämä kämppä tosin meni jo, mutta tuosta kun vähentää nykyisen asp-tilin missä on jo 12.000€ kasassa jää 27.000€ ja 500€/kk lyhennystä tekee tasan 4,5v. Tuohon kun laittaa vielä 150€/kk lisää, niin aletaan olemaan Helsingin asuntojen hinnoissa ja laina on hoidettu 3,5v. Vaikka on asp-tili kyseessä, niin teoriassa esim. 8% korkokaan ei kaada taloutta mihinkään. Tuon 3,5-4,5v jälkeen ostan vaikka pari vuotta vanhan käytetyn Teslan pihaan ja sekään ole ongelma. Nyt ole edes 2000€ autoa vara hankkia, kun vuokra syö leijonanosan palkasta.
Meillä on kiva 60 neliön puutalokaksio kävelymatkan päässä Turun keskustasta. Vuokra 700e eli 350e/hlö. Kissat sallittu. Tämmöisen jos löytäisin Helsingistä niin muuttaisin heti! Vielä ei ole osunut silmään...