Suomessa ollaan taas hämillään - Helsingissä on tarjolla töitä mutta suomalaiset eivät suostu muuttamaan työn perässä
Kertokaa joku, miten se muuttaminen voi olla niin vaikeaa?
Kommentit (99)
No, provohan tämä on, mutta jos perheen kaikki tukiverkostot ovat muualla ja puolison työ (+ lasten koulut/ystävät), niin ei se ihan iisi ratkaisu ole muuttaa toisen vanhemman työn perässä.
Nollatuntisoppareita kaupan kassalla ja yli 1000€ vuokrat?
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Helsingissä kahden tunnin junamatkan päästä. Voisin muuttaa Helsinkiin, jos sieltä saisi 32-neliöisen vuokra-asunnon 450 eurolla kuussa, kuten mulla nyt omalla paikkakunnalla on.
Tietysti kauaa en jaksa päivittäistä kulkemista, se on sitten irtisanouduttava kun voimat loppuu.
Paljonko sulla menee matkoihin kuukaudessa?
Esim. perheellisten ei varmaan kannata muuttaa jonkun pienipalkkaisen työn perässä, jos toisella paikkakunnalla puolisolla on ok-tuloinen työ ja elämä muutenkin halvempaa (varsinkin asumiskustannukset!).
Itse muutin Uudellemaalle (= kehyskuntaan) työn perässä ja töitä on riittänyt muuallakin, ei ole Hesaan tarvinnut mennä töihin kertaakaan kolmeen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Helsingissä kahden tunnin junamatkan päästä. Voisin muuttaa Helsinkiin, jos sieltä saisi 32-neliöisen vuokra-asunnon 450 eurolla kuussa, kuten mulla nyt omalla paikkakunnalla on.
Tietysti kauaa en jaksa päivittäistä kulkemista, se on sitten irtisanouduttava kun voimat loppuu.
asun 30 neliöisessä kirkkonummen ja espoon rajalla. vuokra 840€. hesan keskustassa helposti 1000€. palkan täytyy olla nettona vähintään 3000 että voisi harkita asumista tonnin vuokralla.
Suuri osa auki olevista paikoista on palkkaukseltaan n. 2000-2500€ brutto. Asuntokysymys on siis olennainen juttu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asun 30 neliöisessä kirkkonummen ja espoon rajalla. vuokra 840€. hesan keskustassa helposti 1000€. palkan täytyy olla nettona vähintään 3000 että voisi harkita asumista tonnin vuokralla.
No mähän asuin autossa tosin siihen oli sekin syy etten halunnut käyttää leijona osaa palkasta asumiseen. Sain töitä muualta ja pääsin muuttamaan lämpimään asuntoon.
Ihan ot, Helsingissä pystyy työllistämään itsensä, mutta tulet loppupeleissä rikkomaan itsesi joko henkisesti tai fyysisesti.Millaisia töitä teit? Minulla on työpaikka Helsingissä ja asiantuntijantehtävät ovat ihan samanlaisia nyt kuin muillakin paikkakunnilla työskennellessäni.
Niitä mitä satuin saamaan ilman koulutusta. Kuten sanoin pääsin muuttamaan toisaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asut Espoon kaukaisimmalla laidalla, mutta vertaat Helsingin keskustaan? Väärä logiikka. Espoon kauimmassa kolkassa olevan asunnon hintaa pitää verrata vastaavanlaisella sijainnilla olevaan asuntoon Helsingissä. Esim. Puistola tai Vuosaari. Näistä löytyy vuokra-asuntoja halvemmalla kuin mitä itse asut.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on pers*rei kä jonne ei viitsi muuttaa vaikka maksettaisiin. Töitä tänne muualle Suomeen missä on vielä siedettävä elää.
Hyvällä tuurilla sinulle maksettaisiinkin. Tai siis sinulle annetaan rahaa jonka saat antaa vuokranantajalle. Tai sitten jos sattuisit muuttamaan esim SATO:n asuntoon voitaisiin maksaa heille että muutit Helsinkiin.
Onko siellä töitä maatalousalan ammattilaiselle? Kaikki käy peltohommista minkä tahansa maatilaeläimen hoitoon? Ja palkka pyöreästi 2000€ per kk näppiin.
Niin. 0-soppareita 0-tunneilla vuokratyöfirmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asut Espoon kaukaisimmalla laidalla, mutta vertaat Helsingin keskustaan? Väärä logiikka. Espoon kauimmassa kolkassa olevan asunnon hintaa pitää verrata vastaavanlaisella sijainnilla olevaan asuntoon Helsingissä. Esim. Puistola tai Vuosaari. Näistä löytyy vuokra-asuntoja halvemmalla kuin mitä itse asut.
Hekalla löytyy halpoja niihin on kuitenkin jonoa
Vähän paha muuttaa Helsiinkiin. Juuri olen valmistumassa maisteriksi ja etsimässä työtä. Vaihtoehtoina ovat kaikki muut kaupungit paitsi Helsingit. Kaikki työt, joita olen omalla alalla (entry-level) katsonut, ovat joko harjoittelupätkiä tai palkka luokkaa 2000-2500. Muissa kaupungeissa samankaltaiset työt paljon paremmin palkattuja. Ottaen huomioon, että haluan myös viihtyä kotonani, en missään nimessä halua asua yksiössä Helsingin keskustassa vaan viihdyn mainiosti omistamassani rivitaloneliössäni.
Yritykset tekevät virheen sijoittelussaan, kun hakeutuvat PK-seudulle. Toki yritysekosysteemistä on etua, mutta työvoiman saatavuus voi lopulta koitua yritykselle todella pahaksi ongelmaksi
Kuolisin jos joutuisin lähtemään kodistani ja muuttamaan Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin jos joutuisin lähtemään kodistani ja muuttamaan Helsinkiin.
Toden näköisesti tai ainakin rikoksen uhriksi.
PK-seudun palkkojen "pk-seutu lisät" eivät ole missään suhteessa todellisten asumiskustannusten kalleuteen vs. muu maa.
Pienessä itsemurhayksiökuutiossa on kymmenen ihmistä näytössä. Asunnon saaminen on vaikeaa eikä sitä viitsi täältä maakunnasta käsin siellä ravata jatkuvasti. Asuinympäristö on epäviihtyisää helsingissä muutamaa kaupunginosaa lukuunottamatta.
Asuminen on myös kallista. Yksiöön pitää tyytyä ja maksaa itsensä siitä kipeäksi. Täällä maakuntakeskuksessa itse asun mukavasti parvekkeelisessa kaksiossa jossa sauna. Mulla on myös töitä täällä, mutta ymmärrän täysin miksi ihmiset ei halua muuttaa Helsinkiin.
Muutin sieltä työn ja halvempien elinkustannusten perässä pois. En ikinä aio muuttaa takaisin vaikka nyt työttömänä olenkin. Ahdistava paikka.
Millaisia töitä teit? Minulla on työpaikka Helsingissä ja asiantuntijantehtävät ovat ihan samanlaisia nyt kuin muillakin paikkakunnilla työskennellessäni.