Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No mistä ne säästöt sitten olisi PITÄNYT LEIKATA?!

Vierailija
27.03.2014 |

Jos kerran pitää miljardien säästöt saada aikaan ja talous täysin kuralla, niin mitä olisi pitänyt tehdä, jotta kansalla olisi hyvä mieli?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkakuluista minäkin leikkaisin. Vaikka kokonaan pois tai korkeammalle vaan se omavastuu. Kyllä jos 20km edestakaisesta työmatkasta saa valtiolta tukea (kuten allekirjoittanut), niin onhan se vähän hölmöläisen hommaa. Maalla kun asun, niin se on halpaa.

Vierailija
42/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin 40 km yhteensä ees taas. Enkä käy edes töissä joka päivä, vaan osa-aikaisena.

41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti hyväksyttävä säästömuoto näyttää siis olevan se, että joltain toiselta otetaan ja minulta ei ainakaan leikata.

Muutama lisäkysymys ehdotetuista kohteista

- Jos pakkoruotsi poistetaan, niin mistä tulee säästöt? Eiköhän niillä oppitunneilla jotain muuta käyttöä löydy ja sinnekin tarvitaan opettajat...

- Hallinnosta säästävät? Potkittekko pois kuntien palkanlaskijat, päiväkodin johtajat ja luottamuselinten sihteerit? Vai kaupunkien lakimiehet, potilasarkistojen työntekijät vai ehkä tietojärjestelmien ylläpitäjät?

- Vaihdetaanko nykyiset kansanedustajat sataan sellaiseen ihmiseen, jotka suostuvat parin tonnin palkalla ottamaan vastuun maan pyörittämisestä JA sen päälle kaiken loan, mitä täälläkin lentää?

- Jos vertaat maahanmuuttajan saamaan kotoutumisrahaa äitiyspäivärahaan, niin silloin vertaat koko ansiota yhteen avustukseen. Kenenkään lapsen huoltajien kokonaistulot eivät ole äitiyspäiväraha, vaan kaikki lapsiperheet saavat enemmän kuin yksinäinen maahanmuuttaja.

- Jos nostat rikkaiden veroja, niin kuinka monta työtöntä pitäisi yhden hyvätuloisen elättää, eli paljonko euroja pitää hyvätuloisen maksaa veroja?

Vierailija
44/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajien palkankorotuksista? Suojatyöpaikkojen (virkamiesten) lakkauttamisesta, tai huomattavasta palkanalennuksesta? IS:n sivuilla oli ihan hyvä vaihtoehtoinen lista, siinä olis moni valtion suojatyöpaikka kokenu karvaan kohtalon, joten eihän niihin nyt puututa...

Kansanedustajien palkat nousi maaliskuussa: http://yle.fi/uutiset/kansanedustajien_palkkiot_nousevat/6981954

Vierailija
45/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:12"]

Minun lista

- nostamalla pääomaverotusta

- verojen nosto palkoissa ja eläkkeissä jotka ovat yli 5000 €/kk

- lapsilisien lakkauttaminen suurituloisilta, joku tuloraja pitäisi olla jonka jälkeen ei lapsilisiä saa

[/quote]

Nämä kiristykset osuisivat kaikki rikkaimpaan kymmennykseen. Jos nämä toteutettaisiin, sinne Ruotsiin menisi Björn Wahlroosin perässä iso joukko muitakin kovan luokan veronmaksajia. 

[/quote]

Hah! Tarkoitat varmaan veronKIERTÄJIÄ :D? Ne kuppaa Suomesta niin paljon tukirahoja, että niiden maksamat verot menettää merkityksensä. Pahimpia sossupummeja, kuin Tatut ja muut.

Vierailija
46/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:20"]

Eri hallintojen budjetteja olisi voinut leikata. Kansainvälisestä kehitysyhteistyöstä olisi voinut leikata reippaalla otteella vähintäänkin pari sataa miljoonaa. Tupakkaveroa korottamalla. Nostamalla väkivaltarikollisten sakkomääriä.

[/quote]

Mitä se sakotus hyödyttää kun ne ei nytkään mitään maksa?

Vierailija
47/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloittaisin näistä, mukana myös etuja, joista itse nyt nautin eli vaikuttaisi myös minuun

- AY-jäsenmaksun verovähennys kokonaan pois

- asuntolainan korkovähennys pois (tähän suuntaan ollaankin jo menossa)

- subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen niiltä perheiltä, joissa toinen vanhemmista saa äitiys/vanhempainrahaa tai kotihoidontukea. Eli vain yksi tukimuoto per perhe ja sen saa itse valita (joko kotihoito tai PK). Rajaus ei koskisi työttömiä tai opiskelijoita

- kehitysapurahojen puolittaminen, tuen tehokkuudesta ei ole riittävää näyttöä

- yritystukien karsiminen, sama kuin edellä

- valtion yt-neuvottelut ja saneeraus, tavoitteena ministeriöiden ja keskusvirastojen budjettien pienentäminen 10 % seuraavien 5 vuoden aikana. Samalla tehtävien priorisointi ja vähentäminen. Ihan kaikkea ei tarvitse säädellä, valvoa ja tilastoida. 

- kuntien 5 vuoden irtisanomissuoja pois

Vierailija
48/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:23"]

Pääomaveron maltillinen korotus oli ok. Indeksikorotuksien jäädytys ok sekä solidaarisuusveron alarajan alentaminen ok. Tupakkaverotuksen nosto ok. Sen sijaan, kehitysavun olisi voinut puolittaa, eli leikata siitä 500 miljoonaa sen 50-100 miljoonan sijasta. Pakollinen ruotsin kielen opetus olisi voitu lopettaa, säästö n. 100-200 miljoonaa. Myös maataloustuista olisi varmasti voitu nipistää 50-100 miljoonaa, koska Suomen tuki maataloudelle on miltein 2 mrd euroa. Näiden avulla esimerkiksi lapsilisien leikkaus ei olisi ollut tarpeellinen (eikä moni muukaan asia), vaikka senkin kyllä hyväksyn.

Autoiluun liittyvien kustannuksien ja verojen lisäystä en hyväksy missään nimessä, autoilu on jo muutenkin törkeän kallista Suomessa ja auto on oikeastaan pakollinen monessa osassa maata ihan vain työssäkäynnin perusteella sekä polttoaineverotuksen kiristäminen nostaa välillisesti monen muunkin, kuten esimerkiksi ruoan hintaa.

[/quote]

Maataloustukien leikkaus nostaa ruoan hintaa rajusti ja jopa voi poistaa suomalaisen ruoan kaupoista kokonaan

Vierailija
49/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää miljonäärit, joille jaetaan niitä optioita (=miljoonia euroja), ja jotka on käytännössä revitty työläisten selkänahasta ja palkaks potkittu pihalle, niin  niihin optioihin kova verotus!!!!

Vierailija
50/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:29"]

Olen jonkin verran taloustieteitä lukenut ja vaikka en mikään expertti olekaan voisin väittää, että ostovoiman pienetäminen taantumavaiheessa ruokkii lamaa vain lisää. 

Kaikki nämä leikkaukset ja säästöt ovat oikeastaan aika merkityksettömiä sillä ne eivät riitä mihinkään, jos työttömien määrää ei saada laskuun ja aina pitää löytää lisäsäästöjä. Jos työllisyysaste nousee niin leikkauksille ei olisi edes tarvetta.

Minä siis investoisin ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin ja työpaikkojen lisäämiseen sekä yrittäisin vähentää turhaa byrokratiaa. Voisin esim. harkita antavani yrityksille verohelpotuksia niin että ne ovat osittain sidottuja palkkaamiseen tms.

[/quote]

Mahdotonta. Valtiolla Ei ole rahaa tuollaiseen

Vierailija
51/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että syydetään Kreikkaan miljoonia ja miljoonia (paljonko sinne syydettiinkään), ei mitään sellaista enää.

Ja Robin Hood mentaliteetti kehiin, otetaan rikkailta ja annetaan köyhille. Ei niin, että annetaan rikkaille ja otetaan köyhiltä, kuten juuri nyt tehdään.

Vierailija
52/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:06"]Tässä on ideaa. Tosiaankin win-win tilanne. Auto on yleellysyys tavara jota aidosti vain todella pieni osa tarvitsee. Luonto on lähellä sydantäni.

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:02"]

Ehdottomasti autoveroa nostamalla. Me tavalliset ihmiset kuljemme bussilla tai kävellen. Yksityisautoilun verotus tuplaamalla voisimme nostaa lapsilisän 2-3 kertaiseksi. Kaikki voittaa, luonto kiittää. Suomessa saataisiin syntyvyyskin nousuun tällätavalla ja lapset kirmailisivat puhtaassa luonnossa. Ja nille jotka asuvat kaukana taajamista, kimppakyydillä kulkeminen säästää kulunne 1/5 osaan, joten näin tekin voitatte. Työn takia matkustavat voivat muuttaa lähemmäksi työpaikkaa.

-Tasapuolinen äityli

[/quote]lapsilisiä olis voitu leika puoleen ja kukaan ei Oikeesti olisi siitä kärsinyt kommarien propakandaa leikkaukset pitäisi aina kohdistaa hyvätuloisiin mitä ne kommarit älyää ei mitään

[/quote]

Vierailija
53/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:06"]Tässä on ideaa. Tosiaankin win-win tilanne. Auto on yleellysyys tavara jota aidosti vain todella pieni osa tarvitsee. Luonto on lähellä sydantäni.

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:02"]

Ehdottomasti autoveroa nostamalla. Me tavalliset ihmiset kuljemme bussilla tai kävellen. Yksityisautoilun verotus tuplaamalla voisimme nostaa lapsilisän 2-3 kertaiseksi. Kaikki voittaa, luonto kiittää. Suomessa saataisiin syntyvyyskin nousuun tällätavalla ja lapset kirmailisivat puhtaassa luonnossa. Ja nille jotka asuvat kaukana taajamista, kimppakyydillä kulkeminen säästää kulunne 1/5 osaan, joten näin tekin voitatte. Työn takia matkustavat voivat muuttaa lähemmäksi työpaikkaa.

-Tasapuolinen äityli

[/quote]lapsilisiä olis voitu leika puoleen ja kukaan ei Oikeesti olisi siitä kärsinyt kommarien propakandaa leikkaukset pitäisi aina kohdistaa hyvätuloisiin mitä ne kommarit älyää ei mitään

[/quote]

Vierailija
54/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:14"]

Tässä minun ehdotukseni: kehitysapujen vähentäminen, työttömyyskorvaus pois jokaiselta työstä kieltäytyneeltä. Siitä tulisi enemmänkin säästöä.

[/quote]

Tätä en ymmärrä koskaan. Jos me jätetään ihmisiä kokonaan ilman minkäänlaista rahaa, he alkavat hankkia sitä rikoksia tekemällä. Se ei säästä varoja yhteiskunnalta, päin vastoin. Siksi jonkin ryhmän oman onnensa nojaan jättäminen ei ole säästökeino.

Vierailija
55/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen tukeminen, ylen ruotsinkielisten oma kanava,

kehitysapurahat

puoluetuet

olisivat mun leikkauslistalla

Vierailija
56/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:54"]

Itse aloittaisin näistä, mukana myös etuja, joista itse nyt nautin eli vaikuttaisi myös minuun

- subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen niiltä perheiltä, joissa toinen vanhemmista saa äitiys/vanhempainrahaa tai kotihoidontukea. Eli vain yksi tukimuoto per perhe ja sen saa itse valita (joko kotihoito tai PK). Rajaus ei koskisi työttömiä tai opiskelijoita

- valtion yt-neuvottelut ja saneeraus, tavoitteena ministeriöiden ja keskusvirastojen budjettien pienentäminen 10 % seuraavien 5 vuoden aikana. Samalla tehtävien priorisointi ja vähentäminen. Ihan kaikkea ei tarvitse säädellä, valvoa ja tilastoida. 

[/quote]

Unohdit myös asumistuen poiston

Unohdit kaupungin vuokra-asuntojen poiston

Unohdit Työttömyystuen poiston

Unohdit julkisen liikenteen alennukset. Kaikkien pitäisi maksaa markkinahinta liikkumisestaan

Vierailija
57/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:14"]

Tässä minun ehdotukseni: kehitysapujen vähentäminen, työttömyyskorvaus pois jokaiselta työstä kieltäytyneeltä. Siitä tulisi enemmänkin säästöä.

[/quote]

Tätä en ymmärrä koskaan. Jos me jätetään ihmisiä kokonaan ilman minkäänlaista rahaa, he alkavat hankkia sitä rikoksia tekemällä. Se ei säästä varoja yhteiskunnalta, päin vastoin. Siksi jonkin ryhmän oman onnensa nojaan jättäminen ei ole säästökeino.

[/quote]

Ei ne mitään rikoksia tee. Ne on liian tyhmiä ja laiskoja siihen. Jos tekeekin niin sitä varten on vankilat. 

Vierailija
58/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:54"]

[/quote]

Unohdit julkisen liikenteen alennukset. Kaikkien pitäisi maksaa markkinahinta liikkumisestaan

kyllä mutta kommarien mielestä kaikki pitäisi olla ilmaista kun Se on revitty työläisten selkänahasta hah hah menis nämä työläiset ensin ainakin oikeaan aikaan sinne työ paikalle nettiä selaamaan kyllä Se niin on että ilman rikkaita ei olis mitään köyhät turvat tukkoon

[/quote]

Vierailija
59/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on naurettavaa kun näistä leikkauksista päättävät samalla sitten nostavat jo erittäin hyvää palkkaansa joka myös menee valtion kassasta. Minä ymmärrän että lapsilisiä leikataan, hyvä kun ei kuitenkaan yksinhuoltajilta, ymmärrän että kaikilta otetaan nyt jotain pois. Vähempivaraisilta tukia ja rikkaammilta verojen muodossa. Mutta kyllä noiden ministerien pitäisi näyttää että hekin ovat tässä mukana ja vähän laskea omia palkkoja ja etujaan, jäisi heille silti suuret palkat. Tai ei ainakaan nostaa niitä. Joo heillä on vastuullinen duuni ja siitä maksetaan, mutta ihan naurettavaa kun muilta viedään pois niin samalla heille annetaan lisää. No, ainakin maksavat veronsa.

Vierailija
60/94 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:54"]

[/quote]

[/quote]

ensimmäisestä listauksesta olen samaa mieltä, toisesta en. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän