Mieheni siskon miehen etälapset sukujuhliin?
Mitenhän näiden uusperheiden kanssa menetellään... Järjestämme pienet häät vain lähipiirille. Mieheni siskon miehellä on pari etälasta edellisestä liitosta. Näemme heitä harvakseltaan, ovat isänsä luona joka toinen viikonloppu. En laske heitä lähipiiriimme kuuluvaksi. Mutta onko tyhmää kutsua vain sisko + mies + heidän yhteiset lapset, jotka ovat meille läheisiä?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:35"]
En ehkä osaa sitten nähdä etälapsia osana perhettä, kun näen heidät tosiaan noin pari kertaa vuodessa. Ovat jo 15 ja 17v, eivät siis pieniä enää.
Henkilökohtaisesti mulal ei olisi intressejä kutsua heitä häihimme, kun kutsuttuna on tosiaankin vain 20 läheisintä ihmistä, moni muu meille tärkeämpi ihminen karsittiin listalta pois.
Ap
[/quote]
Sulla ei ole intressiä, mutta häät ovat kai myös miehesi?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:35"]En ehkä osaa sitten nähdä etälapsia osana perhettä, kun näen heidät tosiaan noin pari kertaa vuodessa. Ovat jo 15 ja 17v, eivät siis pieniä enää.
Henkilökohtaisesti mulal ei olisi intressejä kutsua heitä häihimme, kun kutsuttuna on tosiaankin vain 20 läheisintä ihmistä, moni muu meille tärkeämpi ihminen karsittiin listalta pois.
Ap
[/quote]
No sitä suuremmalla syyllä jättäisin kutsumatta, kun ikääkin noin paljon ja noin pienet häät
-2
Laittakaa kutsuun xx ja yy perheineen. Saavat itse päättään. Vähän luulen, ettei ne miehen lapset tule mukaan. Sen verran etäisiä tunnen, että harvoin niitä omia lapsia siipan sukulaisten juhliin raahataan mukana. Eli älä määrittele, ketä on kutsuttu sen tarkemmin. Anna heidän itse päättää.
En mäkään ap:na osaisi ajatella, että ne lapset tulee, mutta jos haluavat väkisin tuoda, niin siitä sitten tuovat. Ei ne kaksi lautasta maailmaa kaada. Ja vaikka tsiljoona av-mammaa huutaisi, niin en mäkään jonkun sukulaisen puolison entisen liiton muualla asuvia lapsia kauheasti jaksa laskea mihinkään. Sellaista se elämä on.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:27"]
Tottakai etälapset kuuluu siskosi perheeseen. Kutsut heidät. Päättävät itse tulevatko.
[/quote]
mun mielestä etälapsis on hieman eri juttu sinänsä...ei voi tietää onko ne lähivanhemmalla vai etävanhemman luona sillon ja jos lapsia ei tunne ollenkaan niin miks lasten pitäs tulla istumaan tylsiin häihin.
Mä kutsusin jos oisin nähny ne muksut useesti ja tuntisin jotenki
Kuinkahan pitkä ketju tästä tulee, kun viime hääketju yltyi aika pitkäksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:35"]
En ehkä osaa sitten nähdä etälapsia osana perhettä, kun näen heidät tosiaan noin pari kertaa vuodessa. Ovat jo 15 ja 17v, eivät siis pieniä enää.
Ap
[/quote]
En yhtään ihmettele, että ihmiset pitää lapsettomia häitä, jos haalitaan kaikki etälapsetkin matkaan ja entisten miesten nykyisten vaimojen etälapset syömään ilmaiseksi.
Nykyään on ihmisillä niin rahat tiukilla, ettei kaipaa enää mitään ylimääräisiä ahmatteja syömään häihin.
Me pidimme pienen kahvitilaisuuden suolaisten palojen kera muutamalle, läheiselle aikuistutulle ja sukulaiselle. Helppoa ja kivaa.
Ei minun miehellänikään ole noihin teineihin mitään sen lähempää setä-suhdetta. Käytännössä emme tunne heitä lainkaan, pari kertaa vuodessa tulee nähtyä kun ovat isällään. Täytyy laittaa se kutsu niinkuin joku ehdotti eli Matti ja Maija Meikäläinen perheineen, saavat itse päättää ketä tulee.
Ap
Ymmärrän sinua ap. Kinkkinen tilanne mutta en varmasti itsekään haluaisi kutsua...
Mielipiteeni on, että jos miehen sisko kutsutaan perheineen, nämä teinit kyllä kuuluvat siihen perheeseen, mutta: onko tässä oikeasti joku käytännön ongelma? Kirjoitatteko te oikeasti muidenkin ihmisten kutsuihin yksitellen kaikkien nimet? Vai onko siellä se "perheineen" kaikille? Jos on, niin mitä ihmettä tätä pähkäilet. Päättävät teinien tulosta perheensä sisällä. Tuskin sentään menisit niin pitkälle että kirjoittaisit "perheineen, paitsi ei Matti ja Maija". Vai??
Laita vaan juuri noin, kutsu koko perheelle. Veikkan kyllä että teinit eivät tule, muta voivat yllättää!
Mun mielestä tämän kaltaiset pohdinnat ovat surullisia. Ja olen ylpeä suvustani, jossa sisarpuolia on pidetty tasavertaisina ja kaikki ovat aina olleet tervetulleita.
Ei sinun tarvitse päättää, että kutsutko heidät vai et. Lähetät kutsun koko perheelle ja lasten isä päättää, että onko hänen lapsiaan "tarpeellista" tuoda sinne.
Mun suku järjestelee sukujuhlia, ja aina on mun lapsipuolet kutsuttu, vaikka he ovat nyt aikuisia ja emme ole asuneet oikeasti yhdessä, tosi nähdään tiiviisti. Pari kertaa ovat käyneet, yleensä kiireisiä, mutta ovat nähdäkseni olleet tyytyväisiä kutsusta. Järjestämme isoja pippaloita, ei mitään vakavaa ohjelmaa, mutta ohjelmaa on kyllä.
No, meillä ainakin mies puhuu perheestä, kun tarkottaa mua ja yhteisiä lapsia. Tai käyttää ilmaisua "omalla porukalla". Etälapsi kuuluu väjästi tähän yhteisöön, mutta enimmäkseen "pois silmistä, pois mielestä". Käy tässä ehkä kerran kuussa, asuu satojen kilometrien päässä ja mies ei ole koskaan edes elänyt lapsen kanssa samassa taloudessa. Mä en jaksa uskoa, että mies edes muistaa lasta päivittäin, vaikka sinällään velvollisuuksia lasta kohtaan onkin. Useimmat noteeraukset lähtee ainoastaan siitä, että tietää niiden merkitsevän lapselle jotain ja kunnian ihmisenä haluaa siinä suhteessa täyttää velvollisuutensa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:52"]Mun suku järjestelee sukujuhlia, ja aina on mun lapsipuolet kutsuttu, vaikka he ovat nyt aikuisia ja emme ole asuneet oikeasti yhdessä, tosi nähdään tiiviisti. Pari kertaa ovat käyneet, yleensä kiireisiä, mutta ovat nähdäkseni olleet tyytyväisiä kutsusta. Järjestämme isoja pippaloita, ei mitään vakavaa ohjelmaa, mutta ohjelmaa on kyllä.
[/quote]
Sukujuhlat ja "isot pippalot" on aivan eri asia kuin pienet ja intiimit häät. Eiköhän ap:kin kutsuisi etälapset, jos kyseessä olisi 100 hengen häät
Minun mielestäni kannattaa miettiä loukkaantuuko joku jos jätät kutsumatta. Jos vastaus on ei, niin silloin voi varmaan jättää kutsumatta. Jos vastaus on kyllä, kannattaa miettiä pariin kertaa vielä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:27"]
Kyllä ne etälapsetkin on sinun kälysi perhettä, halusit tai et. Heidän kutsumatta jättäminen olisi aika noloa.
[/quote]
No ei olisi noloa. Miksi pitäisi kutsua käytännössä aivan vieraita ihmisiä häihin. Kutsut vain lähimmät ja sillä selvä. Minä en kutsuisi mihinkään omiin perhejuhliin tuollaisia etälapsia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:53"]
No, meillä ainakin mies puhuu perheestä, kun tarkottaa mua ja yhteisiä lapsia. Tai käyttää ilmaisua "omalla porukalla". Etälapsi kuuluu väjästi tähän yhteisöön, mutta enimmäkseen "pois silmistä, pois mielestä". Käy tässä ehkä kerran kuussa, asuu satojen kilometrien päässä ja mies ei ole koskaan edes elänyt lapsen kanssa samassa taloudessa. Mä en jaksa uskoa, että mies edes muistaa lasta päivittäin, vaikka sinällään velvollisuuksia lasta kohtaan onkin. Useimmat noteeraukset lähtee ainoastaan siitä, että tietää niiden merkitsevän lapselle jotain ja kunnian ihmisenä haluaa siinä suhteessa täyttää velvollisuutensa.
[/quote]
En olisi ikinä itse tehnyt lapsia tuollaisen "isän" kanssa...
Mä rupesin miettimään tätä kun suunnittelen ja laskeskelen tarjoiluja. Pitopalveluun täytyy antaa lukumäärä vieraista, ja varmaan nyt sitten lasken nuo teinitkin ruokailijoiksi. Kutsuja en ole vielä laittanut, kun nyt saisin ensin hahmoteltua koko homman muuten kasaan.
Ap
Ap