Miten saan 5v tytön siivoamaan lelunsa aina yhden leikin jälkeen
ennen uutta leikkiä? Kiljuu ja mankuu ettei jaksa ja silmänräpäyksessä on koko huone lelujen ja askartelutarvikkeiden peitossa,joita sitten ei tietenkään kaikkia jaksa siivota päivän päätteeksi vaan jää minun hommakseni. Tarra taulukko ei olisi toimiva,koska saattaa vaihtaa leikkiä niin useasti että siivous palkintoja tulisi jo muutamassa päivässä (tarrapalkinto siivouksesta ja kun tietty määrä tarroja,saa herkkuja tms).
Kommentit (9)
Ehdotan, että muksu saa leikkiä leikkejänsä koko päivän, vasta iltasella siivotaan aikuisen avustamana. Älkää viekö kaikkea iloa lapsuudesta nipottamalla kodin tiptop-esittelykelpoisuudesta.
Otat ne lelut pois käytöstä, mitä lapsi ei jaksa siivota. "Jos et jaksa näitä siivota, et jaksa leikkiäkkään näillä"
Et millään, jos lapsi on normaali...5 vuotiaan kanssa voit kehittää siivoushetkestä päivittäisen, yhteisen rutiinin (keräätte lelut yhdessä paikoilleen). Tällöin lapsi tottuu tavaroiden järjestämiseen itsestäänselvyytenä, eli ilman pakkoa/palkintoja ja alkaa kouluikäisenä huolehtia huoneensa järjestyksestä itsenäisesti - ainakin murrosikään asti :)
Eikö mikään leikki tai askartelu saa jatkua myöhemmin, aina pitää aloittaa alusta? Sulla ei ole koskaan mitään keskeneräisä projekteja, esim pihalla. Aina vaan kaikki tip top kuntoon joka 10min homman jälkeen?
Meillä on pojan legot sellaisissa 'pussukoissa', mitkä aukeaa lattialle isoksi pyöreksi alustaksi mikä päällä rakennellaan. Kun on siivouksen aika ympyrän reunoja kiertävästä narusta nostetaan lelut kerralla naulakkoon. Toimisiko tyttöjen leluissa vastaava?
Kaikki lelut lukkojen taakse kaappiin. Saa sieltä yhden lelun tai korkeintaan muutaman kerrallaan. Leikkii sillä aikansa. Jos haluaa uuden lelun, tulee pyytämään sitä sinulta ja saamisen ehtona on se, että hän vie itse aiemman lelun takaisin kaappiin?
Mitäs niille valmiiksi rakennetuille legorakennuksille tapahtuu? Antaako teillä lapset purkaa ne ihan mielellään pitkän urakan päätteeksi?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:21"]
Meillä on pojan legot sellaisissa 'pussukoissa', mitkä aukeaa lattialle isoksi pyöreksi alustaksi mikä päällä rakennellaan. Kun on siivouksen aika ympyrän reunoja kiertävästä narusta nostetaan lelut kerralla naulakkoon. Toimisiko tyttöjen leluissa vastaava?
[/quote]
5: kiitos tyhjentävästä vastauksesta :) Ehkä vaadin liikoja..tarhassa kuitenkin leikkiä on siivoamassa useampi lapsi, ehkä täällä kotonakin minun täytyy olla apuna :) No tietysti saa jättää leikin jatkumaan seuraavaan hetkeen,mutta minun tytöllä on tapana kaataa vaan kaikkia leluja laatikoista lattialle,leikkiä se puoli tuntia ja vaihtaa..loputulos on se että aivan kaikki,siis kaikki lelut on sikinsokin lattioilla..ja jos tiedätte sen pikkutavaran määrän(kotileikki,barbien pikkutavarat,pikkukoirien tavarat jne jne ;) )niin meinaa hermo palaa..mutta noh,"sotkekoot" huoneensa,välillä voisi käydä muistuttelemassa että laitetaan välillä joku leikki hyllyyn jos ei leikitä ja ehkä me sitten illalla yhdessä siivotaan. tuntuu että oon ihan puhki yksin arjen pyörityksestä ja vaadin tytöltä liikaa,huudan siivoamisesta ja uhkaan laittaa leluja roskiin,ei kiva. Pitää yrittää löysätä vähän. AP
Tarra vain päivän lopussa.
Meillä toimii se, että kaivan imurin esiin... tietää että lattioiden on syytä olla tyhjänä :)
Oikeasti ainoa toimiva konsti on se, että siivoat niitä hänen kanssaan. Silloinkin tulee enemmän selitystä siitä miksi joku juttu pitää jättää juuri siihen, kun leikki siitä jatkuu ihan kohta.... Itse en edes yritä joka päivä, jos edes kerran viikossa saadaan rojut kasaan, niin hyvä.