Kuinka pitkään kuukautiset pois imettämällä?
Itselläni kuukautiset pysyneet poissa jokaisen lapsen kanssa imettämällä n. vuoden. Yöimetys loppunut n. 8-9kk iässä ja sitten vuoden iässä imetyskertoja ollut päivällä n. 5-6 ja siinä vaiheessa menkat alkaneet. Nyt neljäs vielä 11 kk iässä ruokailee melkein joka yö kertaalleen ja mietin tässä että mitenköhan vaikuttaa hormonitoimintaan.
Miten muilla ja nyt haen juuri niitä kokemuksia kun kuukautiset olleet poissa PITKÄÄN.
Kommentit (33)
Ensimmäistä imetin 14 kk, kuukautiset alkoivat heti lopetettuani eli olivat poissa raskauden + n. 15 kk päälle. Toista imetin n. kaksi vuotta ja olivat sen ajan poissa, palasivat sitten myös heti lopetettuani. Mulla näköjään osaimetyskin pitää kuukautiset kokonaan telakalla. Eipä haittaa.
Ekan kanssa kuukauden kuluttua imetyksen lopettamisesta eli 13kk synnytyksestä, tokan kanssa jo 11kk synnytyksestä vaikka edelleen imetän ja lapsi 1v2kk.
Imetin kuopusta 2,5 vuotta. Kuukautiset alkoivat 3 viikon kuluttua lopettamisesta. Eli todellakin pysyivät poissa koko imetysajan :)
Lapsi täytti juuri 2 vuotta. En ole täysimettänyt koskaan, mutta tuo roikkuu tississä jopa kymmeniä kertoja päivässä joten se lienee syy että menkat pysyy poissa. Kävin tutkimuksissa pari kk sitten ja mitään "vikaa" ei löytynyt.
Olen täysimettänyt kaikki kolme lastani noin 4,5 kuukauden ikään ja menkat ovat alkaneet joka kerran noin 2-3 kuukauden päästä synnytyksestä.
Kymmenisen kuukautta pysyivät poissa, vaikka imetin edelleen yölläkin.
13 kk synnytyksestä alkoi menkat, olikohan muutama kuu aiemmin tehty yövieroitus. Hedelmällisyys sitten palautui vasta, kun imetys loppui kokonaan, yksikin imetyskerta/pv riitti aika tehokkaaseen ehkäisyyn. 1,5 vuotta imetin, joista 6 kk sai vain äidinmaitoa.
Kuukautiset alkoi heti uudestaan.
Aina olen täysimettänyt, vuorokauden läpeensä, ei monen tunnin taukoja. Luovutin ylijäämä maidotkin.
Meillä on viisi lasta ja kahdesti ollaan annettu seuraavan lapsen tulla kun tärppää eikä ehkäisty.
Lapsi on nyt 3 vuotta, eivät ole vieläkään alkaneet. Imetyksen lopetin kun kimuli oli 1v 8kk. Täysimetystä 7kk
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:02"]
Kuukautiset alkoi heti uudestaan.
Aina olen täysimettänyt, vuorokauden läpeensä, ei monen tunnin taukoja. Luovutin ylijäämä maidotkin.
Meillä on viisi lasta ja kahdesti ollaan annettu seuraavan lapsen tulla kun tärppää eikä ehkäisty.
[/quote]
sulta ei ole kysytty mitään, idiootti
Muakin kiinnostaa. Lapsi jo 2v ja vieläkään ei näy kuukautisia. Ja siis taaperoimetykselä mennään pari kertaa pvä plus yö.
Kai ne menkat joskus alkaa vai voiko mennä 3 vuottakin?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:09"]
Muakin kiinnostaa. Lapsi jo 2v ja vieläkään ei näy kuukautisia. Ja siis taaperoimetykselä mennään pari kertaa pvä plus yö.
Kai ne menkat joskus alkaa vai voiko mennä 3 vuottakin?
[/quote]
Ainakin mulla on mennyt. Olen miettinyt hakeutumista tutkimuksiin. Helposti vaan siirtää asiaa. Lisää lapsia ei ole suunnitteilla. Tämä on kaiketi ainoamme. -13-
No mulla meni tokasta lapsest se kaksi vuotta kuukaustisten alkamiseen, kun imetin vielä. Enpä panikoisi. Et kai sä niitä kuukautisia oikeasti kaipaa?
Mulle tuli menkat heti, kun oli lähtenyt vikakin istukan palanen kohdusta pois (eli 3kk synnytyksestä) ja sen jälkeen heti säännöllisellä rytmillä. Juu on mahd. jäädä sisuksiin mätänemään istukan palanen noinkin pitkäksi aikaa, äidilläni oli sama juttu. Ja täysimetin lähes puolivuotiaaksi ja vielä päivä- ja iltasyöttöjä 1v7kk asti. Eli ei mulla imetys pitänyt mitenkään menkkoja poissa. Olisi ehkä alkanut aiemmin, jos tuota istukan palasta ei olisi kohdussa ollut. Heti vaan lisää lapsia taisi kroppa huutaa ;) Sanoisinko teitä onnekkaiksi? Ihan mielelläni olisin ollut ilmankin niitä menkkoja. Katsotaan miten tän raskauden jälkeen käy.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 08:36"]
Mulle tuli menkat heti, kun oli lähtenyt vikakin istukan palanen kohdusta pois (eli 3kk synnytyksestä) ja sen jälkeen heti säännöllisellä rytmillä. Juu on mahd. jäädä sisuksiin mätänemään istukan palanen noinkin pitkäksi aikaa, äidilläni oli sama juttu. Ja täysimetin lähes puolivuotiaaksi ja vielä päivä- ja iltasyöttöjä 1v7kk asti. Eli ei mulla imetys pitänyt mitenkään menkkoja poissa. Olisi ehkä alkanut aiemmin, jos tuota istukan palasta ei olisi kohdussa ollut. Heti vaan lisää lapsia taisi kroppa huutaa ;) Sanoisinko teitä onnekkaiksi? Ihan mielelläni olisin ollut ilmankin niitä menkkoja. Katsotaan miten tän raskauden jälkeen käy.
[/quote
sinultakaan ei ole kysytty mitään, toinen idiootti!!!!
Tulen ihan tahallani jonon jatkoksi mainitsemaan, että kaikkien viiden kohdalla menkat ovat alkaneet 4-8 viikon kuluttua synnytyksestä ja parhaimmillaan myös uusi raskauskin.
Muahhah!
Poika täyttää kesäkuussa kaksi vuotta. Edelleen imetän kerran yöllä, pari kertaa päivällä. Menkkoja ei ole näkynyt, eikä kuulunut. En tiedä johtuuko pelkästään imetyksestä, sillä koko ajan käytössä minipillerit. Voi olla yhteisvaikutuksen ansiotakin. Mutta kaivannutkaan en ole "sitä aikaa kuukaudesta".
Up