Kuukautiskierron mukainen mania/masennuskierto...?
Ovulaation aikana ja hieman sitä ennen.
Olen iloinen, onnellinen, kuuntelen musiikkia, pitkäpinnainen, ihastun näyttelijöihin ja ahmin sarjoja, kehittelen fantasioita ja leivon kotona sekä olen energinen. Sisustan ja puuhaan perheen kanssa, teen ruokaa ja harrastan liikuntaa.
Tämän jakson jälkeen.
Kaikki vituttaa, pinna on uskomattoman lyhyt. Vittuilen ihmisille. En kuuntele musiikkia, haluaisin vain nukkua. Mietin että jos vedän kallioon työmatkalla, miltä se omaisistani tuntuisi. Mikään ei huvita, suihkussa käyntikin on saavutus.
Olen yli nelikymppinen, pitänyt päiväkirjaa oireistani jo yli vuoden.
Mitä tämä on?
Kommentit (26)
Pmdd, se on PMS:n vaikeampi muoto. Ihan yhtä helvettiä. Joillekin auttaa ssRI lääkkeet.
Kiitos tästä. Voisiko olla syy omaankin käytökseeni? Elämä on hyvää: ihana mies ja uusi talo, hyvä vakityöpaikka, mutta silti ajoittain itsetuhoisia ajatuksia ja raivostumisia mitättömistä asioista. Järki huutaa että pitäisi olla kaikkeen ihan helvetin tyytyväinen ja onnellinen, mutta silti synkkyys valtaa mielen. Kuukautisten aikaan olen poikkeuksellisesti positiivinen. Pitääpä perehtyä tähän pmdd tarkemmin.
Syö raskausajan multitabsia. Loppuu kaikki mielialavaihtelut. Bongasin toiselta foorumilta. Sekopäisyys johtuu puutoksista.
Ihan normaali 40+ hormonikierto joka vielä yrittää innostaa hedelmöittymään ja pmdd ennen kuukautisia. Se on vaihdevuosien alkusoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Voisiko olla syy omaankin käytökseeni? Elämä on hyvää: ihana mies ja uusi talo, hyvä vakityöpaikka, mutta silti ajoittain itsetuhoisia ajatuksia ja raivostumisia mitättömistä asioista. Järki huutaa että pitäisi olla kaikkeen ihan helvetin tyytyväinen ja onnellinen, mutta silti synkkyys valtaa mielen. Kuukautisten aikaan olen poikkeuksellisesti positiivinen. Pitääpä perehtyä tähän pmdd tarkemmin.
Juuri tuota on pmdd. Minä ihan ilmoitan läheisille sekopäivät niin kukaan ei ota kontaktia minuun.
Mulla samat oireet ja lisäksi vielä migreeni ja unettomuus ennen kuukautisia. Lääkäri tyrmäsi, kun ehdotin, että oireeni olisivat jo vaihdevuosia. Hormonitasoja ei mitattu, koska kierto on säännöllinen. Yhtä helvettiä lähes viikko joka kuukaudesta. Olen nelikymppinen.
sepia- valmiste auttaa. Unohtuukin koko juttu:-D
No eikö se ole tota lähes kaikilla menkkojen aikaan. Nykyään vaan kaikkeen pitää olla joku selitys ja jos mahdollista niin lääkitys
Samaa se on täälläkin! Voisko olla niin että tää nyky-yhteiskunta vaatii tehokkuutta ja täydellistä suoriutumista vuoden jokaisena päivönä,että jopa niinkin luonnollinen asia kuin naisen kuukautiset ei tahdo sopia menoon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole tota lähes kaikilla menkkojen aikaan. Nykyään vaan kaikkeen pitää olla joku selitys ja jos mahdollista niin lääkitys
No en nyt tiedä. Itsellä diagnosoitu ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö ja kärsin myös kovista dissosiaatio- ja masennusoireista. Oon siis oikeasti ihan osasto-kamaa osan kuukaudesta, en uskalla ovesta ulos, olen itsetuhoinen, en nuku ja mietin vakavasti päivieni päättämistä kun kaikki tuntuu ihan liialta.
Oon vasta nyt reilusti päälle kolmekymppisenä yhdistänyt oireet kuukautiskiertoon ja vaikka olot on aivan kamalia, niin hieman auttaa kun osaan odottaa ohimenemistä muutaman päivän ja saan ottaa rauhoittavan hyvällä omallatunnolla.
Pieni ärsytys tai surullisuus on asia erikseen.
Kun menkkoja on mennyt pari päivää niin oon yks enkeli ja oikein säteilen positiivisuutta ja pirteyttä.
Inhottavaa.
Totisesti toivon, että ei ole tämmöistä koko naisväestöllä, sehän olisi kauheaa!
Hyvin tuttua tuo mielialan lasku ja itkuherkkyys. Ei oikeasti edes ymmärrä aika mistä se kaikki paha olo johtuukaan. Kunnes katson kalenterista milloin edelliset menkat ja sieltähän se syy sitten löytyykin.
Pmdd?