Milloin kotihoidontuen muutokset astuvat voimaan?
Siis kun esimerkiksi itse olen anonut hoitovapaata töistä ja kotihoidontukea Kelasta kunnes nuorimmainen on 3v alkuvuodesta 2016. Jostain luin että muutos astuisi voimaan jo edellisvuonna. Miten käytännössä esim omalla kohdallani asia toimii, kun en ole ollenkaan varma ottavatko töihin aikaisemmin, kun sinne palkattu uutta porukkaa.
Kommentit (50)
Totta kai voi käydä töissä. Ei sitä kukaan voi kieltää. Me teemme niin, että teemm oman hoitovapaajaksomme ajan keikkatöitä omiin työpaikkoihimme ja hoidamme lasta vuorotellen kotona. Mutta vakituiset työsuhteet ovat siis katkolla hoitovapaan ajan.
Tiedoksi näille, jotka suunnittelevat tulevaisuudessa keplottelua puolison nimen avulla: Kela tarkistaa takautuvasti kaikki tiedot. Kyllä sinun työntekosi tulee näkymään verotiedoista. Eli toki voitte huijata käyttämällä puolison nimeä, mutta parin vuoden päästä joudutte maksamaan etuudet takaisin korkoineen ja saatte myös petossyytteen.
Tuleeko se voimaan sitten niille perheille joiden lapset syntyvät tuon lain jälkeen vasta vaiko kaikille?
Mitenhän tuo toimii yksinhuoltajien kohdalla, onko heidän lapsellaan sitten oikeus olla vain toisen vanhemman osuus kotona? Vaikka olisi yhteishuoltajuuskin, etävanhempihan ei ole oikeutettu mihinkään vanhempainvapaisiin vaikka niitä tahtoisikin pitää.
Ihan järkyttävää paskaa ettei vanhemmat itse saa päättää kuka sen lapsen hoitaa 3v. asti!
Kotihoidontukea saa vaikka kävisi töissä eli tuolla päätöksellä i ole mitään merkitystä, vaihtaa vaan oisen nimen paperiin puolivälissä.
Aika mielenkiintoista settiä. Meidän perheessä minä sairastuin pahasti lapsen syntymän jälkeen ja mies jäi vanhempainvapaalle heti äitiyslomani jälkeen. Oli myös kotihoidontuella maksimiajan, jonka jälkeen palasi töihin. Jos minun olisi pitänyt sairaalakunnossa olla väkisin kotihoidontuella tai sitten laittaa pieni vauva hoitoon, mitäköhän siitäkin olisi tullut..??
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:31"]
Kotihoidontukea saa vaikka kävisi töissä eli tuolla päätöksellä i ole mitään merkitystä, vaihtaa vaan oisen nimen paperiin puolivälissä.
[/quote]
Näin mekin tehdään, ei vaikuta siis meihin mitenkään.
Kelalle ei varmaan ole väliä mikä nimi tukipapereissa lukee mutta työnantajalla voi olla sanomista. Työpaikka en jää odottamaan jos olet "muuten vain" poissa. Aiemmin turvasi kolmivuotiaaksi kun olit hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:48"]
Kelalle ei varmaan ole väliä mikä nimi tukipapereissa lukee mutta työnantajalla voi olla sanomista. Työpaikka en jää odottamaan jos olet "muuten vain" poissa. Aiemmin turvasi kolmivuotiaaksi kun olit hoitovapaalla.
[/quote]No kllä on ihme työnantaja jos ei sijainen voi jatkaa 3 v. Kyllä tämä uudistus koskee aniharvaa henkilöä eli vain niitä joilla todella törkeä työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:16"]
Siis kun esimerkiksi itse olen anonut hoitovapaata töistä ja kotihoidontukea Kelasta kunnes nuorimmainen on 3v alkuvuodesta 2016. Jostain luin että muutos astuisi voimaan jo edellisvuonna. Miten käytännössä esim omalla kohdallani asia toimii, kun en ole ollenkaan varma ottavatko töihin aikaisemmin, kun sinne palkattu uutta porukkaa.
[/quote]Ap voi siis olla jokatapauksessa kotona siihen asti kun lapsi 3 v. Jossain vaiheessa vaan laitatte miehen nimen paperiin eli tuki tulee hänen nimellä (mutta yhä samalle tilille) eli ei merkitystä kun olet jo työnantajankin kanssa sopinut.
[/quote]
Hoitovapaata töistä saa edelleen ottaa kunnes lapsi täyttää 3v. Uudistus koskee ainoastaan kotihoidontukea. -10
[/quote]
Se työntekijä on hoitovapaalla ihan kuten nykyäänkin. Ei työnantajaa kiinnosta, kenen nimellä kotihoidontuki maksetaan perheelle.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:55"]
[/quote]
Hoitovapaata töistä saa edelleen ottaa kunnes lapsi täyttää 3v. Uudistus koskee ainoastaan kotihoidontukea. -10
[/quote]No niin, sittenhän tämä uudistus ei koske ketään ihmistä!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 21:56"]
[/quote]
Se työntekijä on hoitovapaalla ihan kuten nykyäänkin. Ei työnantajaa kiinnosta, kenen nimellä kotihoidontuki maksetaan perheelle.
[/quote]Eli miksi tällainen uudistu on tehty joka ei koske ketään ihmistä?
Eli siis töistä voi edelleenkin olla pois 3v? Meillä mies yrittäjä eikä tulisi kuuloonkaan että jäisi kodinhoidontuelle.
Lähde tähän?