Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurten ikäluokkien isoihin eläkkeisiin ei varmaan kosketa ikinä

Vierailija
26.03.2014 |

Joku eläkekatto olis kyllä sopinut säästölistaan. Osaavat kyllä järjestää aina asiansa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on pieni joukko, jolla on hyvä eläke.  Itse olen ollut sosiaalialalla pienellä palkalla ja bruttoeläke alle 1000€.

Naisilla eläkettä vahentävät monesti kotiäitivuodet. Kunnallista päivähoitoa ei riittänyt kuin harvoille 70-luvulla. Yksityinen päivähoito oli niin kallista, että kahden lapsen hoitomaksut, työmatkakulut yms. olisivat vieneet lähes koko palkan. Nykyinen päivähoitojärjestelmä on pelastanut naiset!

Katsopa tilastoista, paljonko keskimääräiset eläkkeet ovat.

Vierailija
2/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen; olen sitä mieltä, että ehdottomasti eläkkeisiin olisi saatava katto! Ei kukaan tarvitse yli 4000€ eläkettä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne isotuloiset miehet?

Vierailija
4/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika käsittämätöntä että joku saavat paljon enemmän eläkettä, mitä moni palkkaa.

Vierailija
5/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti, kotirouva, saa eläkettä vähän yli 3000 e/kk.

Arvaa miksi? Aivan oikein: hän säästi ihan itse eläkkeensä ja nauttii nyt niistä euroista, joita ei nuorempana kuluttanut. Vaatii aika lailla itsekuria - onko sinulla sitä?

Vierailija
6/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu pitäisi säätää siten, että yli 4000 e/kk ylittävästä tulosta ei tarvitsisi maksaa eläkemaksuja lainkaan. Nyt hyvätuloisten eläkemaksuista maksetaan sossupummienkin kansaneläkkeet.

Vierailija
7/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on eläkkeensä ansainnut?? Kyllä jaksetaan valittaa kuinka vanhuksia kaltoinkohdellaan laitoksissa, mutta täällä lapsilisillä elävät mammat haluavat viedä kovalla työllä ansaitut eläkkeetkin!!

Vierailija
8/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valtion budjettineuvotteluissa puututtaisiin eläkkeisiin, jotka eivät edes ole valtion budjetissa?

Vierailija
9/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoista, jos kotirouva säästää itselleen 3000€ eläkeen? Tuohon pitäisi olla 5000€ säännölliset kk-tulot . Ei siihen ihan pelkällä itsekurilla pysty, jostain se raha on tullut.

Vierailija
10/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:30"]

Lisäys edelliseen; olen sitä mieltä, että ehdottomasti eläkkeisiin olisi saatava katto! Ei kukaan tarvitse yli 4000€ eläkettä!

[/quote]

Periaatteessa tuollaista ratkaisua ei voida tehdä, koska eläkkeenkertyminen on kannuste. Isäni teki 68-vuotiaaksi saakka töitä pelkän eläkekertymän takia. Jos hän ei olisi hyötynyt eläkekertymän muodossa, olisi lopettanut työnteon jo 62-vuotiaana. Eli eläkekatto olisi noissa tapauksissa yhteiskunnalle kalliimpi ratkaisu. Hyvää eläkettä keränneet ovat myös maksaneet eläkemaksunsa ja verot ovat olleet kovat, ja ovat kovat. Eläkekatto olisi todella epäreilu systeemi. Itse olen pienipalkkainen, enkä kovaa eläkettä tule ikinä saamaan.

Vierailija
11/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto. Ei kenellekään yli 10 000 eläkkeitä. Tai sitten niistä 60 pros veroa.

Vierailija
12/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatteko ymmärtää miten eläkejärjestemä toimii? Ikäluokilla toki on oikeus eläkkeisiin mutta maksajia ei vain ole. Velkarahaa tarvitaan 20-40 mrd eur jotta suuret ikäluokat saisivat "omansa". 

Vierailija
13/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:38"]

Aika mielenkiintoista, jos kotirouva säästää itselleen 3000€ eläkeen? Tuohon pitäisi olla 5000€ säännölliset kk-tulot . Ei siihen ihan pelkällä itsekurilla pysty, jostain se raha on tullut.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut osakesäästämisestä ja työnteosta ennen kuin hankki lapsia? Suuret ikäluokat myös perivät varakkaat torpparivanhempansa.

Vierailija
14/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ihan itse alensivat omia eläkemaksujaan puoleen aikaisemmasta, hyvin tietäen että ne eivät riitä rahoittamaan tulevia eläkkeitä! Samalla siis eivät kuitenkaan eläkkeiden tasoa laskeneet. En muista enää minä vuonna tämä tapahtui, mutta silloin oli jo noin kymmenen vuotta yleisesti puhuttu eläkejärjestelmän kestämättömyydestä. Eipä vaikuttanut moinen tieto mitenkään tuohon ahnehtimiseen.

Todellakin suuret eläkkeet pois vain, kun niitä ei ole edes kukaan maksanut! Hyvin oli tiedossa, että nuorempien eläkemaksut tulevat vain nousemaan sitten joskus myöhemmin (eli nyt, kehitys on jo alkanut). Hurjan kiva, että minä maksan kaksinkertaiset maksut suuriin ikäluokkiin verrattuna, tai jopa enemmän, ja eläkkeelle jäädessäni saankin puolet pienemmän eläkkeen.

Tällaista ei saisi antaa demokratiassa tapahtua, vaan eri ikäpolvien ääniä pitäisi vaaleissa painottaa ko. ikäpolven edustajien lukumäärään nähden käänteisessä suhteessa. Ts. jos joku ikäryhmä on toista puolet pienempi, heidän äänillään pitäisi olla kaksinkertainen paino suurempaan ryhmään nähden. Mitenkään muuten ei pystytä estämään sitä, että suuret ikäluokat tekevät kaikki isot päätökset omaksi edukseen ja maksattavat laskun omilla lapsillaan.

Vierailija
15/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:09"]Suuret ikäluokat ihan itse alensivat omia eläkemaksujaan puoleen aikaisemmasta, hyvin tietäen että ne eivät riitä rahoittamaan tulevia eläkkeitä! Samalla siis eivät kuitenkaan eläkkeiden tasoa laskeneet. En muista enää minä vuonna tämä tapahtui, mutta silloin oli jo noin kymmenen vuotta yleisesti puhuttu eläkejärjestelmän kestämättömyydestä. Eipä vaikuttanut moinen tieto mitenkään tuohon ahnehtimiseen.

Todellakin suuret eläkkeet pois vain, kun niitä ei ole edes kukaan maksanut! Hyvin oli tiedossa, että nuorempien eläkemaksut tulevat vain nousemaan sitten joskus myöhemmin (eli nyt, kehitys on jo alkanut). Hurjan kiva, että minä maksan kaksinkertaiset maksut suuriin ikäluokkiin verrattuna, tai jopa enemmän, ja eläkkeelle jäädessäni saankin puolet pienemmän eläkkeen.

Tällaista ei saisi antaa demokratiassa tapahtua, vaan eri ikäpolvien ääniä pitäisi vaaleissa painottaa ko. ikäpolven edustajien lukumäärään nähden käänteisessä suhteessa. Ts. jos joku ikäryhmä on toista puolet pienempi, heidän äänillään pitäisi olla kaksinkertainen paino suurempaan ryhmään nähden. Mitenkään muuten ei pystytä estämään sitä, että suuret ikäluokat tekevät kaikki isot päätökset omaksi edukseen ja maksattavat laskun omilla lapsillaan.

[/quote]

Hyvähyvä! Hyvin sanottu!

Vierailija
16/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:27"]

Kyllä se on pieni joukko, jolla on hyvä eläke.  Itse olen ollut sosiaalialalla pienellä palkalla ja bruttoeläke alle 1000€.

Naisilla eläkettä vahentävät monesti kotiäitivuodet. Kunnallista päivähoitoa ei riittänyt kuin harvoille 70-luvulla. Yksityinen päivähoito oli niin kallista, että kahden lapsen hoitomaksut, työmatkakulut yms. olisivat vieneet lähes koko palkan. Nykyinen päivähoitojärjestelmä on pelastanut naiset!

Katsopa tilastoista, paljonko keskimääräiset eläkkeet ovat.

[/quote]

Eläkekatosta oli puhe, ei sun surkeasta eläkkeestä tarvitse alentaa, mutta niistä jättieläkkeistä ja muista suuremmista.

Vierailija
17/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eläke lasketiinkin eri tavalla. Vain viimeiset (kovapalkkaisimmat) vuodet ratkaisi. Jos lopussa teki paljon ylitöitä, eläke nousi mukavasti. Nykyään vaikuttaa ne uran pienipalkkaiset vuodet ihan sellaisenaan

Vierailija
18/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hittoa pitää tapahtua, että tähänkin asiaan saadaan oikundenmukaisuutta?

Vierailija
19/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:49"]

[/quote]

Minusta kaikkien nuorten pitäisi joku maanantaiaamu jäädä kotiin. Ilmoittaa etukäteen tylysti, että emme pyöritä tätä yhteiskuntaa ennen kuin tätä eläkevyyhtiä aletaan purkaa meille oikeudenmukaisemmaksi. Olen syntynyt 70-luvulla, ja muistan hyvin silloisten lakkojen määrän. Lakkoilemalla isoikäluokkalaiset etunsa itselleen paljolti itselleen kiristivät, miksemme mekin? Emme edes hakisi mitään varsinaista etua, vaan kohtuullisuutta.

Pelkkä asian esillä pitäminen ei ainakaan näytä johtavan mihinkään.

Vierailija
20/23 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:49"]

[/quote]

Minusta kaikkien nuorten pitäisi joku maanantaiaamu jäädä kotiin. Ilmoittaa etukäteen tylysti, että emme pyöritä tätä yhteiskuntaa ennen kuin tätä eläkevyyhtiä aletaan purkaa meille oikeudenmukaisemmaksi. Olen syntynyt 70-luvulla, ja muistan hyvin silloisten lakkojen määrän. Lakkoilemalla isoikäluokkalaiset etunsa itselleen paljolti itselleen kiristivät, miksemme mekin? Emme edes hakisi mitään varsinaista etua, vaan kohtuullisuutta.

Pelkkä asian esillä pitäminen ei ainakaan näytä johtavan mihinkään.

[/quote]

Ideana hyvä. Ne suuret ikäluokat tulisi kyllä eläkkeeltä töihin ja tekisi ne teidän puolestanne. Tietty teidän palkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi