Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa teinin kuorimaan mukisematta perunansa?

Vierailija
26.03.2014 |

Aina sama marina, kun joutuu itse kuorimaan perunansa. Joskus jättää syömättä mieluummin kuin kuorii ne perunat. Miten noin yksinkertainen asia voi olla näin vaikeaa. Asiasta on väännetty jo vuosikausia.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun murkut ei ikinä antais kenenkään kajota ruokaansa :-D Näin erilaisia nää nuoret on, yhtään ei sais missään auttaa noita. Kauhea vimma itsenäistyä ja osoittaa, että pärjäävät. On ne sit muuten välillä rasittavia.

Mutta niin, en mä oikein ymmärrä, miksi sen pitäisi tykätä perunan kuorimisesta, enhän minäkään aikusena tykkää. Jos ei kuori, jättää syömättä tai syö kuorineen, vinkumisen asiasta kyllä voit kieltää.

Oon itse pullamössö-äiti ja keittäisin varmaan pelkkää riisiä ja pastaa ja perunan muussina muutaman viikon, ettei pienelle tuu paha mieli ;-)

(Tai oikein rakentava ja kypsä äiti jos olet, niin keitä linssejä tai kukkakaalia lapsellesi perunan korvikkeeksi. Jos se tykkää, niin oikein hyvä, jos ei, niin ehkä se potun kuoriminen alkaakin maistua!)

Vierailija
42/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunankuoriminen kehittää hienosti nyt selvästi vajaaksi jääneitä motorisia taitoja! Älä missään tapauksessa tee hommaa itse, koska lapseltasi jää silloin käsien hallintaa oppimatta! Jos käsillä tekeminen on niin vaikeaa, että ei halua syödä perunoita ollenkaan, on motoriikka ongelmiin syytä hakea apua mahdollisimman pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrä perunalle silmät ja suu, liikuttele ja puhuta sitä "Yhyy minun tulee kuuma kuoret päällä, mikset voisi kuoria minua?"

No joo.

Vierailija
44/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:26"]

Teinikapinaa, älä välitä, ap. 

Laita keitetyt perunat kuorineen pöytään ja kukin syö mitä ja miten syö. Pienemmille lapsille voi kuoria perunat eteen (ellei syö kuorineen). 

Meidän teini kuorii perunansa, mutta on pitkä lista asioita mitä se "ei niinku vaan vittu tee". Murrosikäisen vanhempana on välillä aika raskas olla! :D

[/quote]

kiitos myötätunnosta. :)

ap 

Vierailija
45/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:37"]

Piirrä perunalle silmät ja suu, liikuttele ja puhuta sitä "Yhyy minun tulee kuuma kuoret päällä, mikset voisi kuoria minua?"

No joo.

[/quote]

Hmmm... Jotain tällaista voisin vaikka kokeillakin. Huumori voisi upota tuohon teiniin. Jos se saisi häntä unohtamaan kiukuttelunsa.

ap

Vierailija
46/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit tarjota jotain ravinteikkaampaa kuin perunaa. Esim. lämpimiä kasviksia. Peruna on ravinnollisesti melko köyhä.

Vierailija
47/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa jos kasvattaa lapsena oikein

t. av-teini

Vierailija
48/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä keitettyjä perunoita viitsii kuoria, ihan hullun hommaa. Meillä ne joko kuoritaan ennen keittämistä tai sitten syödään kuorineen päivineen.

Vierailija
49/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kuvottava ajatus syödä perunat kuorineen. Niitä ei saa uusiaperunoita lukuun ottamatta millään niin puhtaiksi pestyä, etteikö multa ratisisi hampaissa.

Teini ei selvästi osaa kuoria perunoita. Keitä viikonloppuna kattilallinen perunoita ja käske hänen opetella ihan rauhassa perunankuorimista. Kun hän on kuorinut ne kaikki (ennen ei pääse ulos/katsomaan telkkua/pois keittiöstä), tehkää jotain hyvää niistä perunoista yhdessä.

Kuulostaa myös siltä, että teinillä on vähän liikaa viikkorahaa. On vissiin käynyt hampurilaisella kotimatkalla, jos ei lainkaan ole nälkä kotona.

Vierailija
50/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuori, syököön kuorineen tai olkoot syömättä. Siinä oppii, kun nälkä tulee.

Vierailija
51/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä koskaan kuoriperunoita. Kuka niitä jaksaakaan kuoria. Anna olla, lähes aikuisen ihmisen.

Vierailija
52/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:29"]

Minusta on kuvottava ajatus syödä perunat kuorineen. Niitä ei saa uusiaperunoita lukuun ottamatta millään niin puhtaiksi pestyä, etteikö multa ratisisi hampaissa.

Teini ei selvästi osaa kuoria perunoita. Keitä viikonloppuna kattilallinen perunoita ja käske hänen opetella ihan rauhassa perunankuorimista. Kun hän on kuorinut ne kaikki (ennen ei pääse ulos/katsomaan telkkua/pois keittiöstä), tehkää jotain hyvää niistä perunoista yhdessä.

Kuulostaa myös siltä, että teinillä on vähän liikaa viikkorahaa. On vissiin käynyt hampurilaisella kotimatkalla, jos ei lainkaan ole nälkä kotona.

[/quote]

Ei sillä ole viikkorahaa ollenkaan, eikä syö koskaan hampurilaisia.

ap

Vierailija
53/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, miksi perunat pitäisi kuoria? Tai omenat. Tai viinirypäleet. Parempaa kuorineen. En ymmärrä miksi jotkut kuorivat kurkunkin?? Pesee kunnolla niin eipä rätise hampaissa ja on terveellistä. Esimerkiksi banaanin voi kyllä kuoria :D

Vierailija
54/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja on sitä äideillä ongelmat...

Vierailija
55/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:48"]

Miksi kuoria vitamiinit ja maku pois?! Näin asian esitti meidän teini ja syö perunat kuorineen päivineen.

[/quote]

Tein ihan samallailla... Muussasin perunat lautasella kuorineen ja kastiketta tai voita päälle :D Koulussa oli taidettu kertoa silloin, kuinka paljon vitamiineja on perunankuoren alla. Ihan hyvin meni alas. Mä en ainakaan lähtisi teinille kuorimaan yhtään mitään, jollei oo käsi paketissa tai kipeä tms.

Velikin yritti laistaa kuorimisesta vetoamalla, että se on naisten työtä kuoria perunoita. Johon äiti sanoi, että isäs on kuorinut elämänsä aikana vaikka kuinka monet perunat ja niin kuorit sinäkin, jos meinaat kotona asua ja syödä!

Jotta niin saatiin meidän nuorin lellikkikin kuorimaan perunat siinä juurikin yläasteikäisenä :D

Vierailija
56/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvin pesty peruna,syön kuorineen nykyään. Lohkoperunatkin tehdään kuorineen.

Vierailija
57/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:46"]

Aina sama marina, kun joutuu itse kuorimaan perunansa. Joskus jättää syömättä mieluummin kuin kuorii ne perunat. Miten noin yksinkertainen asia voi olla näin vaikeaa. Asiasta on väännetty jo vuosikausia.

[/quote]

Lopetin pojan pottujen kuorimisen hänen ollessa tokaluokalla. On sitten kolme vuotta syönyt kotona ja koulussa perunat kuorineen "niissä ne vitamiinitkin on" -sanoo hän.

Fine by me.

Vierailija
58/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, siis jos ei suostu ruokaa syömään, niin anna olla syömättä ja tarjoat aina niitä samoja kuorellisia perunoita sitten, kun valittaa nälkäänsä. Viimeistään kesäloman aikana ehdit vahtimaan, ettei pääse syömään mitään muuta. Vaikka laiha teini olisikin, niin kyllä routa laihankin porsaan kotiin ajaa. 

Vierailija
59/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:49"]

No anna olla syömättä jos on noin laiska. Ei sillä varmaan ees kova nälkä oo jos tuon takia jättää ruoan väliin :D Sano sille että tervetuloa aikuisuuteen. Ei se äiti tai isä aina ole kuorimassa perunoita.

[/quote]

Olen kokeillut sitäkin, että jää ilman perunoita, jos ei kuori. Ei toimi. Tuo nälkäkurki on mielellään syömättä, jos antaa olla syömättä. Lähinnä olisin kiinnostunut siitä, miten saisi teinin innostumaan siitä kuorimisesta niin, ettei teini repisi hiuksia päästään joka kerta kun pitäisi ne perunat kuoria. Miten saisi homman hänelle itselleen mielekkäämmäksi. Onko ideoita?

[/quote]

Miksi sen pitäisi olla mielekästä? Se on nyt kuitenkin vain perunankuorimista, ei illanviettoa. Ilmoitat vaan, että napinat pois ja kuori se peruna. Tai syö kuorineen. Ja jos napisee, niin sulje korvasi ja anna napista. Laita vaikka radiota kovemmalle. Tai kuulokkeet korviisi ja hyräile musiikin tahtiin. 

[/quote]

Kyllä on ilmoitettu monta kertaa. On käsketty ja kehotettu. Kun ei kuori niin ei kuori. Murrosikäinen osaa kyllä laittaa aasivaihteen päälle, jos haluaa.

ap

[/quote]

Sitten syö kuorineen. Istuu vaikka iltaan asti. Ja puhelimen poisottaminen (tai jo sillä uhkaaminen) saa meillä teineihin aina vauhtia. 

[/quote]

Tarkemmin kun ajattelen, niin tuskin suostuu syömään kuorineen. On niin nirso. Puhelimen pois ottaminen ei tehoa. Sekin on kokeiltu.

ap

[/quote]

Tietokonekielto? Ylimääräinen tiskivuoro? Perunankuorimisvuoro?

Syökö hän sen perunan, jos joku muu kuorii sen? Entä osaako hän kuoria sen perunan näppärästi? 

[/quote]

Kiellot eivät tehoa. Ei, vaikka olisivat pitkiäkin. Syö hyvällä ruokahalulla jos joku muu kuorii. Ei osaa kuoria näppärästi, vaan perunasta tulee liisteriä joka kerta kun yrittää kuoria.

ap

[/quote]   

Miten niin kiellot ei tehoa? Jaksaako se teini muka oikeasti montakin iltaa putkeen istua keittiössä perunan kuorimisesta kiukuttelemassa sen sijaan, että kuorisi sen perunansa ja pääsisi joko nettiin, kavereiden kanssa puhelimessa pajattamaan tai telkkaa katsomaan?

Vierailija
60/84 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin pojalle perunat, ainoa lapsi. Ikää on alle 18 ja yli 16.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi