Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muutto ulkomaille - voinko vaihtaa kutsumanimen?

Vierailija
26.03.2014 |

Etunimeni on suomalainen ja outo, toinen nimeni on kansainvälinen. Voinko vaan alkaa sanomaan ulkomailla uusille tutuille että kutsukaa minua tällä nimellä (toinen nimi) ja alkaa kirjoittamaan sen virallisiin papereihin, vai pitääkö se virallisesti muuttaa ennen kuin tekee näin? ollaanko tuosta ulkomailla niin tarkkoja, monissa maissahan sukunimi muutetaan paikallisen muotoiseksi jne. että ollaanko siellä niin tarkkoja tuosta, voinko itse ns. muuttaa nimeni

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kutsumanimen voi muuttaa. Virallisiin papereihin yleensä tarvitaan koko nimi, eikä niihin useinkaan edes merkitä mitään kutsumanimeä, mutta muuten voi kirjoittaa minkä vaan nimistään tai vaikka lempinimen. Itsekin olen käyttänyt Espanjassa asuessani vallan lyhennelmää toisesta nimestäni, kirjoittanut sen kaikenlaisiin tilauksiin, varauksiin jne nimekseni myös. 

Vierailija
2/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni käyttää sujuvasti nimestään englantilaista muotoa kun siellä asuu, vaikkei virallisesti ole nimeään muuttanut. Ja ihan kaikessa, sposti-osoitteessa yms, ja palkkakuittikin tulee sill, samoin allekirjoittaa sillä nimellä. Ei ole tullut ongelmia, vaikka passissa nimi on hiukan erimuotoinen, ( siis tyyliin "Thomas> tuomo")

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:07"]

Mun veljeni käyttää sujuvasti nimestään englantilaista muotoa kun siellä asuu, vaikkei virallisesti ole nimeään muuttanut. Ja ihan kaikessa, sposti-osoitteessa yms, ja palkkakuittikin tulee sill, samoin allekirjoittaa sillä nimellä. Ei ole tullut ongelmia, vaikka passissa nimi on hiukan erimuotoinen, ( siis tyyliin "Thomas> tuomo")

[/quote]

Tämä on hyvin yleistä esim. kiinalaisilla. Tai oikeastaan vielä niin, että se länsimainen nimi ei välttämättä muistuta ollenkaan kiinalaista nimeä. Esim. Huang Wang saattaa käyttää etunimeä John (keksityt nimet).

Vierailija
4/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaihtaa virallisesti, tai ainakin Suomessa pitää joten varmaan ulkomaillakin. Tarkistin asian kerran kun mietin että voinko alkaa käyttää etunimeäni kutsumanimenä, kun on aina kutsuttu toisella nimellä. Ja väestörekisterikeskuksen mukaan se toinen nimi on ilmoitettu mun viralliseksi kutsumanimeksi ja pitää ilmoittaa jos alan käyttää etunimeä ja vaihtaa se viralliseksi kutsumanimeksi.

Vierailija
5/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä hyvä kuulla! Nyt on vain ongelmana että miten itse totun uuteen nimeeni, oma etunimi on lyhyt ja ytimekäs, toinen nimi vähän pidempi. Pitäisi varmaan facebookissakin laittaa näkyville keskimmäinen nimi mutta jättää etunimi silti vanhoja tuttuja varten sinne. Mutta miten ootte ratkaissu tuon uuteen kutsumanimeen tottumisen? Jos joku huutaa mua toisella nimelläni niin en varmaan tajua heti sen olevan minä :-D Ja jos siitäkin väännetään lempinimi vielä.. Mutta kansainvälisempi nimi on selkeämpi ja tykkään siitä kyllä

Vierailija
6/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, siksi mietinkin että onko se ulkomailla niin tarkkaa? Kun Suomessa tietysti vanhat ystävät tulisi mua yhä kutsumaan vanhalla etunimellä eikä se haittaa. Että ulkomailla vaan ilmoittaisin kutsumanimeksi tuon toisen nimen, ja tekisin sähköpostit toisen nimen mukaan jne. Kuinka yleistä muualla edes on että on 2 etunimeä? Että ihmetteleekö ne jos papereissa mun uuden kutsumanimen edessä onkin tää outo suomalainen nimi?

Vierailija
7/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimesi on vaikkapa Fanni, niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa kutsumanimeksi!

Vierailija
8/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää joku peppu/pimppi vitsi.. No ei ole Fanni. Mä en siis haluaisi virallisesti vaihtaa nimeäni missään nimessä, vain että ulkomailla ihmisten olisi helpompaa muistaa mun nimi ja ymmärtää se kun se on kansainvälinen.

Suomessa kysytään kyllä välillä kutsumanimeä ja se pitää alleviivata erikseen mutta entä ulkomailla? 

Noi kiinalaiset ym. jotka muuttaa vaikka jenkkeihin varmaan käy nimenmuutoksen läpi jotain virallista kautta.

Vierailija
9/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:21"]

Onks tää joku peppu/pimppi vitsi.. No ei ole Fanni. Mä en siis haluaisi virallisesti vaihtaa nimeäni missään nimessä, vain että ulkomailla ihmisten olisi helpompaa muistaa mun nimi ja ymmärtää se kun se on kansainvälinen.

Suomessa kysytään kyllä välillä kutsumanimeä ja se pitää alleviivata erikseen mutta entä ulkomailla? 

Noi kiinalaiset ym. jotka muuttaa vaikka jenkkeihin varmaan käy nimenmuutoksen läpi jotain virallista kautta.

[/quote]

Näitä virityksiä siis on ihan Kiinassa asuvilla kiinalaisillakin. Entisessä työpaikassa oli (tai on varmaan edelleenkin) kaikista työntekijöistä tiedot eräässä tietojärjestelmässä, jossa oli erikseen etunimi-, sukunimi- ja kutsumanimi-kentät. Näissä siis saattoi olla juuri näin, että etunimi-kentässä lukee Huang, sukunimikentässä Wang, kutsumanimenä John. Ja sitten sähköpostiosoite on john.wang at yritys.com... Etsi siinä sitten oikeaa henkilöä kun sähköpostiosoitteella tai kutsumanimellä ei voi etsiä.

Vierailija
10/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun ulkomailla ja nimeni on sellainen sttä sitä on vain Suomessa, eikä muualla.. Olen pitänyt oman nimeni, vaikka sen tavaaminen on joka kerta tuskaa, koska ihmiet ei voi millään uskoa että osaan tavata oman nimeni, vaan heittävät muita kirjaimia sinne sekaan. Aina ihmiset kysyy että mistä olet kotoisin kun on noin outo etunimi.. Ihan Ok mulle ainakin, olen ylpeä että ole Suomesta.

Vierailija
11/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voit milloin tahansa alkaa käyttämään toista nimeäsi etunimenä. Monestihan se suomenkin kaavakkeissa pyydetään alleviivaamaan se kutsumanimi. Aivan uutta nimeä et tietenkään voi alkaa käyttämään, vaan pitää tehdä nimenmuutos. Ainakin etunimen kohdalla ilmoitusluontoinen juttu. Sitten vain passit ajokortit sen mukaisiksi. 

Kansainvälisestä nimestä on etua, kun ei tarvitse joka paikassa alkaa tavaamaan miten se kirjoitetaan. 

Vierailija
12/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:21"]

ulkomailla ihmisten olisi helpompaa muistaa mun nimi ja ymmärtää se kun se on kansainvälinen.[/quote]

Mutta jos ensimmäinen nimesi kerran on lyhyt ja ytimekäs, niin miksi se oikeastaan pitää edes vaihtaa? Itselleni ainakin nimi on sen verran iso osa identiteettiäni, että ihan hevillä en sitä olisi kyllä vaihtamassa vain siksi että se olisi ulkopuolisille helpompi muistaa. Asun itse ulkomailla ja oma etunimeni sattuu olemaan lyhyt, helppo ja hyvinkin kansainvälinen, mutta siltikin sen kanssa on sekaannuksia sattunut, eli eipä se vaihtaminen edes ole tae mistään.

Vierailija
13/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluaisi uusia ajokortteja enkä passeja, koska Suomessa käyttäisin yhä nykyistä etunimeäni. Passissanihan lukee sitä paitsi toinenkin nimi, eli koska en ole keksimässä mitään uutta kolmatta nimeä enkä halua vaihtaa nimieni järjestystä, niin tarviiko mun muka tehdä yhtään mitään ilmoitusta minnekään? Tähän mennessä tulleiden vastausten mukaan ei tarvitse :) Mielenkiintonen ilmiö tuo kiinalaisten nimien muuttaminen. Ja kyllä mä olen ylpeä suomalaisuudestani mutta en vaan jaksa tavata aina nimeäni vaikka se onkin lyhyt, ja mun toinen nimi on paljon nätimpi ja vielä kansainvälinenkin, niin miksen siirtyisi käyttämään sitä ulkomailla?

Vierailija
14/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, syyt tulikin kai ilmi eli pidän toisesta nimestäni enemmän ja se tuskin aiheuttaa ongelmatilanteita. Ja onhan se toinenkin nimi mun nimi ja osa identiteettiäni, en vain ole tottunut käyttämään sitä vielä. Jotenkin mietin että miksei, voisihan kutsumanimen muuttaa (epävirallisesti), varsinkin kun nykyinen kutsumanimi ei ole edes mikään lempparini, olen vaan tottunut siihen pakon edessä.

Vierailija
15/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Britanniassa vaikka koko nimen vaihtaminen omatoimisesti, ei ole rikos. Ihan hyvin voi ryhtyä kutsumaan itseään toisellla nimellä. Mutta virallisiin papereihin muutos menee kun olet virallisesti sen vaihtanut (deed poll).

Vierailija
16/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Britanniassa kysytään virallisissa papereissa pelkkää etunimeä, eikä koko nimeä, niin voinko kirjoittaa siihen kenttään molemmat etunimeni? Onko Briteillä edes yleensä kahta nimeä? Mun nimihän voisi olla muka kaksoisnimi, eihän ne sitä tiedä.. Siten ei tarvitsisi mennä virallista kautta säätämään mitään.

Vierailija
17/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä virallisisa papereita tarkoitat ? Ajokorttia? Passia? Muuten voit laittaa kutsumanimesi

Vierailija
18/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekisteröitymistä vaikka paikallisissa toimistoissa, työkkäri, lääkäri, pankki, kaikki muut paitsi ajokortti ja passi oikeastaan.

Vierailija
19/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu maasta. Briteissä miehelläni on kutsumanimi CVssä, palkkakuitissa ja firman s-postissa. Virallinen nimi on ajokortissa ja veropapereissa. Veikkaan että yksikään työkaveri ei edes tiedä sen oikeaa nimeä. Kaikille se on Matt ja niin se itsensä esittelee. Jos virallisempia juttuja tehdään, kysyy hän toki halutaanko koko nimi vai riittääkö Matt. Hassua kun palkkakuitti ja verokortti on eri nimillä mutta kun toi sossutunnus (NIN) täsmää, ei tosta vielä näiden kymmenen vuoden jälkeen ole ollut ongelma

Vierailija
20/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet nimet ovat usein kansainvälisesti selkeitä eikä tarvitse vaihtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä