Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

muutto ulkomaille - voinko vaihtaa kutsumanimen?

Vierailija
26.03.2014 |

Etunimeni on suomalainen ja outo, toinen nimeni on kansainvälinen. Voinko vaan alkaa sanomaan ulkomailla uusille tutuille että kutsukaa minua tällä nimellä (toinen nimi) ja alkaa kirjoittamaan sen virallisiin papereihin, vai pitääkö se virallisesti muuttaa ennen kuin tekee näin? ollaanko tuosta ulkomailla niin tarkkoja, monissa maissahan sukunimi muutetaan paikallisen muotoiseksi jne. että ollaanko siellä niin tarkkoja tuosta, voinko itse ns. muuttaa nimeni

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta maailman sivu maastamuuttajat ovat vaihtaneet nimiään, kuka mistäkin syystä. Amerikkaan muutajat vaihtoivat herkästi sikäläisten suuhun paremmin sopivaan nimeen, sukunimi usein käännettiin englanniksi, esim. Mäki > Hill tai yksinkertaisesti Mack. Jussista ja Juhosta tuli John. Joidenkin oli suorastaan tarpeen vaihtaa nimeä, jotta upposi uuteen maahan eivätkä Suomeen jääneet sukulaiset tai perintämiehet saaneet kiinni aviomiestä, velallista tai rikollista.

Eikä tuo nimenmuutos ole outo nykyäänkään. Serkkuni muutti Ruotsiin 60-luvulla. Hänen etunimensä ei vain taittunut ruotsalaisten suuhun, joten hän vaihtoi kolmannen etunimensä puhuttelunimeksi, sekin suomalainen, mutta paremmin ruotsalaiseenkin suuhun sopiva. Sukunimi oli valmiiksi ruotsalainen. Vaikka aikaa on kulunut jo kohta viitisenkymmentä vuotta, niin vieläkin on vähän jakomielitautinen olo hänestä puhuttaessa. Useimmat Suomen sukulaiset käyttävät edelleen "vanhaa" etunimeä tai sen väännöstä. Eli sitkeässä istuu kerran annettu nimi.

Vierailija
22/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:46"]

Kai se riippuu maasta. Briteissä miehelläni on kutsumanimi CVssä, palkkakuitissa ja firman s-postissa. Virallinen nimi on ajokortissa ja veropapereissa. Veikkaan että yksikään työkaveri ei edes tiedä sen oikeaa nimeä. Kaikille se on Matt ja niin se itsensä esittelee. Jos virallisempia juttuja tehdään, kysyy hän toki halutaanko koko nimi vai riittääkö Matt. Hassua kun palkkakuitti ja verokortti on eri nimillä mutta kun toi sossutunnus (NIN) täsmää, ei tosta vielä näiden kymmenen vuoden jälkeen ole ollut ongelma

[/quote]

Niinpä. Me asumme Espanjassa, ja minä käytän toisesta nimestäni Tatjana lyhennettyä/väännettyä lempinimeä Tiana  joka paikassa, paitsi kaikkein virallisimmissa papereissa. Ei ole koskaan mitään ongelmia tullut. Minulla myös firman sähköpostissa, postissa, palkkakuitissa, kaikessa tuo lempinimeni. 

"Pitää vaihtaa virallisesti, tai ainakin Suomessa pitää joten varmaan ulkomaillakin. Tarkistin asian kerran kun mietin että voinko alkaa käyttää etunimeäni kutsumanimenä, kun on aina kutsuttu toisella nimellä. Ja väestörekisterikeskuksen mukaan se toinen nimi on ilmoitettu mun viralliseksi kutsumanimeksi ja pitää ilmoittaa jos alan käyttää etunimeä ja vaihtaa se viralliseksi kutsumanimeksi."

Höpön pöpön, ei ole monessakaan maassa noin tarkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:48"]

Lyhyet nimet ovat usein kansainvälisesti selkeitä eikä tarvitse vaihtaa.

[/quote]

Ei mun nimi ole kansainvälinen eikä kukaan ole koskaan kuullut siitä ulkomailla. Yleinen lyhyt nimi Suomessa mutta ei muualla selkeä tai tunnettu. 

Taidampa sitten ottaa toisen nimen laajempaan käyttöön, hienoa :) Ja tosiaankin se mun toinen nimi on ihan yhtä lailla nimeni kuin etunimeni eli ei tästä varmaan identiteettikriisiä seuraa.

Vierailija
24/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:40"]

13, syyt tulikin kai ilmi eli pidän toisesta nimestäni enemmän ja se tuskin aiheuttaa ongelmatilanteita. Ja onhan se toinenkin nimi mun nimi ja osa identiteettiäni, en vain ole tottunut käyttämään sitä vielä. Jotenkin mietin että miksei, voisihan kutsumanimen muuttaa (epävirallisesti), varsinkin kun nykyinen kutsumanimi ei ole edes mikään lempparini, olen vaan tottunut siihen pakon edessä.

[/quote] Mika ulkomaa tama on jossa luulet etta ihmiset eivat opi nimeasi? Vaikeaksi tulee muutto jos tama on jo nain kinkkista. Mina olen asunut kolmessa eri maassa ihan suomalaisella nimella ja kylla se opitaan ja varsinkin muistetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän