Vai pitäisi oikein tiskata pakkausjätettä kierrätystä varten. Vai oikein ja huh huh nyt.
Minulle huomautettiin roskakatoksella että pakkausjäte pitäisi tiskata tiskikoneessa ennen kuin ne laitetaan kierrätykseen.
Eli roskiakin pitää nykyään tiskata ja tuhlata vettä siihen. Vai oikein sellaiseen pitää nykyaikana ryhtyä. Ei oikein mahdu minun kallooni tuollainen.
Muutenkin kierrätykseen voi saada kulumaan kamalasti ylimääräistä aikaa.
Kommentit (35)
Huuhtelin testimielessä sellaisen perunasalaattipaketin. Laitoin vettä sisään vähän ja kansi kiinni. Huljuttelin kymmenen sekuntia ja jälki oli sellainen että valkoista majoneesiakstiketta oli paketin reunoilla.
Laitoin taas vettä vähän ja kansi kiinni. Sitten ravistelin cha cha chaan ranneliikkein.
Jälki oli sellainen että vieläkin oli kastiketta reunoilla, mutta vähemmän.
Yhteensä tähän meni minuutti.
Vähän liikaa ja vettäkin meni desin verran lopulta. En saanut huljuttelemalla puhtaaksi. Toki tiskiharjalla olisi voinut, mutta vähän sotii vastaan, kun jätemaksut ja vesimaksut on niin kalliit.
Että miksi minä alkaisin roskia putsaamaan roskista?
Testasin vastaavan punajuurisalaattipakkauksen huuhtelun. Tällä kertaa en sulkenut kantta ja tehnyt mitään cha cha chaan liikeratoja, vaan huuhtelin hanan alla.
Vettä meni litra ja puhdasta tuli. Hana oli täysillä.
Eli yhteen rasiaan voi saada litrankin vettä menemään, jos ei jaksa alkaa tiskaamaan.
Työttömänä toki voisin tiskailla roskiakin, mutta toisaalta roskamaksut on sen verran korkeat, että en minä ala itseäni erikseen työllistämän siitä että maksan korkeaa roskamaksuakin.
Kyllä te lotraatte vettä turhempaankin, ota suihkuun mukaan, kyllä ne siinä puhdistuu tarpeeksi.
ei auttanut huuhtelu kirjoitti:
Huuhtelin testimielessä sellaisen perunasalaattipaketin. Laitoin vettä sisään vähän ja kansi kiinni. Huljuttelin kymmenen sekuntia ja jälki oli sellainen että valkoista majoneesiakstiketta oli paketin reunoilla.
Laitoin taas vettä vähän ja kansi kiinni. Sitten ravistelin cha cha chaan ranneliikkein.
Vähän liikaa ja vettäkin meni desin verran lopulta. En saanut huljuttelemalla puhtaaksi. Toki tiskiharjalla olisi voinut, mutta vähän sotii vastaan, kun jätemaksut ja vesimaksut on niin kalliit.
Testasin vastaavan punajuurisalaattipakkauksen huuhtelun. Tällä kertaa en sulkenut kantta ja tehnyt mitään cha cha chaan liikeratoja, vaan huuhtelin hanan alla.
Eli yhteen rasiaan voi saada litrankin vettä menemään, jos ei jaksa alkaa tiskaamaan.
Työttömänä toki voisin tiskailla roskiakin, mutta toisaalta roskamaksut on sen verran korkeat, että en minä ala itseäni erikseen työllistämän siitä että maksan korkeaa roskamaksuakin.
Minä olen perheenpäänä ja miehenä yleisesti kieltänyt kaikilta huuhtelun. Meidän perheessä ei huuhdella paskaakaan.
Tyhmyyteen ei pidä lähteä.
Jokainen nimittäin pyyhkii nämä tuotteet puhtaaksi talouspaperilla. Samaa talouspaperia voi käyttää kahdeksankymmentä kertaa, jos sen kuivaa aina käytön jälkeen lämpöpatterilla. Kun laittaa pyykkipojilla kiinni, niin ei perheen koirakaan niitä syö.
Sama homma sähkön kanssa. Maksetaan aivan älytöntä hintaa, eikä olla edes omavaraisia.
Ei paha. Litra vettä hukkaan punajuurisalaattirasian kanssa.
Seuraavaksi margariinirasia ja jugurttipurkki. Siinähän on jo kohta parilitraa mennyt hyvää juomavettä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te lotraatte vettä turhempaankin, ota suihkuun mukaan, kyllä ne siinä puhdistuu tarpeeksi.
Se nyt vielä puuttuisi että kävisi roskien kanssa suihkussa.
Ap ja muut, ei tarvitse tehdä asiasta vaikeampaa kuin se oikeasti on. Mesoamisen sijaan kannattaa tarkistaa tuoreet kierrätysohjeet:
Kierrätettävän muovipakkauksen tulee olla tyhjä ja tarpeeksi puhdas. Kevyt huuhtelu kylmällä vedellä tai pyyhkäisy talouspaperilla on sopiva puhtaustaso. Tavoitteena on, ettei muovipakkauksesta tule suuria hajuhaittoja tai homeitiöitä huoneilmaan.
Älä laita erilaisia muovipakkauksia sisäkkäin, koska jalostamolla muovin tunnistuslaite pystyy lukea vain uloimman pakkauksen.
Voit halutessasi tehostaa kierrätystä irroittamalla pakkausten eri osat, kuten pumput, kannet ja korkit.
lähde: fortum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vielä puuttuisi että kävisi roskien kanssa suihkussa.
Samalla voi säästää lorauttamalla sekaan hieman huuhteluainetta.
Kyllä puhdistusvelvoitteen tulisi olla kierrätysyrityksellä. Käsittääkseni siellä tapahtuu jonkinasteista lajittelua ennen rakeistamista. Kiertokelvottomat muovit voitaneen hyödyntää energiatuotannossa? Tärkeintä tällä hetkellä olisi saada kuluttajille selkeät ja yksiselitteiset kierrätysmerkinnät pakkausmuoveihin. Niitä odotellessa herätys eduskunta!
Olemme tunnollisesti kierrättäneet , bio =kompostoriin , muovi keräykseen , lehdet , pahvit , metalli , lasi ja vaatteet , tekstiilit , paristot .Nyt tuli tieto , että alkavat kerätä PERUSMAKSUA ! Saat arvata , että lajittelu loppuu just siihen maksuun.
Miksi pitää tehdä asioista niin hankalia? Suurin osa muovista ei vaadi huuhtelua. Jos likaa niin kevyt huuhtelu tai talouspyyhkeellä pyyhkäisy. Kamalan likaiset muovit sekajätteeseen.
Musti ei! kirjoitti:
Minä olen perheenpäänä ja miehenä yleisesti kieltänyt kaikilta huuhtelun. Meidän perheessä ei huuhdella paskaakaan.
Tyhmyyteen ei pidä lähteä.
Jokainen nimittäin pyyhkii nämä tuotteet puhtaaksi talouspaperilla. Samaa talouspaperia voi käyttää kahdeksankymmentä kertaa, jos sen kuivaa aina käytön jälkeen lämpöpatterilla. Kun laittaa pyykkipojilla kiinni, niin ei perheen koirakaan niitä syö.
Aikamoinen perheenpää :D
Anna nyt edes ne paskat huuhdella pytystä niin on mukavampi tulla kyläänkin ilman pelkoa että vessahätä iskee kesken kyläilyn.
En minä ainakaan huuhtele. Jos vähän jää ketsuppia sisäseinään, niin mitä väliä?
Se on niin suolaista ettei homehdu tai mene pilalle.
Tosi hyvä ohje on tuo suihkuun meno kaikkien roskien kanssa.
Nerokasta. Biojätteille voi tehdä samat. Suihkuttaa niin kauan että häviävät viemäriin.
Jaloilla voi talsia biohaketta pienemmäksi.
Ei niille mitään tarvitse tehdä, jos ei nyt ihan puolitäysiä purkkeja vie. Ne kyllä pestään siellä jätteenkäsittelyssä ennen uusiokäyttöä.