Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omat yrit, salaatit jne, neuvokaas tumpeloa!

Vierailija
26.03.2014 |

Asun vuokralla rivarissa, pienen pieni piha löytyy, kasvimaata siihen ei varmaan saa laittaa, mutta ruukuissa tms voisi varmaan kasvattaa jotain fiksua itsekin?

Vinkkejä mitä, milloin ja miten?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisävinkkinä sellainen, että käytettyäsi kaupan ruukkusalaatin voit ottaa siitä ruukun irti ja upottaa tyngän kasvamaan uuteen purkkiin. Muista kastella!

Vierailija
2/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit ja pavut menevät tosiaan vaikka isoissa ämpäreissä tai laastipaljuissa, joihin vain pitää tehdä reiät pohjiin. Toki valmiita kasvusäkkejäkin saa kaupasta, ne ovat helppoja kun sisältävät jo lannoitteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisia kasvihuoneita löytyy, helppo koota ja purkaa. Kandee kokeilla, niin pysyy yrtit ja kasvit puhtaina ja on lämmintä ja tuuletonta.

Vierailija
4/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä nyt esikasvatukset käyntiin sisällä. Osta kaupasta siemeniä, taimimultaa, pieniä ruukkuja ja minikasvihuoneet. Siiirrät sitten ulos ohjeen mukaan touko-kesäkuussä. MInitomaatti esim. 30cm halkaisijaltaan olevaan ruukkuun kesäksi. Itselläni tällä hetkellä

 

- salaattia

- punaista ja vihreää basilikaa

- tilliä

- sammalpersiljaa

- punaista minitomaattia

- keltaista minitomaattia

- sitruunamelissaa

- timjamia

- oreganoa

 

Huhtikuussa jatkan kylvöjä sisäkasvihuoneisiin

Vierailija
5/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyn viherpeukaloilta että kuinka kasvatetaan chiliä? Voinko ottaa siemeniä chilin palon sisältä ja laittaa multaan? Meillä menee chiliä niin paljon että olisi säästöä jos sitä kasvaisi ikkunalaudalla.

Vierailija
6/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä parhaita yrttejä ruukuissa kasvatettaviksi ovat timjamit, salviat, persilja, korianteri ja rosmariini. Joo ja basilikat, mutta ne onnistuvat avomaalla vai kesäkuun puolivälin jälkeen, kärsivät jo lämpötila laskee alle viidentoista. Rosmariini on eri tavalla vaativa, mutta kuitenkin helpompi.

 

Kakkosen kuvaamalla tavalla voi kasvattaa salaattia sekä esimerkiksi pinaattia, mangoldia, tilliä ja miksi ihan palkoherneitäkin. Paloiksi asti kasvatettavia herneitä lukuunottamatta kannattaa tosiaan ainakin juhannukseen asti kylvää kahden viikon välein uusi rivi edellisten viereen, niin satoa riittää pitemmälle. Samaa voi jatkaa ditten elokuussa, heinäkuussa ne jostain syystä kasvavat surkeasti.

 

Jos tomaattia haluaa kasvattaa, kannattaa katdoa, että ruukku on tarpeeksi iso. Se saa olla melkein ämpärin kokoinen. Tomaatintaimi kannattaa laittaa aika lailla ruukun pohjalle ja lisötä multaa juurelle sen kasvaessa, tekee sillä tavalla lisää juuria ja vahdituu ja pysyy paremmin pystyssä. Kannattaa mmyös valita pienikokoinen pensastomaattilajike. Tai sit joku amppelitomaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:43"]

Minäkin kysyn viherpeukaloilta että kuinka kasvatetaan chiliä? Voinko ottaa siemeniä chilin palon sisältä ja laittaa multaan? Meillä menee chiliä niin paljon että olisi säästöä jos sitä kasvaisi ikkunalaudalla.

[/quote]

 

En ole kasvattanut chiliä itse, mutta niidenkin siemeniä mydään kaupoissa. Uskoisin, että harrastajien sivustoilta löytyy googlaamalla tietoa. Chilin kasvattaminen tuntuu olevan varsinkin miesten villitys keittiöissä.

Vierailija
8/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako salaatti oikeasti kasvaa siemenistä? Miten saa onnistumaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puinen kehikko ilman pohjaa on hyvä. Voit laittaa maata vasten suodatinkankaan ettei rikkaruohot puske läpi. Sitten vain kehikko täyteen multaa (itse laitan pohjalle kompostimultaa mutta ehkä sulla ei oo kompostia). Voit kylvää siemenet suoraan multaankin, esikasvatus sisällä ei oo pakollinen. Yrttejä kyllä on hyvä kasvattaa alulle ikkunalaudalla.

Etsikääpä rautakauppaketjujen puutarhasivut netistä, niistä saatte paljon tietoa. Samoin esim. Kekkilä.

Vierailija
10/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilin kasvatus kotona on helppoa. Omani olen laittanut kesällä kasvariin ja ulos, mutta ikkunallakin onnistuu. Tarvitsee paljon valoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhamyymälöiden ja miksei ihan markettienkin siemenhyllyillä on jo isot valikoimat lajikkeita. Pussien kyljessä ihan hyvät ohjeet ja aikataulut kylvöile. Jos tomaattia kasvattaa siemenestä alkaa olla kiire laittaa tulemaan, että saa satoakin ennen lopukesää. Toreilta saa alkukesästä ostaa monenlaisia taimia, jos haluaa aloittaa helpommin kuin ihan alusta. Enkä tarkoita siemenkasvatuksen nyt kauhean vaikeaa olevan.

Vierailija
12/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:43"]

Minäkin kysyn viherpeukaloilta että kuinka kasvatetaan chiliä? Voinko ottaa siemeniä chilin palon sisältä ja laittaa multaan? Meillä menee chiliä niin paljon että olisi säästöä jos sitä kasvaisi ikkunalaudalla.

[/quote]

chiliä on helppo kasvattaa, tosin helpompi ulkona kuin sisällä. Se oli takavuosina erittäin suosittua ja muodikastakin, sivustoja varmaan löytyy netistäkin pilvin pimein. Jos sulla on intoa kokeilla ja erehtyä, voit ottaa siemeniä teillä syötävänä punaisen chilipalon sisältä ja panna kasvamaan, mutta näissä on se huono puoli, että jalostustekniikan takia siemenistä kasvavan chilikasvin omat hedelmät ei välttämättä ole ollenkaan sellaisia kuin emokasvista voisi kuvitella. Varmemmin haluamansalaisia chilejä saa, jos ostaa siemenet kaupasta (suosituimpia lajeja myydään ihan pridmassa tai k-kaupassaa, eksoottisempia postimyynnistä). Esikasvatus alkaa nyt, periaatteessa samoilla menetelmillä kuin tomaatin kanssa. (Kylvetään, koulitaan kun kaksi sirkkalehtien jälkeistä lehtiparia on ilmaantunut ja halutessa/tarvittaessa myöhemmin toisen kerrran)  kun on lämmintä, ne viedään ulos ensin vähäksi aikaa ja sitten pitemmäksi ja muutaman päivän päästä pysyvästi. Karaisuvaiheessa kannsttaa varoa dekä liikaa kulmää että liikaa aurinkoa. Jos et vie chilejä ulos, sun täytyy pölyttää kukat käsin (vaikka vesiväripensselillä), että tulee hedelmiä. Ulkona tuuli ja ötökät hoitavat asian. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:47"]

Alkaako salaatti oikeasti kasvaa siemenistä? Miten saa onnistumaan?

[/quote]

 

Ihan vaan multaan kylvät ne siemenet pussin ohjeen mukaisesti. Ei sen kummempaa, itää varmasti, kun muistat kastella. Salaatti tarvitsee itääkseen kohtuullisen viileän paikan, joten älä idätä sisällä, vaan yöpakkasten loputtua pihalla ruukussa.

Vierailija
14/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, isot kiitokset kaikille vastanneille, hyviä ideoita ja todellakin, aion yrittää tälle kesälle sitten omaa satoa!

 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- erilaiset lehtisalaatit, rucola yms.  -> Kylvetään siemenpussin ohjeen mukaan (yleensä kai kesäkuun alussa) multaan pihalle, ei esikasvatusta. Kastellaan runsaasti, ei kovin paahteiseen paikkaan. Jos tahtoo satoa pitkin kesää, kannattaa tehdä toiseen ruukkuun uusi kylvös pari viikkoa ensimmäisen jälkeen. Menestyy aika pienessäkin ruukussa, ei vaadi suurta multatilaa.

 

- herne  -> sama kuin salaatilla

 

- pavut  -> Kylvetään isompaan ruukkuun, jossa on köynnöstuki pavun pitkiä (noin 150cm) varsia varten. Kylvöaika pussin mukaan, ei vaadi esikasvatusta.

 

- tomaatit  -> Suosittelen ostamaan valmiin taimen. Pienet pensastomaatit ovat helpoimpia. Lämpimälle, suojaisalle paikalle pihalle kun hallavaara on ohi. Kannattaa tukea. Opettele netistä "varkaiden poisto". Vaatii suht ison tilan, eli joko omiin ruukkuihin, tai jos tahtoo monta samaan, vaatii isomman kasvilavan tms. Kastelusta ja lannoituksesta huolehdittava.

 

- yrtit, ruohosipuli  -> suosittelen ostamaan valmiit taimet, tilli siemenestä kuten salaatti. Voi istuttaa samaan ruukkuun, ei vaadi isoa tilaa. Kastellaan ja lannoitetaan kohtuudella, basilika tykkää kosteudesta, muut eivät vaadi ihmeempiä. Yrttien ei tarvi kasvaa kovin reheväksi, ne ovat maukkaimmillaan pienempinä

 

- kesäkurpitsa  -> suosittelen ostamaan valmiin taimen. Tuottaa paremmin satoa, jos on vähintään 2 eri kurpitsaa. Iso ruukku, kastelu ja lannoitus, kehittyvien kurpitsoiden alle kannattaa laittaa kuiviketta (tai tuki jos roikkuvat ruukun ulkopuolelle etteivät repeä), jotta eivät mätäne.

 

- porkkana  -> siemenpussissa ohje, minun kokemukseni mukaan voi kasvattaa ruukussa ja tiheämmin kuin siemenpussi neuvoo, muista kastelu ja lannoitus

 

- peruna  -> voi kasvattaa isossa ruukussa, tynnyrissä tms. En ole itse ainakaan koskaan lannoittanut ja satoa on silti tullut hyvin. Istutetaan heti kun maa on sulanut ja kuivahtanut. Kastelusta huolehdittava.

 

 

Ei ruukuissa kasvattaminen ole lainkaan vaikeaa, ainut huomioitava asia on se, että kasveja täytyy hoitaa enemmän koska ne eivät saa maasta kosteutta ja ravinteita. Toisaalta rikkaruohoja ei ole niin paljon.

 

Pienen pihan istutuksissa kannattaa miettiä hyötykasvien istuttamista kukkamaahan. Voiko pihaan istuttaa pieniin tiloihin tarkoitetun hedelmäpuun? Mahtuuko johonkin raparperi, vadelmapenkki tai viinimarja?

Vierailija
16/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:47"]

Alkaako salaatti oikeasti kasvaa siemenistä? Miten saa onnistumaan?

[/quote]

 

Salaattia myydään mm. istutusnauhoissa. Pussissä on siis huokiseen kangasnauhaan upotettuja siemeniä ja sellainen rullataan auki kasvimaalle tai lavaan. Samaan tapaan voi kylvää vaikka retiisiä tai porkkanaa. Mene hypistelemään ihan vaikka ruokamarkettien siemenpussihyllyjä.

 

Kasvatin erilasia salaatteja ihan onnistuneesti ruukuissa portailla viime kesänä. Niissä on paljon parempi ja voimakkaampi maku kuin kaupan salaateissa, muutama lehti lautasella teki jo herkullisen lisän ruokaan.

 

Varmista vielä millä kasvuvyöhykkeellä asut, se tekee omat rajoitteensa.

 

Nimim. vyöhyke 6

Vierailija
17/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään kasvattaa ruukussa joko jatkuvasatoisia tai uudelleenkylvettäviä kasveja. Varsinkin jos ja kun tilaa on rajallisesti. On aika turhauttavaa vaalia ruukussa puoli kesää jotain perunaa tai porkkanaa ja sit kun syöntiaika tulee, se on kerralla nostettu ja syöty ja koko kesän kasvatuksesta on jäljellä vain tyhjä ruukku. Toki siihen voi sit istuttaaa vaikka jonkun alennusmmyynnistä saadun kesäkukan, mut kuitenkin. On kivempi kun satoa voi nauttia pitemmän aikaa.

Vierailija
18/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän alussa laita salaattia kasvamaan isoihin ruukkuihin. Kun kylvät useampaan otteeseen, esim. viikon tai kahden välein, saat eri aikaan valmistuvia eriä, jolloin hyvää salaattia riittää pitempään.

 

Sisällekin voi koska vaan ruukkuun laittaa herneitä itämään (ihan vaikka niitä hernekeittoon tarkoitettuja herneitä). Herneen versot on hyviä esim. salaatin päällä tai annosten koristeena tms.

 

Basilika vaatii lämpimän paikan. Helpointa on ehkä ostaa jostain puutarhalta valmis taimi keväällä, toki voit kokeilla myös siemenestä. Basilikan voi lämpiminä päivinä laittaa myös ulos, mutta se on tosi arka kylmälle.

Vierailija
19/19 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattia voi kokeilla myös rivitalon pihassa, jos sulla on aurinkoinen ja suojaisa piha. Aurinkoisella seinustalla, jossa tuulen suoja, onnistuu kyllä.