Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikkia lapsilisiä leikataan seitsemän prosenttia

Vierailija
26.03.2014 |

Kaikkia lapsilisiä leikataan seitsemän prosenttia

Julkaistu: 26.3.2014 1:40, päivitetty: 26.3.2014 2:05

Kehysriihi Hallituksen yöllä järjestetty tiedotustilaisuus Säätytalolla toi uutta valoa myös lapsilisäuudistukseen.

Valtion taloutta sopeutetaan seuraavien neljän vuoden aikana yhteensä 2,3 miljardilla eurolla. Toimenpiteen arvioidaan auttavan valtion velkaantumisen taittamisessa.

- Nykytiedon valossa valtion velkaantuminen taittuu joko 2016 tai 2017, pääministeri Jyrki Katainen kommentoi.

- Tehdyt päätökset vievät Suomea eteenpäin. Nämä päätökset koskettavat jokaista suomalaista niin hyvässä kuin pahassa.

Karvasta kalkkia saavat nietäväkseen muun muassa lapsiperheet, sillä yksi hallituksen kehysriihessä päätetyistä konkreettisista toimenpiteistä kohdistuu lapsilisiin.

Jokaista lapsilisää tullaan leikkaamaan tasaleikkurilla seitsemän prosentin verran. Toisesta ja sitä seuraavista lapsista saa myös uudistuksen jälkeen enemmän kuin ensimmäisestä.

IS-STT

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi maksaa n.5 milj.euroa lapsilisiä ulkomailla asuville keikkatyöläisten lapsille,  tämäkin olis oiva keino säästää, kun nää lopetettais? Lapsilisä on alunalkaenkin tarkoitettu Suomalaisten lapsiperheiden hyvinvoinnin turvaamiseen!  

Vierailija
62/65 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eihän tämä pieni leikkaus missään tuntuisi, jos kaikki muu pysyy ennallaan. Meillä ollaan jo muutenkin tiukoilla ja nyt tuli jo kiinteistö- ja kunnallisveron korotus. Bensa kallistuu ja todennnäköisesti myös ruoka, vaatteet jne. Me olemme yrittäjiä, joten palkka nousee vaan, jos tehdään vieläkin enemmän töitä. Nyt mies tekee viikossa n. 70 tuntia töitä, itse teen vain 40-45 ja kaikki kotityöt yksin. Toisaalta taas kun ostovoima heikkenee, vähenee myös meidän yrityksen tuotteiden kysyntä ja siksi varmaan palkkamme taas "joustaa", samoin "joustaa" meidän kesälomat, jota mies piti viime kesänä 2 viikkoa ja minä 3, muita lomia ei sitten pidetäkään.

Yksi neuvo: älkää missään tapauksessa alkako yrittäjiksi. Olette silloin sosiaaliturvan ulkopuolella, teillä ei ole oikeutta lomaa, ei lyhyeen palkalliseen sairauslomaan, palkkaa tulee tasan silloin kun teette työtä.

Meillä vakavasti harkitaan maastamuuttoa. Ensi alkuun otetaan käyttöön kuitenkin pimeä työ ja yritetään selvitä sen turvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:26"]

Juu eihän tämä pieni leikkaus missään tuntuisi, jos kaikki muu pysyy ennallaan. Meillä ollaan jo muutenkin tiukoilla ja nyt tuli jo kiinteistö- ja kunnallisveron korotus. Bensa kallistuu ja todennnäköisesti myös ruoka, vaatteet jne. Me olemme yrittäjiä, joten palkka nousee vaan, jos tehdään vieläkin enemmän töitä. Nyt mies tekee viikossa n. 70 tuntia töitä, itse teen vain 40-45 ja kaikki kotityöt yksin. Toisaalta taas kun ostovoima heikkenee, vähenee myös meidän yrityksen tuotteiden kysyntä ja siksi varmaan palkkamme taas "joustaa", samoin "joustaa" meidän kesälomat, jota mies piti viime kesänä 2 viikkoa ja minä 3, muita lomia ei sitten pidetäkään.

Yksi neuvo: älkää missään tapauksessa alkako yrittäjiksi. Olette silloin sosiaaliturvan ulkopuolella, teillä ei ole oikeutta lomaa, ei lyhyeen palkalliseen sairauslomaan, palkkaa tulee tasan silloin kun teette työtä.

Meillä vakavasti harkitaan maastamuuttoa. Ensi alkuun otetaan käyttöön kuitenkin pimeä työ ja yritetään selvitä sen turvin.

[/quote]

Ymmärrän kyllä hyvin jos yrittäjää alkaa kiinnostamaan pimeä työ tuossa vaiheessa.

Itseäkin vituttaa olla keskituloinen, joka maksaa itse lapsen päivähoitolulut, asumisensa, lasten harrastukset ja siis koko elämänsä. Lisäksi lyhennän joka kuukausi opintolainaa, jonka jouduin pakosta ottamaan kun pienen lapsen ohella opiskelin. Nyt minulla on ammatti, jonka ansiosta minulla on töitä ja olen keskiluokkainen tuloiltani mutta ei ole kivaa. Helpommalla pääsisi kun eläisi työttömänä ja kouluttamattomana yhteiskunnan tuella vapaamatkustajana. Työni kautta tiedän että tällaisia vapaamatkustajia todellakin on, tehdään lapsia lapsen perään ja eletään täysin ilmaiseksi yhteiskunnassa, itse ei makseta yhtään mistään. Välillä käydään ruokajonossa että rahaa riittäisi paremmin tupakkaan. Onko se reilua??

Vierailija
64/65 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdestä alle 3-vuotiaasta 341,06 e/kk
muista perheen alle 3-vuotiaista lapsista kustakin 102,11 e/kk
yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 65,61 e/kk kustakin

Nuo kaikki isolapsiset perheet saavat lapsilisien lisäksi.

Mutta mun mielestä hallituksen olisi pitänyt puuttua eu-säännöksiin enemmän. tällä hetkellä suomi maksaa lapsilisiä esim. virolaisille ja puolalaisille perheille heidän kotimaahansa. Eli riittää, kun isä käy työssä suomessa. Vaikka muu perhe jää asumaan kotimaahansa, suomi maksaa sinne lapsilisät ja kotihoidontuet. Tämä  on mun mielestä väärin ja siihen pitäisi puuttua. Mun mielestä nuo kuuluu maksaa vain suomessa asuville.

Vierailija
65/65 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 07:08"]

Luoja meitä suomalaisia! Nyt pitäisi kaikkien puhaltaa yhteen hiileen, ja ymmärtää että jostain on säästettävä. Kenenkään meidän talous ei tähän kaadu. Nyt loppu valitus, ja ollaan onnellisia siitä mitä meillä on jäljellä!

[/quote] Miksi 5000 euroa kuussa saavalta leikataan saman verran lapsilisästä kuin 1000 kuussa saavalta?

[/quote]

5000e/kk tienaava maksaa esim. kahden lapsen hoitomaksuja n. 500e/kk, kun taas tonnin tienaava ei maksa hoitomaksuja penniäkään. Tonnin tienaava saa lisäksi yhteiskunnalta muita tukia, eikä maksa tuloveroja juuri lainkaan. 5000 eur ansaitseva puolestaan maksaa veroja enemmän kuin 1500 eur/kk. Kyllä opiskelusta pitää myös olla jotain hyötyä. Tässä sosiaalitukiyhteiskunnassa tuloerot ovat siihen nähden liiankin pienet. 

Tuolla 1000 eur ansaitsevalla leikkaus kompensoituu toim.tulotuessa, mutta 5000 eur ansaitsevalle se on pelkkää miinusta.