Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko vielä, kun koko Suomen kansa 'pakkorokotettiin' sokeripalalla poliota vastaan 1985?

Vierailija
22.11.2020 |

Sokeri sisälsi elävää poliovirusta, meidän piti nielaista se koulussa.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olin 9-vuotias ja siitä lähtien olen kärsinyt oudoista sairauksista, 10v myöhemmin alkoi ilmentymään hampaiden reikiintymistä (sokeri!!), ja nyt yli 40 vuotiaana näkö on alkanut heikkemään niin että joutuu joka vuosi käymään optikolla. ENKÄ OLE AINOA!!! Selvä yhtyes mutta kukaan ei tunnu ottavan tosissaan tätä....huomautan myös että ylipainoisten osuus -85 ylöspäin on vaan noussut- sokeri!!

Tämä oli mainio! Juuri tuollaista logiikkaa rokotususkriittiset käyttävät.

Katsos, kun heidän täytyy ennalta tietää kaikki asiat, mitä elimistö ei siedä. Esimerkiksi tuo:

http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupa…

Vierailija
22/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erittäin hyvin ja muistelen, että se tapahtui jo 80-luvun alkupuolella. Olin ala-asteella, kun saatiin sokeripalat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut tuolloin Suomessa joten en ole saanut :o

Vierailija
24/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan todella hämärästi, olin tuolloin 6-vuotias. Nimenomaan "sokeripala" on jäänyt mieleen.

Vierailija
25/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sokeripalan 'logiikka' oli siis tämä (Karjalainen) :

"Pohjois-Karjalassa ryhdyttiin ylimääräisiin, piikillä annettaviin tehosterokotuksiin joulukuussa 1984.

.. Nämä tehotoimet eivät kuitenkaan riittäneet. Jätevesitutkimukset osoittivat, että Suomen väestöstä n. 1% oli polioviruksen kantajia.

Tammikuussa 1985 Lääkintöhallitukselta kävi käsky, että koko kansa on rokotettava suun kautta annettavalla Sabin - rokotteella"

Vierailija
26/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olin 9-vuotias ja siitä lähtien olen kärsinyt oudoista sairauksista, 10v myöhemmin alkoi ilmentymään hampaiden reikiintymistä (sokeri!!), ja nyt yli 40 vuotiaana näkö on alkanut heikkemään niin että joutuu joka vuosi käymään optikolla. ENKÄ OLE AINOA!!! Selvä yhtyes mutta kukaan ei tunnu ottavan tosissaan tätä....huomautan myös että ylipainoisten osuus -85 ylöspäin on vaan noussut- sokeri!!

:D :D :D

Vierailija
27/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo silloin tehtiin tutkimusta eli osa porukkaa sai lumelääkettä. Itse en ottanut koko sokeripalaa, jonot oli niin pitkät, että siinä olisi mennyt aika ja terveys odotellessa.

Vierailija
28/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, olin tuolloin 5. T alloisi olla niin, että tuolloin jossain Pohjois-Suomessa puhkesi polioepidemia.

Muuten, tuli poliosta mieleen se, että rokotusten vastustajathan usein väittävät, että taudit ovat vähenneet ennen kaikkea siksi, että hygienia on parantunut. Polioepidemiat taas alkoivat siitä, että hygienia oli parantanut. Polio siis leviää ulosteista kontaminoituneen juomaveden mukana. Silloin, kun viemäri- ja vesijohtojärjestelmää ei vielä ollut, lapset altistuivat tasaisesti poliovirukselle. Joskus joku sairastui, mutta useimmat eivät sairastuneet. Kun tasainen altistus loppui uusien keksintöjen myötä, vastustuskykyä ei kehittynyt, ja alkoi tulla polioepidemioita. Tai lapsihalvauksestahan ennen puhuttiin. Sitten kehitettiin rokote.

Niin pieni sivuseikka vaan, että polio on nälän ja ripulin jälkeen edelleen lasten suurin tappaja maailmalla (ja ellei tapa, invalidisoi pysyvästi)

Vierailija
29/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo silloin tehtiin tutkimusta eli osa porukkaa sai lumelääkettä. Itse en ottanut koko sokeripalaa, jonot oli niin pitkät, että siinä olisi mennyt aika ja terveys odotellessa.

Ei tuossa ollut kyse mistään rokotetutkimuksesta. Rokote oli kehitetty jo paljon aiemmin. Polio vain oli Suomesta loppunut 80-luvulle tultaessa, mutta sitten tuli uudestaan epidemia.

Vierailija
30/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virusta löytyi Tampereen jätevesistä. Huhuttiin, että Vi e t namista tulleet venep a k ol a i s et olisi tuoneet.

Vierailija
31/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvaltojen presidentti Roosevelthan kärsi poliosta, oli sen vuoksi pyörätuolissa ja kuoli melko varhain. Että hyvä juttu vaan nuo sokeripalat. Miettikääs jos nuo rokotteet ei olisi ilmaisia, vaan niistä pitäisi maksaa. Tyyliin tonni per rokote. Että pitää olla tyytyväinen, kun systeemi on kumminkin näin hyvä.

Vierailija
32/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virusta löytyi Tampereen jätevesistä. Huhuttiin, että Vi e t namista tulleet venep a k ol a i s et olisi tuoneet.

Aina pitää löytää syyllinen. Vaan eipä kansa mölissyt rokotetta vastaan, vaan otti sen kiltisti kun määrättiin. Some on saanut monet mölyapinat uskomaan, että heillä olisi jotakin merkitystä, Ennen vanhaan näille naurettiin ja siihen aikaan saatiin tarvittaessa käytettyä pakkotoimia. Mielisairaalapaikkojakin oli viisi kertaa enemmän kuin tänä päivänä ja hoitoajat pitkiä.

Vierailija
33/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Poika oli silloin 1-vuotias ja vähän hirvitti, mutta päätin kuitenkin antaa hänelle se.

Vierailija
34/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se oli kivaa kun sai sokeripalan koulussa

Vierailija
35/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää löytää syyllinen. Vaan eipä kansa mölissyt rokotetta vastaan, vaan otti sen kiltisti kun määrättiin. Some on saanut monet mölyapinat uskomaan, että heillä olisi jotakin merkitystä, Ennen vanhaan näille naurettiin ja siihen aikaan saatiin tarvittaessa käytettyä pakkotoimia. Mielisairaalapaikkojakin oli viisi kertaa enemmän kuin tänä päivänä ja hoitoajat pitkiä.

Ei se mielisairaaloissa hilloaminen ollut automaattisesti mitenkään hyvä juttu. Mun äiti on eläkkeellä oleva sairaanhoitaja. Hän aloitti työuransa psykiatrisella puolella ja siirtyi sitten vanhuspuolelle, kun psykiatrisia osastoja ajettiin alas 90-luvulla. Hän on puhunut paljon siitä, miten osastoilla oli ihmisiä, jotka olisi voitu kuntouttaa, jos olisi haluttu. Esim. kroonistuneen masennuksen takia sinne joutuneita. Monessa paikassa olot olivat sellaiset, että ne eivät suinkaan tukeneet parantumista tai sitä, että pääsisi kiinni normaaliin elämään.

Vierailija
36/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Mitenhän 1-diabeetikot rokotettiin?

Normaalisti piikillä, kuten muutkin riskiryhmäläiset - hieman myöhemmin sitten muut edullisesti sokeripalasella.

Kyllä siinä ensin annettiin piikki ja myöhemmin täydennettiin sokeripalalla.

Vierailija
37/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt - 85 ja olen pohtinut sellaista, kun muistan lapsuudesta sellaisen tapahtuman, että oli joku tuon poliosokeripalan tyylinen joukkojuttu, mutta ikään kuin se olisi liittynyt johonkin näytteenottoon. Muistan hämärästi, että aikuisilta olisi otettu nenästä ja lapsilta jotenkin muuten.

Vierailija
38/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mielisairaaloissa hilloaminen ollut automaattisesti mitenkään hyvä juttu. Mun äiti on eläkkeellä oleva sairaanhoitaja. Hän aloitti työuransa psykiatrisella puolella ja siirtyi sitten vanhuspuolelle, kun psykiatrisia osastoja ajettiin alas 90-luvulla. Hän on puhunut paljon siitä, miten osastoilla oli ihmisiä, jotka olisi voitu kuntouttaa, jos olisi haluttu. Esim. kroonistuneen masennuksen takia sinne joutuneita. Monessa paikassa olot olivat sellaiset, että ne eivät suinkaan tukeneet parantumista tai sitä, että pääsisi kiinni normaaliin elämään.

Joka tapauksessa tilanne oli tuolloin ylilyönteineenkin parempi mitä se on tänä päivänä heitteillejättöineen ja säästökuureineen.

Vierailija
39/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin lasta syksyllä 1984. Otimme mieheni kanssa sokerirokotteen, vaikka raskauden vuoksi pelotti. Terve tyttö syntyi keväällä -85.

Vierailija
40/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa tilanne oli tuolloin ylilyönteineenkin parempi mitä se on tänä päivänä heitteillejättöineen ja säästökuureineen.

Ei se kyllä välttämättä ollut. Ei se osastohoito kovin osaavaa ollut.