Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko vielä, kun koko Suomen kansa 'pakkorokotettiin' sokeripalalla poliota vastaan 1985?

Vierailija
22.11.2020 |

Sokeri sisälsi elävää poliovirusta, meidän piti nielaista se koulussa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäpäivänä tuo ei onnistuisi. koska idioluutio.

Vierailija
2/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärä muistikuva. Muistelin että ois ollut aiemmin kuin 85.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Hyvältä se maistui, mutta liikkeitäni on seurattu ja ajatuksiani kaukoluettu siitä lähtien.

Nytkin joku etäluki ajatukseni lähteä hamstraamaan vessapaperia ja kun tulin paikalle, joku hämärämies poimi nenäni edestä viimeisen paketin.

Vierailija
4/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Mitenhän 1-diabeetikot rokotettiin?

Vierailija
5/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heille se lääke annettiin porkkanassa. No ei, vaan he saivat sen ihan neulassa.

Vierailija
6/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5G

Vierailija
7/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti piikillä, kuten muutkin riskiryhmäläiset - hieman myöhemmin sitten muut edullisesti sokeripalasella.

Vierailija
8/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin 9-vuotias ja siitä lähtien olen kärsinyt oudoista sairauksista, 10v myöhemmin alkoi ilmentymään hampaiden reikiintymistä (sokeri!!), ja nyt yli 40 vuotiaana näkö on alkanut heikkemään niin että joutuu joka vuosi käymään optikolla. ENKÄ OLE AINOA!!! Selvä yhtyes mutta kukaan ei tunnu ottavan tosissaan tätä....huomautan myös että ylipainoisten osuus -85 ylöspäin on vaan noussut- sokeri!!

Vierailija
9/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja varsin elävästi, oli muuten ihan helvetin pahanmakuinen sokeripala. Ja mielestäni se oli ennen v.85, koska silloin asuin jo Hgissä ja muutettiin sinne 1984 ja sain siis tuon sokeripalan entisessä asuinpaikassani, ala-asteella jota kävin ennen muuttoa luokat 1-4.

Vierailija
10/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, mutta se täytyi olla joskus 70-luvullakin, koska 1985 olen ollut töissä ja pitänyt välivuotta, ja musitikuva on, että ala-asteella se oli. Oliko se niin, että 10 vuoden välein? Ei tuolloin 1985 mitään työterveyshuoltoa ollut. 

Vierailija
11/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea meni siis kai niin, että ensiksi kaikille annettiin piikkinä kuollutta virusta ja 2 vkon kuluttua nielaistiin elävää virusta, jota oli sokeripalasessa.

Vierailija
12/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä millään muista. Synnyin kylläkin vuonna 1986.

Vierailija
13/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämärä muistikuva. Muistelin että ois ollut aiemmin kuin 85.

Kyllä se oli -85. Jäi mieleen, kun kävin "sokerinpalalla" lapsen (2v) kanssa ja mummot taivastelivat, miksi sillä oli kumpparit, eihän se edes kävele, vaan istuu rattaissa.. jep,jep !

Vierailija
14/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olin 9-vuotias ja siitä lähtien olen kärsinyt oudoista sairauksista, 10v myöhemmin alkoi ilmentymään hampaiden reikiintymistä (sokeri!!), ja nyt yli 40 vuotiaana näkö on alkanut heikkemään niin että joutuu joka vuosi käymään optikolla. ENKÄ OLE AINOA!!! Selvä yhtyes mutta kukaan ei tunnu ottavan tosissaan tätä....huomautan myös että ylipainoisten osuus -85 ylöspäin on vaan noussut- sokeri!!

Tämä oli mainio! Juuri tuollaista logiikkaa rokotususkriittiset käyttävät.

Vierailija
15/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin tuolloin 5. Taisi olla niin, että tuolloin jossain Pohjois-Suomessa puhkesi polioepidemia.

Muuten, tuli poliosta mieleen se, että rokotusten vastustajathan usein väittävät, että taudit ovat vähenneet ennen kaikkea siksi, että hygienia on parantunut. Polioepidemiat taas alkoivat siitä, että hygienia oli parantanut. Polio siis leviää ulosteista kontaminoituneen juomaveden mukana. Silloin, kun viemäri- ja vesijohtojärjestelmää ei vielä ollut, lapset altistuivat tasaisesti poliovirukselle. Joskus joku sairastui, mutta useimmat eivät sairastuneet. Kun tasainen altistus loppui uusien keksintöjen myötä, vastustuskykyä ei kehittynyt, ja alkoi tulla polioepidemioita. Tai lapsihalvauksestahan ennen puhuttiin. Sitten kehitettiin rokote.

Vierailija
16/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei annettu mitään piikkejä, vain yksi sokeripala terveyskeskuksessa. 

Vierailija
17/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja se meni juuri niin, että ensin rokotettiin, sitten sokeripala ja vuosi 85. Olin 1. tai 2. luokalla koulussa.

Vierailija
18/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä minä tiedän, mikä se rokote oli, ehkä jotain muuta. Itkettiin koulun terkkarin odotushuoneessa, kun pelotti.

Vierailija
19/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://aijaa.com/vFjxzB

Tämän päivän Karjalaisessa on juttua.

"Aikuisväestö haki rokotteen tunnollisesti, mutta esimerkiksi Joensuussa lapsia on jäänyt tulematta rokotukseen.

-Ilmeisesti kaikki vanhemmat eivät tiedä, että vaikka ylimääräinen polio olisi pistetty neuvolassa tai koulussa, sokeripala on silti tarpeen, totesi johtava lääkäri Antti Alasoini.

Lääkärit korostivat, että rokotteen saaminen on velvollisuus itsensä ja lähimmäisen kannalta"

Vierailija
20/58 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei annettu mitään piikkejä, vain yksi sokeripala terveyskeskuksessa. 

En m8näkään mitään piikkiä muista. -66:syntynyt-