Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästöt asuntolainan ohessa?

Vierailija
21.11.2020 |

Ollaan just ostettu asunto. Mulla on sijoituksia 20k, säästöjä+käyttörahaa 20k ja näiden lisäksi oli asuntoa varten säästetty rahaa joka nyt sitten meni asuntoon. Tekisi mieli maksaa asuntolainaa normilyhennysten lisäksi välillä myös könttänä vähän enemmän pois. Kysymys kuuluu minkä verran teidän mielestä kannattaa olla sellaisia säästöjä jotka saa samantien käyttöön tarvittaessa? Eli onko tuo 20k turhan paljon, riittäisikö 15 tai 10? Kuitenkin myös puolisolla tulot ja säästöt. Ymmärrän että on suhteellista ja riippuu tulotasosta ja menoista, mutta kiinnostaisi silti miten muut asian ajattelee. Uuteen kotiin tulee varmaan jotain hankintoja tässä tehtyä joihin hyvä varata max 2000e mutta muita erityisiä menoeriä ei ole tiedossa.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle: mikä on asuntolainanne kokonaiskorko? Nykyisin se tuppaa olemaan 0,5% tai alle, jolloin saat vaikka Bank Norwegianista rahoillesi paremman tuoton kuin tekemällä ylimääräisiä lyhennyksiä. Kuten muutkin sanoivat, kannattaa kasvattaa myös muuta omaisuutta lainan maksun ohella.

Vierailija
42/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: mikä on asuntolainanne kokonaiskorko? Nykyisin se tuppaa olemaan 0,5% tai alle, jolloin saat vaikka Bank Norwegianista rahoillesi paremman tuoton kuin tekemällä ylimääräisiä lyhennyksiä. Kuten muutkin sanoivat, kannattaa kasvattaa myös muuta omaisuutta lainan maksun ohella.

Ja jos osakkeet ei kiinnosta, rahastot ovat hyvä vaihtoehto. Joko ne pankin omat rahastot (muista tarkistaa kulut!) tai sitten esim nordnetin rahastot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se näyttää olevan yhä 2%.

Vierailija
44/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muinoin meinasin, että mitä vähemmän velkaa sen parempi. Joten mä makselin asuntolainaa kaikilla ylimääräisillä talouteen tulevilla rahoilla. Säästöjä en silloin pitänyt, mutta puskuri oli se 3 kk:n palkka.

Kaikki veronpalautukset, duunista saadut bonukset, yt saadut rahat, kirpparimyynnit.... pullonpalautukset sentään jätin lapsille.

Meillä oli reilussa kahdeksassa vuodessa asuntolaina maksettu. Vähän päälle kolmekymppisenä siis... sen jälkeen olen alkanut relaamaan rahan kanssa paremmin. Nyt on oma katto, säästöt ja puskurit hallussa.

Vierailija
45/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muinoin meinasin, että mitä vähemmän velkaa sen parempi. Joten mä makselin asuntolainaa kaikilla ylimääräisillä talouteen tulevilla rahoilla. Säästöjä en silloin pitänyt, mutta puskuri oli se 3 kk:n palkka.

Kaikki veronpalautukset, duunista saadut bonukset, yt saadut rahat, kirpparimyynnit.... pullonpalautukset sentään jätin lapsille.

Meillä oli reilussa kahdeksassa vuodessa asuntolaina maksettu. Vähän päälle kolmekymppisenä siis... sen jälkeen olen alkanut relaamaan rahan kanssa paremmin. Nyt on oma katto, säästöt ja puskurit hallussa.

Onnea velattomasta asunnosta! Aika tiukkaa elämää kuitenkin kahdeksan vuoden ajan. Itse mieluummin maksan lainaa vähän kauemmin jos voin elää ja myös säästää siinä samalla.

Vierailija
46/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me sijoitamme joka kk vähintään lainanlyhennysten +korkojen verran osakkeisiin. Näin kerrytämme kassavirtaa mahdollisen korkojen nousun varalle. Kuukausittainen kassavirta kattaa jo nyt korot moninkertaisesti, tulevaisuudessa koko lyhennyksen. Nykyisellä korkotasolla ylimääräiset lyhennykset ovat silkkaa hulluutta. Osta mieluummin asuntolainapankkisi osakkeita tai sijoita euroalueen ulkopuolelle koska siellä ei ole suositeltu pankkeja jättämään osinkoja maksamatta.

Vierailija
47/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti lainaa ei ole kilpailutettu koskaan koska korko on noin kova.

Vierailija
48/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te joudu maksamaan pankille jos teette ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan? Minun piti, lisäksi ylimääräisen lyhennyksen jälkeen piti maksaa uudesta takaisinmaksusuunnitelmasta?

Mites osakkeiden osto, voiko ostella ja myydä ilmaiseksi vai täytyykö maksaa jotain maksuja?

Meillä on käytössä lyhennysjousto ja lyhennysmäärää voi muokata miten haluaa suuremmaksi tai pienemmäksi tarpeen mukaan. Sitä emme ole juurikaan tarvinneet mutta se on hyvä olla olemassa.

Osakkeiden osto ei ole ilmaista, kyllä siitä pitää välityskulut (selviää oman pankkisi sivulta) maksaa. Omassa pankissani osakkeiden säilytys on ilmaista jos tekee yhden kaupan kvartaalissa. Sun kannattais ehkä kilpailuttaa lainasi, kuulostaa pankkisi toiminta sen verran härskiltä.

Vierailija
49/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on ok talo niin 10 000 on oltava aina varalla. Nykyisillä 1% koroilla ei kannata maksaa ylimääräistä vaan sijoittaa varmoihin osingon maksaja yrityksiin. Saat 5-8% tuottoa.

Olen eri, mutta mitkä ovat nuo varmat osingot? Itse olen maksanut tosi paljon nyt ylimäärin asuntolainaa pois, kun en tiedä sijoituksista mitään. Nyt näyttää siltä, että asuntolaina on maksettu seuraavassa kuudessa vuodessa pois 12 vuoden sijaan. Ajattelin alkaa säästämään tuon asuntolainan jälkeen sitten. 

Parempi olisi aloittaa sijoittaminen pienellä summalla jo nyt, koska menetät monen vuoden tuotot maksaessasi asuntolainaa ja lopuksi kaikki rahasi ovat seinissä kiinni.

Vierailija
50/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Orion, Neste, Kone, Nordea, Tokmanni, Fortum, Elisa, Metsäboard. Nuo kaikki maksaa yli 5% osinkoa eivätkä kärsi koronasta.

Miten niin Kone ei kärsi?

Ei näyttäny kärsivän. nostaa osinkoa ja maksaa vielä lisäosingonkin päälle. Kyllä näin omistajana kiitän.

Vierailija
51/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten ole tajunneet kilpailuttaa palveluitanne aivan vähään aikaan. 2% korko on tolkuton.. On ollut jo 10 vuotta...

Vierailija
52/52 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten ole tajunneet kilpailuttaa palveluitanne aivan vähään aikaan. 2% korko on tolkuton.. On ollut jo 10 vuotta...

Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Tuohon puoleen prosenttiin tai melkein pitäisi päästä pelkästään kysymällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme