Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästöt asuntolainan ohessa?

Vierailija
21.11.2020 |

Ollaan just ostettu asunto. Mulla on sijoituksia 20k, säästöjä+käyttörahaa 20k ja näiden lisäksi oli asuntoa varten säästetty rahaa joka nyt sitten meni asuntoon. Tekisi mieli maksaa asuntolainaa normilyhennysten lisäksi välillä myös könttänä vähän enemmän pois. Kysymys kuuluu minkä verran teidän mielestä kannattaa olla sellaisia säästöjä jotka saa samantien käyttöön tarvittaessa? Eli onko tuo 20k turhan paljon, riittäisikö 15 tai 10? Kuitenkin myös puolisolla tulot ja säästöt. Ymmärrän että on suhteellista ja riippuu tulotasosta ja menoista, mutta kiinnostaisi silti miten muut asian ajattelee. Uuteen kotiin tulee varmaan jotain hankintoja tässä tehtyä joihin hyvä varata max 2000e mutta muita erityisiä menoeriä ei ole tiedossa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisenä maailmanaikana en taitaisi niinkään sijoittaa, tuohan on lainarahalla sijoittamista ja se nyt on melko riskitoimintaa. Mikään ei sen sijaan estä tosiaan sijoittamasta sitten kun on perusomaisuus maksettu.

Voi rojahtaa talous, mennä tulot ja terveys, mitäs sitten? Lainaa ei lyhennetä prosenteilla.

Mun ei itse tarvi sijoittaa edes lainarahalla. Pienet tulot ja pienet menot mahdollistavat suurehkot osakesijoitukset. Missään nimessä ei pidä kaikkea varallisuutta laittaa asuntoon! Kyllä jollain pitää elää jos tulee kriisitilanne ja ihan normiarjessakin on kiva, jos on joskus varaa käydä vaikkapa ulkona syömässä. Minulle on opetettu juuri tätä vanhan kansan mantraa, että kaikki varallisuus on oltava kiinni nollakorkotilillä ja kiinteässä omaisuudessa, onneksi tuli some ja siellä törmäsin firettämiseen.

Lisäksi meillä 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä ei tule olemaan mitään eläkkeitä. Kauhulla katson kun ystäväpariskunta sai puolen miljoonan asuntolainan, jolla ostivat kivitalon muuttotappiokaupungin nukkumalähiöstä. Siinä ei kyllä paljoa muuta syödä kuin puuroa hautaan asti.  

Vierailija
22/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita vaan sen verran kuin sulla on varaa menettää.

Itse olen maksanut asuntolainani kokonaan pois. Työssä jaksaminen huolestuttaa, ja suuri velkamäärä pahentaisi stressiä entisestään, olisi tunne että on vain pakko jaksaa hamaan loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina on tällä hetkellä niin halpaa, että lykkäisin säästöistä ison osan rahastoihin, sieltä saisin paremman tuoton. Tilillä en rahaa makuuta.

Entäs jos rahaston arvo juuri laskee, kun rahoja tarvittaisiin? Ja jos on joku korkorahasto, eihän se tuota yhtään mitään.

Vierailija
24/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä vähän riskiä ja likviditeettiä. Jos on lainaa ja sijoituksia, esim. osakkeita niin osakkeet on helppo vaihtaa tarvittaessa käteiseksi.

Riski on vähän pidempi aihe, mutta lyhyesti:

-Laina lisää riskiä

-Ei kaikkia munia samaan koriin. Siis hyvä että on osakkeita ja asunto, mielellään ulkomaisia osakkeita eri alalta kuin missä itse työskentelet.

-Pidempi sijoitusaika = kurssien heiluminen ei haittaa.

Vierailija
25/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin asiaa lähinnä siltä kannalta, onko tarkoitus lähivuosina alkaa perustamaan perhettä? Tuolloin tuo 20k on ihan kiva vararahasto. Äitiyslomalla tulot tippuu, joten silloin on hyvä jos löytyy säästöstä rahaa.

Vierailija
26/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Orion, Neste, Kone, Nordea, Tokmanni, Fortum, Elisa, Metsäboard. Nuo kaikki maksaa yli 5% osinkoa eivätkä kärsi koronasta.

Miten niin Kone ei kärsi?

Vierailija
27/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksaako muka Kone yli 5% osinkoa?

Vierailija
28/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

osinkohistoria kone

Ei maksa. Googlettakaa vaikka.

Vierailija
29/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa sijoitus, joka mulla tuottaa tappiota, on ainoa omistamani kiinteistö :) Sen arvosta sulaa pois joka ikinen hetki. Jotain erikoista täytyy paikkakunnalla tapahtua, jotta tämä asetelma muuttuisi. Laina lyhenee joka kuukausi ja loppuu aikanaan. Sillä välin sijoitan ylimääräisiä rahoja suhteellisen pienellä riskillä, mutta kuitenkin jonkinlaisella tuotolla. Sieltä ne lasten perinnöt tulee. Tää talo? Yritän jårjestää asiat niin, että eivät joudu tämän kanssa suuriin murheisiin.

Vierailija
30/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Orion, Neste, Kone, Nordea, Tokmanni, Fortum, Elisa, Metsäboard. Nuo kaikki maksaa yli 5% osinkoa eivätkä kärsi koronasta.

Pelkkää osinkoprosentti tuoijottamalla jää helposti alituotoille. Korkea prosentti kertoo monesti siitä, että yritys ei kasva ja katsovat että on parempi palauttaa rahaa omistajien käyttöön kuin investoida. Sanoisin että "varmimmat" sijoitukset, sikäli kuin sellaisia on, löytyvät kasvuun kykenevistä firmoista, joiden osinkoprosentit ovat välillä 2-4%, osingon puuttuminenkaan ei ole katastrofi, jos tulos on voitolla. Kasvu korjaa aikanaan arvostuskertoimet kohdilleen, osinkoa on helpompi nostaa ja myös kurssi nousee.

Vierailija
31/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tilillä sen hätävararahan, jos tulee yllättäviä menoja. Näin minun ei tarvitse kajota säästöihin ja sijoituksiin. Asuntolainankorko nyt niin olematon, että ennemmin sijoitan rahani. Lasten muutettua kotoa vaihdan pienempään, jolloin kuoletan asuntolainani kuitenkin ja saan uuden kodin lainatta.

Vierailija
32/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te joudu maksamaan pankille jos teette ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan? Minun piti, lisäksi ylimääräisen lyhennyksen jälkeen piti maksaa uudesta takaisinmaksusuunnitelmasta?

Mites osakkeiden osto, voiko ostella ja myydä ilmaiseksi vai täytyykö maksaa jotain maksuja?

Vierailija
33/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolaina on tällä hetkellä niin halpaa, että lykkäisin säästöistä ison osan rahastoihin, sieltä saisin paremman tuoton. Tilillä en rahaa makuuta.

Entäs jos rahaston arvo juuri laskee, kun rahoja tarvittaisiin? Ja jos on joku korkorahasto, eihän se tuota yhtään mitään.

Sen takia on hyvä pitää pieni vararahasto tilillä ja sijoittaa loput. Älä mieti niin mustavalkoisesti, nämä eivät sulje toisiaan pois.

Vierailija
34/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te joudu maksamaan pankille jos teette ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan? Minun piti, lisäksi ylimääräisen lyhennyksen jälkeen piti maksaa uudesta takaisinmaksusuunnitelmasta?

Mites osakkeiden osto, voiko ostella ja myydä ilmaiseksi vai täytyykö maksaa jotain maksuja?

Jos sinulla on ollut kiinteä korko, joutuu ylimääräisistä lyhennyksistä varmasti maksamaan. Ja joo, osakkeiden ostosta joutuu maksamaan, mutta tavoitteena on toki että niiden tuotto on kulujen jälkeenkin enemmän.

Aloittelevalle sijoittajalle suosittelen kuitenkin rahastoja, niihin ei tarvitse perehtyä yhtä paljon kuin osakkeisiin.

Vierailija
35/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin käy, jos on ollut niin pöljä että on mennyt ottamaan kiinteän koron.

Vierailija
36/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa mitään ylimääräisistä lyhennyksistä. Saan lyhennellä miten haluan ylimäärin. 

Vierailija
37/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tuota sijoittamista, mutta tullut toistaiseksi siihen tulokseen, että huolettomampaa on lyhentää sitä asuntolainaa ylimäärin. Alkaisin stressata sijoituksia, jos arvo laskeekin ja se ei olisi mukavaa se. Lainan jälkeen harkitsen asiaa uudelleen vaikka nyt menettäisinkin niitä mahdollisia tuloja tällä välin, mutta ainakin on huoleton olo. 

Vierailija
38/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt korot ovat niin alhaalla että ei kannata mitään könttäsummaa maksaa vaan ennemmin sijoittaa. Mulla on säästötilillä tuo 20t varuilta jos jotain yllättävää sattuu, on siis heti käytettävissä. Loput on sijoitettuna, yli 70t sijoituksissa ja oma asuntolainaosuus on 30t eli voisin kuitata asuntolainan pois mutta se ei kannata nykyisellä korkotasolla kun osakkeet tuottaa enemmän.

Vierailija
39/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on ok talo niin 10 000 on oltava aina varalla. Nykyisillä 1% koroilla ei kannata maksaa ylimääräistä vaan sijoittaa varmoihin osingon maksaja yrityksiin. Saat 5-8% tuottoa.

Olen eri, mutta mitkä ovat nuo varmat osingot? Itse olen maksanut tosi paljon nyt ylimäärin asuntolainaa pois, kun en tiedä sijoituksista mitään. Nyt näyttää siltä, että asuntolaina on maksettu seuraavassa kuudessa vuodessa pois 12 vuoden sijaan. Ajattelin alkaa säästämään tuon asuntolainan jälkeen sitten. 

Menetät 6 vuoden tuotot tuolla tyylillä. Minulla on tälläkin hetkellä lainaa 300 000, ja saman verran on sijoituksissa. Kuukaudessa tulee satoja euroja enemmän osinkoja kuin mitä menee korkoihin. 

Velaton ei tarvitse suuria tuloja elämiseen sen jälkeen kun asunto on maksettu. Tässä kohtaa on aivan sama saatko vuodessa osinkoja 2000e vai et. Velaton on täysin vapaa, häntä mei voi painostaa enää raha-asioilla.

Kuitenkin suurin ongelma itselläni sijoittamista kohtaan on se, että se ei ole enää terveellä pohjalla. Vuodesta 2008 pörssiä.on pidetty arvossa vain ja ainoastaan helikopterirahoituksella.

Vierailija
40/52 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asuntolainan ylenpalttinen lyhentäminen on tosi syvällä meissä suomalaisissa. Itsekin joutuu taistelemaan sitä vastaan aina välillä, vaikka toisaalta ahdistaa sekin, että on kauheasti rahaa kiinni seinissä. 

Ne ylimääräiset lyhennykset on pois likviditeetistä ja asuntolainan kohdalla likviditeettiriski on se pahin, mitä vastaan on hyvä suojautua. Kun tulee sairautta tai työttömyyttä ja kestää aikansa ennen kuin tuet alkavat rullaamaan, silloin tarvitaan niitä säästöjä. Kun korot on matalalla, niin se likviditeettipuskuri on hyvä olla osakemarkkinoilla. Tietty siihen liittyy arvonvaihtelua, mutta ei se ole vaarallista jos ne sijoitukset on miinuksella silloin kun niitä säästöjä tarvitaan. Ne realisoidut tappiot voi myöhemmin vähentää tulevista osingoista, vaikka toki 70% tappioista jää itselle kärsittäväksi. Jos asiat rullaa hyvin, sieltä tulee tasaisesti osinkoja jotka parantavat ostovoimaa. Tai sitten ne osingot voi sijoittaa uudelleen, jolloin salkkukin kasvaa nopeammin.

Aika on sijoittajan paras ystävä ja vaikka alkuun ne osingot on pieniä, niin ajan kanssa ne kasvavat. Jos tasaisesti kuukausittain kasvattaa sitä salkkua, niin ajan kanssa niistä osingoista tulee jo ihan merkittäviä. Eikä se asuntolainakaan ahdista sen jälkeen kun sijoituksia on enemmän kuin lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme